Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Årefjällsloppet 2016


jojo123

Recommended Posts

Det känns som att man måste försöka få till en bansträckning som kan garanteras. Det kanske räcker med 5 mil. Svårt att nå de stora massorna när det som nu har blivit standard att bansträckningen ändras sista veckan. Har själv varit sugen men tappat lusten pga detta samt den bristfälliga hemsidan. Tycker hela loppet skriker "tjäna pengar" tyvärr.

 

Som mqi skriver så finns kunskapen att tillverka bra med konstsnö i trakterna. Klarar man inte av få till samma bansträckning med dessa förutsättningar varje år så är det dags att flytta loppet.

Har ju en del idéer, men då terrängen man åker i är otrolig förstår jag att man "försöker". För att undvika Åresjön kanske man borde titta på start i Ullådalen och åka runt skutan i nån konstellation för målgång på byn. Men vad vet jag...
Link to comment
Share on other sites

Har varit på familjesemester i Edsåsdalen den senaste veckan och vädret har varit varmt. Upp mot 5C på dagarna, men kallt på nätterna. Klassiskt påskväder skulle jag säga. Har kört på klister enbart. Swix K75, Swix universal och Swix Silver. Svårt att hitta något som biter på fm. Rodelbana till lunch sedan börjar det mjukna till. Lite lurigt för snön kan skifta väldigt mycket när man kommer upp på fjällen. Då biter klistret för mycket. Nedför kommer det gå fort! Så ta det lungt.

 

Åkte förbi bygget av målgången idag. Om jag tolkar det hela rätt så kommer upploppen gå uppför barnbacken :-)

 

Lycka till! Jag kommer stå vid sidan och heja i år.

 

Link to comment
Share on other sites

Åkte 3,5 idag. Violett + multigrade, funkade utmärkt hela vägen (trots ganska varierat underlag) förutom i en solbacke på fjället och den där himla slalombacken i Edsåsdalen. Varm, sockrig snö. INGEN hade fäste. Ska bli intressant att se när eliten ska slåss om segern där...
Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för svar.

Någon som vet när seedningstabell för detta lopp kommer?

Tidigare under säsongen har den kommit varje tisdag men är nog inte säkert att de kommer vara så snabba nu, möjligt att de inväntar vårens lopp innan de gör en ny för alla lopp som är kvar. Kommer inte ihåg hur det gick till förra året, kanske nån annan som gör..?

Link to comment
Share on other sites

Tidigare under säsongen har den kommit varje tisdag men är nog inte säkert att de kommer vara så snabba nu, möjligt att de inväntar vårens lopp innan de gör en ny för alla lopp som är kvar. Kommer inte ihåg hur det gick till förra året, kanske nån annan som gör..?

Förra året var de nog lite för snabba för sitt eget bästa... Det loppet blev avkortat p.g.a. snöbrist om jag kommer ihåg rätt, men det var ändå lika stora tidssteg som vanligt i seedningstabellen.

Link to comment
Share on other sites

Förra året var de nog lite för snabba för sitt eget bästa... Det loppet blev avkortat p.g.a. snöbrist om jag kommer ihåg rätt, men det var ändå lika stora tidssteg som vanligt i seedningstabellen.

Jo men det loppet var å andra sidan extremt utslagsgivande.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...