Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förskjutna resultat i årets VL - Ökad seedning trolig orsak


mazarin

Recommended Posts

Förr när man stämplade nummerlapparna vid omseedning kunde man ju faktiskt se i vilket led någon startade (om du seedades upp stämplades din nummerlapp med siffran för ditt nya startled). Men numera går det ju faktiskt inte att säga om någon med en viss nummerlapp startade efter sin nummerlapp eller var uppseedad i starten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Startade i led 7, stod till höger om mitten. Tyckte att vänstersidan stack iväg först, men uppenbarligen gick det bra ändå. Utan att stressa eller trängas höll jag mig i mitten uppför backen och gled med massan till Smågan på plats 4976

Grattis till placering 4976 i Smågan! Jag stod också i led 7. Visserligen kanske lite längre bak och till vänster, men jag kan inte vara annat än missnöjd med min plats 7633 i Smågan (efter 1:22:37).

Link to comment
Share on other sites

ska mata in damer senare men så här ser det ut i smågan, om jag kollar på hur många som passerat där från varje LED.

bättre "start" lista änså är nog svårt att få. en mellantid på 87km skulle vara super kul. hoppas vasaloppet inför det :-)

 

VL0 246

VL1 443

VL2 781

VL3 1106

VL4 1334

VL5 1556

VL6 1318

VL7 1353

VL8 1144

VL9 952

VL10 2549

 

Totalt 12782 (herrar)

Link to comment
Share on other sites

ska mata in damer senare men så här ser det ut i smågan, om jag kollar på hur många som passerat där från varje LED.

bättre "start" lista änså är nog svårt att få. en mellantid på 87km skulle vara super kul. hoppas vasaloppet inför det :-)

 

VL0 246

VL1 443

VL2 781

VL3 1106

VL4 1334

VL5 1556

VL6 1318

VL7 1353

VL8 1144

VL9 952

VL10 2549

 

Totalt 12782 (herrar)

 

Grymt jobbat, hubes! När vi även har damernas siffror så vet vi totalen och kan se hur många vi faktiskt hade framför oss i starten. Sen vore ju en jämförelsesiffra från förra året värdefull...

 

När jag höll på med Vätternrundan så var det alltid någon som programmatiskt skrapade ner alla resultat i en enda Excelfil. För en skrapkunnig person är det en smal sak. Om Skidforum ordnade en sådan fil för nedladdning så skulle de få en en mycket välbesökt sida:)   

Link to comment
Share on other sites

Knappen - Jag går in på:

http://results.vasaloppet.se/2016/

Väljer högra tabellen som heter "Resultatlista" och trycker där på "Visa".

I den stora resultattabellen jag får är allt sorterat per "Mål" i den dropdown som finns ovanför tabellen till höger. Välj "Smågan" i den dropdownen.

Nu har du alla resultat i ordning i Smågan.

Gå till sista sidan. Där läser du på sista raden "Row", "Plac", "Startnr": 12783 12786 12957

 

Hittar du?

Intressant att se hur man själv låg till förhållande till andra. Tack för tips.

Link to comment
Share on other sites

Det som förvånar mig mest är alla dom som anvender tusentals kronor på skidor, karbonstavar, seedingslopp, pulver, rill, boende etc. före VL, och som vil få bäst möjlig placering, men som inte orkar gå upp tillräkligt tidigt på den stora dagen :)

 

Skilnaden mellan först och sist i et led kan vara så otroligt många placeringar. I år stod jag i led 2, og var lite stressad i och med at jag ofta står i led 1. Kom til kön kl. 0345 og kom i det fremsta spåret i led 2, dvs. ca. 800 åkare framför. Det gikk at ta sig förbi en del i starten, och jag var med en lugn och fin backe vara ca. nr. 350 i Smågan.

 

Skönt at det i alla fall är några ting man kan styra själv. Det här är en mycket interessant tråd. Det är jättesynd at VL inte vil redovisa för hur många som startat i varje led och ha en resultatlista på det, i tillägg til at man inte kan se sin placering under loppet. Jag har också skikat mail - men inte fått något svar...

 

(Min värdering är at ni härliga helsvenskar hellre vill ha mitt lite svaga svenska språk än norska, som ju är mindre svenskt än det här i alla fall :) )

Nästan så jag undrar om det var du som ställt klockan på 2.10 i sovsalen i Mora? Nu tror jag eg inte det, men jag fattar faktiskt inte vitsen med att gå upp så tidigt. Men visst jag hörde det var de som lagt in skidorna redan vid 04.00 i 10:an också.

För egen del så vill jag skylla årets dåliga resultat på dålig sömn (för jag behöver sova innan -vet att man får vakna runt3.30-4 om man bor i Mora men så tidigt som 02.10 var på tok för tidigt) -jag har ju tränat mer än sist jag åkte men det är bara att ta nya tag till nästa år om man har tur att få en startplats. Borde kanske bo nära sälen istället -upp och lägga ut skidorna, tillbaka och sova till strax innan start...

Link to comment
Share on other sites

snabbaste till Smågan per led (plc ej damer)

 

led 0 32:26 (plc 1)

led 1 33:04 (plc 66)

led 2 36:45 (plc 357)

led 3 41:24 (plc 811)

led 4 44:00 (plc 1268)

led 5 48:35 (plc 1934)

led 6 51:23 (plc 2444)

led 7 1:01:07 (plc 4040)

led 8 59:49 (plc 3871)

led 9 1:02:35 (plc 4311)

led 10 1:03:38 (plc 4494)

 

Väldigt intressant lista och deprimerande för de som inte är i närheten av dessa resultat i Smågan. Det sagt och som någon sa här tidigare, detta kan bara inte stämma! En åkare från led tio som kommer till Smågan på samma tid som led 5 åkare!

 

De må ha blivit uppseedade tätt före 6e mars och adm har inte fått det med i listorna, min teori iaf (för att undvika att bli alltför deprimerad...).

Link to comment
Share on other sites

ska mata in damer senare men så här ser det ut i smågan, om jag kollar på hur många som passerat där från varje LED.

bättre "start" lista änså är nog svårt att få. en mellantid på 87km skulle vara super kul. hoppas vasaloppet inför det :-)

 

VL0 246

VL1 443

VL2 781

VL3 1106

VL4 1334

VL5 1556

VL6 1318

VL7 1353

VL8 1144

VL9 952

VL10 2549

 

Totalt 12782 (herrar)

Väldigt intressant. Jag startade i 4 raden i led4, alltså grovt räknat så borde jag haft ca startplats 2800 med tanke på att leden framför mig innehöll totalt 2600.

Min placering i Smågan var 2086. Alltså skulle jag tagit ungefär 700 placeringar från start till Smågan. Man har svårt att skapa sig en uppfattning när man väl åker, men detta trodde jag aldrig...om det nu stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant lista och deprimerande för de som inte är i närheten av dessa resultat i Smågan. Det sagt och som någon sa här tidigare, detta kan bara inte stämma! En åkare från led tio som kommer till Smågan på samma tid som led 5 åkare!

 

De må ha blivit uppseedade tätt före 6e mars och adm har inte fått det med i listorna, min teori iaf (för att undvika att bli alltför deprimerad...).

Sen behöver alla som haft led 10 i chipet inte startat där bak.. :) 

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant. Jag startade i 4 raden i led4, alltså grovt räknat så borde jag haft ca startplats 2800 med tanke på att leden framför mig innehöll totalt 2600.

Min placering i Smågan var 2086. Alltså skulle jag tagit ungefär 700 placeringar från start till Smågan. Man har svårt att skapa sig en uppfattning när man väl åker, men detta trodde jag aldrig...om det nu stämmer.

Du startade säkert till höger i år, då är allt möjligt.

 

Oavsett, bra jobbat.

 

/ hubes

Link to comment
Share on other sites

Startnumren som delades ut på lördag em sa ingenting om vilket led man tillhörde. Det verkar som att nummer tagit "slut" för respektive led. Jag var inseedad sedan länge i led 4, när jag hämtade ut nummerlappen på lördag em fick jag ett högt 13000-nummer!

Link to comment
Share on other sites

Startnumren som delades ut på lördag em sa ingenting om vilket led man tillhörde. Det verkar som att nummer tagit "slut" för respektive led. Jag var inseedad sedan länge i led 4, när jag hämtade ut nummerlappen på lördag em fick jag ett högt 13000-nummer!

 

Jag tror inte att vilket faktiskt nummer det står på nummerlappen kan påverka något i denna diskussion.  

Link to comment
Share on other sites

Såg en kul grej när jag kollade en virtuell seedning I Smågan och i mål. På de främre leden så händer det inte mycket typ top 150 i smågan är från vl0 och typ top 150 i mål är vl0 (7st från led 1 kom top 150). Sedan är det stadigt att ca 40-50% av de som startade iled 1 eller högre tappar ett led i mål. Bara ett få tal går fram ett led.

 

Kan klippa in den matrixen om det fins intresse.

Ang jämförelse frn andra år så trixar jag med 2014 nu. Se var det slutar. Måste ju träba också blir inte snabbare av statistik :-)

 

/ hubes

Link to comment
Share on other sites

Såg en kul grej när jag kollade en virtuell seedning I Smågan och i mål. På de främre leden så händer det inte mycket typ top 150 i smågan är från vl0 och typ top 150 i mål är vl0 (7st från led 1 kom top 150). Sedan är det stadigt att ca 40-50% av de som startade iled 1 eller högre tappar ett led i mål. Bara ett få tal går fram ett led.

 

Kan klippa in den matrixen om det fins intresse.

Ang jämförelse frn andra år så trixar jag med 2014 nu. Se var det slutar. Måste ju träba också blir inte snabbare av statistik :-)

 

/ hubes

 

Vore intressant se den matrisen. Tråden visar ju att de flesta av oss förväntar sig att kunna hålla sitt led efter en hyfsad insats. När statistiken nu visar något annat så blir nog förväntningarna annorlunda.  

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...