Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmäld till vasaloppet 2017... Vad gör jag nu?


Recommended Posts

började prata med min sambo om vasaloppet efter att vi tittade på det som vanligt på tv i år och jag kom fram till att "vafan, jag anmäler mig"

Sagt och gjort.

Nu är jag anmäld. Vad gör jag nu?

 

Jag har lufsat runt ett par 3 göteborgsvarv. Cyklat till jobbet. i ur och skur.

Men skidor?

Inte stått på ett par längdskidor sedan hedenhös tid (jag var väl 8 år eller så och åkte en kilometer och alla fick pris)


Köpa skidor nu/i höst/i sommar?
Träna i Skidome? Rullskidor?
Vad ska jag mer tänka på? Jag vet ju knappt vad som är bak och fram på ett par längdskidor?

Ta lektioner?

Hjälp!

Tack på förhand

/Torsten

Link to comment
Share on other sites

Jag fick för mig att köra Öppet spår 2009 med ungefär samma förutsättningar som du eller sämre (hade inte sprungit några halvmaror direkt). När jag väl stod på snö för första gången i december, insåg jag allvaret.. kunde knappt ta mig framåt - det var helt omöjligt att i det läget föreställa sig att jag skulle klara 90 km tre månader senare. Men det gick, även om det tog drygt 11 timmar.. så om du bara förbereder dig är jag övertygad om att du kommer klara det.. är du från Göteborg, då har ni väl skidtunnel nu också? Det var ingen snö i Stockholm det året så jag stod bara på snö under två helg-läger uppe i Dalarna och några eländiga varv på Rudans konstsnö, totalt kanske 10 mil träning innan loppet. 

Mitt viktigaste tips: inled med tekniklektioner! Jag hade aldrig klarat det utan lektionerna jag fick, det är otroligt viktigt att lära sig hur man "ska" åka! Jag fick dock inte till tekniken ordentligt förrän någon gång under loppet, innan dess körde jag passgång... som sagt, det går ändå!

Känslan att gå i mål efter att man klarat något sånt är helt obeskrivlig, klart värt det! (jag har gjort det ytterligare 4 ggr sedan dess)

Link to comment
Share on other sites

Kul initiativ. Du kommer inte ångra dig:)

 

Rullskidor är kanon. Men ta gärna hjälp med teknik i början då det är lätt att "fuska" på rullskidor.

Då blir det lite problem när du sedan ställer dig på snö. Kolla runt lite på nätet, bra sidor att handla på är Skistart, Pölder, Huselius m.fl Finns ju lite olika märken, men Swenor och Elpex är båda bra och de mest använda. Finns i lite olika prisklasser också.

 

När det gäller skidor och tillbehör som du måste införskaffa, är det en bra period nu när många handlare rear ut vinterns sortiment.

För skidor tycker jag Skistart är överlägsna, men det är min personliga åsikt då jag fått kanonskidor de gångerna jag handlat där.

 

Lycka till med satsningen mot VL!

Link to comment
Share on other sites

Tack för peppen!

Jag har ett väldigt tjockt pannben, så det här ska jag nog klara. Jag får botanisera lite runt bland forum-rubrikerna här om träning och utrustning.

Jag ahr aldrig fattat hur man bromasar på rullskidor, det känns jätteotäckt. Och asfalt är ju skithårt. Det skrämmer mig, men det är väl bara att bita i det sura äpplet. 

Skidome har vi. Frågan är om man ska köpa studentårskort för 333:-/mån (binda sig på tolv månader och därmed tvinga mig att börja åka skidor redan nu)  eller ett tioklippkort eller någon annan variant. Jag räknar ju inte med mycket natursnö här i göteborg.

Låter ju definitvt som jag bör betala för någrqa skidlektioner så jag får proffshjälp med att ta mig framåt. Misstänker också att det är lättare att lära sig rätt från början än att lära fel och sen lära om.

Inte för att det är aktuellt riktigt än att prata om tider. Men vad är en helt okej tid på vasaloppet? Jag är ju van vid löpning med km-tempo i tid. Pratar man på samma sätt i skidor, eller pratar man om hastighet som på cykel?

kommer säkert komma tusen frågor här framöver, men med er hjälp och mitt pannben ska det här bli en sjukt spännande resa.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor och skidor så mycket det bara går. Kan du åka något pass på snö även på sommaren så är det ju bra. Det är ju främst skidvana du behöver samt att få in rätt teknik.

Har du möjlighet att ta något teknikpass på snö redan innan sommaren är ju det bra. Annars kan du säkert hitta något teknikpass för rullskidor också!.

 

Om man har möjlighet tycker jag att man iaf ska lägga några extra kronor på skidor och stavar och undvika de absolut billigaste. Men allt beror ju så klart på budget och ambition.

Tycker dessutom att rullskidor är ett måste om man inte kan/vill vara i skidtunnel osv hela sommaren!(ingen aning om deras öppettider). Köper du rullskidor så börja försiktigt och trappa upp. Man(jag) känner nästan alltid av armbågarna i början på säsongen när man stakar på rullskidor

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga, har du möjlighet att träna mycket i skidtunneln så är det ju det bästa, då tycker inte jag du behöver rullskidor. Träning på snö är ju det allra bästa. Ett bra rullskidpaket inkl stavar motsvarar väl ungefär ett årskort på skidtunneln - då skulle jag lagt mina pengar på tunneln.

Ibland arrangerar skidbutikerna teknikpass i grupp, eller att det kanske sker i skidtunneln.. du behöver ju inte ta privata lektioner, huvudsaken är att du får lära dig hur man gör på rätt sätt. . sen måste det in i muskelminnet också.

 

Det finns rullskidor med broms nuförtiden, en skena som man trycker på med vaden och som ligger mot hjulet.. men man gör ju inga tvärnitar med den heller så det gäller att åka nånstans där man har koll på banan och inte överraskas av en plötslig korsning eller nedförsbacke.

 

En helt okej tid för en nybörjare på vasan skulle jag säga är under 9 timmar. Det är svårt att jämföra tider som i löpning dock, dagsförhållandena kan göra att det skiljer minst en timme från en dag till en annan för en motionsåkare. 

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på dina förutsättningar så hade jag fimpat rullskidorna och satsat på några snöpass i skidome per månad istället.

 

Lägg pengarna på lektioner istället. Bra utväxling på det, och kanske på ett par lite bättre stavar än de du får med i nybörjar vasaloppspaketen.

 

Då får du bästa förutsättningar för teknikträning. Kondition bygger du sen också med löpning/cykel om det e svårt att ta sig till hallen.

 

Kör stakmaskin på gym om du har möjlighet till det. Simning (crawl/fjäril) kan också vara ett bra komplement.

 

Andra har säkert andra tankar men så hade jag gjort. :-)

Link to comment
Share on other sites

Varje år är det många som kommer upp till Vasaloppsveckan och har skitkass balans för att de bara har åkt på flacka konstsnöspår. Bra om man kan köra ett par veckor träningsläger i "riktig skidterräng" med kuperade spår men det ryms inte i planering och budget för många sörlänningar.

 

Rullskidor är effektivt för att öva upp balans och kroppskontroll på skidor som sedan är väldigt värdefullt när man ska åka på snö i backar och även i sönderkörda spår.

 

Så om man väljer mellan årskort på "P-huset Mammuten" eller rullskidor så hade jag förordat det sistnämnda.

Link to comment
Share on other sites

Varje år är det många som kommer upp till Vasaloppsveckan och har skitkass balans för att de bara har åkt på flacka konstsnöspår. Bra om man kan köra ett par veckor träningsläger i "riktig skidterräng" med kuperade spår men det ryms inte i planering och budget för många sörlänningar.

 

Rullskidor är effektivt för att öva upp balans och kroppskontroll på skidor som sedan är väldigt värdefullt när man ska åka på snö i backar och även i sönderkörda spår.

 

Så om man väljer mellan årskort på "P-huset Mammuten" eller rullskidor så hade jag förordat det sistnämnda.

Intressant aspekt på det hela. Jag har ju åkt slalom till och från under senare år någon vecka vartanattt år typ.. (inkluderat alperna/svarta backar) vet inte om det ger mig någon fördel. Åkte en del inlines när jag bopdde i malmö också, men alltså. De här jävla backarna med rullskidor gör mig rädd. Skulle ändå bara åka på platten med rullskidorna :P

 

Men som sagt. Får fundera vidare hur jag ska göra. Tar tacksamt mot alla tips.

 

Kanske kan knö in en weekend eller två på riktiga skidspår nästa vinter.

 

 

Har även slängt ut en fråga angående skidor i den forumdelen, tar gärna mot synpunkter på det också.  Ni är ju supertrevliga och snälla mot en glad nybörjare.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor är INTE stabila...

De mest stabila är OK men kommer att kännas instabila i början. Elpex Wasa med 50 mm hjul lär vara de mest stabila.

Rullskidor finns begagnade säkert fler nu innan sommaren.. kolla blocket, ofta väldigt få mil :)

MEN, rullskidor är nog något för de som vill köra flera år så den tanken kan du nog börja tänka redan nu... är det bara för att klara detta just 2017 så är nog en minimering rätt OK. Skidome är då säkert bästa varianten plus kör lite parallellt nästa gång du är i fjällen, längdskidor och utför...

 

Om du tycker rullskidor är läskiga (i princip inga  bromsar men största problemet är annars att få fart inte att ta bort den) så är även längdskidor läskiga i nedförsåkningen så utförs med längdskidor är också bra träning (i spår med utförsåkning alltså).

Rullskidor kör man på rekade banor, inga nedförskörningar med stopp i botten... t ex rödljus i botten av en backe = inte bra.

 

Om du vill köra flera år, helt enkelt ta upp längdskidåkningen så finns det massor av tips och idéer på detta forum.

IK Stern kan vara ett bra tips för en Göteborgare, en av Vasaloppet största klubbar och där borde det finnas tekniktips, rullskidsträningar etc.

 

Men det finns ett antal moment att tänka på..

Försäsong = grundträning på rullskidor, Skierg, Skidome etc.

Vintersäsong = skidor på riktigt, lär dig fästvalla! utan fäste är det knepigt att åka skidor :) här finns många trådar om detta, Youtube har massor av klipp, Vasaloppets hemsida också etc. Träningsläger? Kul och nyttigt, gärna med tekniklektioner.

 

Youtube har massor att erbjuda också och detta forum... här kan du fråga det mesta, filma dig själv och be om teknikutvärdering etc.

 

Längdskidor är kul :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte åkt i Skidome men dock i Torsby några ggr. Även om jag bott i Torsby eller Göteborg så hade jag nog hellre åkt rullskidor än att harva runt i en skidtunnel. Men då ska det sägas att jag gillar att åka rullskidor, fantastiskt en varm sommardag. Det är läskigt i början, men det är precis som med allting annat man lär sig och blir duktigare och duktigare. Du får en fantastisk balans och styrka genom rullskidåkning.

 

Men man ska väl tillägga att det är inte alla som gillar rullskidor och sen vet inte hur jag det ser ut med bra vägar/cykelvägar där du bor. Sånt spelar roll också.

 

Annars är löpning och gärna i terräng bra. Ett annat komplement är stavgång i en längre backe.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor är riktigt kul och nödvändigt som sommar och höstträning enligt min uppfattning. Balans mm är ju individuellt och en vanesak. Det ena utesluter inte det andra så skidåkning i Skidome givetvis också bra även om de har haft stor problem med spåren där, hoppas de löser det. Man vänjer överkroppen med hjälp av rullskidorna. Om du råkar behärska frisim kan jag rekommendera regelbunden simträning. Åk gärna på ett skidläger typ torsdag till söndag när det dyker upp sådana möjligheter. Ta kontakt med en skidklubb, tex Stern eller någon annan i din närhet, både för teknikträning och lägermöjligheter. Svårt att uttala sig om tider och placeringar. Lyyyycka till!
Link to comment
Share on other sites

Vad du gör ?

Tränar upp konditionen under vår, sommar o höst, men skippa rullskidorna. Lägg de pengarna på en skidkurs på snö och om du tycker det är kul med skidåkning, satsa på att åka loppet. Tycker du det är tråkigt o jobbigt - sälj din plats i januari -17.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor e ju skitkul, o himla enkelt. - Beror lite på hur man bor o hur stadig man är på skidorna iofs. Men jag kan åka från brevlådan, himla effektivt.

 

De enda som är mer skidlikt än rullskidor torde vara just glidskidor.

 

Gillar man att mäta och jämföra är ju också rullskidor skitbra. - Temperatur o blöt vägbana gör ios skillnad, men mkt enklare jfra prestation än på snö.

 

De flesta skidhallar har väl sina tillkortakommanden på allehanda plan. - Jag gillar Torsby iofs, men har aldrig åkt med bra fäste, förutom första halvtimmen efter nyprepp. - Dessutom kasst stavfäste. - Men visst, bodde jag närmre Torsby skulle jag åka ofta.

 

 - Så jag tycker absolut du ska köpa rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

jag bor uppe på en höjd med branta backar åt alla håll. (göteborg är backigt) men om jag går en halv kilometer kan jag nog åka flackt utmed kusten ett par mil.

Blir kanske ett par rullskidor i alla fall. min sambo tyckte jag skulle ta och köpa rullskidor och skaffa årskort på skiddomen "du unnar dig ju ändå aldrig något..."

Kollade på blocket och hittade varken mycket rullskidor eller vanliga skidor tyvärr.

Om jag skulle köpa rullskidor, kan man köpa det i en sportlada utan kunskap eller bör man gå till någon som vet mer?

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderade Elpex Wasa åt en kompis, han var i samma sits som dig. Han lät nöjd, tyckte de var stabila och bra. Skåningen, Pölder, Skistart, Rullskidcenter är bra butiker. Själv stödjer jag hellre dessa då de har ett genuint intresse för längd. Får man problem får man allt som oftast bra hjälp, kanske mer än om man köper på random sportbutik men det funkar ju det också. Inte alls lika noga som ett par skidor.
Link to comment
Share on other sites

Klart du ska skaffa rullskidor. Det är det näst bästa sättet att träna på inför Vasaloppet. Sedan får du räkna med att det tar lite tid att lära sig att hitta balansen och att utveckla en bra teknik, men det gör det ju med allt annat man börjar med också.

Link to comment
Share on other sites

Bra sagt av sambon tycker jag! Det är såklart så att om du ska få en bra upplevelse gäller det att vara så förberedd som möjligt. Det går att ta sig igenom även utan att vara förberedd men då kommer det att bli 12 timmars ren plåga. Varenda mil du klarar av på skidor eller rullskidor innan kommer att göra resan ner till Mora roligare i slutändan.

Och som någon sa: se även till att få komma upp nån helg till riktiga spår .. man kan harva runt på konstsnö och få helt ok träning men det är inte speciellt kul.. det är i de riktiga skidspåren man lär sig hur härligt det kan vara.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit/jag är i en liknande situation. Har åkt Öppet Spår tre gånger, men det här är det första året som jag har hittat ett bra sätt att träna, vilket jag gör mest på barmark eftersom jag bor där det sällan snöar och inte kann åka norrut till snön väldigt ofta med små barn hemma.

 

Hur jag har tränat:

 

Första året sprang jag och cyklade mycket MTB och försökte stärka överkroppen med att simma. Köpte ett par Skike rullskidor som jag inte gillade att åka på, så det blev inte så mycket åkning på dem. En dryg vecka i fjällen skidåkning innan loppet. Hade bra kondition, men gick dåligt i loppet då jag var för svag i överkroppen.

 

Andra året sprang jag och lyfte mycket vikter, åkte lite mer rullskidor, men skippade simningen. Tio dagar i fjällen med längdåkning, samt åkte Engelbrektsloppet. Gick dåligt på loppet eftersom jag inte hade tillräcklig uthållighet i överkroppen, samt att jag var för tung.

 

Tredje året så sprang jag, köpte ett par rullskidor med tvåor som jag åkte en gång i veckan, körde roddmaskin en gång i veckan, samt mixade in lite simmning och ett gympass i veckan. Tio dagar i fjällen med längdåkning, samt åkte Harsa Ski Marathon, Engelbrektsloppet blev inställt. Kände mig stark hela loppet och funderade till och med på att ta ett varv pa sjön efter loppet eftersom det var en jätte fin dag.

Så jag skulle säga följande.

 

Du har tre saker att träna upp:

 

1. Grund kondition, dvs att orka vara igång i flera timmar.

 

Här tror jag du kan välja vad som passar dig, löpning, cykling, rullskidor, osv. För mig så har jag tillräcklig kondition att ta mig igenom 90 kilometer skidåkning om jag kan springa (långsamt) tre timmar i sträck. Satsa på två pass i veckan, ett kort, och sedan ett som blir längre ju närmare du kommer till loppet.

 

2. Skidteknik/Skidvana

 

Skidteknik är att åka skidor så effektivt som möjligt, dvs att minimisera den energi du förbrukar för att ta dig framåt. Finns en massa klipp på youtube att titta på, men att ta åtminstone en tekniklektion hjälper mycket. Eftersom det är första gången du åker så kommer du antagligen att diagonala det mesta av loppet, så fokusera på att bli bra på det.

 

Skidvana är att stå stabilt på ett par skidor, att inte bli nervos i nerförsbackar, att kunna byta spår utan att förlora (alltför mycket) fart, osv. Det kan man bara bygga upp genom att åka så mycket skidor på snö som möjligt. Jag skulle säga att du behöver (minst) 25 mil pa snö innan loppet för att ha tillräcklig skidvana. Vasaloppet har tre läskiga nerförsbackar att klara av och det är mycket folk runt omkring en hela tiden, så man behöver vara säker på skidorna för att undvika krockar

 

Här skulle jag säga följande:

 

En vecka/10 dagar i fjällen då du åker längd två timmar per dag (minimum) och slänger in två långpass på runt fyra timmar.

 

Ett, helst två, seedningslopp, alternativt en helg i fjällen då du åker fyra/fem mil båda dagarna (alltså ett Vasalopp men over två dagar).

 

Bra seedningslopp, enligt mig:

 

Harska Ski Marathon, runt 40 kilometer, går på en lördag i slutet på januari, och sedan kan du åka ett par timmar pa söndagen också.

 

Engelbrektsloppet, 60 km i terräng som ar tuffare än Vasaloppet. Tre/fyra veckor innan Vasaloppet, så perfekt som formkoll, och också ett väldigt fint lopp i sig självt. (Blir inställt lite för ofta dock, så ha en backup-plan.)

 

3. Överkroppsstyrka/uthållighet

 

De flesta konditionsidrotter använder mest ben, medan skidåkning kräver en hel del överkroppsstyrka. Inte bara att vara stark och orka lyfta tunga saker, men också att orka använda överkroppen i lång tid för att flytta sig framåt. Att simma hjälper, men du kan inte använda simningen som huvudmetod, så du behöver åka rullskidor, dra i en stakmaskin, dra i en roddmaskin, stavgång, eller något liknande regelbundet för att bygga upp överkroppsuthålligheten.

 

Det som har fått min träning till en bra nivå är att jag har börjat med rullskidor regelbundet, och jag är säker att många inte håller med, men om du inte kan åka skidor pa snö regelbundet så är det nästan ett måste att åka rullskidor. (Alternativt stavgång, älglufs, men jag åker hellre rullskidor än att gå i uppförsbackar med stavar.)

 

Det är lite läskigt första gången du står på ett par rullisar, men hitta en helt platt cykelbana som går ett par hundra meter och borja åka fram och tillbaka där. Efter att du har åkt ett par gånger kommer du att tycka det är ganska kul med rullskidor. Hitta också en cykelbana med gräss på båda sidor så att då du ramlar (vilket du kommer att göra) så kan du ramla mjukt pa gräset.

 

Räcker med ett pass i veckan för att komma igenom 90 kilometer, låt passet bli längre ju närmare loppet du kommer. Då du har blivit bättre på rullskidor kan du ha det som ditt långpass.

 

Styrketräning: Om du orkar/har lust, gör lite armhavningar, sit-ups, osv en gång i veckan för att bli starkare, eller gå på gymmet och lyft vikter, men inte jätte viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för peppen!

 

Jag har ett väldigt tjockt pannben, så det här ska jag nog klara. Jag får botanisera lite runt bland forum-rubrikerna här om träning och utrustning.

 

Jag ahr aldrig fattat hur man bromasar på rullskidor, det känns jätteotäckt. Och asfalt är ju skithårt. Det skrämmer mig, men det är väl bara att bita i det sura äpplet. 

 

 

Jag tycker också att du skall skaffa rullskidor, en sort som är bra att diagonala med. Mina elpex team 610 är jag nöjd med i det avseendet men det finns visst andra också.

 

Börja rullskidträningen med att gå/springa/hoppa omkring på en (inte allt för blöt) gräsmatta, utan stavar. Då tränar du förmågan att stå på en skida i taget utan att riskera att slå ihjäl dig. 

 

När du sen börjar på asfalt så se till att ha skydd på knän, armbågar och händer (handskar). Om det visar sig att ditt tjocka pannben inte räcker som skydd, så skulle jag rekommendera att du lägger till en hjälm också :-). Börja med att dubbelstaka men börja träna diagonal så fort du kan. Även utan stavar.

 

När du känner dig säker nog kan du nöja dig med hjälmen. Fast, armbågsskydden gör dock att man vågar ta emot sig med dem om man trillar, vilket man inte gör annars.

Link to comment
Share on other sites

Man kan åka Vasaloppet med lite olika insats. Förutom sluttiden kommer du att ha lite olik ont i kroppen efteråt. 

 

Har du nån som helst grundläggande skidvana och normalfysik tar du dig från Sälen till Mora på 12 timmar utan nån egentlig träning . Efteråt kommer du att vara slutkörd och ha ont några dagar. Hann du med några rejäla skidturer under vintern, och körde innebandy med kompisarna varje vecka - ja då  gick det nog lite bättre och du får lite mindre ont efteråt.

 

Om du tränar ordentligt, löpning och rullskidor, styrka på gymet, kan du åka på halva tiden, och må som en prins dagen efter.

 

Låt dig inte avskräckas alltför mycket av de omfattande råden ovan. Visst är det roligare att åka vältränad, men klart möjligt ändå

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...