Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur var ert öppetspår söndag?


rudan

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Gå in på resultat på Vasaloppet.se -> Resultatlista (alltså den högra rutan)-> Öppet spår söndag, alla män osv -> 100st per sida -> Sen kollar du vilken sida du är på. 

Är man väldigt långt ner på en sida så kan man ladda ner just den sidan i ett excel-ark (liten grön pil). Och då står det nummer på varje rad, så slipper man räkna (så som jag hade fått göra till 161). Jag visste att jag bara hade 1 tjej framför mig. Detta blir lite bökigare om man vill ha fram det med. Då får man väl vara så hardcore att man sorterar tjejer också och kollar vilka som hade bättre tid!

Link to comment
Share on other sites

Ställde mig på gärdet i söndags med en helt alldaglig skidvinter och en helt okej styrketräningshöst bakom mig. Har tidigare åkt tre VL och två ÖSS på 10-11 h och det var väl där mina förhoppningar låg i år också. Åkte tillsammans med min sambo. Tre planerade seedningslopp töade bort så vi hade svårt att bedöma formen innan söndagen, men en tid just under 10 timmar skulle ju vara kul. 

 

Hamnade långt fram i fållan, fick en fin färd uppför backen. Men ute på myrarna kändes det som att det var sirap att åka i. Fick vifta bort negativa tankar genom att njuta av den fantastiskt fina soluppgången. Anlände i Smågan 30 min innan planerat, undrade om det var fel på klockan, spåren kändes ju skit. Samma visa till Mångsbodarna, tröga spår men klockan såg bra ut. 7,5 timmar pekade prognosen på. Förfrös mitt skägg i Tennäng, vad hände där egentligen? Backen upp till Risberg höll på att knäcka oss på VL15, i år undrade man när den skulle börja. 

 

Mellan Risberg och Evertsberg drogs farten ned och vi hamnade i det planerade tiotimmarstempot. Backen upp till Risberg fortsätter ju även efter Risberg... I Evertsberg hägrade en pulvermosbricka med köttbullar levererad av serviceteamet (lillasyster). Utförslöpan till Oxberg gick stabilt med lite extra barlast i magen. Väl i kontrollen så började det gå upp för oss att det lutade åt en tid under 8 timmar. Galet. Fanns inte på kartan när jag satte mig på en av Vitargo-bajamajorna på morgonen. 

 

Sträckorna från Oxberg till Hökberg till Eldris förflöt som i en dimma. Det gick lite upp och lite ned. Väl? Som sagt, åkte för sjätte gången, man borde ju ha memorerat banan vid det här laget? I Eldris togs min första kopp svart guld på fyra veckor, medvetet valt bort kaffe för att få nån form av extra energikick på slutet. Tidigare år har sista 9 kilometrarna varit sträckan där jag åkt om flest löpare och åkt som starkast. Så även i år. När väl klockstapeln syntes vid horisonten och solen var långt från att gå ned fick man rysningar i hela kroppen. Är det så här det ser ut dagtid alltså? Sista 500 m var absurda. Så mycket energi som ville ut, så mycket glada tillrop från publiken, så mycket känslor. Och jordens slöaste snö. Sjukaste jag åkt i. 

 

Gled in under portalen efter 07:52, en putsning av tidigare personbästa med över två timmar för egen del och nästan tre timmar för sambon. Glada och chockade. En skiddag att minnas, fantastiska förutsättningar och ett riktigt roligt lopp. 

Link to comment
Share on other sites

Nä, blev också lite besviken. Jag åkte 50 placeringar bättre än i fjol (256 vs 300) men missade ändå fyran med sex minuter, förra året missade jag den bara med två minuter. Det är självklart ingen mänsklig rättighet att bli seedad i främsta led, men jag kände att jag gjorde mitt livs lopp. Jag har aldrig haft så bra energi hela loppet, så lite besviken blir man.

 

Kommer likförbaskat att ställa skidorna i femman på söndag...

 

/En lite kvällsbitter skidälskare

Link to comment
Share on other sites

-Köttbullar och mos i Evertsberg :P......det hade varit något!

Höll på att spy av all blåbärsoppa, hade suttit fint med lite mat längs vägen.

 

Körde själv in på strax över 6 timmar och tycker seedningen (led 6) känns rättvis. Kände på mig att det skulle bli låga tider på seedningen och tippade redan på söndag att led 4 skulle hamna runt 5:30.

Link to comment
Share on other sites

Är mycket nöjd med mitt lopp men blev också lite besviken på seedningen, kom i mål på 5:40 och hade hoppats på att det skulle kunna räcka till led4. Nu ska jag visserligen inte köra Vasaloppet nu på söndag men undrar om denna seedningstabell gäller även för Vasaloppet 2017.

Årets ÖS/TV/HV har samma seedningsvärde både till VL 2016 och 2017.
Link to comment
Share on other sites

-Köttbullar och mos i Evertsberg :P......det hade varit något!

Höll på att spy av all blåbärsoppa, hade suttit fint med lite mat längs vägen.

 

Körde själv in på strax över 6 timmar och tycker seedningen (led 6) känns rättvis. Kände på mig att det skulle bli låga tider på seedningen och tippade redan på söndag att led 4 skulle hamna runt 5:30.

Håller med, jag hamnade i led 4 och det känns helt rättvist. Med sånt före får man räkna med tuffa gränser. Första reaktionen var #¤%#¤%" över att jag missade led 3, men med lite eftertanke är det nog en ganska rimlig placering av mig. 

Link to comment
Share on other sites

Håller med, jag hamnade i led 4 och det känns helt rättvist. Med sånt före får man räkna med tuffa gränser. Första reaktionen var #¤%#¤%" över att jag missade led 3, men med lite eftertanke är det nog en ganska rimlig placering av mig. 

Ja du har så klart helt rätt.

 

Jag var i stunden bara lite bitter över min egen prestation egentligen. Mina fyra senaste seedningslopp har har jag varit 2, 5, 1(!) och 6(ÖSS) minuter efter mitt mål-led som var VL 4 i år. Med andra ord är det förmodligen helt rätt seedat, inget att säga om det!

 

Jag får vara nöjd med den finfina tiden (5.40) och sikta på att köra ett sjuhelveteslopp nu på söndag! :)

 

/En lite mer taggad skidfantast

Link to comment
Share on other sites

Jag upplevde att glidet blev mycket sämre halvvägs. 

 

Jag följde swix vallatips både med fäste och glid alt 2 med både riller och pulver. Har aldrig använt riller och pulver förrut.

Så bra glid som jag hade halvvägs har jag aldrig upplevt förut, var verkligen super.

 

Var det någon annan som också tyckte att glidet blev sämre ju närmare Mora man kom. Det kanske beror på att det blev plusgrader på slutet. 

 

Jag kom i mål på ca 6:20.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma preparering som du och tycker att det gled mycket bättre andra halvan då det blev varmare och glattare spår. Däremot tycker jag inte att jag hade sämre glid än omgivning från början. Lade bara märke till två åkare som gled bättre än mig och det var på senare halvan av loppet. Nu kan det ju bero på att jag låg en bit ner i ledet och där kanske inte så många har pulver och liknande.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Mitt Vasalopp spenderades framför TV:n (med mycket ångest). Jag och tjejen drog på oss vinterkräksjukan och fick sälja av våra startplatser i sista sekunden. Det var första och förhoppningsvis sista vasaloppet jag sjukanmält mig till... 

 

Men jag får väl ändå vara nöjd med att jag fick den finfina dagen som var på ÖSS, den kommer man komma ihåg!

 

Nu börjar satsningen mot  VL 17, med lite cykel och triathlon i sommar för att dämpa skidångesten. Jag tycker i allmänhet att våren är årets värsta period, med sina töande skidspår och skidor som står i hallen och gråter...

Link to comment
Share on other sites

Ok det var stor skillnad! Någon som möjligtvis körde från led 1,2,3 och som även körde ÖSS eller ÖSM? Jag seedade mig in i led två på ÖSS och är såklart nyfiken vad man mäktat med om man kört riktiga vasan med samma form.  

Link to comment
Share on other sites

OK det var tråkigt att höra Snabben! (vet fortfarande inte hur man svarar på ett inlägg)

Ska du köra triathlon så kom till Arvika, jag var tävlingsledare för Arvika Triathlon senaste två åren men har lämnat över den uppgiften nu till förmån för eget deltagande ;)

Link to comment
Share on other sites

Strong som vanligt av vår professor. Hade tillfället att för första gången springa på honom vid sportdrycken innan start i år. Vi dök rätt in i valladiskussionen. Trevligt att träffas Lars-Erik :)

Tack larsbern. Jag blir verkligen peppad av att träffa så positiva personer som du. Och tack alla ni andra som kontaktade mig under loppet, jag har aldrig haft så många som pratat med mig under loppet som denna gång, och i samtliga fall på ett så positivt sätt. :wub:  Jag vet inte om det kanske relativt magra Vasaloppsresultatet 8.12 påverkades av att jag även åkte ÖSS på 6.46 och ÖSM på 7.06 och sista sträckan på Vasastafettn (i verkligt skitväder). Jag kände mig hela vägen lite småseg på Vasaloppet men vet inte om det berodde på det bedrövliga spåret/vädret, att jag åkt för mycket veckan innan  eller att den gamla kroppenbörjat  protestera lite. Faktum är att de båda öppna spåren var av de bästa spår jag någnsin åkt i medan spåret i Vasaloppet var av de sämsta (av mina numera 64 genomförda lopp i fädrens spår)  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...