Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anmäld till vasaloppet 2017... Vad gör jag nu?


Recommended Posts

Jag är otroligt imponerad över det intresse och tid, ni lägger ner på VL. :) Men ha inte för höga mål i första VL, lägg märke till att det tog tre år av träning, innan Barmarkarn kom upp i sin "rätta nivå". Jag har ingen erfarenhet av att börja från noll och stiga in i hetluften direkt, hade 4-5 år av träning/tävling på skidor innan jag åkte mitt första VL.

Tycker inte det är så viktigt med rullskidor första året innan man banat in en bra skidteknik på snö. Men vill du få en uppfattning om vad loppet handlar om skulle jag välja Skinnarloppet 14 dagar före som seedningslopp, går i liknande terräng och ofta i ett före som påminner om VL.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte mitt första (och hittills enda) vasalopp med ca 25 mil på snö innan. Livet (barn, hus, fru, jobb etc.) omöjliggjorde fler mil än så. Däremot kunde jag springa ganska ofta (milen under 40), och gjorde armhävningar, situps och plankan ett par gånger i veckan kontinuerligt under året. 

Klarade loppet bra, men det var jobbigt. Kom in på strax över 7 ½ timme från led 7. Trots ett par kilo extra runt magen..

 

Rekommenderar att du skapar vanan att konditionsträna ca 3ggr varje vecka året runt (om du inte redan har den vanan etablerad). Ett pass i veckan är lugnare än de övriga och avsevärt längre. Vilken träningsform du väljer tror jag kvittar bara det är en som kan kännetecknas som konditionsträning. Börjar du nu kommer kontinuiteten göra underverk innan det är dags för VL17.

 

I övrigt tror jag att det är viktigt att få till så mycket snöåkning som går under 2017 års början. Träna dig fram till ett sätt att åka skidor både uppför och nerför och glöm inte av att träna spårbyten. Det behövs längre ner i fältet. Tro mig. 

 

Gör ditt bästa för att hålla dig frisk och försök få in 2 seedningslopp innan. Dels för att försöka ta dig åtminstone ett led fram (även om led 10 inte behöver betyda katastrof alls!!) och dels för att känna på hur det känns att åka 4 mil så fort du kan. 

 

Boka boende redan nu! Snart är alla vettiga ställen slut. 

 

Kontakta lokala skidklubben, se om det finns träningsgrupper för dig (finns oftare än vad man tror).

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor är jättebra, men tro inte att du kommer kunna göra någon egentlig teknikträning på rullskidorna - det skiljer för mycket från snö. Möjligen att den som redan är en skicklig skidåkare kan ta med sig bra teknik från snö till rullskidor men annars får du nöja dig med att du tränar kondition och uthållighetsstyrka i relevanta muskler, och framför allt så övar du upp balans som är A och O för att så småningom kunna få in en vettig teknik.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte mitt första (och hittills enda) vasalopp med ca 25 mil på snö innan. Livet (barn, hus, fru, jobb etc.) omöjliggjorde fler mil än så. Däremot kunde jag springa ganska ofta (milen under 40), och gjorde armhävningar, situps och plankan ett par gånger i veckan kontinuerligt under året. 

Klarade loppet bra, men det var jobbigt. Kom in på strax över 7 ½ timme från led 7.

Klen utdelning om man springer milen sub-40. Du borde vara i led 2 med den kondisen, även med begränsat antal snömil.

 

Den pryl som givit mej bäst payoff relativt inköpskostnaden har varit maghjul.

Link to comment
Share on other sites

Klen utdelning om man springer milen sub-40. Du borde vara i led 2 med den kondisen, även med begränsat antal snömil.

 

Den pryl som givit mej bäst payoff relativt inköpskostnaden har varit maghjul.

Hehe..

Det var 25 mil på snö sedan barnsben + 2 brutna stavar i startbacken och en till stav som blev avtrampad ett par km innan Hökberg. Så jag är rätt nöjd. Hade nog kunnat kapa en del på den tiden med ett bättre startled. Seedade mig till led 7 på mitt första seedningslopp och tränade sedan på en månad efter det.

 

Ge mig ett år eller två så ska vi se i vilket led jag kan hamna.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor är jättebra, men tro inte att du kommer kunna göra någon egentlig teknikträning på rullskidorna - det skiljer för mycket från snö. Möjligen att den som redan är en skicklig skidåkare kan ta med sig bra teknik från snö till rullskidor men annars får du nöja dig med att du tränar kondition och uthållighetsstyrka i relevanta muskler, och framför allt så övar du upp balans som är A och O för att så småningom kunna få in en vettig teknik.

Precis, det var det jag tänkte på, när jag inte förordade rullskidor i första hand. Det är viktigt att komma ihåg att tekniken på rullskidor i speciellt diagonal inte är direkt överförbar på snöskidor.

Vad betr. Skidome har jag hört att anläggningen mer passar för skejt än klassisk åkning och har väl inte fått till snön så bra än. Kanske du skall testa en gång för att se hurdant det är, innan du tecknar årskort.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...