Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur var ert Vasalopp?


MattaP

Recommended Posts

Trots att jag är skåning och har 20 mil skidåkning i benen (totalt i mitt liv) lyckades jag ta mig till mål på under 10 timmar med ett leende, nästan, hela vägen.

Det kan ha varit den allmänt goda stämningen bland åkare med +9000-nummerlapparna, den goda blåbärssoppan, handskakningen med Kalle Moraeus eller spårmaskinen som fixade nya spår åt oss eftersläntare mellan Oxberg och Mora. Inte ens mitt obefintliga fäste och spykänslan i munnen av all enervit-gel kunde rubba mitt glada humör!

 

Kommer igen nästa år, något längre fram i startleden förhoppningsvis!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Har under dagen brottats med impulsen att köpa startplats i Birken för att få avsluta säsongen med lite finskidåkning, men väderprognosen ser inte tillräckligt lovande ut.

Prognosen för Birken ser ju riktigt lovande ut. Plus på dagarna och minus på nätterna borgar för fasta, fina spår. Minusgrader på morgonen som håller sig under nollan fram till Sjusjöen. Klisterföre uppför alla fjäll och sen skalar man av allt fäste i utförskörningarna ner till Lillehammer. Bara hoppas att det håller i sig.

Link to comment
Share on other sites

Först lite smuts kastad åt VL och dess organisation. Jag är en svältfödd åkare från 031 området som oftast får hitta snötid i någon konstsnö-slinga på max 800m där man får trängas med andra åkare en regnig fredagskväll i plus 2 grader och motvind. Trots den oftast undermåliga vintern vi har här nere så är årets sämsta spår alltid på VL!

2013,2014,2015 eller 2016 spelar liksom ingen roll. Jag har knappt sett ett bra spår under något av dessa år.

Sen kan man komma dragandes med många åkare, absolut. Men ett varvlopp (4km) på 42km med 500 anmälda blir ju också ganska många åkare. Man tycker ju att det borde vara elitens elit av spårare som jobbar här? Överdrivet kritisk? Mest bitter faktiskt  :angry:

 

Saknade resultattavlorna i år som berättade placeringen. Ingen höjdare att inte få veta hur man ligger till förrän man gått i mål. Slutgnällt nu  ;)

 

Startade riktigt bra från led 6 med nytt pers i Smågan kl 09.10. Visste att jag var i mitt livs form med 2,51 på 42km seedningslopp för 14 dagar sedan. Mycket rullskidor och 3x mer snötid än tidigare år. Kände mig stark och hoppfull om att ta mig till 5:an. Nu skulle jag staka skiten ur myrarna! Väl däruppe så brukar jag åka förbi "alla", men nu fick jag istället jobba ganska hårt för att bara hänga med. Trängde undan den känslan och jobbade på hårt. Lite väl hårt visade det sig, för när jag kom till Mångs så var jag redan trött. Och då hade jag egentligen inte legat på speciellt mycket omkörning. Det var i någon nedförsbacke jag förstod att saker och ting inte var som det skulle när en tjej på typ 50kg susade förbi mig (min matchvikt 95). Utförsbacke som annars är min paradgren och nu blir omåkt av "flugviktare"  :)

 

Det fick bli omvallning i Mångs och sedermera i varenda kontroll utan att det blev ngn egentlig förbättring. Fick kämpa oerhört mot mina demoner när folk stakar om mig på något som är min "hemmaplan".

 

Var nära att bli avplockad i Hökberg p.g.a. flackande blick, men hon lyckades proppa i mig något som gjorde att jag fortsatte.

 

Mötte spårpatrullen strax efter Eldris och då: Då händer det! Skidorna börjar helt plötsligt att glida och jag börjar köra om folk på sättet jag är van vid. Tyvärr höll ju bara spåren några km, men euforin det skapade tog mig iaf i mål på strax under 8h. 

Så trött och så besviken  :(

 

Skulle jättegärna få en kommentar från någon mer rutinerad som kan berätta varför det blev som det blev med mitt glid. Enda sekvensen i loppet som funkade ganska OK var från Evert till Oxberg när jag bad omvallarna att ta bort allt fäste som fanns. Har bara åkt några år och är för dåligt insatt vad gäller matriel och valla. Skidorna har ju funkat bra hela vintern fram tills nu tycker jag...Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

det var väl torr snö första 35-45 km. Vad hade du för fäste?

 

Glidvalla, struktur och/eller glidzoner/tryckpunkter gör väl inte sååå himla mycket.

Lämnade in skidorna på officiella vallningen i Sälen. Osäker på vilket glid de hade, men fästet var VX50 blandat med VX45 vill jag minnas? Hade i stort sett inget eller dåligt fäste hela loppet, men det var jag ju knappast ensam om. Köper även det dåliga fästet, men glidet är mer svårförklarligt och svårköpt  :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är en svältfödd åkare från 031 området som oftast får hitta snötid i någon konstsnö-slinga på max 800m där man får trängas med andra åkare en regnig fredagskväll i plus 2 grader och motvind. Trots den oftast undermåliga vintern vi har här nere så är årets sämsta spår alltid på VL!

 

Den här vintern har väl inte varit dålig i Gbg på nåt endaste vis iofs?  Obruten åkning sen i början av december på flertalet konstsnöspår med upp till nästan 5km-banor. Fin skidhall fram till oktober iaf (sen för mycket folk och sockerfest). Dessutom inslag av fin natursnöåkning bitvis. 

 

Håller inte med om att vintern var dålig. Nästan över medel ju. 

Link to comment
Share on other sites

Fick åka "skämsbussen" redan från Risberg tyvärr. Missade reptiden med kort marginal så jag hade gråt i halsen där -ville så gärna vidare men men....Det konstiga är att jag har tränat mer skidor i år än sist och kom kortare än det år jag inte var så tränad så jag vet inte vad jag ska skylla på. Bodde i sovsal i Mora och träffade trevligt folk att språka med, men någon hade ställt klockan på så tidigt som 2,10 och det förstår jag inte...så dålig sömn blev det. Nästa gång blir det att boka boende i tid så jag får ordentlig sömn innan.  Första backen kändes ovanligt trög i år men väl på myrarna och till smågan och mångsbodarna okej med bra fart och glid. Sen blev det jobbigt att inte ha några som helst spår att åka i därifrån till risberg... Härligt att fått åka risbergsbacken iallafall. Funderar på Öppet spår nästa år istället.  Får man välja starttid själv för isåfall skulle jag vilja starta vid 7.00? Men självklart ska jag någon gång åka Vasaloppet igen och ta mig i mål. Att starta i led 10 är ju tufft med tanke på den tid det tar upp till myrarna -känns även som vi får ca 1 km extra då vi e så långt bak. Sen det här med att seeda sig framåt något startled hur funkar det egentligen? Det var en medåkare som sa att man måste åka väldigt snabbt i andra lopp ändå för att det ska gå. Hur funkar det med engelbrektslopp och halvvasa? Nåväl,jag har bara fått mersmak för att åka mer skidor och ska väl nästa år anmäla mig till andra lopp också.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet körs inte i led 3, det riktiga loppet körs i de sista leden. Prova det så ska ni få se på karaktärsdanande plåga i uppåt ett halvt dygn.

 

Började med att den officiella Vasaloppsbussen hade glömt sin skylt med Vasaloppet så vi fick inte åka förbi vägspärren. Tre dagars packning upp på ryggen, skida i dunjacka till startområdet. Ryggsäcken krossade två av gelerna i mitt vätskebälte som smetades fullt. På plats en halvtimme sena var Startled 8 fullknökat så jag fick glatt ställa mig strax framför led 9.

 

I starten står mittsektionen av mitt Led stilla och på ena flanken drar led 9 förbi. I Berga backen är jag omgiven av led 9 och 10. Kul. Går med stavarna mellan benen men får ändå stavarna nedtrampade hela tiden. Luktar fis hela backen. Tittar bakåt och ser att jag tappat lätt 1000 placeringar, är i första backen och det är stopp.

 

En timme i backen. Luktar kraftig gubbfis oavbrutet. Utbrytande 55-taggare i fartdräkt o kulmage tror vinna på att tränga sig och trampar på allt i vägen. Ber snällt samma gubbe tre gånger kliva av min stav så jag kan ta ett steg till.

 

Trodde seedningen på 3.20 på 42 km ändå var hyggligt för en motionär men nu är jag låst chanslös i ett hav av fisande trängselgubbar. Två timmar till smågan. Ok fäste iaf.

 

Ut på myren och hafsa runt i spår som inte finns. Alls. Hittar lite spår-fossil som man kan åka i om man har John Waynes hjulbenta pose, känns som att sitta på en mekanisk tjur. Stak m frånskjut sladdrar bara eftersom det är halvmetern mellan skidorna. Blir sur som f#n o raggar-kletar V45 över hela zonen. Fästet tillbaka, funkar med frånskjut igen. Like a boss.

 

Sen kommer sköna insikten att fästet kostade glid. Allt glid. Det huggrycker och viner i utförslöpan och med hård stakning håller jag tempo med dunjackan som diagonalar i utförslöpan med benen fladdrandes som en flyende zebra på stäppen.

 

Mr bean I neongrön fartdräkt frustar förbi i stakning som slutar med huvudet mellan knäna i varje tag å vrålar håll till höger. Han byter spår fyra gånger på 10 sekunder kör 200 m och vurpar på platten. Upp igen frusta en bit sen in i ledet å diagonala i söndagstempo i höger ytterkant, stannar å pissar i princip i spåret.

 

Plågsamt framme i mångsbodarna efter tre timmar. Bra fart utför där men då kommer kamikaze-vurparna från alla håll, lyckas finta alla och undvika benbrott. Nya gubbar nu med fartställning m stavarna perfekt riktade bakåt uppåt i ögonhöjd på bakomvarande. Tung hängbuk på taniga ben påminner om en älgko på motorvägen, kör man på benen så krossas man av kroppen. Recipe for disaster.

 

I backarna upp mot risberg är jag äntligen kung. För nu är det inte breda spår längre utan totalt bortsopade spår så då kan jag diagonala på riktigt och tar 500 pers på ett par km. Ont i huvudet nu, inte kul någonting. Är väl ok motionär men tränat för lite förstås, kunde bli bättre på staka absolut men med 4 timmar i risberg så är det väl 6 kvar så jag kliver av här. Tråkigt att fega ur men verkligen inte roligt en enda minut tyvärr. Kanon upplevelse kring arrangemanget, starten, publiken, områder o historian osv.

 

Men skidåkningen är riktigt hemsk.

Du har verklig talang - inte för skidåkning - utan att skriva kåseri om vasaloppets vedermödor ! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Fick åka "skämsbussen" redan från Risberg tyvärr. Missade reptiden med kort marginal så jag hade gråt i halsen där -ville så gärna vidare men men....Det konstiga är att jag har tränat mer skidor i år än sist och kom kortare än det år jag inte var så tränad så jag vet inte vad jag ska skylla på. Bodde i sovsal i Mora och träffade trevligt folk att språka med, men någon hade ställt klockan på så tidigt som 2,10 och det förstår jag inte...så dålig sömn blev det. Nästa gång blir det att boka boende i tid så jag får ordentlig sömn innan.  Första backen kändes ovanligt trög i år men väl på myrarna och till smågan och mångsbodarna okej med bra fart och glid. Sen blev det jobbigt att inte ha några som helst spår att åka i därifrån till risberg... Härligt att fått åka risbergsbacken iallafall. Funderar på Öppet spår nästa år istället.  Får man välja starttid själv för isåfall skulle jag vilja starta vid 7.00? Men självklart ska jag någon gång åka Vasaloppet igen och ta mig i mål. Att starta i led 10 är ju tufft med tanke på den tid det tar upp till myrarna -känns även som vi får ca 1 km extra då vi e så långt bak. Sen det här med att seeda sig framåt något startled hur funkar det egentligen? Det var en medåkare som sa att man måste åka väldigt snabbt i andra lopp ändå för att det ska gå. Hur funkar det med engelbrektslopp och halvvasa? Nåväl,jag har bara fått mersmak för att åka mer skidor och ska väl nästa år anmäla mig till andra lopp också.

Misströsta inte, du är inte ensam om att bli "repad" i synnerhet som du startade i 10:an. Jag tycker det är en bra ide att ta ÖS i stället och därmed få chansen att ta sig hela vägen ner till Mora och som bonus komma upp från 10:an och därmed minska risken att bli "repad" vid ett nytt VL.

Jag har svårt att förstå dem som stressar i ÖS för att starta vid 7.00, det är ju liksom vitsen med ÖS att kunna mjukstarta utan någon rusning. De år jag åkt ÖS (5 ggr) har jag startat mellan 7.30-8.00 (utom ett år då det blev 8.20 pga trafikkaos)

och då har det inte varit någon trängsel i backen utan man har kunnat ta den i sitt eget tempo. En annan fördel med att starta lite senare är att man inte blir omåkt av så många, vilket är bra för självförtroendet. Finns det något rep i ÖS egentligen ?

Link to comment
Share on other sites

Först lite smuts kastad åt VL och dess organisation. Jag är en svältfödd åkare från 031 området som oftast får hitta snötid i någon konstsnö-slinga på max 800m där man får trängas med andra åkare en regnig fredagskväll i plus 2 grader och motvind. Trots den oftast undermåliga vintern vi har här nere så är årets sämsta spår alltid på VL!

2013,2014,2015 eller 2016 spelar liksom ingen roll. Jag har knappt sett ett bra spår under något av dessa år.

Sen kan man komma dragandes med många åkare, absolut. Men ett varvlopp (4km) på 42km med 500 anmälda blir ju också ganska många åkare. Man tycker ju att det borde vara elitens elit av spårare som jobbar här? Överdrivet kritisk? Mest bitter faktiskt :angry:

 

Saknade resultattavlorna i år som berättade placeringen. Ingen höjdare att inte få veta hur man ligger till förrän man gått i mål. Slutgnällt nu ;)

 

Startade riktigt bra från led 6 med nytt pers i Smågan kl 09.10. Visste att jag var i mitt livs form med 2,51 på 42km seedningslopp för 14 dagar sedan. Mycket rullskidor och 3x mer snötid än tidigare år. Kände mig stark och hoppfull om att ta mig till 5:an. Nu skulle jag staka skiten ur myrarna! Väl däruppe så brukar jag åka förbi "alla", men nu fick jag istället jobba ganska hårt för att bara hänga med. Trängde undan den känslan och jobbade på hårt. Lite väl hårt visade det sig, för när jag kom till Mångs så var jag redan trött. Och då hade jag egentligen inte legat på speciellt mycket omkörning. Det var i någon nedförsbacke jag förstod att saker och ting inte var som det skulle när en tjej på typ 50kg susade förbi mig (min matchvikt 95). Utförsbacke som annars är min paradgren och nu blir omåkt av "flugviktare" :)

 

Det fick bli omvallning i Mångs och sedermera i varenda kontroll utan att det blev ngn egentlig förbättring. Fick kämpa oerhört mot mina demoner när folk stakar om mig på något som är min "hemmaplan".

 

Var nära att bli avplockad i Hökberg p.g.a. flackande blick, men hon lyckades proppa i mig något som gjorde att jag fortsatte.

 

Mötte spårpatrullen strax efter Eldris och då: Då händer det! Skidorna börjar helt plötsligt att glida och jag börjar köra om folk på sättet jag är van vid. Tyvärr höll ju bara spåren några km, men euforin det skapade tog mig iaf i mål på strax under 8h.

Så trött och så besviken :(

 

Skulle jättegärna få en kommentar från någon mer rutinerad som kan berätta varför det blev som det blev med mitt glid. Enda sekvensen i loppet som funkade ganska OK var från Evert till Oxberg när jag bad omvallarna att ta bort allt fäste som fanns. Har bara åkt några år och är för dåligt insatt vad gäller matriel och valla. Skidorna har ju funkat bra hela vintern fram tills nu tycker jag...Tack på förhand!

Garanterat fästet sin legat i, jag har ett par skidor som var grymma när jag köpte dem (för 5kg sen) och fortfarande funkar okej i riktigt kallt före men knappt ger styrfart med klister eller mjuk burk.

 

Har de lagt fäste i hela burkzonen? I så fall kan du testa att bara burka klisterzonen och se om det kan rädda dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag klev av i risberg. Var sjuk veckan innan med halsont och hosta. Känner mig fruktansvärd dum att jag ens startade, kommer aldrig att göra om det.

Hade i alla fall fruktansvärt bra glid, kuzmin u + grund och Rex hf21 toppat med vauhti LDR, skigo 2 mm + 1mm rak.

Link to comment
Share on other sites

Garanterat fästet sin legat i, jag har ett par skidor som var grymma när jag köpte dem (för 5kg sen) och fortfarande funkar okej i riktigt kallt före men knappt ger styrfart med klister eller mjuk burk.

 

Har de lagt fäste i hela burkzonen? I så fall kan du testa att bara burka klisterzonen och se om det kan rädda dem.

Tack! Efter lite efter efterforskning så köper jag nog det du säger. Har blivit lite tyngre sedan skidan köptes, och den mesta träningen har trots allt varit i schyssta spår. Dyrköpt erfarenhet...Men det kommer ju alltid ett nytt år  :)

Link to comment
Share on other sites

Den här vintern har väl inte varit dålig i Gbg på nåt endaste vis iofs?  Obruten åkning sen i början av december på flertalet konstsnöspår med upp till nästan 5km-banor. Fin skidhall fram till oktober iaf (sen för mycket folk och sockerfest). Dessutom inslag av fin natursnöåkning bitvis. 

 

Håller inte med om att vintern var dålig. Nästan över medel ju. 

Njae. Bor 1h norr om GBG och det var ca 2,5 v. riktig vinter när man kunde köra "överallt". Tacksam för det såklart. Sedan har vi haft en kanonslinga på 700m som har varit helt fantastisk. Konstsnöspåret i Borås är tyvärr 30 mil tor, så det blir inte så ofta som man velat. I det utskällda Serneke var jag två gånger innan jul och det kändes som att ryktet de fick var hyfsat välförtjänt. Så här efteråt så skulle jag nog varit mer i den hallen, för de kan ju faktiskt marknadsföra sig med "Vasaloppsspår" :P  

Link to comment
Share on other sites

Ska väl tillägga att jag grisade mig till mora från led 10 förra året på 11 timmar, nöff nöff. Då var det så blött att när jag kom till Bergabacken och allt tog stopp i den berömda kön så hörde jag gluurk när pjäxorna fylldes till bredden med isvatten från den smälta glaciären nedanför första backen. 89,95 mysiga km kvar :)

 

Gick i mål iaf. Men tror jag hade liemannen bakom mig ett tag mellan evertsberg och oxberg, där var det mörkt.

 

Well det är väl bara till å träna bättre, seeda mera och sikta på led 6 och en vargavinter så ska det gå vägen.

 

Och då jevvlar ska jag koka vallan själv! Som i Sunes jul men på riktigt. Ska se om jag kan få någon på jobbet att köra lipidanalys på glidvalla men är rätt säker på att det är 90% paraffin och 10% mikrokristallint vax. Med andra ord syltparaffin och stearin - i shit you not gentlemen. Ni kan köpa det på Ica och koka på en kvart. Inte med fluor då förstås men har hört att det inte behövs i tomteleden längst bak i Vasaloppet.

 

Räknar på material å produktionskostnad på ca 60-70 kr per kilo, billigare än korv!

 

Återkommer när stordåden är klara för lansering.

Link to comment
Share on other sites

Ska väl tillägga att jag grisade mig till mora från led 10 förra året på 11 timmar, nöff nöff. Då var det så blött att när jag kom till Bergabacken och allt tog stopp i den berömda kön så hörde jag gluurk när pjäxorna fylldes till bredden med isvatten från den smälta glaciären nedanför första backen. 89,95 mysiga km kvar :)

Gick i mål iaf. Men tror jag hade liemannen bakom mig ett tag mellan evertsberg och oxberg, där var det mörkt.

Well det är väl bara till å träna bättre, seeda mera och sikta på led 6 och en vargavinter så ska det gå vägen.

Och då jevvlar ska jag koka vallan själv! Som i Sunes jul men på riktigt. Ska se om jag kan få någon på jobbet att köra lipidanalys på glidvalla men är rätt säker på att det är 90% paraffin och 10% mikrokristallint vax. Med andra ord syltparaffin och stearin - i shit you not gentlemen. Ni kan köpa det på Ica och koka på en kvart. Inte med fluor då förstås men har hört att det inte behövs i tomteleden längst bak i Vasaloppet.

Räknar på material å produktionskostnad på ca 60-70 kr per kilo, billigare än korv!

Återkommer när stordåden är klara för lansering.

Jag väntat med spänning på resultatet!

Link to comment
Share on other sites

Fisarelis - Jag kräver att du åker ett vasalopp till så jag får läsa nästa års krönika. Oerhört roligt skrivet! :-)

 

För egen del startade jag mitt 9:e vasalopp långt fram till höger i led 4. Rörde sig hyffsat i första backen även om tiden upp till toppen inte var rekord. Sedan var det bara att ställa sig i lämmeltåget. Riktigt frusterande. Har kört 3 seedningslopp i år på varv banor som inte är lämpade för mig. Konditionen är så där, men staka hyffsat snabbt och framförallt länge det kan jag. Så där låg man i kön och fick hålla igen. Försökte några gånger att köra om men la ner det då det kostade alldeles för mycket energi för att plocka 3 placeringar. Hade fäste i Risbergsbackarna och kunde plocka placeringar uppför. Sedan var det åter kö körning. Var oförskämt pigg i oxberg, inte en enda down period. Efter oxberg fanns det 2-3 spår man kunde åka i och då var det fullt blås som gällde. Visst blev man lite mör i armarna efter 2,5 mils hård stakning men känslan vid målgång var att jag hade en massa sparat. Känns fortfarande lite snopet att inte ha tagit ut sig fullständigt. Iofs blev det bästa placering hittills med plats 2001, en finputsning med 1 placering. Snuvad igen på led 3...

 

Jag hade bättre glid än dom flesta runt omkring mig. Några verkade ha super-skidor men det var inte många. Svart Marathon och Skigo C22 pulver. 1mm rak rill och 2mm rak rill bak.

 

Fästet var sådär. Man var tvungen att åka korrekt för att få bett. Fungerade kanske fram till Evertsberg sedan fanns det knappt spår att åka i uppför. Det blev till att staka så länge man orkade och sedan springa. Tunt lager Chola invärmt, tunt lager Skigo HF Röd invärmt i trampet. Sedan 2 lager V40, 2 lager V50 och 1 lager V45.

Link to comment
Share on other sites

Fan vad fort alla åker.

 

Jag startade längst bak nånstans i mitten i led 7 (skönt att sova på morgonen). Flöt på ungefär likabra som under ÖSS förra året (snöstorm), stod aldrig helt still utan det gick sakta framåt. När jag kom upp vid backarna så tänkte jag att nu jävlar ska jag blåsa om folk. Stakade på rätt bra till Smågan och låg bara 2 minuter sämre till än förra året, hade väl sisådär glid och i princip obefintligt fäste. Körde på så hårt jag vågade och plockade 300 plac till Mångsbodarna och ytterligare 300 till Risberg. Sen kom det, krampkänning i ljumskarna, ont i armbågarna och handlederna. Så jag slog av lite på tempot för jag var orolig att det skulle gå åt h-te.

 

Blev många svordomar och funderingar på vad man höll på med och hade allvarliga funderingar på att kliva av i Evertsberg men på något sätt så växte pannbenet så jag körde på i dom obefintliga spåren. Plockade placeringar hela vägen till Hökberg där jag tyckte själv att jag fick nya krafter och körde på ganska hårt mot Mora men tappade ändå ungefär 100 plac mellan Hökberg och målet.

 

Putsade min tid från förra årets ÖSS med hela 8 minuter. Slutade på 7.40 och plac 6006. Nöjd över att jag inte vek ner mig och fortsatte, kanske att jag drog ner på tempot för mycket för jag hade trots allt lite krafter kvar till Olearys efteråt .. :D 

 

Nästa gång, då ska det vara 5-6 minusgrader och sol......

Link to comment
Share on other sites

Först lite smuts kastad åt VL och dess organisation. Jag är en svältfödd åkare från 031 området som oftast får hitta snötid i någon konstsnö-slinga på max 800m där man får trängas med andra åkare en regnig fredagskväll i plus 2 grader och motvind. Trots den oftast undermåliga vintern vi har här nere så är årets sämsta spår alltid på VL!

2013,2014,2015 eller 2016 spelar liksom ingen roll. Jag har knappt sett ett bra spår under något av dessa år.

Sen kan man komma dragandes med många åkare, absolut. Men ett varvlopp (4km) på 42km med 500 anmälda blir ju också ganska många åkare. Man tycker ju att det borde vara elitens elit av spårare som jobbar här? Överdrivet kritisk? Mest bitter faktiskt  :angry:

 

Saknade resultattavlorna i år som berättade placeringen. Ingen höjdare att inte få veta hur man ligger till förrän man gått i mål. Slutgnällt nu  ;)

 

Startade riktigt bra från led 6 med nytt pers i Smågan kl 09.10. Visste att jag var i mitt livs form med 2,51 på 42km seedningslopp för 14 dagar sedan. Mycket rullskidor och 3x mer snötid än tidigare år. Kände mig stark och hoppfull om att ta mig till 5:an. Nu skulle jag staka skiten ur myrarna! Väl däruppe så brukar jag åka förbi "alla", men nu fick jag istället jobba ganska hårt för att bara hänga med. Trängde undan den känslan och jobbade på hårt. Lite väl hårt visade det sig, för när jag kom till Mångs så var jag redan trött. Och då hade jag egentligen inte legat på speciellt mycket omkörning. Det var i någon nedförsbacke jag förstod att saker och ting inte var som det skulle när en tjej på typ 50kg susade förbi mig (min matchvikt 95). Utförsbacke som annars är min paradgren och nu blir omåkt av "flugviktare"  :)

 

Det fick bli omvallning i Mångs och sedermera i varenda kontroll utan att det blev ngn egentlig förbättring. Fick kämpa oerhört mot mina demoner när folk stakar om mig på något som är min "hemmaplan".

 

Var nära att bli avplockad i Hökberg p.g.a. flackande blick, men hon lyckades proppa i mig något som gjorde att jag fortsatte.

 

Mötte spårpatrullen strax efter Eldris och då: Då händer det! Skidorna börjar helt plötsligt att glida och jag börjar köra om folk på sättet jag är van vid. Tyvärr höll ju bara spåren några km, men euforin det skapade tog mig iaf i mål på strax under 8h. 

Så trött och så besviken  :(

 

Skulle jättegärna få en kommentar från någon mer rutinerad som kan berätta varför det blev som det blev med mitt glid. Enda sekvensen i loppet som funkade ganska OK var från Evert till Oxberg när jag bad omvallarna att ta bort allt fäste som fanns. Har bara åkt några år och är för dåligt insatt vad gäller matriel och valla. Skidorna har ju funkat bra hela vintern fram tills nu tycker jag...Tack på förhand!

 

Hehe, jag instämmer med hela ditt inlägg och känner samma sak om spåren som om glidet. 

Jag funderade jävligt mycket varför jag hade så dåligt glid det här vasaloppet. Jag brukar nästan alltid lyckas med glidet men däremot lite sådär med fästet.

På rakorna och motluten var jag chanslös och fick staka på som en idiot för att hålla jämn fart med övriga runtomkring. Var precis som du rätt slut redan vid Mångsbodarna och insåg att mina planer på tid på vasaloppet var grusade. Jag brukar få min första trötthetskänsla nånstans mellan Risberg och Evertsberg.

 

I de utförslöpor som hade "spår", eller iaf lite hårdare packning av snö så gled jag om folk med rejäl fart! på alla andra ställen där det var snömjöl som översta underlag blev jag precis som du omåkt av flugviktare även i medlut, vilket i princip aldrig hänt förr.

 

jag pratade med en rutinerad herre i omklädningsrummet efter loppet och han sa bara "hade du inte för tjockt med fästvalla på då? om det bromsade i lössnön men inte där det var spår".

 

Jo, det är klart det måste vara så! Så jävla orutinerat att inte inse det förrän man plågat sig igenom hela loppet. Så här i efterhand borde jag försökt skrapa av skiten å staka på bara. Sen kanske lägga på lite nytt om det behövts. Måste tillåta mig att stanna för att kolla vallningen men när man kör på så "orkar" man inte riktigt stanna till. 

En till orsak är nog att skidorna är inköpta för 4 år sedan och troligen minst lika många kila sedan. Dom funkar fortfarande ruskigt bra i bra före, men troligen är jag nu för tung för skidorna i vasaloppsföret. Kanske man ska uppdatera sig inför nästa år..

 

Jag startade i led 6 och kom i mål på 8:24, ca en timme sämre än vad jag siktat på. Var beredd att kliva av vid varje kontroll men övertalade mig själv att köra bara en till, vid varje kontroll=)

 

förutom att glidet inte var nån höjdare så börjar jag inse att jag är en teknikåkare och dålig på slitet i vasalopps"spåren". Inför nästa år ska jag vänja mig vid att åka utan spår å bara gneta på. Spelar liksom ingen roll om man håller 6h tempo på sidningstävlingar om man klappar ihop totalt på vasaloppet p.g.a. obefintliga spår. 

 

Gilla läget, vasaloppet kommer alltid att köras utan skidspår så länge man startar bakom led 2-3.. =)

 

Det var bra stavfäste i år iaf!

Alla Funktionärer är GULD värda!

Link to comment
Share on other sites

Startade lite till höger i led 4, hyfsat flyt i första backen, tycker att det var lite stökigare och hetsigare än vanligt men sen förstod de flesta att man tjänar på att komma igång med åkning i spåren. Åkare utan fäste i leden framför oss som inte höll trycket uppför gjorde att det bitvis korkade igen.

Passerade Smågan på ganska så bra tid, hade sisådär glid mellan Smågan och Mångsbodarna i nysnön, sedan bra glid hela vägen in till Mora på Svart Marathon och Fc8x 2mm rak rill fram och bak. Swix fästetips funkade ok, spelar mindre roll när backarna saxas sönder innan så spåren försvinner, då är det bara att springa!

Otroligt nöjd med dagen som tog 5.56 och äntligen medalj!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Endelig skaffet meg profil på dette flotte forumet. Vært leser i mange år.

 

Startet i midten av Led 4. Tror jeg må ha hatt skikkelig flaks opp første bakken, for jeg var cirka 2500. plass oppe på Smågan. Ble stort sett køgåing til Evertsberg på grunn av ett spor som gikk bra. Følte meg uforskammet bra der, og kunne øse på videre.

 

Fikk vite noen kilometer etter Oxberg hva vinnertiden ble, og visste at medaljetiden ville gå lett. Fra Eldris og inn ble jeg veldig stiv i skulderene/ryggen, og snaue 100 person gikk forbi meg, men det var greit. Perset i Vasaloppet med 35 minutter, og kom inn på 5.41.

 

Synes det var i overkant dårlige spor, men god glid i det ene sporet som folk gikk i. Gikk imot Swix sitt smøretips, og la et supertynt lag med Swix KX40s sølvklister i bunn, med to lag VX43 over. Hadde veldig bra feste til Oxberg, der det forsvant og det ble staking. Hadde enorm glid. Mine Redline-kaldski gikk "hyfsat" bra, og kan telle på hånda hvor mange som gled fra meg. Hadde LF6, Start HF10 og FC8x som pulver.

 

Drømmen er fortsatt et Vasalopp med superforhold som Oppet spor i år, så det blir nok Vasaloppet neste år også.

Link to comment
Share on other sites

Endelig skaffet meg profil på dette flotte forumet. Vært leser i mange år.

 

Startet i midten av Led 4. Tror jeg må ha hatt skikkelig flaks opp første bakken, for jeg var cirka 2500. plass oppe på Smågan. Ble stort sett køgåing til Evertsberg på grunn av ett spor som gikk bra. Følte meg uforskammet bra der, og kunne øse på videre.

 

Fikk vite noen kilometer etter Oxberg hva vinnertiden ble, og visste at medaljetiden ville gå lett. Fra Eldris og inn ble jeg veldig stiv i skulderene/ryggen, og snaue 100 person gikk forbi meg, men det var greit. Perset i Vasaloppet med 35 minutter, og kom inn på 5.41.

 

Synes det var i overkant dårlige spor, men god glid i det ene sporet som folk gikk i. Gikk imot Swix sitt smøretips, og la et supertynt lag med Swix KX40s sølvklister i bunn, med to lag VX43 over. Hadde veldig bra feste til Oxberg, der det forsvant og det ble staking. Hadde enorm glid. Mine Redline-kaldski gikk "hyfsat" bra, og kan telle på hånda hvor mange som gled fra meg. Hadde LF6, Start HF10 og FC8x som pulver.

 

Drømmen er fortsatt et Vasalopp med superforhold som Oppet spor i år, så det blir nok Vasaloppet neste år også.

Kul att du lyckades med vallningen! Förstår att det bästa var säkert ett inte allt för sugande klister, typ det du nämner, och täckt med inte allt för kletig burk. Röda tejpen täckt med Tjära minus gick säkert väldigt fint också! Själv hade jag lila burk o tom lite Rode extra, täckte med blå super o sen vr50 överst. Trots hårda skidor och -3 på bindningen sög det nåt sjukt vissa sträckor; svårt när man är tung att inte fästet hamnar i i sånt före som det var... Brukar inte missa så. Sen struntade jag i skärande rill... Och alltså, stålsicklat utan skärande rill och gärna kombinerat med tryckande också, i blötföre är inte kul....

 

Fin start. Långt fram i led fyra från led fem. Sen gick det sämre efter backen:-)

Link to comment
Share on other sites

Med mykere vokser skal man treffe bra på type voks og mengde for at det ikke skal stjele glid. Litt skummelt.

 

Så ut som det var mange som ikke hadde bra feste med bare Swix sitt vallatips. Tynt lag med sølvklister i bunn og voks over har jeg brukt mange ganger, og det fungerer veldig bra. Det suger ikke, det kladder ikke om man er ute av løypa og i snøen og man har spikerfeste. Brukte det på Birkebeinerrennet i fjor, og hadde spikerfeste fra start til mål. Swix anbefalte da også kun tørrvoks, men det er ikke alltid de tar i betraktning hvor mange folk som går i sporet foran.

Link to comment
Share on other sites

Tack Fisarelis för det roande inlägget. Hade högläsning i bilen på väg till jobbet vilket gav många skratt. :)

 

Vad gäller gubbar i fartställning med stavar som är perfekt riktade i ögonhöjd så är det snarare något jag själv uppskattar. Då går det att ta tag i staven och försiktigt skjuta den personen framför sig utan att behöva byta spår. Med stavar riktade rakt uppåt (eller ännu värre rakt åt sidorna) går det bara att välja mellan att panikbyta spår om det är möjligt eller köra in i rumpan på framförvarande.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...