Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag hade nedanstående mailkonversation med en handlare. Se bifogad skiselectorbild som jag fick. Vad säger ni? Borde man inte få se en bild per skida? På många skidor ser man väl rätt stora skillnader i paret, även om de försöker matcha så gott de kan från fabrik?

 

"Hej Jag mailade nedanstående i våras till er, men då kunde ni inte hitta några skidor som var bra för mig. Uppskattar att ni sa som det var då.

 

Nu vill jag igen se om ni har några skidor inne som passar mig som jag kan köpa.

 

"Hej,

 

Jag vill köpa Fischer RCS Classic Plus 202cm. Vikt 87kg utan kläder på.

Jag vill ha en långloppsskida som ger grymt glid på vasaloppet i normala förhållanden. Jag skulle gärna vilja att den går att lägga klister på om det är sådana förhållanden . Jag är startled 5 åkare. Är relativt sätt mycket av en stakare. Mina Fischer carbon lite som jag har idag har kort fästzon, är 1,2 höga vid halv vikt och 0,55 vid full vikt (mätt med 87kg). Glidzonerna ser inte bra ut Jag skulle vilja om det går se ett par exempel på skiselector bilder på skidor som ni tror passar mig för det jag beskrev ovan. Är det OK?"

Häls"

 

svar av handlare:

"Hej!

 

Ja, vi skall ha skidor som passar dig nu.

 

Skickar en bild som exempel på ungefär hur det ser ut för dig.

Med vänlig hälsning"

 

http://s22.postimg.org/spqca368h/Skiselector_bild_11.jpg

 

"Hej,

 

Tack för Skiselectorbilden. En fråga. Är inte glidzonen fram väl kort, för vasaloppsallroundföre, och glidzonen bak väldigt lång? Har du ngn skida med liknande mått HBW och FBW (kanske lite lägre FBW) men med längre glidzon fram och kortare bak? Har du ngn intressant skida för mig i Carbon lite eller Speedmax som du skulle kunna maila över skiselectorbilder på?

Vänliga häls

Kristofer"

 

Svar fr handlare:

"Hej!

 

Nej, på båda frågorna...skulle säga att glidzonerna både fram och bak är alllround.

 

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning"

 

Vad säger ni om skiselectorbilden och huruvida skidorna är rätt för mig? Han verkar att ha missat min fråga om carbon lite och Speedmax...

 

Häls

Krippe

Ser ut som väldigt allround o fina skidor. Sen kan du ju aldrig veta vilket före o vilken snö det blir

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer lite grand på skidorna, men är väl inte katastrof precis. Allround o fina skidor. Lite svårt se riktigt tryckzonernas utformning då kalibreringen väl verkar ligga över 0 i nollläge, men jag tycker de verkar rätt allround. Även om svårt se riktigt var de går emot snön som sagt! Kan kanske bli en ficka under foten då det liksom är ett "veck" i kurvan där

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Det skiljer lite grand på skidorna, men är väl inte katastrof precis. Allround o fina skidor. Lite svårt se riktigt tryckzonernas utformning då kalibreringen väl verkar ligga över 0 i nollläge, men jag tycker de verkar rätt allround. Även om svårt se riktigt var de går emot snön som sagt! Kan kanske bli en ficka under foten, då det är ett "veck" i kurvan där

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Jag hade nedanstående mailkonversation med en handlare. Se bifogad skiselectorbild som jag fick. Vad säger ni? Borde man inte få se en bild per skida? På många skidor ser man väl rätt stora skillnader i paret' date=' även om de försöker matcha så gott de kan från fabrik?

 

"Hej Jag mailade nedanstående i våras till er, men då kunde ni inte hitta några skidor som var bra för mig. Uppskattar att ni sa som det var då.

 

Nu vill jag igen se om ni har några skidor inne som passar mig som jag kan köpa.

 

"Hej,

 

Jag vill köpa Fischer RCS Classic Plus 202cm. Vikt 87kg utan kläder på.

Jag vill ha en långloppsskida som ger grymt glid på vasaloppet i normala förhållanden. Jag skulle gärna vilja att den går att lägga klister på om det är sådana förhållanden . Jag är startled 5 åkare. Är relativt sätt mycket av en stakare. Mina Fischer carbon lite som jag har idag har kort fästzon, är 1,2 höga vid halv vikt och 0,55 vid full vikt (mätt med 87kg). Glidzonerna ser inte bra ut Jag skulle vilja om det går se ett par exempel på skiselector bilder på skidor som ni tror passar mig för det jag beskrev ovan. Är det OK?"

Häls"

 

svar av handlare:

"Hej!

 

Ja, vi skall ha skidor som passar dig nu.

 

Skickar en bild som exempel på ungefär hur det ser ut för dig.

Med vänlig hälsning"

 

http://s22.postimg.org/spqca368h/Skiselector_bild_11.jpg

 

"Hej,

 

Tack för Skiselectorbilden. En fråga. Är inte glidzonen fram väl kort, för vasaloppsallroundföre, och glidzonen bak väldigt lång? Har du ngn skida med liknande mått HBW och FBW (kanske lite lägre FBW) men med längre glidzon fram och kortare bak? Har du ngn intressant skida för mig i Carbon lite eller Speedmax som du skulle kunna maila över skiselectorbilder på?

Vänliga häls

Kristofer"

 

Svar fr handlare:

"Hej!

 

Nej, på båda frågorna...skulle säga att glidzonerna både fram och bak är alllround.

 

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning"

 

Vad säger ni om skiselectorbilden och huruvida skidorna är rätt för mig? Han verkar att ha missat min fråga om carbon lite och Speedmax...

 

Häls

Krippe[/quote']

Ser ut som väldigt allround o fina skidor. Sen kan du ju aldrig veta vilket före o vilken snö det blir

Tack för svar Snövinter. Förstår dock inte hur du kan tycka glidzonen fram ser bra ut? Den är väl superkort? Om föret inte är hårt och isigt så kommer väl skidan att ha alldeles för kort glidyta framtill och glida dåligt? Glidytan bak ser väl väldigt lång ut med effekt att den riskerar att suga fast om det är fuktigt i spåret och kräva mycket rillning? I övrigt tycker jag kurvorna ser jämna ut, dvs inte så hoppiga/ojämna vilket jag gissar är att föredra? Sedan tycker jag att fästzonerna ser bra ut men det är glidzonerna som sagt som jag inte kan förstå hur de kan vara så bra för en allroundskida för vasaloppet, och då menar jag inte riktigt kallföre, utan lite varmare kanske -10 till ett par plusgrader, somjag uppfattar att det varit mestadels senaste 5 åren på VL.

Link to comment
Share on other sites

Jo knippeA, det kan nog ligga lite i det att tryckzonen fram är kort, men jag tycker det är svårt se riktigt hur kurvan går fram. Den går svagt uppåt o kanske är det bara en kort kontaktpunkt. Samtidigt har jag tyckt för egen del att tryckzonen bak varit mer avgörande. Och den är ju rätt allround på halvvikt. Hyfsat lång på helvikt. Du vill ju också kunna köra klister o för klister är det ofta bra med korta tryckzoner om än inte om det är väldigt torrt kan man väl säga. Det är inte lätt hitta skida som går i alla fören. Men då inte "böjen" på kurvan för tryckzonen fram är så skarp o det är lite svårt se om den kanske eventuellt går i snön längre fram också så tänkte jag den var rätt allround om man dessutom tänker att tryckzonen bak avgör mer (som jag tyckt iaf att det är, man står med mer tyngd där). Hur verkar tryckzonen fram när du klämmer ihop skidorna???

Bak står tryckzonernas längd ser jag. Men gör det det för främre zon?

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

JBak står tryckzonernas längd ser jag. Men gör det det för främre zon?

44 cm vid HBW 0' date='1mm ? Nu är jag skitdålig på att tolka skiselectorlappar, men om det är som jag gissar så är det väl knappast kort. Mer k-allround[/quote']

Hmmmm.... Jag tyckte det verkade som kanske främre zon ligger i så långt fast det är lite svårtolkat på bilden då det är lite luft emellan kurvan o nollstrecket. Men är det verkligen den siffran som avser främre tryckzon som du säger snabber?????? ??? Fast jag undrar.... jag fattar inte siffrorna där.... Det med 44 är ju på 0,1 fästzon väl....? Och sen på contact står siffror som väl är hela vägen fram till spetsen.... Verkar som kontaktzonerna blev så korta fram, så de inte kom med i mätningen eller?!!?

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

JBak står tryckzonernas längd ser jag. Men gör det det för främre zon?

44 cm vid HBW 0' date='1mm ? Nu är jag skitdålig på att tolka skiselectorlappar, men om det är som jag gissar så är det väl knappast kort. Mer k-allround[/quote']

Hmmmm.... Jag tyckte det verkade som kanske främre zon ligger i så långt fast det är lite svårtolkat på bilden då det är lite luft emellan kurvan o nollstrecket. Men är det verkligen den siffran som avser främre tryckzon som du säger snabber?????? ??? Fast jag undrar.... jag fattar inte siffrorna där.... Det med 44 är ju på 0,1 fästzon väl....? Och sen på contact står siffror som väl är hela vägen fram till spetsen.... Verkar som kontaktzonerna blev så korta fram, så de inte kom med i mätningen eller?!!?

Jo..ser nu på grafen att kontaktzonen är kort, sluttar svagt uppåt hela vägen. Såg det först som att den var platt. Men obefintlig? Undrar om allt kom med på bilden. Den är avklippt till höger.

Edited by snabber
Link to comment
Share on other sites

Har inte testad dem i klisterföre så kan inte uttala mig om det! Borde skidorna inte ha mer spret och kortare glidzoner för att gå bra i blötföre? Hur mycket är det fästzonens höjd (och utseende) respektive karaktesteriken hos glidzonerna som avgör vilket före skidan går bäst i?
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en klisterskida i mina ögon. Högt spann. Kort tryckzon på halvvikt - 102 mm bak. Precis en sån skida som jag har - eller med den typen spann o tryckzon bak. Och den har -10, -11 och -13 gått rejält trögt på Vasaloppet då det varit torrt o länge sedan snöfall och sönderpistad snö som potatismjöl typ i strukturen! Men man vet ju inte vad det blir för före i år för det, även om tendensen på senare år varit lite åt att kallföresskidor gått bra... Är det förresten en Atomic? Mina är Atomic o ligger än rätt mkt fram men har kort tryckzon bak och är väldigt höga i spannet! Verkar som exakt likadant spann på dina! Och då kan jag förstå om de gick trögt VL -13 inte minst!!! :) Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Är verkligen den maskinen korrekt kalibrerad. Glidzonerna verkar ju sväva i luften, samt olika höjd fram och bak samt olika höjd på hel resp halvvikt, tror knappast maskinens tryckplatta flyttades ngn tiondels mm vid spannprovningen...

 

Eller kanske TP (som jag håller som mkt kunnig och seriös), hade ätit för mkt semlor olikn vid mätningen.

 

Skulle kunna tänka mig att det mkt väl kan vara långa glidzoner som är hyffsat jämna i trycket (och är de inte det behöver väl absolut inte vara negativt). Kan vara maskinen som tar fasta på dess "UPPMÄTTA" glid/tryckzoner och anger korta sådana. Men det är ju - även enligt maskinens påstådda resultat - mkt mkt kort och lågt lyft / spret.

 

Ta och tryck ihop skidorna med skruvtving ngn decimeter bakom "pinnen", till ca 3 mm höjd (alltså dubbla halvviktshöjden, eftersom det är fråga om båda skidorna). Kolla sedan mot en lampa hur glidzonerna ligger mot varandra och känn hur trycket fördelar sig.

 

Om det är - vilket jag skulle kunna tänka mig det är - ENLIGT TEORIN... - en redig kallföresskida, alltså mkt långa glidzoner, så är den kanske lite hög på fullvikt att orka trampa ner med inte fulländad teknik och/eller gott om ork.

Edited by Carl A
Link to comment
Share on other sites

Snövinter, japp det är en atomic! Det var vasan -12 som jag körde, minns inte exakt hur föret var då men trögt gick de!

Carl a, jag får testa att kolla de mot en lampa och undersöka!

 

Är själv lite inne på att hitta en skida med något lägre spann och längre glidzoner dvs kallföresskida! Borde komplettera detta par ganska bra!

Link to comment
Share on other sites

VL 2012 var väl bra med plusgrader fram till fredag och sedan frös det på ordentligt. Men VL fräste upp redigt, så det (till min stora förvåning och sorg...) var väl "finsnö", burk som gällde, typ vr40. Glidzoner torde väl ha varit långa som gällde enligt teorin, MEN var det inte då Jens Eriksson verkade glida så mkt bättre i täten på sina speedmax, som ju skall ha korta glidzoner...??

 

- Kanske du som jag blev "lurad" att lägga klister under skidorna=inge bra glid jfrt andra...

Link to comment
Share on other sites

Nu blandar du nog ihop det lite Carl A! Jens Eriksson som gled bra i täten var ju på VL 2013 och det var 812-spann som han hade då - dvs kallföresskidor. Men 2012 var det mer isigt o mina plus-Atomic gick ändå rätt bra då. Om du hade dåligt glid 2012 AndEdb, så måste det nästan berott på att du la för mjukt klister i botten. Jag körde på lila special-klister (för minusgrader) täckt med blå extra. Men om du la klister för runt noll och kanske dessutom tjockt (skigo rekommenderade ju lila klister då) så tror jag det kan ha sugit. Måste nästan varit nåt sånt det berodde på om du gled dåligt. Sen var det väl inte nåt blötföre precis 2012, men jag tror nog att plusskidor funkade rätt ok, även om kanske allround- eller kallföresskidor med lite längre tryckzoner och såpass högt spann att de klarat klister kunde varit bättre.
Link to comment
Share on other sites

Aha, 2013 var det ju. Men var det inte speedmax Jens E åkte på, som väl - iaf för oss övriga... - bara finns med gamla S-track spannet (902), alltså mkt spret.

 

2013 var ju inte så hårda spår och inte särskilt kallt, men redigt torrt pga stormen under natten. RF vad väl runt 50% mot vanliga runt 80/90%. (rf=relativ luftfuktighet)

Link to comment
Share on other sites

Aha, 2013 var det ju. Men var det inte speedmax Jens E åkte på, som väl - iaf för oss övriga... - bara finns med gamla S-track spannet (902), alltså mkt spret.

 

2013 var ju inte så hårda spår och inte särskilt kallt, men redigt torrt pga stormen under natten. RF vad väl runt 50% mot vanliga runt 80/90%. (rf=relativ luftfuktighet)

Det med Jens skidor har varit uppe förut ett par tre ggr på forumet, och diskuterats med anledning av det du skriver, o vad jag har förstått hade han 812-spann med långa tryckzoner.

Link to comment
Share on other sites

Så här i efterhand så la jag förmodligen för tjockt fäste, vill minnas att jag la rode chola i botten, skarklister (kr30 swix tror jag att det var) och sedan täckt med kall burk, borde skippat rode chola i botten då kanske? Är lite inne på att testa ett par kallföressalomon till nästa säsong (fiskar ju efter stöd för ett par skidor till;) )

//Anders

Link to comment
Share on other sites

Så här i efterhand så la jag förmodligen för tjockt fäste, vill minnas att jag la rode chola i botten, skarklister (kr30 swix tror jag att det var) och sedan täckt med kall burk, borde skippat rode chola i botten då kanske? Är lite inne på att testa ett par kallföressalomon till nästa säsong (fiskar ju efter stöd för ett par skidor till;) )

//Anders

Var nog en ok vallning även om du kunnat skippa chola. Kanske för lång zon med fäste. Jag lägger inte längre bak än mitten på foten på VL o framförallt inte vid klister. Fram kan du också dra in fästet mkt när du lägger klister!

Link to comment
Share on other sites

Så här i efterhand så la jag förmodligen för tjockt fäste' date=' vill minnas att jag la rode chola i botten, skarklister (kr30 swix tror jag att det var) och sedan täckt med kall burk, borde skippat rode chola i botten då kanske? Är lite inne på att testa ett par kallföressalomon till nästa säsong (fiskar ju efter stöd för ett par skidor till;) )

//Anders[/quote']

Var nog en ok vallning även om du kunnat skippa chola. Kanske för lång zon med fäste. Jag lägger inte längre bak än mitten på foten på VL o framförallt inte vid klister. Fram kan du också dra in fästet mkt när du lägger klister!

Jag åkte också 2012. Med täckt klister och dåligt glid. Det har förståa diskuterats ingående här och den allmäna alutsatsen var 1: att täckt klister fungerade för många, men det krävde att det las mycket tunnt

Och 2: det behövdes inte klister för att få fäste.

 

Min slutsats efter det året är att klister aldrig är aktuellt på Vasaloppet om det är stadiga minusgrader. Det kan fungera, men risken att misslyckas är ator och tack vare fräsningen kommer burk att fungera, med mycket mindre risk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...