Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Soppatorsk


Washicator

Recommended Posts

Hej, åkte ett 40km lopp i helgen och råkade ut för en grymt oväntad grej: Jag gick benhårt in i väggen! 

 

Kan väll hända den bäste men jag fattar inte att det hände just när det hände. Gick ut lugnt, hade bra skidor och kunde lätt följa min klunga utan att förta mig. Kände mig rätt pigg och tyckte att dom runt mig verkade slita betydligt mer än mig. Men helt plötsligt vid ca 25km så försvann all kraft ur kroppen. Var verkligen helt stopp! Tog mig runt på ca 3:15 när jag normalt åker ett lopp i det före som var på ca 2:30-2:40. 

Kan inte påstå att jag var särskilt trött heller när jag gick i mål, fanns bara ingen kraft att plocka ur.

 

Idag känns det i princip inte att jag åkte igår utan känns som efter ett 2h a1-pass typ (vilket det i princip var).

 

Fattar som sagt inte varför det hände igår, träningen har gått väldigt bra hela hösten/vintern och förberedelserna dagarna innan har varit bra. Har inte ens haft förkylningskänningar på över en månad. 

 

Nån som varit med om nått liknade och kommit fram till vad det var för problem?

Link to comment
Share on other sites

Har du pulsklocka så du kan se om du fick upp pulsen under loppet? Eller kände du att du inte flåsade nåt? Är man helt osliten efter ett långt lopp fast man tagit i så det knakar kan det vara en indikation på att pulsen inte går upp, så att det inte blir nåt blodflöde genom musklerna och de stumnar innan de ens kommit igång så att säga. Vad detta beror på kan jag inte spekulera i. Kan vara allt från sjukdom till vanlig soppatorsk till....

 

Själv ligger jag 30-40 sek/km efter fjolåret i loppen. Stumnar direkt jag smällt i stavarna och kommer aldrig igång och är nära döden sista tredjedelen, då jag normalt börjar tycka det blir roligt. Tror det är för mycket tröghjul på rullskidor och för mycket "A2" som är skurken.

Link to comment
Share on other sites

Själv upplevt att hård träning utan vila kan bidra till att prestation inte blir vad den borde. Uppladdning med vila och rätt kost är väldigt viktigt inför lopp.

TS du skriver att du inte kände dig trött och att andra fick slita mer än dig.

Kan det vara så att du gått på i ditt vanliga tempo och att de övrigas i hållande nött ner dig under resans gång?

Var du uppe och drog?

Partier där de övriga ökade i tempo?

 

Min personliga uppfattning är att energi förbrukningen på ett 2H pass är snarlik oavsett om det är a1 eller a2/a3.

Om jag inte tvingar mig att hålla ett högt tempo från start så upplever jag det allt svårare att öka farten ju längre in i loppet jag kommer och fartökningen varar enbart en kort stund.

Men det är klart man känner sig mer sliten när man legat på rött 70% av tiden gentemot orange 70%. 

Link to comment
Share on other sites

rött 70%

 

70% motsvarar jogging för min del... långt och lugnt tempo helt enkelt. A1...

 

Pulsen är en bra indikation på hur hårt man jobbar och om inte pulsen går upp... så jobbar man inte så hårt... om det nu beror på att pulsen "inte kan" gå upp eller om man tar i för lite kan ju vara olika, i det här fallet låter det som om pulsen inte ökade så mycket?

Men 70%... 90% är väl en gräns att tala om på tävling?

2 timmar 90% klarar jag, blir tyngre efter 2 timmar men då tycker jag att det finns en anledning att känna sig sliten.

80-85% är vad jag planerar på ett Vasalopp när jag måste ta det lugnare för att prka distansen ut.

 

Jag har aldrig väggat på det sätt som TS skriver... men väggat pga för hög intensitet... tänk ett 400 m lopp som startar i 100/200 tempo... där kan man prata om att stumna och vägga... det har jag däremot gjort och då pga att jag ökat snabbare än pulsen hängt med, ju äldre jag blir desto långsammare ökning för att kunna bibehålla ett högt tempo under en längre tid.

På långlopp så går jag sällan med i den allmänna rusningen i starten... det ger mjölksyra och väggningskänslor men däremot längre tids pulsökning kan ge högt tempo under längre period av loppet.

Link to comment
Share on other sites

Pulsen låg mellan 80-85 fram till väggningen, vilket är normalt för mig för tävling under 3h.

 

Pratade däremot med några andra som åkte och vi var tydligen flera som väggade den här tävlingen. Var även en som var med i tätklungan fram till 34km då han väggade. Vad vi hade gemensamt var att vi litade helt på dryckeskontrollerna. Han påpekade att det var väldigt lite sportdryck i muggarna och att han upplevde den som blaskig.

Tänkte inte på det då men när han sa det så kan det ha varit boven. Jag brukar i normala fall bli lite illamående mot slutet av loppen av sportdrycken. Men det kände jag aldrig den här gången.

 

Har aldrig provat gel eller nått sånt. Kanske måste överväga det för framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Pulsen låg mellan 80-85 fram till väggningen, vilket är normalt för mig för tävling under 3h.

 

Pratade däremot med några andra som åkte och vi var tydligen flera som väggade den här tävlingen. Var även en som var med i tätklungan fram till 34km då han väggade. Vad vi hade gemensamt var att vi litade helt på dryckeskontrollerna. Han påpekade att det var väldigt lite sportdryck i muggarna och att han upplevde den som blaskig.

Tänkte inte på det då men när han sa det så kan det ha varit boven. Jag brukar i normala fall bli lite illamående mot slutet av loppen av sportdrycken. Men det kände jag aldrig den här gången.

 

Har aldrig provat gel eller nått sånt. Kanske måste överväga det för framtiden.

 

På beskrivningen av sportdrycken låter det som det var Njurunda Runt du åkte?

Hursomhelst så låter det ändå som att du troligen fick energibrist. De gånger jag väggat pga för lit energi blir det precis som du beskriver. Ingen puls, ingen fart och ingen ork. Bara tomt. Men fräsch imål!

Link to comment
Share on other sites

Nä, var ett lopp längre norrut, tycker loppet var väldigt välarrangerat i övrigt så jag vill inte "hänga ut" dom.

 

Fick för mig att prova det där med gel. Sagt och gjort, körde ett 2h A2pass idag för att prova. Körde med sportdryck i flaskan (brukar ha vatten på träning i vanliga fall) och drog i mig en gel efter en timme. Nån effekt verkar det ha haft för jag var ovanligt pigg efter passet. Men ingen markant effekt. Ska prova nån mer gång innan nästa tävling tänkte jag.

 

Men ingen hade varnat mig för hur grymt äckligt det var att suga i sig! Är det nån som kan rekommendera nått märke och smak som är lättare att få i sig?

Link to comment
Share on other sites

Enervit liquid med koffein. Lossa korken innan så går de blixtfort att få i sig. Prövade att köra ett lopp utan detta i år och var riktigt seg. Loppet efter hade jag det igen och var klart piggare. Brukar ta 2-3 på ett 40k lopp 8-10 på vasan.

Sedn brukar väl det alltid vara sparsamt med sportdryck på kontrollerna. Tror man blandar betydligt starkare själv normalt sett.

Link to comment
Share on other sites

Enervit liquid med koffein. Lossa korken innan så går de blixtfort att få i sig. Prövade att köra ett lopp utan detta i år och var riktigt seg. Loppet efter hade jag det igen och var klart piggare. Brukar ta 2-3 på ett 40k lopp 8-10 på vasan.

Sedn brukar väl det alltid vara sparsamt med sportdryck på kontrollerna. Tror man blandar betydligt starkare själv normalt sett.

8-10 st?! Uj! =)

Link to comment
Share on other sites

låter ändå lite mysko om du låg på 80-85% och  sen helt plötsligt går in i väggen på ett 3h lopp.

Visst man börjar känna sig sliten men att man ska gjort av med i stort sätt all energi verkar konstigt.

 

 

Du har inte känt dig hängig innan loppet?

Mat dagarna innan och frukost?

 

Fått liknande symtom några gånger på träning men då har det inträffat efter en tung träningsperiod med en jobbig arbetsvecka och dålig sömn. Väggen har ja bara träffa på ÖS och den är inte trevlig.

Link to comment
Share on other sites

låter ändå lite mysko om du låg på 80-85% och  sen helt plötsligt går in i väggen på ett 3h lopp.

Visst man börjar känna sig sliten men att man ska gjort av med i stort sätt all energi verkar konstigt.

 

 

Du har inte känt dig hängig innan loppet?

Mat dagarna innan och frukost?

 

Fått liknande symtom några gånger på träning men då har det inträffat efter en tung träningsperiod med en jobbig arbetsvecka och dålig sömn. Väggen har ja bara träffa på ÖS och den är inte trevlig.

Personligen blir jag lite skeptisk till hur man kommit fram till sin maxpuls när man hävdar att man klarar en mil eller mer med över 90%. Tog mig fem försök att nå min maxpuls för klassisk längdåkning. Är så många faktorer som måste stämma för att man ska nå sin verkliga maxpuls: man måste ha en rejält lång uppförsbacke med lagom motlut, gärna brantare på slutet. Skidor med rullskidsfäste så man får fast dom trots syra till öronen och tunnelseende. Toppform! Pulsen man kan komma upp i en dag då både skalle och kropp är på topp är ganska markant högre än en vanlig dag. Sen en bättre skidåkare som jagar bakom och peppar en.

För mig skilde det åtta slag i toppnotering mellan bästa och sämsta försöket.

För mig är över 90% rejält plågsamt, över 95 då snackar vi tunnelseende och i princip okontaktbar. Måste vara gynsamma förhållanden i kroppen för att jag ska komma över 95. Absolut maxfart stakning på flack mark klarar jag inte att nå 90%.

 

Så med mina referensramar är 85% högt.

 

Skriver på telefon så jag hoppas att det är läsbart :-)

Link to comment
Share on other sites

Maxpulsen kan ju räknas olika men jag brukar tänka maxpulsen som maxpuls och inte grenspecifik maxpuls.

I cykel kommer jag aldrig nära maxpulsen eller några 90%, i skidor är det enklare, speciellt vid diagonal där det blir både ben och armar. Men det är i löpning som jag har det enkelt att ligga högt längre tider dessutom där jag mäter upp högst puls (maxpulstest) i både träning och tävling.

 

Min maxpuls i löpning (tror den är nära fysisk max) översätter jag sedan till rimliga pulsnivåer för antingen cykel eller skidor, på snö något högre puls än på rullskidor.

 

Jag kan hålla med om att 85% är högt på skidor men jag ligger absolut där vid kortare tävlingar (under 40 km).

Ett par timmar på 85% är helt möjligt även om jag nog inte ler så mycket då...

Link to comment
Share on other sites

Personligen blir jag lite skeptisk till hur man kommit fram till sin maxpuls när man hävdar att man klarar en mil eller mer med över 90%. Tog mig fem försök att nå min maxpuls för klassisk längdåkning. Är så många faktorer som måste stämma för att man ska nå sin verkliga maxpuls: man måste ha en rejält lång uppförsbacke med lagom motlut, gärna brantare på slutet. Skidor med rullskidsfäste så man får fast dom trots syra till öronen och tunnelseende. Toppform! Pulsen man kan komma upp i en dag då både skalle och kropp är på topp är ganska markant högre än en vanlig dag. Sen en bättre skidåkare som jagar bakom och peppar en.

För mig skilde det åtta slag i toppnotering mellan bästa och sämsta försöket.

För mig är över 90% rejält plågsamt, över 95 då snackar vi tunnelseende och i princip okontaktbar. Måste vara gynsamma förhållanden i kroppen för att jag ska komma över 95. Absolut maxfart stakning på flack mark klarar jag inte att nå 90%.

Så med mina referensramar är 85% högt.

Skriver på telefon så jag hoppas att det är läsbart :-)

Håller med dig om maxpulsmätning.

 

Det luriga med puls och skidor är att man trots hög medelpunkt vilar ganska mycket även under hård ansträngning. Går jag över ett krön på 92% och sen har ett glidparti på 30 sekunder för min puls sjunker till 88% så ser det ut som jag har 30s i 90% men jobbet i sig var egentligen noll.

 

Så det är lättare att hålla hög snittpuls i ett någorlunda kuperat seedningslopp än när man måste ligga på hela tiden (som man t ex alltid måste i löpning) eftersom den inte motsvarar det faktiska arbete.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig om maxpulsmätning.

Det luriga med puls och skidor är att man trots hög medelpunkt vilar ganska mycket även under hård ansträngning. Går jag över ett krön på 92% och sen har ett glidparti på 30 sekunder för min puls sjunker till 88% så ser det ut som jag har 30s i 90% men jobbet i sig var egentligen noll.

Så det är lättare att hålla hög snittpuls i ett någorlunda kuperat seedningslopp än när man måste ligga på hela tiden (som man t ex alltid måste i löpning) eftersom den inte motsvarar det faktiska arbete.

Är det inte så att man har en syreskuld när MSN kommer upp på krönet, som kroppen jobbar igen genom att pulsen fortsätter vara hög ett tag efter. Även om det faktiska muskelarbetet inte följer variationen i puls i tid, så är väl medelpulsen fortfarande ett mått på syre förbrukningen under loppet. Högre medelpuls=högre syre förbrukning.

Link to comment
Share on other sites

Men om pulsen ligger på 90% och jobbet är noll så är ju ändå pulsen den samma och hjärtat jobbar lika hårt även att du inte anstränger övriga kroppen. 

Fattar inte riktigt vad du vill komma Thorrez?

 

Pulsen och prestation går ju inte alltid hand i hand så det är klart att man kan vägga på runt 80% men att gå från och känna sig pigg och stark till att helt slå ifrån verkar konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...