Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Samlad info om spannhöjd, tryckzoner m.m


Polar

Recommended Posts

Godmorgon.

 

Kollar igenom mina skidor och har lånat hem en Nastola mätare, justerar valazoner och kollar slutspannet. Men skulle vi kunna samla lite mer data om spannhöjd vid halv vikt för varm,universal och kallsidor? längder på tryckzoner och placering av vore ju också intressant....

 

Allt detta gissar jag att det finns i tråden om skiselector men den är lång och för en lekman svårt att sålla fram det man söker. Så det kan vara bra att samla kunskapen så blir den lättare att hitta i framtiden.

 

Kort och gott, vill nån fylla i vad som är önskvärt?

Spannhöjd varm,universal och kall?

Halvviktsspann varm, univ. och kall?

Önskvärda längder på vallabon?

Tryckzoners längd för varm, univ. och Kall?

Tryckzoners placering för varm, univ. och kall?

Info om spret fram och bak på de olika skidorna?

Link to comment
Share on other sites

Fyllde i lite som jag hittade, korrigera om ni vet bättre!

 

Spannhöjd varm,universal och kall?

Halvviktsspann HBW varm 1.2-1.5, univ. 1.1-1.25 och kall 1-1.2

Fullviktspann FBW varm 0.35-0.55, univ. 0.3-0.4 och kall 0.2-0,35

Önskvärda längder på vallabon?

Tryckzoners längd för varm, univ. och Kall?

Tryckzoners placering för varm, univ. och kall?

Info om spret fram och bak på de olika skidorna?

 

Mät HBW med tex bladmått vid BP, halva vikten läggs 14cm från BP.

Mät FBW med tex bladmått vid BP, hela vikten läggs 14cm från BP.

Link to comment
Share on other sites

Fyllde i lite som jag hittade, korrigera om ni vet bättre!

 

Spannhöjd varm,universal och kall?

Halvviktsspann varm 1.2-1.5, univ. 1.1-1.25 och kall 1-1.2

Slutspannet varm 0.35-0.55, univ. 0.3-0.4 och kall 0.2-0,35

Önskvärda längder på vallabon?

Tryckzoners längd för varm, univ. och Kall?

Tryckzoners placering för varm, univ. och kall?

Info om spret fram och bak på de olika skidorna?

Det du skriver som slutspann är ju inte slutspann utan värden för FBW

 

Jag skrev lite i tråden på sid 30. 

Slutspann är den tredje siffran som kan anges som vikt ner till 0.1 mm eller faktisk höjd vid full vikt. På Erik Wikströms skidor är båda angivna, på mina är bara angivet för faktisk vikt.

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/6940-det-här-med-spannkurvor/page-30

Link to comment
Share on other sites

Nu inser jag att det kanske inte går att sammanställa en lista bara sådär, kanske för många faktorer som spelar in...

Ville väl egentligen ha samlat lite info med vad som är önskvärt med olika skidor.

 

ähh, korkad tråd ;)

Link to comment
Share on other sites

Avhandlingen från Breitschödel tar upp Norska landslagets skidor. https://www.ntnu.no/documents/11601816/18800355/2014-03-25+PhD+Avhandling+Felix+Breitsch%C3%A4del.pdf/d004c541-026c-4296-8a37-b82566a0e503

Läs mer på sidan 37 i avhandlingen. 

 

En intressant analys är att det är ganska höga spann med full kroppsvikt (FBW) vilket antagligen betyder att eliten har mer kraft än så för att få fäste. Någon kanske kan förklara?

 

T.ex. 1,33 - 0,43 för kall och 1,83 - 0,55 för varm för märke A.

Link to comment
Share on other sites

Ok, dunderklumpen jag korrigerade. Inser att jag missförstod vad slutspann egentligen är. Det är väl kraften som behövs för att trycka ned skidan till "0"? Då blir det ju inte lätt att sätta siffror på det här, beror ju mest på åkteknik och vikt på åkaren då.
Link to comment
Share on other sites

Denna video visar efter ca 3 min hur flex/slutspann mäts med eiker:

 

Han säger att han mäter "0,3 på 7cm" och jag antar man ska tolka det som att han trycker 7cm bakom balanspunkten och får då den belastning (kg) som krävs för att trycka ned spannet till 0,3mm över underlaget. Denna belastning divideras med åkares vikt och uttrycks som ett värde i %.

Link to comment
Share on other sites

Denna video visar efter ca 3 min hur flex/slutspann mäts med eiker:

 

Han säger att han mäter "0,3 på 7cm" och jag antar man ska tolka det som att han trycker 7cm bakom balanspunkten och får då den belastning (kg) som krävs för att trycka ned spannet till 0,3mm över underlaget. Denna belastning divideras med åkares vikt och uttrycks som ett värde i %.

Perfekt! Pedagogiskt och lätt att förstå.

 

Reagerade på att han mätte 0.2, 0.3 och 0.4 bak, gör man så idag?

Link to comment
Share on other sites

Det fanns en del om kontaktytorna i artikeln som kan vara intressant.

 

Om man förenklar lite: kontaktyta i procent till skidans längd.

kallskida: 42% - 49.8%

Univ. : 41% - 46.8%

varm. : 38.3% - 47%

 

eller kanske de skulle räknas ut ett medeltal på de skidor som testades istället...

Link to comment
Share on other sites

Kanske är det så att slutspann och flexvärdet inte är detsamma?

 

Slutspann = 0,3 eller den tjocklek man tror sig kommer att ha på skidan. Tunnare vallning på kallskidor och man skruvar lite till på Eikermätaren och tvärtom på klister.

 

Flexvärdet = Ett fast mått på  2 mm (Atomic siffra?)

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår jag så lägger man hela vikten på en skida och mäter spannet under BP. Får du tex in ett bladmått på 0.2 så har skidan ett "kallspann", får du in tex 0.45 är det en klisterskida.

Man mäter och kollar inom vilken kategori måttet passar in...

 

Tror som DK att du tänker på FBW i din beskrivning ovan.

FBW: Full Body Weight. Tas ut vid 140mm bakom balanspunkten. Motsvarar att man står på ett ben.

Slutspann: Skall väl motsvaras av att man går upp på tå och trycker till. Det mäts därför 70 mm bakom balanspunkten och enl. Skistart skall det motsvaras av att man trycker till så pass mycket att endast 0,3 mm ficka finns kvar, vilket verkar logiskt.

Flexvärdet: Mäts var? Skall ha en glipa på ? och används till? 

Link to comment
Share on other sites

Tror som DK att du tänker på FBW i din beskrivning ovan.

FBW: Full Body Weight. Tas ut vid 140mm bakom balanspunkten. Motsvarar att man står på ett ben.

Slutspann: Skall väl motsvaras av att man går upp på tå och trycker till. Det mäts därför 70 mm bakom balanspunkten och enl. Skistart skall det motsvaras av att man trycker till så pass mycket att endast 0,3 mm ficka finns kvar, vilket verkar logiskt.

Flexvärdet: Mäts var? Skall ha en glipa på ? och används till?

 

Tänkte fel tidigare.

Som jag förstår så kan man använda flexvärdet tex. när du köper en skida. Du har en skida från tidigare som du vet flexvärdet på men tycker att den är för styv, då kan handlaren lättare ta fram en som är lite mjukare.

Link to comment
Share on other sites

Ja men som jag sa i mitt första inlägg så har jag sett att detta mäts ut vid olika höjder. 0,3mm, 1mm, 2mm. Detta kommer givetvis att påverka procenten Helge.  :rolleyes:

 

Haha. nu hinner jag inte med att redigera efter dina redigeringar  :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...