Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips; Lappland ski tour.


Lappen

Recommended Posts

För Er som inte vill inte vill ställa undan skidorna efter Vasan och är sugna på riktigt fin vårsidåkning i fjällen kan jag tipsa om en fin men tuff vecka i april. Lördag 9/4 går Saami Ski Race, 90km fristil från Kautokeino i Norge till Hetta i Finland. Alt. Dundret Runt, 50km klassiskt, eller Ylläs-Levi Ski Marathon, 60 km klassiskt, samma dag. Veckan efter går Laponia Ski Week med 60km på måndag, 50km på onsdag och 80km fredag i Muonio, Finland. 4 lopp, totalt 24-28 mil på en vecka. Rejäla stigningar och en hel del kalfjäll ingår. Nån som antar utmaningen?
Link to comment
Share on other sites

Jag skall åka upp till Gällivare i slutet av mars och stannar till den 12 april för lite trevlig vårskidåkning. Är i valet och kvalet, om jag skall åka Dundret Runt eller Dundret Skate, lutar åt det sistnämnda. Det är för tufft att åka 47 km på lördagen och 30 km skate på söndagen i min ålder.

Smugglarraiden låter intressant, problemet är att ta sig till Karesuando från Gve, annars hade det varit ett alternativ dagen före Dundret Skate.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle gärna åka Sami ski race. Men det verkar inte gå att ta sig dit för rimliga pengar?

Kolla flyg från Helsingfors till Hetta/Enontekiö alt. till Kittilä och hyrbil. eller buss. Alt. Kiruna men då är hyrbil ett måste. Åker man gärna klassiskt så går ju premiären för Ylläs-Levi skimaraton samma dag. Arrangörerna har stora planer. Talar om Wordloppet och Ski Classic. Går ju flyg, bussar och tåg i skytteltrafik från bla Helsingfors direkt till de skidorterna under skidsäsongen. Kostnaden för det vet jag dock inget om.Även det loppet går i fjällnatur, dock inte på kalfjället. Är just i de trakterna på sportlov nu. Fantastiska skidspår!

Link to comment
Share on other sites

Kolla flyg från Helsingfors till Hetta/Enontekiö alt. till Kittilä och hyrbil. eller buss. Alt. Kiruna men då är hyrbil ett måste. Åker man gärna klassiskt så går ju premiären för Ylläs-Levi skimaraton samma dag. Arrangörerna har stora planer. Talar om Wordloppet och Ski Classic. Går ju flyg, bussar och tåg i skytteltrafik från bla Helsingfors direkt till de skidorterna under skidsäsongen. Kostnaden för det vet jag dock inget om.Även det loppet går i fjällnatur, dock inte på kalfjället. Är just i de trakterna på sportlov nu. Fantastiska skidspår!

Åker upp till Ylläs veckan efter påsk, synd att man missar det!

Just vid Ylläs finns nog Finlands och möjligen Nordens bästa längdåkning, flera hundra km skidspår som prepareras nästan dagligen, otaliga raststugor och möjlighet att variera spår varje dag . Kan starkt rekommendera om man man är sugen på fin åkning!

Link to comment
Share on other sites

Ställer mig skidor utanför hotellet och har att välja på Ylläs 330km och Levis230km skidspår som är ihopkopplade. Ett tjugotal kaféer och restauranger längs spåren som alla självklart har dubbla klassiska spår och skatebädd. De flesta pistas varje dag. Ylläs Levi skimarathon använder sig av befintliga spår systemet som körts hela vintern. Åkte första delen av det igår. Lååång stigning.
Link to comment
Share on other sites

Tydligen har premiären av Ylläs-Levi Skimarathon lyckats med att inte bara krocka med andra långlopp på nordkalotten som Saami Ski Race och Dundret runt/Nsd classic som satsar stort utan även tävlingar i Finska Mästerskapens 3/5-mil.......
Link to comment
Share on other sites

Ställer mig skidor utanför hotellet och har att välja på Ylläs 330km och Levis230km skidspår som är ihopkopplade. Ett tjugotal kaféer och restauranger längs spåren som alla självklart har dubbla klassiska spår och skatebädd. De flesta pistas varje dag. Ylläs Levi skimarathon använder sig av befintliga spår systemet som körts hela vintern. Åkte första delen av det igår. Lååång stigning.

Börjar loppet vid Isometsän nousu? Isåfall får nog deltagarna en tuff start, där kan man verkligen snacka om mördarbacken.

Eller är det stigningen som går upp mot kesänki toppen i riktning mot Levi? Inte så brant men jävligt lång, roligare att åka i motsatt riktning.

 

Snart, snart min tur! ;)

Link to comment
Share on other sites

Äkäslompolo- hangaskuru-kotamaja står det, så jag uppfattar att det är förbi kesänkitoppen och så fortsätter stigningen mot kotamaja. Lång är bara förnamnet...... Vi får ju hoppas att alla lapplands långlopp inte går samtidigt nästa år. Är också sugen men måste jag välja kommer fristilsloppen före.
Link to comment
Share on other sites

Nej, har inte åkt Veteran-sm. Är dock från de trakterna. Går fyra lopp jag vill åka 9/4, plus att jag har jobbhelg. Hur löser man det?

Enda chansen är väl att byta jobbskift med en arbetskamrat om det är möjligt. Sen tycker jag att man kunde planera loppen lite bättre och inte klumpa ihop flera på samma helg, åtminstone i Sverige. Hade Smugglarraiden gått en vecka tidigare kunde man fått en del av de deltagare som åker Dundret Runt samma dag. Därtill kommer Nordensköldsloppet på 22 mil, men det är en lite annorlunda kategori av skidåkare, mer åt ultrahållet, så av dem hade nog inte så många åkt i Gve. Hur loppen i Finland påverkar deltagandet i de svenska loppen har jag ingen uppfattning om, då jag inte vet varifrån deltagarna i de finländska loppen kommer.

Link to comment
Share on other sites

En vecka innan Smugglarrajden går det faktiskt ett lopp i samma område, tror tom. delvis på samma spår: Karesuando runt. De finska/norska loppen har förvånansvärt få svenska deltagare. Inte långt från Sverige och ganska stora lopp i fantastisk natur.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vad blev det för lopp för din del Lappen ? Själv tittade jag på Skid-SM, sprint o 5-milen under veckan och sedan Dundret Runt

på lördagen. Mycket trevligt att vara på plats och se skidloppen live. 5-milen var en höjdpunkt, där det presterade riktig skidåkning i den tuffa terrängen och Hellner gick som stenget uppför backarna liksom Richardsson enorma forcering på slutet.

I sprinttävlingarna var det enormt tempo, de bara swischade förbi och stakning för hela slanten. Slutligen stod jag vid LKAB-kontrollen under Dundret Runt och det var en härlig stämning bland åkare och publik, pratade bla med en dam från Linköping som även åkt VL. Hon tyckte detta lopp var mycket trevligare, då de hade mycket fina spår att åka i som höll för de ung 1500 åkarna, På facebook finns en film med kommentarer från åkare av olika kategorier.

Jag avslutade veckan med Dundret Runt skate 32 km och med bra preparering stämde tekniken bra och mina nya Fischer-skidor både gled o fungerade bra. Numera hinner man även prata en del längs spåren och fick en ny kompis som bonus.

 

Var någon mer som åkte Dundret Runt här på forumet - Lappen eller Lars-Erik ? ?

Link to comment
Share on other sites

Åker Lapponia. Fantastiskt väder i går på 50km loppet. Strålande sol, blå himmel, någon minusgrad och gnistrande vit snö på kalfjället. Som en reklamfilm för skidåkning. Men sanslöst tunga stigningar och stela ben.

Låter som himmelriket (vilket också är loppets namn, Himmelriikin Hiihto :).

Link to comment
Share on other sites

Åkt

 

 

Var någon mer som åkte Dundret Runt här på forumet - Lappen eller Lars-Erik ? ?

 

Åkte NSD-classic på lördagen och sedan Dundret Runt skate med grabben (10 år) på söndagen.
Två mycket trevliga lopp!  Skate körde vi i motionsklass utan tidtagning och startade före utsatt starttid vid åttatiden på morgonen. Fantastiskt före med ihopfrusen frasig manchester gav superglid hela vägen in till mål. 
 

Det här kan bli en tradition!

Link to comment
Share on other sites

Det blev 8 pass på de 10 dagarna jag var däruppe med fina förhållande i sex av gångerna med fifty/fifty skate-klassiskt. Det är fantastiskt vilken spårservice som erbjuds både runt "byn" och uppe på Dundret, det enda som skulle kunna förbättras så här på våren är  iskottning av snö i tunnlar och vägövergångar, så man slapp ta av sig skidorna.

Det är roligt att åka klassiskt när spåren är välpreparerade och man kan åka avslappnat, bara sista dagen var det tungt pga felvallat.

Skejten fungerade bra utom första dagen, då det var isigt och på fredagen då det var mjukt efter torsdagens 15 cm nysnö + att jag åkte uppe vid Dundret. Jag fick svar på de funderingar jag haft om mina skateskidor; Kahru sköna att åka på men tappar i glid efter ett tag. Mina nya Fischer från förra året har jag haft lite problem med att få fäste i skäret, men där var det inga problem mycket tack vare bra preparerat underlag, så de är "back in business" och absolut inte till salu.De gled fantastiskt bra hela Dundret skate, ingen gled om mig, hade Swix flourkloss +1-4 och FC8 och 2mm rill Red Creek.

Då jag fick möjlighet att testa min riller kändes det som att rillningen gav lite bättre glid, speciellt märktes det sista dagen då jag glömde rilla och det var tungt töföre.

 

Vad gäller Dundret Runt så nästa gång kommer jag att åka NSD Classic, då det verkligen var en folkfest och härlig stämning

runt spåren, Dundret skate genomfördes lite i skymundan och räknas egentligen inte som det "riktiga" Dundret Runt.

Link to comment
Share on other sites

Verkligen intressant att se hur väl man ändå hinner återhämta sig mellan tre tuffa långlopp med en vilodagar emellan under Lapponia Ski Week. Även om man känner sig ganska slut efter loppen somm innehåller riktigt många höjdmeter och väderutsatthet på kalfjället är det inga problem för en högst beskedlig motionär att åka hela serien. Rekommenderas verkligen för den som vill ha mycket och fin skidåkning i vacker natur. En hel del tyskar, fransmän och sweizare som åker, men ytterst få svenskar och nästan Inga norrmän, ändå är det nära till båda länderna. Åk, det är en upplevelse!
Link to comment
Share on other sites

Hur långa är sträckorna varje dag och vilken stil ?

6+5+8 mil. I fristil. Körs klassiska spår men de snöfylls ganska fort vid vind på fjället, speciellt under fredagens 8milsetapp som går långa sträckor på vindutsatt kalfjäll.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...