Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mission impossible att lära sig rullskidåkning?


Ismene

Recommended Posts

Jag läste nyss en tråd ( precis under min tror jag) om olika teknikövningar för att behärska balans och annat. Gott så, många goda tips!

 

Mitt fråga till er bättre insatta är hur lång tid det tagit er att komma förbi "hyfsad balans"- perioden?

Jag är ingen mästare på vanliga längdskidor, men det funkar ändå ok på snö. På rullskidor är jag som Bambi på hal is gånger 10! Har kört ett antal timmar nu ( 6-7) på mina Elpex Wasa 610 ( med broms) och hade jag inte haft mina stavar, hade jag tuggat asfalt väldigt många gånger...

 

Jag förstår att tiden för att känna viss balans och kunna börja träna teknik är individuell, men jag är så motiverad att kunna ge mig ut på rejäla rullskidrundor, att jag gärna vill höra andras erfarenhet av hur lång "inkörningsperioden" kan vara:).

 

Hoppas på många och kanske roliga svar från numera duktiga rullskidåkare!

 

M v h

Hasse Jakobsson

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det hänger mycket ihop med hur vältränad man är för längdskidåkning.

 

De åren jag har varit dåligt tränad och åkt VL eller ÖS runt 8h så har rullskidåkning på våren sedan känts trist, tungt, långsamt och instabilt. Oftast resulterande i att jag tröttnat på't ganska snabbt.

 

Har jag åkt runt 6.10-6.40 som är min normala tränade kapacitet så är det njutbart direkt sedan på våren, i.a.f. så snart det finns hyfsat grusfria sträckor.

 

Sedan beror det också en del på vilken "terräng" man har att tillgå. Lätt böljande landsvägar med måttlig biltrafik kan vara fantastiskt mycket mer inspirerande för ett långpass än trixiga stads- och förortsmiljöer med många korsningar och skarpa kurvor. Om man bara har det sistnämnda i sitt närområde så kan det vara väl investerad tid att förflytta sig till de finare rullskidvägarna för att "tanka inspiration" i sin rullskidåkning (t.ex. Lovön/Färingsö om man bor i sthlm).

Link to comment
Share on other sites

Kör teknikövningar och ge dig inte. Träna på att åka i cirklar. Allt möjligt.

När du svänger på klassiska skidor så var lätt på fötterna och ta snabba korta steg.

 

Akta dig för bakvikt.

 

När du är redo pröva diagonala utan stavar.

Link to comment
Share on other sites

Träna på det du är bra på, träna på det du redan behärskar och sluta innan du trillar över tröskeln som kan uppstå när man tappar fokus eller ork.

 

Det finns många råd att ge. Hitta även ett ställe där du känner dig trygg. Bilar kan ju vara ett gissel, skarpa kurvor likaså. Men använd dig utav de råd som finns här och alla klipp på youtube. Rullskidåkning är riktigt roligt vid den här årstiden och fram tills det blir hala löv etc när hösten kopplar sitt grepp.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack för de goda tipsen!

 

Jag har ännu inte vågat mig ut på cykelvägar och gator, utan håller mig till en stor övergiven gammal parkeringsplats. Det släppte en hel del igår utan att jag egentligen vet hur det gick till. Mer eller mindre plötsligt kunde jag (med usel teknik så klart) ta mina första "steg" i att diagonala utan stavar. En otroligt skön känsla! En vurpa han jag med också, blev lite övermodig för en stund :D. Fortsatt balansträning idag och sedan är det förhoppningsvis dags att ge mig ut på raka, flacka och någorlunda otrafikerade cykelbanor...

Link to comment
Share on other sites

Jag ar annu inte en bra rullskidakare, sa jag haller mig pa en stracka cykelbana som har fin asfalt, ar milt kuperad, samt har grass pa bada sidor och gar i ungefar 4 kilometer sa jag aker fram och tillbaka dar.

 

Det tog mig ungefar 10 mil tills jag tyckte att jag hade lart mig att beharska rullskidorna bra. Jag definerar det som att jag fortsatter staka da det ar en mild nerforsbacke, att jag sakert kan manovrera runt grenar och annat som ibland ligger pa cykelbanan, samt att det som begransar min fart ar inte att jag ar nervos att trilla, utan det ar att jag inte orkar aka fortare.

 

I min ringa mening tror jag att det ar lattare att hitta en cykelbana som ar alldeles platt i ett par 100 meter, garna med grass pa bada sidor att ramla mjukt pa och aka dar, an att kora pa en parkeringsplats.

 

Jag borjade med att staka enbart pa rullisarna. Diagonalar ibland da det ar uppforsbacke.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte en del grusslingor då går det inte lika fort och man kom in i diagonalåkningen bra. Sedan gick jag med IK Stern och deras rullskidepass nybörjare, medel och avancerad kanon ( men det beror ju lite på var du bor).

Men det gick nog en 2-3 par stavar på dom 10 första passen och en hel del vurpor mest på asfalt, jag gick ner i nedförsbackar mm. Kom underfund med att man skall vara ganska avslappnad när man åker nerför då gick det mycket bättre man har ju en tendens att kanske spänna sig rejält i början när man åker nerför i backar utan bromsar!!

Jag tror jag kom igång hyfsat på rullisarna vid en 15 gånger det bara släppte helt plötsligt en dag. Ligger på ca 8,5 tim på Vasan ingen raket direkt.

Nu går det bra att åka ute i trafiken!

Åka utan stavar som uppvärmning innan varje pass och tyngdöverföring som på längdskidor är bra att träna på.

Link to comment
Share on other sites

Balansen är mycket svårare på rullskidor eftersom man står på hjul. Vill du snabbt komma igång så komplettera med tidseffektiva övningar hemma typ balansbräda eller stå på ett ben osv.

 

Sedan en sak till. Bättre att ha tröga hjul på flack bana än lättrullat på kuperad bana om du vill undvika att tugga asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill också slå ett slag för kombi pjäxa tycket det var betydligt stabilare.
Sedan påverkas det någ lite hur mycket skidvana och skridskor man åkt som liten, om man åkt
miniskidor/snow bladas hoppat och härjat runt lite.
Åka i åttor och cirklar är bra.
Lite balans övning och åka utan stavar som tidigare nämnt är bra, sam 3:otr och 4:or
Lycka till !
 

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för alla svar i denna tråd :). Många av råden har verkligen varit användbara! Jag nöter på med diverse balansövningar varje dag och jag känner att jag blir bättre och bättre. Dock blir jag lite "nervös" varje gång jag ger mig ut på vanliga cykelbanor och vägar. Detta hämmar tekniken, men det ger väl sig.

 

Nu är det stenhård träning (efter förmåga) som gäller i vår och sommar. Kanske är det Vasaloppets öppet spår som hägrar, jag vet inte ännu :). Jag känner att detta är ett vettig forum att skriva i, så jag lär återkomma!

 

Tack till alla er som svarat!

 

M v h

Hasse Jakobsson

Link to comment
Share on other sites

Särskilt när man åker i trafik så gäller det att slappna av på rätt sätt och hela tiden ha en plan för vad man ska göra längre fram. Om du verkligen tappar kontrollen så åk ut i gräset och försök springa några steg innan du kraschar (om det är risk för det).

 

Åk mjukt och kompakt i rörelserna. Det är verkligen viktigt att ha stabil överkropp för annars far krafterna åt flera håll och driver inte framåt. Pressa dig fram snarare än att hacka med stavarna som vissa gör i början.

När du diagonalar ska stavarna ta i marken nära pjäxorna. Var kompakt i rörelserna och blicka några få meter framåt.

 

Har du snabba standardhjul så glöm allt vad lite brantare utförsbackar heter. Bli inte rädd utför för den delen då spänner du dig och gör fel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...