Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips; Lappland ski tour.


Lappen

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Tydligen har premiären av Ylläs-Levi Skimarathon lyckats med att inte bara krocka med andra långlopp på nordkalotten som Saami Ski Race och Dundret runt/Nsd classic som satsar stort utan även tävlingar i Finska Mästerskapens 3/5-mil.......

 

 

Äkäslompolo- hangaskuru-kotamaja står det, så jag uppfattar att det är förbi kesänkitoppen och så fortsätter stigningen mot kotamaja. Lång är bara förnamnet...... Vi får ju hoppas att alla lapplands långlopp inte går samtidigt nästa år. Är också sugen men måste jag välja kommer fristilsloppen före.

Nu pratas det om att det här loppet (Ylläs-Levi Skimarathon) kommer att bli finaltävlingen i Ski Classics nästa säsong! 

Link to comment
Share on other sites

Nu pratas det om att det här loppet (Ylläs-Levi Skimarathon) kommer att bli finaltävlingen i Ski Classics nästa säsong!

 

Man kanske skulle åka. Så man får tampas med Eliassen, han dök ju aldrig upp på Lapponia....;-)

Men Oddvar Brå och några gamla Finska skidhjältar åkte ju Ylläs-Levi i år.

Bara det inte krockar med alla andra lopp i området igen....

Link to comment
Share on other sites

Man kanske skulle åka. Så man får tampas med Eliassen, han dök ju aldrig upp på Lapponia....;-)

Men Oddvar Brå och några gamla Finska skidhjältar åkte ju Ylläs-Levi i år.

Bara det inte krockar med alla andra lopp i området igen....

Vilken klass håller Oddvar Brå nuförtiden. Jag mötte honom i MWC i Lillehammer 2004, där det skulle bli revanschmöte mellan honom och Savjalov (Brå skulle ha brutit staven i en stafett vid ett av deras tidigare möten) Iaf så var Brå i god form och utklassade en lätt överviktig Savjalov med 6 min på 10 km klassiskt inklusive mig. Jag slog dock Savjalov med 30 sek och räknar det som en stor "merit". ;)

Link to comment
Share on other sites

Vilken klass håller Oddvar Brå nuförtiden. Jag mötte honom i MWC i Lillehammer 2004, där det skulle bli revanschmöte mellan honom och Savjalov (Brå skulle ha brutit staven i en stafett vid ett av deras tidigare möten) Iaf så var Brå i god form och utklassade en lätt överviktig Savjalov med 6 min på 10 km klassiskt inklusive mig. Jag slog dock Savjalov med 30 sek och räknar det som en stor "merit". ;)

Den gången Brå bröt staven var ju i stafetten vid VM i Holmenkollen 1982 när Savjalov föll och Brå bröts staven i samma veva och där det till slut blev delat guld mellan Norge och Sovjet och sen också delat brons.

 

I många år ställde sedan en av de norska kvällstidningarna (Dagbladet?) frågan "Hvor var du når Brå brakk staven?" till 5 personer på sistasidan i tidningen varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, Brå verkar vara i hyfsad form än. 22:a av 274 i mål. 10:e plats med någon sorts omräkningsfaktor ålder/kön.

Jari Isometsä var 10:man i mål. Fanns visst ännu äldre finska skidhjältar i spåret läste jag någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...