Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur var ert öppetspår söndag?


rudan

Recommended Posts

Vilken skidpropaganda det blev idag! Skönt att få en sådan dag efter fjolåret snöstorm. Har en fråga: Kom iväg med tidig buss 03:50 och hamnade längst bak vid ladan ändå. Startgärdet var smalt o räckte inte till.Varför var det så? Är dammen dålig? Tack för en fin dag mycket trevligt folk i spåret.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Bra dag på det hela taget. Fint väder, men kallt som fan kring Tennäng. Frös rejält där.

 

Hade lovat mig själv att gå ut lugnt och orka hela vägen i år, men åkte mina två snabbaste mil i VL-spåret Smågan-Risberg... Det var grymt kul att åka i perfekta spår mot soluppgången. Tog slut i armarna snabbare än väntat, men benen var skapligt pigga hela vägen.

 

Lyckades bryta staven 5 cm från toppen 2 km efter Oxberg, fick den lagad i Hökberg. Tung väg dit. Passade på att ta lite VR 55 samtidigt, hade rullskidsfäste in till Mora efter det.

 

Gurumix i botten, några lager Extreme Hallgeir, Vauhti morot ytterst. Funkade kalasbra utom i riktiga solbackar. Kanske kunde ha lagt nåt mjukare och täckt in med moroten för att klara mig på slutet, men...

 

Persade med över två timmar mot min bästa tid på VL, 6:39.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte att det var bra på många sätt. Även om det var trångt i början. Jag tappade säkert 10 minuter mot när jag varit upp i ottan för att starta långt fram. Stavfästet var bra men inte perfekt. Jag skulle ta en liten till normal truga men inte de allra minsta racingtrugorna.

 

Tyvärr var det en del lössnö i slutet av en del branta utförslöpor. Det gjorde att några ramlade med "seriekrockar" som följd. På det stora hela dock mkt bra förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Trångt i början och knappt styrfart fram till Smågan sen blev det bra. Hårda fina spår, bra glid och fäste. Träffa en kille efter Smågan som jag körde ihop med under loppet. Växel drog, han fick klyva vind mest utför för han hade bättre glid och jag tog förningar när det var mer uppför.

Riktigt kul att åka i detta väder och före, kände mig rätt stark under hela loppet. Plats 88 och tid 5.17. Kunde ha gått neråt 5h om jag inte tappat så mycket till smågan. Var ca 13min långsammare dit nu än i fjol på vasan...

Bara ladda om och försöka återhämta mig till Vasaloppet på söndag!

Link to comment
Share on other sites

Snabbaste backen är väl den in mot Risberg som viker av åt höger. Brukar inte vara problem att stå kvar i spåret, men det är ju en vanesak och naturligtvis beror det på andras glid runt omkring.

 

En bit efter Evertsberg kommer en längre utförslöpa som också viker av åt höger. Även här kan man stå kvar i spåret hela vägen om det inte är rodelföre och de runt omkring kan hålla sig lugna.

 

Vasaloppet har inga överraskningar i sina utförskörningar så länge ingen annan löpare är i vägen. Då har jag varit med om värre utmaningar i Holmenkollmarsjen och Birken förra året gick det redigt snabbt i kurvorna efter Sjusjöen. Fick trampa rejält på bädden bredvid spåren för att inte åka in i andra.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha stått som åskådare på Tjejvasan så kunde jag inte låta bli att köpa en biljett till ÖSS på lördagskvällen. Hade inte tid att valla om skidorna så jag tog kallföresskidorna som det redan låg burk på och täckte med dagens burk.

 

Åkte i annat namn så jag kunde passa på att njuta till fullo under färden. Startade lite sent (07:40, 8000 startande) och körde direkt in i väggen av människor som låg och gömde sig bakom första högersvängen i uppförsbacken. När det väl släppte så blev det ett och annat spårbyte. Låg och körde på i hyffsat tempo. Saktade ner var social några km då jag hittade någon jag kände. Kunde glida in på 5:44 i mål. En riktigt, riktigt fin dag överlag.

 

- Glid: På skidan fin struktur, tror det låg på gammal Marathon sedan Orsa Skimarathon tre veckor tidigare. Var okej, inget anmärkningsvärt. Medelgrov struktur hade varit att föredra.

- Fäste: V45, halvbra, något för hård mot senare hälften av loppet. En del tjuvsläpp. 

- Stavfäste (Swix racingtrugor), helt okej, lite mjukt på sina håll runt Smågan/Mångsbodarna men hade inga som helst problem resten av loppet.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu startar lite senare... hur mycket saxning är det i första backen?

Jag upplever det som att man tappar mest tid först 2,5 km sedan strax innan högsta punkten så börjar tempot bli hyfsat och sedan är det oftast möjligt att köra på i ett tempo som är tufft. Åtminstone från 4/5 tycker jag att det stämmer för mig.

Så om jag skulle satsa på tid? Hur mycket tid kan man vinna på att diagonal upp i backen åtminstone en bra bit, det enda år jag startat i fyran så var det diagonal betydligt mer än jag trodde var möjligt...i femman ingen diagonal...

Link to comment
Share on other sites

Missade min 11 år gamla rekordtid med 9 sekunder. Lite småsurt. Startade en timme efter släppet. Skönt till Smågan men därefter var det rätt kämpigt att ta sig förbi alla. Speciellt i backarna utför mångsbodarna där det var fullkomligt stopp och kö (!).

 

I övrigt kanonförhållanden på alla sätt. Ok stavfäste. Bea spår hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Kunde varit bättre glid, men på det hela taget var det propaganda. Diagonalväxel med samma valla funkade från första backen till och med brinken vid Zornmuseet, det är sällsynt. Eftersom i princip alla hade fäste och spåren var bra såg jag under 9 mil bara en (1) fulskejtare i motluten. Iofs en för mycket, men mycket bättre än senare år. Lite trångt i utförskörningen fram till Mångsbodarna och ovanligt många kring mig (6:35) som stöp, jag trodde att de skulle våga köra utför utan att bromsa.

 

Glid: BWLF, Skigo LF Gul+Grön 60/40, jämnt eller något bättre än de runt omkring.

Fäste: Toko grundvax, 3xV40+3xV45+1xV40, dyngbett hela vägen. Borde möjligen ha varit noggrannare med pyramiden, det blev nog i längsta laget nu, men å andra sidan bet det även när jag var trött på slutet. 

Stavfäste: OK. (körde med minsta racetrugorna).  

Link to comment
Share on other sites

En fundering angående ÖS: Mailade en fråga om när man öppnar startfållorna till ÖS. Fick svar att 05:30 kan man gå i och lägga sin skidor. När öppnade man i praktiken? 04:55... Lyckligtvis var jag i god tillgång och la ned laggen 05:05, men varför i hela friden är det så svårt att få ett korrekt svar? 05:30 låg det lätt 1000 skidor i fållan...
Link to comment
Share on other sites

Hade själv planerat att vara vid starten 05:20 men då varken kompisen eller jag sov så bra bestämde vi oss att åka dit tidigare. Var på plats klockan 04:30 och hade 2 stycken före oss i ledet.

 

Åkte ÖSS 2011 och var på plats klockan 05:20, då hade jag också 2 stycken före i starten.

Link to comment
Share on other sites

Ett sånt fantastiskt lopp! Det va mitt första någonsin, startade att åka längd nu i vinter. Kände mig väldigt stark hela vägen, föret va fantastiskt och jag hade tur och hamnade "bara" 100m bak från startlinjen. Extremt långsamt uppför första backen men har läst så mycket om att bara flyta med och köra på sen istället för att stressa upp sig.

Gick tillslut in på 5:29:55 vilket jag är fantastiskt nöjd med! Hade 6:30 som ett mål och i absoluta bästa fall kanske sub6! Plats 161 är inte fy skam för en nybörjare heller :) 

Lämnade dock in skidorna hos Vasasvahn, alldeles för grön för att våga mig på att valla själv nu när det bara va en tävling i år. Dessutom handlade det om att nå superklassikern, vilket jag iofs nu gjorde med råge då jag behövde vara under 7:30 :) 

Detta kan jag göra igen!!

Link to comment
Share on other sites

Själva poängen med ÖS är att det inte är tävling och det går vad jag förstår inte att få reda på någon placering. När man går i mål finns det en skylt där det står hur många som placerat mållinjen vilket får en del att tro att det är placeringen. Man glömmer då att alla inte startar samma tid.

 

Om man är lite långsam som jag blir man hela tiden omåkt av riktigt snabba åkare som startat sent och kommer att få bra tid i mål. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Om man är resultatintresserad kan man sortera resultatlistan på vasaloppet.se efter tid och välja t ex 100/sida. Då är det ganska lätt att hitta sig själv och vilken placering man hade för dagen.

 

Sen håller jag med om att placeringen kanske inte är superrelevant på just ÖS, men samtidigt bor det ju en tävlingsdjävul i de flesta och det är alltid roligt att få en referens hur man står sig gentemot de andra som åkt den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...