Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förskjutna resultat i årets VL - Ökad seedning trolig orsak


mazarin

Recommended Posts

Huvudsyftet bör väl vara att gruppera åkare utifrån kapacitet, oavsett hur många de är på olika nivåer eller grupper/startled. Om allt är optimalt ska ingen behöva känna att man åker mycket fortare eller långsammare än åkare runt omkring sig.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Huvudsyftet bör väl vara att gruppera åkare utifrån kapacitet, oavsett hur många de är på olika nivåer eller grupper/startled. Om allt är optimalt ska ingen behöva känna att man åker mycket fortare eller långsammare än åkare runt omkring sig.

 

Jo, det är klart att huvudsyftet är att gruppera efter kapacitet, vilket ju bidrar till att så många som möjligt får en bra resa med folk i samma fart runt omkring sig. 

 

Det jag dock ser ett stort "problem" med är att kunna jämföra mina resultat år från år. Det är framför allt två saker som bidrar till detta:

 

1. Att starta i startled 5 ett år innebär inte samma sak som att starta i led 5 ett annat år. Det kan vara många fler åkare framför dig ena året.

 

Om vi hade bättre statistik, där man kunde så noggrant som möjligt se hur många man hade före sig i starten och sen i mål, så kunde man göra mer relevanta jämförelser mellan åren. Som exempel: I år gick jag från placering 4800 till 3500 i mål. Förra året gick jag från 3700 till 3400. 

 

2. Den berömda backen verkar kunna diffa nästan ett helt startled upp till Smågan och en del tyder på att detta accentuerades i år. På många sätt så är egentligen Smågan-Mora ett bättre mått på din prestation än sträckan Sälen-Mora.

Link to comment
Share on other sites

Hej, är ny på forumet och på Vasan, körde för första gången i år. Bra forum, är också över genomsnittet intresserad av resultat och statistik :).

 

Har tränat som fasen i år och kört seedingslopp i Tromsø, 42 km, klarade precis VL5. Startade långt bak i fållan och var vid Smågan på 62min, runt plats 4300, passerade sen 1500 pers och kom in på 5.56, runt plats 2800 vilket ger VL4 nästa år.

Mao, det var ingen specielt snäll seedning från Tromsøloppet, så håller inte med om att man glider in lätt i låga startled från seedningslopp som en teori var här tidigare, iaf inte från Tromsø Skimaraton.

 

Önskar dock gärna köra ett sådan "snällt" seedinglopp om det finns till nästa år :), vad rekommenderas?

 

Grym prestation för att vara första VL! Du behöver inget "snällt" seedningslopp med din kapacitet;)

 

Jag tror att det är tillfälligheter som avgör "snällheten". Förr var det generellt ett startled svårare i seedningslopp än i faktiska VL. Detta verkar till del ha förändrats.  

Link to comment
Share on other sites

Det som förvånar mig mest är alla dom som anvender tusentals kronor på skidor, karbonstavar, seedingslopp, pulver, rill, boende etc. före VL, och som vil få bäst möjlig placering, men som inte orkar gå upp tillräkligt tidigt på den stora dagen :)

 

Skilnaden mellan först och sist i et led kan vara så otroligt många placeringar. I år stod jag i led 2, og var lite stressad i och med at jag ofta står i led 1. Kom til kön kl. 0345 og kom i det fremsta spåret i led 2, dvs. ca. 800 åkare framför. Det gikk at ta sig förbi en del i starten, och jag var med en lugn och fin backe vara ca. nr. 350 i Smågan.

 

Skönt at det i alla fall är några ting man kan styra själv. Det här är en mycket interessant tråd. Det är jättesynd at VL inte vil redovisa för hur många som startat i varje led och ha en resultatlista på det, i tillägg til at man inte kan se sin placering under loppet. Jag har också skikat mail - men inte fått något svar...

 

(Min värdering är at ni härliga helsvenskar hellre vill ha mitt lite svaga svenska språk än norska, som ju är mindre svenskt än det här i alla fall :) )

Link to comment
Share on other sites

Det som förvånar mig mest är alla dom som anvender tusentals kronor på skidor, karbonstavar, seedingslopp, pulver, rill, boende etc. före VL, och som vil få bäst möjlig placering, men som inte orkar gå upp tillräkligt tidigt på den stora dagen :)

 

Skilnaden mellan först och sist i et led kan vara så otroligt många placeringar. I år stod jag i led 2, og var lite stressad i och med at jag ofta står i led 1. Kom til kön kl. 0345 og kom i det fremsta spåret i led 2, dvs. ca. 800 åkare framför. Det gikk at ta sig förbi en del i starten, och jag var med en lugn och fin backe vara ca. nr. 350 i Smågan.

 

Skönt at det i alla fall är några ting man kan styra själv. Det här är en mycket interessant tråd. Det är jättesynd at VL inte vil redovisa för hur många som startat i varje led och ha en resultatlista på det, i tillägg til at man inte kan se sin placering under loppet. Jag har också skikat mail - men inte fått något svar...

 

(Min värdering är at ni härliga helsvenskar hellre vill ha mitt lite svaga svenska språk än norska, som ju är mindre svenskt än det här i alla fall :) )

Hur stor du i starten? Höger/vänster/miten. ? Och hur tog du dig upp i backen, höger/vänster /mitten?

 

Poängen med seedning ska ju vara att inte behöva köa från 0300 på natten :-)

 

/ hubes

Link to comment
Share on other sites

Hur stor du i starten? Höger/vänster/miten. ? Och hur tog du dig upp i backen, höger/vänster /mitten?

 

Poängen med seedning ska ju vara att inte behöva köa från 0300 på natten :-)

 

/ hubes

Stod lite til höger om mitten, och körde höger upp backen :) Viktigt också med ca,pingstol i kön ;)

 

Ja, seedingen har ju detta syftet, men leden är så stora och det blir ju köer. I år med ett spår som gikk, iaf. ganska långt framme, var det nog viktigt at stå så långt fram som möjligt för at komma på en bra plats til slut. Om jag varit sist i led 2 og haft kvar den platsen vid Smågan, kunde jag ha varit ca. nr. 1600 där (ca. 800 framför och 800 i led 2), eller ännu sämre om dom främsta, "smartaste" og snabbaste i led 3 hadde kommit förbi :)

Link to comment
Share on other sites

Stod lite til höger om mitten, och körde höger upp backen :) Viktigt också med ca,pingstol i kön ;)

 

Ja, seedingen har ju detta syftet, men leden är så stora och det blir ju köer. I år med ett spår som gikk, iaf. ganska långt framme, var det nog viktigt at stå så långt fram som möjligt för at komma på en bra plats til slut. Om jag varit sist i led 2 og haft kvar den platsen vid Smågan, kunde jag ha varit ca. nr. 1600 där (ca. 800 framför och 800 i led 2), eller ännu sämre om dom främsta, "smartaste" og snabbaste i led 3 hadde kommit förbi :)

 

Tiden upp till Smågan har bara till del med skidkapacitet att göra från och med led 2. Köförmåga och tur, spelar också stor roll. 

 

Alltmer talar för att vi bör helt göra om hela resultatberäkningen i Vasaloppet till loppet mellan Smågan och Mora...;)

 

Allvarligt talat tycker jag att en inofficiell resultatlista för tiden mellan Smågan-Mora skulle vara ett mycket intressant komplement för att bättre kunna jämföra sin prestation mellan åren. Den som lyckas göra den körningen borde få forumets eviga tacksamhet;)

Link to comment
Share on other sites

Grym prestation för att vara första VL! Du behöver inget "snällt" seedningslopp med din kapacitet;)

 

Jag tror att det är tillfälligheter som avgör "snällheten". Förr var det generellt ett startled svårare i seedningslopp än i faktiska VL. Detta verkar till del ha förändrats.  

 

Tack för det!

 

Verkar som jag skulle tjäna mer på att stiga upp tidigare på morgonen och komma längre fram i fållan än att köra flera seedinglopp då.

Håller iofs med om att om man spenderar massa tid och pengar på förberedelser och material till Vasan så kan man också stiga upp tidigt på Vasaloppsmorgonen MEN är man som jag B-människa så klarar jag inte av att prestera under dagen om jag inte får sova. Sen, varför inte ordna flera startled så att man kan minska denna hysteri? Förtar ju så mycket av upplevelsen!

Link to comment
Share on other sites

En snabbanalys av startled 5:s tider till Smågan ger en spännande slutsats:

  1. Spannet för startled 5:s resultat i Smågan är hela 30 min och 5050 placeringar. Detta beror naturligtvis till del på åkkapacitet men troligen mest på var man stod i sitt led och hur backen gick.
  2. Mellan första 5-or och första 6-or skiljer "bara" 7 min. Sen är det ytterligare 9 min till första 7-a.  
  3. Medianen i Smågan för startled 5 jämfört med startled 6 verkar bara skilja 4 min. Detta är ovanligt lite.

Slutsats: Om ovanstående stämmer, så är skillnaden mellan att starta i ett led bakom endast ca 5 min medan skillnaden på att göra en dålig backe (t ex välja fel sida) är mycket större, gissningsvis minst 15-20 min. 

 

Min lilla handjagade undersökning 

Passertider Smågan urval av startled 5 åkare:

50 min: 2 åkare av 100 - inte säker på att dessa verkligen startat från 5-an

52 min: 6 åkare  av 100 - placering 2613

54 min: 18 åkare av 100 
56 min: 21 åkare av 100 - första 6-orna syns vid 57 min, vilket ger 7 min diff mot första 5-orna.
1.02 tim: 54 åkare av 100 
1.07 tim: 59 åkare av 100 - detta är ungefär "medianen" av startled 5:s resultat i Smågan.
1.10 tim: 31 åkare av 100 
1.14 tim: 25 åkare av 100 
1.17 tim: 18 åkare av 100 
1.20 tim: 8 åkare av 100 
1.22 tim: 7 åkare av 100 - placering 7694 
Link to comment
Share on other sites

Angående detta så kan jag hänvisa till mig själv som intressant jämförelse. Jag startade i led 6, jag stod i sjätte led något till vänster om mitten, alltså ganska långt fram i led 6. Jag vet som sagt inte hur många som var före mig totalt i de olika leden men för att klara led 6 ska man vara topp 5600 i mål. I Smågan hade jag placering 6302 på tiden 01:15. Känslan var att det flög förbi åkare i högra leden både på startfältet och i början av  backen.

Link to comment
Share on other sites

Angående detta så kan jag hänvisa till mig själv som intressant jämförelse. Jag startade i led 6, jag stod i sjätte led något till vänster om mitten, alltså ganska långt fram i led 6. Jag vet som sagt inte hur många som var före mig totalt i de olika leden men för att klara led 6 ska man vara topp 5600 i mål. I Smågan hade jag placering 6302 på tiden 01:15. Känslan var att det flög förbi åkare i högra leden både på startfältet och i början av  backen.

 

Hade du den placeringen gick du ju i princip iungefär med strömmen eftersom det var bortemot 6100 anmälda löpare i led 0-5.

Link to comment
Share on other sites

Nja, antalet anmälda åkare har ju som tråden visat rätt lite att göra med antalet som faktiskt stod på startgärdet och tog sig till Smågan. 

 

Jag tror att PatrikT gick jämnt med de på vänsterkanten men mycket tyder på att högerkanten av något outgrundligt skäl i år kunde gå fortare. Hur han gick i förhållande till hela startgruppen blir svårt att beräkna innan vi har siffror per startgrupp.

 

(Antalet kvinnor och män som tog sig till Smågan var 14753. Per startgrupp har vi tyvärr ingen som lyckats få fram då det kräver en nedladdning och sammanslagning av ett stort antal Exceldokument.)

Link to comment
Share on other sites

Startade i led 7, stod till höger om mitten. Tyckte att vänstersidan stack iväg först, men uppenbarligen gick det bra ändå. Utan att stressa eller trängas höll jag mig i mitten uppför backen och gled med massan till Smågan på plats 4976

Link to comment
Share on other sites

Har kollat de 2000 första vid smågan, ska se hur många fler jag orkar kolla. (Sparar i excel)

Spana in åkare 4949. Rätt bra start för att vara led4, skulle vara kul att höra hans berättelse.

/ hubes

Han är drygt tre minuter före mig dit och om han stod först i led 4 så var han i min rygg när skottet gick. Med lite tur och opportunism kan man vinna nån minut eller två uppför backen.

 

Som ett alternativ till att tjata om masstart eller ej så skulle det skapa mycket klarhet om Vasaloppet satte upp en tidspassering högst upp i backen vid 3km-skylten.

Link to comment
Share on other sites

Startade i led 7, stod till höger om mitten. Tyckte att vänstersidan stack iväg först, men uppenbarligen gick det bra ändå. Utan att stressa eller trängas höll jag mig i mitten uppför backen och gled med massan till Smågan på plats 4976

 

Det är fan otroligt! Jag stod två led framför dig i 5-an. Stod långt fram men långt till vänster. Du borde varit minst 2000 (minst halva 5-an och hela 6-an) placeringar sämre än mig i Smågan men jag kommer in på placering 5600, hela 600 placeringar bakom dig. Och jag kan garantera att jag inte gjorde en dålig backe, givet förutsättningarna längst till vänster. Jag tappar kanske 2600 placeringar på höger-vänster-valet. 

 

Gissa hur allas skidor kommer att ligga på startgärdet nästa år... 

Link to comment
Share on other sites

stod längst till höger längst fram i led 3. har aldirg haft så långsamt startgärde och trög backe, även om det aldrig stod helt still i backen. - Åtskilliga minuter långsammare backe än tidigare. - hade ändå plac 1600 i Smågan, trots total avsaknad av glid, så så dåligt startgärde o backe kan jag inte gjort. - Å andra sidan har jag nog alltid lyckats ganska väl med det. - Många år, från 3:an, bara 2-4 minuter långsammare än ÖS när jag åkte helt fritt.

Link to comment
Share on other sites

Det är fan otroligt! Jag stod två led framför dig i 5-an. Stod långt fram men långt till vänster. Du borde varit minst 2000 (minst halva 5-an och hela 6-an) placeringar sämre än mig i Smågan men jag kommer in på placering 5600, hela 600 placeringar bakom dig. Och jag kan garantera att jag inte gjorde en dålig backe, givet förutsättningarna längst till vänster. Jag tappar kanske 2600 placeringar på höger-vänster-valet. 

 

Gissa hur allas skidor kommer att ligga på startgärdet nästa år... 

Som jag sa, jag var förvånad själv. Men jag är ganska säker på att det inte var min startplats på gärdet. Det gick inte bra första kilometern, och I början på backen hade jag nog enbart led 7 runt mig. Tror mer att jag hade bra flyt hela vägen upp även om det inte riktigt kändes så (det gör det väl aldrig *l*). Låg hela tiden i mitten och försökte flyta med, hålla blicken framåt och försöka undvika de spårval som gick långsamt 20-50 meter framåt. Bättre att välja väg utifrån hur det ser ut en bit fram än utifrån hur det ser ut närmaste fem meter. Se'n har jag ju många år i led 4/5 bakom mig, och har kanske mer erfarenhet av första milen än många andra i bakre led även om jag är dåligt tränad just nu. Anekdot: när vi passerade högsta punkten frågade en kille bredvid mig "Är detta Smågan"

Link to comment
Share on other sites

Anl.

Vilken tid hade du i Smågan? Jag var väl minst 1500 åkare före dig i starten i starten och i Smågan är du drygt 1300 placeringar före mig. Väl uppe på myrarna låg jag i det vänstra spåret som gick snabbast så personligen känner jag att jag "gled" med till smågan så snabbt det gick.

Link to comment
Share on other sites

Anl.

Vilken tid hade du i Smågan? Jag var väl minst 1500 åkare före dig i starten i starten och i Smågan är du drygt 1300 placeringar före mig. Väl uppe på myrarna låg jag i det vänstra spåret som gick snabbast så personligen känner jag att jag "gled" med till smågan så snabbt det gick.

1:06  

Har haft två sjukår och har nollkondis just nu, så det var verkligen inte så att jag slet och sprintade mellan spåren. Utan verkligen bara gled med där det verkade se ut att röra sig bäst. inte hade jag bra skidor heller. 

 

Känns som att de år jag varit i bra form och startat i led 4 har jag kanske slösat ltie onödigt med energi på att enstaka placeringar i backen och till Smågan. Eller så hade jag bara sjuk tur iår?

Link to comment
Share on other sites

snabbaste till Smågan per led (plc ej damer)

 

led 0 32:26 (plc 1)

led 1 33:04 (plc 66)

led 2 36:45 (plc 357)

led 3 41:24 (plc 811)

led 4 44:00 (plc 1268)

led 5 48:35 (plc 1934)

led 6 51:23 (plc 2444)

led 7 1:01:07 (plc 4040)

led 8 59:49 (plc 3871)

led 9 1:02:35 (plc 4311)

led 10 1:03:38 (plc 4494)

Link to comment
Share on other sites

snabbaste till Smågan per led (plc ej damer)

 

led 0 32:26 (plc 1)

led 1 33:04 (plc 66)

led 2 36:45 (plc 357)

led 3 41:24 (plc 811)

led 4 44:00 (plc 1268)

led 5 48:35 (plc 1934)

led 6 51:23 (plc 2444)

led 7 1:01:07 (plc 4040)

led 8 59:49 (plc 3871)

led 9 1:02:35 (plc 4311)

led 10 1:03:38 (plc 4494)

Riktigt bra kört med 1:03:38 från led 10! Kom själv in i smågan på 1:05 från led 5!
Link to comment
Share on other sites

snabbaste till Smågan per led (plc ej damer)

 

led 0 32:26 (plc 1)

led 1 33:04 (plc 66)

led 2 36:45 (plc 357)

led 3 41:24 (plc 811)

led 4 44:00 (plc 1268)

led 5 48:35 (plc 1934)

led 6 51:23 (plc 2444)

led 7 1:01:07 (plc 4040)

led 8 59:49 (plc 3871)

led 9 1:02:35 (plc 4311)

led 10 1:03:38 (plc 4494)

 

När jag tittat i listorna så tror jag att några av dessa startat längre fram än de kanske skulle...  

Link to comment
Share on other sites

jag startade i 6 led, 5 rader från höger och 8 rad från första, i mitt led. Nådde Smågan efter 1.10. I fjol nådde jag Smågan efter 1.06 från samma startposition. Har alltid startat på höger sida eftersom jag upplevt att det går snabbare upp i backen då, men i år såg jag både 5000 och 7000 åkare bredvid mig i backen. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...