Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidköp på våren


Henkka

Recommended Posts

Tjena, har några frågor angående skidköp som jag skulle vilja veta.

 

 

- Har förstått att det inte lönar sig att köpa skidor på våren då de bästa redan sålts men undrar ändå hur bra skidåkare man skall vara för att märka att det inte är det bästa man fått? 

 

-Om ett normalt planktest görs och spannen är okej längd och skidan kniper fast då man har överfört vikten till tårna på ena benet är det inte en helt okej skida?

 

- Har tänkt köpa skidor från en butik men skiselector och hört att man får olika värden på skidan, vad är bra värden för en universal eller mera kallföresskida? Kommer inte att skida med klister med dem.

 

- Är 186 cm lång och har skidat ganska mycket så är en 210 cm skida bättre än en 205 cm skida eller spelar det ingen roll? Funderade på om det blir bättre glid med större glidytor?

 

-Angående värdena på skidan så stakar jag mycket, enbart i branta uppförsbackar används diagonalen så finns de någon speciell spannprofil som passar bättre för min typs skidåkning?

 

Skidar just nu med Madshus nanosonic men har tyvärr råkat få en del skador på dem och skulle vilja ha ett par som mest används för tävlingsbruk. Är nog en hobbyåkare men Madshus redlines intresserar kraftigt. Skidar ett par långlopp per år, har inte ännu skidat vasan men en tid på under 6,5h skall jag klara på första försöket (lite beroende på före dock :) )

 

Tacksam för svar!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...