Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Årefjällsloppet 2016


jojo123

Recommended Posts

Det är oroväckande tyst från arrangören gällande snöläget.

Här har varit ett förödande väder för snön några dagar och det finns i princip ingen snö på öppna ytor idag.

Åkte inne på skidstadion i Östersund igår och även där har värmen tagit hårt på konstsnön.

Nu är det -2 grader och ev ska det komma snö i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Det är oroväckande tyst från arrangören gällande snöläget.

Här har varit ett förödande väder för snön några dagar och det finns i princip ingen snö på öppna ytor idag.

Åkte inne på skidstadion i Östersund igår och även där har värmen tagit hårt på konstsnön.

Nu är det -2 grader och ev ska det komma snö i helgen.

 

Tackar för info, var väl dock precis det man inte ville höra....bara hoppas på fler minus och att det verkligen kommer snö då.  Håller med om att det varit väldigt tyst från arrangören, vilket jag tycker det vart även tidigare år när snöläget varit tveksamt, känns som de generellt är väldigt mycket bättre på goda nyheter än informationsdelning.  :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har de svarat på Facebooken:

FRÅGA:

Hur är snöläget nu efter mildväder å snösmältningen? Kommer spåren vara uppkörda under påskhelgen?

SVAR:

Snöläget är än så länge under kontroll för loppets räkning. Vi hoppas väderprognosen stämmer så ska allt gå bra. Vi kommer att preparera spåren av och till när vädret är gynnsamt men vi har inte spåren officiellt öppna innan tävlingarna, detta för att kunna fokusera till 100% på att få till perfekta förhållanden tävlingshelgen.

FRÅGA:

Är det realistiskt att tro att loppet går med mål i Åre by.. Verkar vara så att åresjön är i det närmaste snöfri. Lukutar varvlopp i Vålådalen eller finns annat alternativ?

SVAR:

Vi arbetar med teorin att gå ordinarie bana med målgång i Åre by än så länge. Vi följer väderprognoserna och hoppas att de stämmer och ger oss tillräcklig kyla nätterna framöver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Årefjällsloppet, världens sämsta organisation? Ja! Här kommer ett långt inlägg med historien om min kontakt med Årefjällsloppets organisation. 

 

Köpte en startplats i andra hand i januari till Årefjällsloppet 65 km. Enligt informationen på Årefjällsloppets hemsida vid tidpunkten skulle man e-posta om namnbytet och sedan betala 300 kr i avgift.

 

Kontaktade Årefjällsloppet enligt den rutinen men blev av dem hänvisad att ta kontakt med Mikatiming i Tyskland (företaget som har Årefjällsloppets anmälmingssystem.) Mikatiming hänvisade tillbaka till Årefjäll och så pågick det i ca 2 månader innan informationen kom att det skulle gå att göra namnbytet via anmälningssidan. Efter allt strul så gick namnbytet igenom för ca 2 veckor sedan.

 

Jag påpekade för Årejällsloppet i ett mail att jag fort sköta all service men att de skulle ha 300 kr för det. Årefjällsloppet svarade aldrig på detta mail.

 

Startplatsen jag köpte innehöll också buss till start som den tidigare åkaren köpt vid anmälan. Nu såg jag på min anmälningssida att det inte stod någonstans att jag hade en bussbiljett och jag kontaktade då Årefjällsloppet om det. Jag fick svaret att jag inte hade någon bussbiljett. Jag mailar då anmälningsbekräftelsen som den tidigare deltagaren fått vid anmälan där det framgick att det var betalt för bussbiljett. 

 

Jag fick då svar att bussbiljetten inte ingår vid namnbyte utan endast startplatsen. Jag svarade då på det och frågade vart i informationen det framgår att inte bussbiljetten ingår vid namnbytet samt frågade hur den ursprungliga köparen kan få tag i sin bussbiljett eftersom den uppenbarligen betalat för den. Naturligtvis fick jag inget mer svar från Årefjällsloppet och då bestämde jag för att strunta i detta. Jag har nu sålt min plats till loppet och återigen påtalat för Årefjällsloppet deras otroligt bristfälliga organisation.

 

Sanningen är väl att Årefjällsloppet är en organisation som bara bryr sig om pengar och det finns inget som helst genuit med den organisationen.  

Link to comment
Share on other sites

Angående bussbiljetten så hävdade Årefjällsloppet att den inte ingick vid byte av namn på startplats. MEN hos den ursprungliga deltagaren så finns inte bussbiljetten kvar i dennes anmälningssida. Bussbiljetten försvann vid namnbytet. Så vart är den bussbiljetten? Den borde ju vara kvar hos den ursprungliga deltagaren om den inte ingår vid byte av startplats. Känns tveksamt detta från organisationen om man tittar på konsumenträtt.

 

Jag har även påtalat detta för organisationen men som vanligt inget svar. 

Link to comment
Share on other sites

snabb fundering/ tänka högt;

 

Bussbiljetten är en (transport)tjänst som den ursprungliga köparen köpt av ÅFL. En tjänst bör, nog, generellt få överlåtas fritt, så länge det blir fråga om i stort samma sak som skall utföras av den förpliktade (alltså ÅFL / bussbolaget). - Så så länge du inte väger 73 ggr mer o tar upp fler säten än urspr. köparen bör inte ÅFL ha rätt invända mot överlåtelsen.

 

Sedan är frågan vad det hjälper om du vägras kliva på bussen...

 

Att ha rätt, är inte samma sak som att få det (per automatik)...

Link to comment
Share on other sites

Banan är ju tydligen ändrad nu.. Ska bli intressant att se hur dom lägger sträckningen. Måste väl bli varvbana runt Vålådals terrängen om man ska gå i mål i Edsåsdalen som dom skriver?

Jag om man tittar på stafettsträckorna så verkar det bli två varv i Vålådalen (första på 13 och andra på 10km) och sen ordinarie bana(?) till Edsåsdalen.

Link to comment
Share on other sites

Jag om man tittar på stafettsträckorna så verkar det bli två varv i Vålådalen (första på 13 och andra på 10km) och sen ordinarie bana(?) till Edsåsdalen.

Jo drog samma slutsats när man såg stafettsträckorna, men hur svårt hade det varit att skriva ett par rader om vad den nya bansträckningen innebär..... Ja medveten om att info skulle komma torsdag men lite kort info hade ju vart intressant. Någon som känner till Vålådalen och spåren där? Vad tror ni om kupering? Någon som kört där nyligen och har koll på hur blött det varit/är i nuläget?

Link to comment
Share on other sites

Hoppningsvis drar dom spåret ordinarie sträcka upp mot Greningen och vänder tillbaka igen, men det är väl förmycket att hoppas på!

Mina erfarenheter av Årefjällsloppet: jag kommer aldrig någonsin åka detta skitlopp igen. Det grämer mig en del, då jag är patriotisk jämte och älskar terrängen/bansträckningen, men dom är så oseriösa om du frågar mig. Förändringen ifjol skulle medföra rabatt på årets anmälan. Något som åts upp av en prishöjning och generell rabatt samtidigt som information och kontakt om detta varit obefintlig! Att man sedan, i den ort som troligen är bäst i Sverige på att producera konstsnö, misslyckas med att få till konstsnö efter en skoterled och över ett vattendrag (där man potentiellt skulle kunna bygga en bro tillochmed) är ofattbart. Speciellt som man höjt anmälningsavgiften! Lite som att Holmenkollens klassiska femmil skulle gå i Lillehammer eller som att Vasaloppet skulle gå i mål i Idre. Marcialonga kan ju uppenbarligen gå 7 mil på konstsnö.

I framtiden kommer jag satsa på Flyktingloppet hemmavid istället, och eventuellt Fjälltoppsloppet...

Link to comment
Share on other sites

Hoppningsvis drar dom spåret ordinarie sträcka upp mot Greningen och vänder tillbaka igen, men det är väl förmycket att hoppas på!

Mina erfarenheter av Årefjällsloppet: jag kommer aldrig någonsin åka detta skitlopp igen. Det grämer mig en del, då jag är patriotisk jämte och älskar terrängen/bansträckningen, men dom är så oseriösa om du frågar mig. Förändringen ifjol skulle medföra rabatt på årets anmälan. Något som åts upp av en prishöjning och generell rabatt samtidigt som information och kontakt om detta varit obefintlig! Att man sedan, i den ort som troligen är bäst i Sverige på att producera konstsnö, misslyckas med att få till konstsnö efter en skoterled och över ett vattendrag (där man potentiellt skulle kunna bygga en bro tillochmed) är ofattbart. Speciellt som man höjt anmälningsavgiften! Lite som att Holmenkollens klassiska femmil skulle gå i Lillehammer eller som att Vasaloppet skulle gå i mål i Idre. Marcialonga kan ju uppenbarligen gå 7 mil på konstsnö.

I framtiden kommer jag satsa på Flyktingloppet hemmavid istället, och eventuellt Fjälltoppsloppet...

 

Håller med! Hoppas fler och fler går "tillbaka" och kör Flyktingloppet istället. Flyktingloppet är ett riktigt genuint och läckert lopp med riktig skidkultur. 

Link to comment
Share on other sites

Det känns som att man måste försöka få till en bansträckning som kan garanteras. Det kanske räcker med 5 mil. Svårt att nå de stora massorna när det som nu har blivit standard att bansträckningen ändras sista veckan. Har själv varit sugen men tappat lusten pga detta samt den bristfälliga hemsidan. Tycker hela loppet skriker "tjäna pengar" tyvärr.

 

Som mqi skriver så finns kunskapen att tillverka bra med konstsnö i trakterna. Klarar man inte av få till samma bansträckning med dessa förutsättningar varje år så är det dags att flytta loppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...