Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dax att ändra på damernas deltagande i Vasaloppet?


FredrikE

Recommended Posts

Jag håller med, man ska inte krångla till det i onödan.

Ett första steg borde vara att bredda upploppet.

Sen ska man inte glömma att Vasaloppet i första hand är ett motionslopp och alla som åker borde ha samma möjlighet att spurta oavsett om man elit eller motionär, man eller kvinna.

Vasaloppet är ju just INTE ett motionslopp likt vätternrundan eller ÖS

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Visst är Vasaloppet till för alla som startar?

Hur spännande skulel det bli om ca 15500 personer inte startade?

Bara skidnördar som kikar då... inte dessa miljoner människor som upplever ett speciellt arrangemang med kultstatus.

OBS ej ett herrlopp eller damlopp utan ett Vasalopp.

 

Om det ska bli bra får man nog fixa så att alla får en möjlighet och inte endast en elitdel, låter lite som frälse och ofrälse (de senare finansierade de förras liv).

 

Separat upplopp där all som vill ha damklass får hoppa in annars öppen klass i det breda upploppet (flest som vill köra där)

låter bäst som lösning tycker jag. Inte bara för några få utan en permanent lösning i hela loppet, det finns duktiga damer som vill spurta i damklassen i placering 100 också!

Link to comment
Share on other sites

"Slå bästa dam i vasaloppet"

Sjuka mål, först att påpeka?

 

Många har ju mål uppsatta i signaturen, då jag var aktiv här på forumet var det inte ovanligt att den löd "Slå bästa dam i vasaloppet".

Kanske inte var så i det här fallet, men det såg verkligen ut som att herrarna jobbade för att gå om damerna, vilket även Fredriksson nämde.

 

Nu har den diskade åkaren sagt i intervju att han inte hade en aning om att det fanns damer runt sig.

Tror inte på det en sekund med tanke på kameran.

 

 

Allvarligt, vi som tittar bryr oss om topp 3, möjligen topp 10, men efter det är det skitsamma.

Ni som åker, ja ni är inte lika värdefulla som miljoner tittare, så det blir vi i sofforna som bestämmer.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att det daltas för mycket med damerna, vadå eget spår? Är man med i leken får man leken tåla. Hur många herråkare var inte instängda i upploppet?

Tjejerna har tjejvasan där får vi killar inte vara med.

Uteslut elitdamerna om dom inte tål att tampas med oss.

Lider med den stackars herråkaren som gjorde sitt livs lopp och kom topp 100.

Han gjorde ett spårbyte en kilometer före mål och tappade balansen o vinglade till, Britta fick kliva ur spår och tappa någon hundradel, inget avgörande.

Vad gör vasaloppet? Jo dom offrar herråkaren och diskar honom för att rädda sitt eget skinn, fy faan!!

Har skrivit till vasaloppet och påpekat deras misstag, hoppas de inser det och rättar till det.

Hoppas fler skriver till dem för att hjälpa den stackars herråkare som offrades.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att det daltas för mycket med damerna, vadå eget spår? Är man med i leken får man leken tåla. Hur många herråkare var inte instängda i upploppet?

Tjejerna har tjejvasan där får vi killar inte vara med.

Uteslut elitdamerna om dom inte tål att tampas med oss.

Lider med den stackars herråkaren som gjorde sitt livs lopp och kom topp 100.

Han gjorde ett spårbyte en kilometer före mål och tappade balansen o vinglade till, Britta fick kliva ur spår och tappa någon hundradel, inget avgörande.

Vad gör vasaloppet? Jo dom offrar herråkaren och diskar honom för att rädda sitt eget skinn, fy faan!!

Har skrivit till vasaloppet och påpekat deras misstag, hoppas de inser det och rättar till det.

Hoppas fler skriver till dem för att hjälpa den stackars herråkare som offrades.

 

Det är inte VL som diskar utan en tävlingsjury utsedd av FIS...

Link to comment
Share on other sites

Kanske allt för svårt att ha både en herr och damklass samtidigt i Vasaloppet? Att släppa iväg damerna en tid innan herrarna skulle innebära en liten grupp elitdamer då spridningen i tider längre bak blir så stor att med för många damer måste de starta långt innan herrarna. Kanske läge för något nytt? De kanske kunde utnyttja någon av dagarna för Öppet spår istället och låta damklassen starta först där istället? Så kommer ju aldrig att ske men en tanke.....
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt att separera damer och herrar på slutspurten. Gör det tillräckligt långt från målet bara så borde det vara lugnt. Sen måste det så klart vara överdrivet tydligt för alla redan innan start hur det ska fungera.
Link to comment
Share on other sites

Positioneringen är upp till varje individ. synd om Britta men tyckte smutna hade mer kraft mot slutet. Diskning Fel och VL gjorde fel. Damerna får som någon skrev draghjälp från bergaby till Mora. Topp 100 är inga motionärer enligt mig. Många som skulle ta plats i vilket långloppslag som helst. Dialogen om att förnya VL borde ses över totalt. Är starten ända anledningen till att det sänds på TV så tycker jag man borde skippa sändningen.
Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är ett MASSATART-lopp och det är trångt i spåret från början till slut. Gillar man inte det så kan man åka andra tävlingar.

Damerna åker på SAMMA villkor som herrarna, d.v.s. masstart och trångt i spåren. Varför ska de ha specialbehandling när inte vi andra får det?

Jag vill också starta före alla andra så jag får rena, nya spår och kan fokusera på stakningen istället för spårval och trängsel. kommer jag att få det? Inte en chans!!

 

Gilla läget eller åk nåt annat. Blir så trött på detta daltande att vissa ska ha andra rättigheter. Ska vi hård dra det så är det så lever vi ett jämlikt samhälle så då får ni (damer) också ta att det inte alltid är så kul att tävla på samma villkor.

 

 

Har en till idé på nytt lopp =) Distansloppet, alla kör 8h, sen räknar vi resultat efter hur långt man hunnit. DÅ är det lika för alla och eliten har inte fördelen att "bara" åka skidor i 4h.. pah! Vad är det för vasalopp, 4h! Det orkar ju vem som helst åka, komigen och se hur piga ni är när ni åkt 8h+ ;). hehe

Link to comment
Share on other sites

Tenn: Nu är det ju så att det är en deltävling i Visma ski Classic och de har en damklass. Att då hävda att "jag får då ingen specialbehandling" är ju bara dumt. Att som i de andra deltävlingarna i Ski Classic, släppa dameliten en kvart/halvtimme innan övriga borde inte vara så svårt.

 

Varför är du själv ute i +8 timmar om du nu tycker det är så jobbigt? Bättre då att "bara" vara ute ca 4h och ha fina rena spår...  Ingen hindrar dig  ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nu flödar kreativiteten. Bra lösning, fast givetvis är det inte dameliten och veteranerna vi flyttar till ÖSM (ett motionslopp, en vardag, utan tv-bevakning) utan de herrar som inte anser att man behöver lämna  företräde för uppgörelsen om damsegern när man själv befinner sig utanför tätstriden. 

 

För övrigt får ni tänka till en gång gällande samma villkor. Herrtäten må ha det trångt, men dom slåss mot löpare i samma klass, har överblick över sina konkurrenter och det finns inte utomstående hinder i vägen för den starkaste löparen att ta sig fram. Samma villkor? Det hade väl varit ungefär som att slänga in jämnstarka åkare från ett annat lopp och begärt att dessa skulle samsas om spåren och upploppet och i den röran hålla koll på var konkurrenterna befinner sig. 

 

Ett efter ett har loppen i Ski Classics infört separat damstart. Den här säsongen har det väl verkligen satts på prov med alla varvbanor. Jag kan minnas ett tillfälle då herrtäten kom ikapp damtäten i samband med ett spurtpris. I övrigt har det väl fungerat suveränt bra. TV-kamerorna kan följa både damtäten och herrtäten, båda får möjligheten att göra sitt lopp med allt vad det innebär. "Problemet" med att herrtäten kommer ikapp och förbi damtäten är något Vasaloppet målar upp. Det förekommer och går fint i andra lopp. Det är klart att det är skillnad i dynamiken när de herrar som kommer ikapp damtäten håller en högre fart, och på att damtäten ligger insprängd i ett hav jämnstarka herrlöpare. Komplettera vid behov med separerade spår på upploppet så borde väl förutsättningarna för rättvisa uppgörelser vara extremt goda. 

 

Kom igen nu killar, det måste väl ändå vara en rimligare lösning att vidta åtgärder så att både herr- och dameliten kan TV-sändas och avgöras under sportsliga och rättvisa förhållanden, än att flytta dameliten till ett motionslopp utan TV-bevakning? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, håller med. Släpp iväg dameliten 15-30min innan herreliten så blir det ett bättre lopp för damerna. Och som påpekats, det funkar ju bra i alla andra SkiClassics lopp. De herrar som kommer ikapp damerna är sådana som åker snabbare vilket inte gör det lika sannolikt att damerna fastnar i klungor med jämstarka herrar som blockerar när det börjar dra ihop sig till avgörande.

 

Men, masstarten är ju helig i Vasaloppet så det lär inte hända. (lika lite som införandet av vågstart). Gud förbjude att man skulle göra något som förbättrar för åkarna och bara marginellt förändrar för tv-tittarna.

Link to comment
Share on other sites

Blir lite löjligt när ledningen för Ski Classics säger att man har gett Vasaloppet en dispens för damstarten. Tror nog att Vasaloppet överlever utan Ski Classics. Jag är nog lite gammalmodig, men jag tycker att Vasaloppet är lika med masstart kl 8. Är glad för att det inte är jag som ska lösa frågan om hur damerna ska behandlas, men jag kan konstatera att det finns en hel del vinklingar som är mer eller mindre rätt beroende på hur man ser på saken.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är ett MASSATART-lopp och det är trångt i spåret från början till slut. Gillar man inte det så kan man åka andra tävlingar.

Damerna åker på SAMMA villkor som herrarna, d.v.s. masstart och trångt i spåren. Varför ska de ha specialbehandling när inte vi andra får det?

Jag vill också starta före alla andra så jag får rena, nya spår och kan fokusera på stakningen istället för spårval och trängsel. kommer jag att få det? Inte en chans!!

 

Gilla läget eller åk nåt annat. Blir så trött på detta daltande att vissa ska ha andra rättigheter. Ska vi hård dra det så är det så lever vi ett jämlikt samhälle så då får ni (damer) också ta att det inte alltid är så kul att tävla på samma villkor.

 

 

Har en till idé på nytt lopp =) Distansloppet, alla kör 8h, sen räknar vi resultat efter hur långt man hunnit. DÅ är det lika för alla och eliten har inte fördelen att "bara" åka skidor i 4h.. pah! Vad är det för vasalopp, 4h! Det orkar ju vem som helst åka, komigen och se hur piga ni är när ni åkt 8h+ ;). hehe

Håller med! Vasaloppet är Vasaloppet. 

 

Vill du ha vågstart eller separerad damklass eller millimeteranpassat seedningsförfarande eller något annat, varsågod - det finns massor att lopp att åka. Det är inte Vasaloppets själ att vara tekniskt millimeterrättvist, varken för eliten eller för massan. Det är ett stort och gammalt masstart-lopp på gott och ont.

 

Nån kan ju arrangera ett niomilslopp med vågstart, damelitseparering, datoranalys-stödd seedning, spårgarantier, extrapreppade stakbäddar och 50 spår i bredd första tre milen. Min gissning är att det blir charmlöst och föga populärt.

Link to comment
Share on other sites

Nu flödar kreativiteten. Bra lösning, fast givetvis är det inte dameliten och veteranerna vi flyttar till ÖSM (ett motionslopp, en vardag, utan tv-bevakning) utan de herrar som inte anser att man behöver lämna  företräde för uppgörelsen om damsegern när man själv befinner sig utanför tätstriden. 

 

För övrigt får ni tänka till en gång gällande samma villkor. Herrtäten må ha det trångt, men dom slåss mot löpare i samma klass, har överblick över sina konkurrenter och det finns inte utomstående hinder i vägen för den starkaste löparen att ta sig fram. Samma villkor? Det hade väl varit ungefär som att slänga in jämnstarka åkare från ett annat lopp och begärt att dessa skulle samsas om spåren och upploppet och i den röran hålla koll på var konkurrenterna befinner sig. 

 

Ett efter ett har loppen i Ski Classics infört separat damstart. Den här säsongen har det väl verkligen satts på prov med alla varvbanor. Jag kan minnas ett tillfälle då herrtäten kom ikapp damtäten i samband med ett spurtpris. I övrigt har det väl fungerat suveränt bra. TV-kamerorna kan följa både damtäten och herrtäten, båda får möjligheten att göra sitt lopp med allt vad det innebär. "Problemet" med att herrtäten kommer ikapp och förbi damtäten är något Vasaloppet målar upp. Det förekommer och går fint i andra lopp. Det är klart att det är skillnad i dynamiken när de herrar som kommer ikapp damtäten håller en högre fart, och på att damtäten ligger insprängd i ett hav jämnstarka herrlöpare. Komplettera vid behov med separerade spår på upploppet så borde väl förutsättningarna för rättvisa uppgörelser vara extremt goda. 

 

Kom igen nu killar, det måste väl ändå vara en rimligare lösning att vidta åtgärder så att både herr- och dameliten kan TV-sändas och avgöras under sportsliga och rättvisa förhållanden, än att flytta dameliten till ett motionslopp utan TV-bevakning? 

Ett av det klart bästa inläggen i denna tråd! Med separat damstart så slipper man ju också risken för manliga hjälpryttare som drar fram damerna till bra placeringar.

Link to comment
Share on other sites

Det stora problemet var väl att de hade blivit lovade egna spår och då anpassades taktiken till det.

 

Om det går att lösa med egna spår utan att det stör herrarna så kör på det.

 

Om vasaloppet inte kan garantera egna spår för damerna så är det bara att gå ut med att det inte blir några separata damspår.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...