Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skintecskidor - en utvärdering


Volevodin

Recommended Posts

Det skulle vara intressant att få en utvärdering av hur skintecskidorna fungerat i vinter. Jag tänker i första hand på er som köpt till denna typ av skidor som komplement till er tidigare

skidpark.

Hur nöjd är du, när gick de bra, när gick de dåligt osv

Gärna skidmärke och ung åkkapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Köpte Fischers Twin Skin förra hösten. Använde dom mycket under november-december, då vi hade ideligen skiftande förhållanden med nysnö, tö och ihopfrusna isiga spår om vartannat. Har använt dom ganska lite de senaste månaderna då vi mestadels haft rätt stabila och fina burkvallaförhållanden.

 

Jag blev väldigt nöjd till slut, men det krävdes att jag gick upp på skidor uttagna för 70 kg (och stiff istället för medium som mina övriga Fischerpar) vilket är 10 kg mer än jag väger. Det skulle man förstås önska att Fischer hade fått ordning på själva, istället för att kunden och/eller återförsäljaren ska meckla med detta.

 

För mig är dom det givna valet när förhållandena skiftar mycket och ofta. Även på resande fot väljer jag dem gärna för att det blir så enkelt (och kladdfritt). Tycker definitivt dom har sin styrka i isiga, hårda spår, bergbett och ändå fint glid. I mjuka nysnöspår ser jag ingen anledning alls att välja dem framför mina vallningsbara.

 

Håller en nivå någonstans runt dammedaljen.

Link to comment
Share on other sites

Har beställt ett par från skistart. Öppen order. Blir förmodligen ett par rossginol eller madshus. Skistart verkade inte så förtjusta i Fischers twin skin. Är mkt peppad på att hinna testa dem med Skistart dröjer den här gången, de brukar annars sköta sig bra.

 

Min bror har Atomic sport skintec (enklare modell). Han är kanonnöjd och huden verkar hålla väldigt länge. Hans glid är dock inte konkurrenskraftigt noterade jag när jag åkte bredvid honom med mina burkskidor (Ormberget Luleå, kallföre i början av januari). 

Link to comment
Share on other sites

Köpte Rossignol R-Skin till hela familjen. Har själv använt skidorna vid klister- och klister/burkföre. Skidan fungerar riktigt bra och man skall vara en rätt bra vallare för att få bättre skidor med klister. Igår körde Laura Mononen sitt träningspass med R-Skin. Aino-Kaisa Saarinen har inte uppgraderat sin ”klister skidpark” enligt graviditetsvikten utan kört klassiskt  på R-Skin. Så det är inte en skida bara för motionärer.

 

Fästet har alltid varit utmärkt och glidet i de flesta fallen helt ok. Viktigt att skidan passar åkarens vikt. Har dragit några drag med fluorkloss på ändorna av skinnet och det gör att skidan inte hugger fast vid tex spårbyte.

 

Stensliparna vill inte slipa skin skidor så nu är antagligen stålsicklarna glada J

 

Kapacitet

som åkare: Finlandia top 100

som vallare: medaljskidor vid FM.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft Atomic Skintec ett par säsonger nu. Är fantastiskt nöjd med den skidan utifrån vad jag använder den till. Kör med den när jag har skidträning för 7 och 8 åringar, när jag går på tur på fjället, när jag fokuserat vill träna på diagonalåkning med perfekt fäste och när det är svåra vallafören eller när klister behövs. Har aldrig lagt på någon valla på skidan utan kör med kuzmin. Tyvärr är belaget rätt mjukt och uselt så något glid har jag aldrig haft att tala om. Spannet är högt och fint så huden ligger inte i utan det är glidytorna som är risiga. Tycker detta verkar bättre på årets modell. Min fru har nämligen också skaffat ett par. Hon är dock inte så nöjd då hon tycker det är svårt att få fäste på dem. De i sin tur beror på att hon de senaste fem åren åkt på alldeles för mjuka skidor och kunnat slarva med tekniken. Nu när hon har rätt spann på skidorna så måste hon jobba fram foten och jobba med tyngdöverföringen vilket är en stor omställning. Vi får se hur det faller ut. Kanske samlar de mest damm innan de är färdigt. Glidet på hennes skidor verkar bättre än på mina även om hon upplever det som att huden ligger i ibland.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också ett par Atomic Skintec från förra säsongen. Jag kan bara hålla med om att glidet har varit bedrövligt dåligt. Tyvärr så dåligt att jag hellre vallat upp ett par vanliga skidor utifrån dagens förutsättningar och kört på dem.

 

Men sedan har vi ju inte haft någon "Skintec-vinter" i Stockholm i år. Det har för det mesta varit stabila förutsättningar för burk eller för klister. Så det är möjligt att jag känner mig mer nöjd med Skintec-skidan nästa år om vi får lite mer växlande förutsättningar.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt på Atomics skintech lite då och då under 4 vintrar nu. Helt okej för träning. En sak som märktes här i Svealand i januari när det var kall nysnö var att många blev besvikna att skidorna gick väldigt trögt, tyvärr är dom så.

 

Viktigt är att hitta ett högt spann så stighuden inte ligger i snön. Är man inte så duktig på att åka klassiskt så blir det lite problem här, då måste man ta en skida som är lägre och mjukare och då blir den lite trögare.

 

Dom billigare Atomic skintech är helt okej om man räknar med att glidet blir sämre när man gör en skida som är lätt att trycka ner. helt logiskt.

Link to comment
Share on other sites

Köpte Atomic Redster Skintech i höstas, och har åkt med dem ett tiotal gånger i vinter. Som sämst är de i "guppiga" spår, alltå där det ofta är smågupp som är betydligt kortare än skidan. Typ skoterdragna spår i tunt snötäcke på en mosse. Då tar skinnet i på toppen av varje gupp, och det hugger nästan som klister. Hopplöst att åka då. De är också dåliga i kurvor där man skall trampa runt, eller när man ska byta spår med ett skejtskär. Också då hugger skinnet.

 

I jämna fina spår fungerar de bra tycker jag. Mina är kanske i hårdaste laget, för jag har nästan lika bra glid utför som på vanliga skidor. Fästet är dock inte så fantastiskt, jag har mest kört med de hela skinnen (alltså inte de som bara är två strängar) för att få bättre fäste. Måste jobba lite för att få fast dem.

 

Har tyvärr inte testat dem i problemfören som snöfall runt nollan. Det får bli nästa vinter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit väldigt nyfiken på detta men efter att ha haft chansen att provåka två par i helgen är jag inte lika sugen. Först provade jag ett par Atomic som borde varit aningen hårda åt mig. Kändes tunga och mycket osäkert fäste. Ägaren hade också dåligt fäste på dem så det var inte bara att jag var lätt.

Sedan åkte jag på nya Madshus Nanosonic intelligrip, en förserieskida. Även de åt det hårda hållet för mig. Klart förvånad över det dåliga glidet, jämfört mot mina klistervallade Fischer var det som att gå från 2or till 3or på rullskidor. Fästet var acceptabelt men sämre än med klister. Hårda, grova men inte isiga spår och 3-4 grader varmt.

Så nja, jag var heltänd på detta innan men nu vet jag inte om det var så mycket att stå efter?!

Link to comment
Share on other sites

Idag +10 grader och blöt konstsnö. R-Skin fullt fäste och nästan lika bra glid som ett par X-Ium white base med klister. Efter 1,5h var glidet jämnbördigt pga att klistret börjat sammla smuts.

 

På långfredagen var det +1 och våta ganska blanka spår. Rode Violett+Swix K22+ Rode T-line KR3 hade 100% fäste medan R-Skin var klart bakhala. Genom att flytta fram bindningen blev fästet lite bättre men klisterskidan var klart bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare klisteret som samler smuss, det gjør glidsonene på begge skiene (klister fra sporet) samt at fellen også samler smuss og klister fra sporet. Våt,isete kunstsnø i plussgrader, skal se de skinskiene som slår en klisterski med Guru Extreme hard. Dette klisteret samler lite smuss og lugger ikke.

". Men vid varierande  före där du spelar mellan burk och klister fungerar skinnen riktigt bra." Det er jo her ruggski er utmerket og gir spikerfeste og god glid.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...