Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

broms på rullskidor, varför är inte det standard?


vasajohan

Recommended Posts

Jag undrar om broms på rullskidor kommer bli standard eller varför inte?

Vad är nackdelarna med att ha en broms förutom att det kostar lite mer?

 

Fungerar broms bra med PU hjul också?

Det ultimata skulle ju vara att ha en uppsättning med PU och broms så man kan ha rullskidor som transportmedel.

 

Känns alldeles för meckigt nu om man ska ta sig någonstans för det kan ju vara backar någonstans som man inte vet om.

Link to comment
Share on other sites

pris, väger lite, blir lite otympligt.

 

konservatism.

 

funkar bra med PU-hjul.

 

sedan blir nog aldrig rullskidbroms i närheten av som på cykel. Det handlar mer om att sänka farten ngt o försämra rullet markant.

 

Kommer du farande i 20-30 km/h och ganska plötsligt, eller på kort sträcka behöver bromsa, så finns det sedan urminnes tider en högst fungerande broms...

Link to comment
Share on other sites

fungerar inte bra med broms och PU-hjul. Men gummihjul går bra.

Ett PU hjul typ Swenor racehjul, Eagle racehjul, Elpex PU-skate och klassiska tål det inte och går sönder lättare helt enkelt. Gummihjul går som sagt bra dock.

Och det är trots allt ganska få som vill ha broms, behovet är inte så stort. Många som är nya tycker det är en trygghet. Men bor man på vissa ställen kanske det är bra. Men dom flesta planerar sina rundor istället och lär sig bromsa utan broms.

Vi säljer ju en del bromsar, men det är också väldigt vanligt att dom efter ett tag monterar bort bromsen.

Och sen väger ju bromsen en del, blir lite svårare vid ett frånskjut, när man lyfter skidan så blir den betydligt mer instabil än en lättare skida.

Så det kommer aldrig vara standard i nuvarande konstruktion. Men det är en bra sak att det nu går att montera på dom flesta fabrikat på marknaden för dom som vill ha det.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Yenex broms - ganska exakt som Elpex - med Swenor PU; funka hur fint som helst, iaf med avseende på broms (oaktat ev slitage)

 

Dock att det gjorde väl lite märken/spår i hjulet, men inte så farligt. Dock att Yenex har en stålbit som trycker på hjulet. - Nu körde jag inte så mkt, kanske bara 4 mil, och bromsade nog inte särskilt frekvent.

 

Däremot litar jag mer på Skåningen än mig själv i dessa frågor.

Link to comment
Share on other sites

Funkar PU med broms för långa flacka stakpass med någon enstaka backe eller kommer de slitas ohyggligt fort och vara slut på mindre än 50-100 mil?

 

 

Jag har som exempel Göteborg där det är väldigt svårt att ta sig runt staden för det finns alltid några backar, broar mm där man annars är tvungen att ta av sig skidorna och gå.

 

Sedan en fråga till. Det verkar vara svårt att få tag i fristående bromsar. Det finns Jenex men de kräver att man har plats bakom bindningen. Om man har skostorlek 42 eller större sitter ju bindningen långt bak redan och ivägen för att montera broms.

 

Sedan det där med lära sig bromsa, är inte det en machogrej också likt att maxa i bänkpress utan att ha passning? Det kanske går bra 99 gånger av 100 men sedan hundrade gången du åker snabbt och ngt hinder dyker upp så kommer det göra mycket ont att tugga asfalt.

 

Poängen med broms är väl att man aldrig kommer hamna i en situation där man behöver kasta sig på marken för att undvika katastrof? Man behöver ju inte tvärtnita för det, bara ta ner farten i farliga avsnitt för att sedan släppa på fart när kusten är klar.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte svårt att få tag på fristående bromsar. Det finns och är inga konstigheter. Och att montera på redan befintliga skidor kan ibland innebära att man flyttar bindingen, men på många skidor behöver man det inte. Beror på vad man har för rullskida.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt rullskidor i 20 år, så jag är inte direkt nybörjare. Jag köpte Elpex Wasa med broms i höstas, och är mycket nöjd. Sedan jag köpte de skidorna har jag mest stakat, och då märks inte bromsen alls. Däremot gör den att jag vågar prova lite mer okända vägar än tidigare, man är säkrare i sin åkning helt enkelt. Jag använder den inte på varje runda, men rätt som det är så behövs den. Funktionen i torrt väder är bra, är det däremot kallt och blött fungerar den mycket sämre.

 

Den största nackdelen som jag har märkt är att skidorna blir klumpigare att packa i bilen eller i en väska. Dessutom välter alltid skidan med broms så fort man tar av den. Jag trodde kanske att jag skulle montera av bromsen om den kändes klumpig och onödig, men hittills har den alltid suttit på. Slitaget på hjulet där bromsen sitter verkar inte heller vara så stort. På mina skidor har bakhjulet där bromsen sitter ca 0,5 mm mindre diameter än det andra, det är väl nästan inom felmarginalen (gummi 3-or). Bromsklossen är däremot ganska sliten, men den borde vara lätt att byta.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte flytta bindningen om du har evolution. Så det är enkelt.

bara köpa en broms som är till evolution, i bromskitet till evolution så är det en nya stödkrage som du byter ut, sen trär du på bromsen där helt enkelt.

Nu äger jag ju en webbutik som är specialister på rullskidor just, men jag kan inte gör reklam här så jag kan inte länka till nåt. Skidforum är ju numera rätt så kontrollerat av dess ägare som är en av mina konkurrenter. Men dom och andra butiker har också bromsen såklart. Finns på alla stora webshoper eller butiker att köpa numera. Som gäller till Elpex skidor som inte hade broms monterad från början alltså :)

Link to comment
Share on other sites

Det låter jädra gött men hur många mil håller ett PU bakhjul med broms då om man åker stakning distans med ett fåtal backar?

 

Om nu PU tål lägre friktionstemperatur kan det vara smart att skippa PU m broms de dagar det är över 20 grader varmt, istället köra med dem på den kallare säsongen +8 till + 20 grader ?

Link to comment
Share on other sites

till mina Ski Go Carbon sågade, fräste jag till fästen i form av en aluskiva, typ 2 mm tjock, runt 2*4 cm som jag bara fäste i gaffelhålen; sedan stack den upp ngt och däri gjorde jag hål/fästen för bromsen. Blev riktigt bra. - ska se om jag kan få upp en bild, men det är så jobbigt; tar nästan lika lång tid som att tillverka bromsfästena.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt rullskidor i 20 år, så jag är inte direkt nybörjare. Jag köpte Elpex Wasa med broms i höstas, och är mycket nöjd. Sedan jag köpte de skidorna har jag mest stakat, och då märks inte bromsen alls. Däremot gör den att jag vågar prova lite mer okända vägar än tidigare, man är säkrare i sin åkning helt enkelt. Jag använder den inte på varje runda, men rätt som det är så behövs den. Funktionen i torrt väder är bra, är det däremot kallt och blött fungerar den mycket sämre.

 

Den största nackdelen som jag har märkt är att skidorna blir klumpigare att packa i bilen eller i en väska. Dessutom välter alltid skidan med broms så fort man tar av den. Jag trodde kanske att jag skulle montera av bromsen om den kändes klumpig och onödig, men hittills har den alltid suttit på. Slitaget på hjulet där bromsen sitter verkar inte heller vara så stort. På mina skidor har bakhjulet där bromsen sitter ca 0,5 mm mindre diameter än det andra, det är väl nästan inom felmarginalen (gummi 3-or). Bromsklossen är däremot ganska sliten, men den borde vara lätt att byta.

 

Jag har kört rullskidor i snart två år, och har sedan ett år tillbaka ett par Elpex Wasa Evolution med broms. Jag skriver under på precis allt som Pask skriver ovan. Det är inte på alla rundor man använder bromsen, men det är ack så skönt att ha den när man skall korsa en bilväg eller upptäcker ett hinder i en nedförsbacke. Skulle jag köpa rullskidor på nytt skulle jag köpa med broms i tio fall av tio. Det känns för mig ungefär som när säkerhetsbältet kom till bilarna, eller cykelhjälmen till cykeln. Det tar ett tag innan det slår igenom brett på marknaden, men efter ett tag vill de flesta ha dem.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte flytta bindningen om du har evolution. Så det är enkelt.

bara köpa en broms som är till evolution, i bromskitet till evolution så är det en nya stödkrage som du byter ut, sen trär du på bromsen där helt enkelt.

Nu äger jag ju en webbutik som är specialister på rullskidor just, men jag kan inte gör reklam här så jag kan inte länka till nåt. Skidforum är ju numera rätt så kontrollerat av dess ägare som är en av mina konkurrenter. Men dom och andra butiker har också bromsen såklart. Finns på alla stora webshoper eller butiker att köpa numera. Som gäller till Elpex skidor som inte hade broms monterad från början alltså :)

Är det Skistart-folket som står bakom Skidforum? De har alltid varit så anonyma och gömt sig bakom "admin". En av nackdelarna med forumet men som bärs upp av alla engagerade skribenter.

 

EDIT: ja så var det. Enkel slagning på iis.se - skistart.com aka Globisen AB

Link to comment
Share on other sites

Det känns ju tryggt att ett så stort företag som skistart äger den här siten, det borgar för att den lever kvar lång tid framöver.

Sen är det bra att de "städar bort" skumma trådar, ibland dyker upp i stort antal och som inte har med här forumet att göra.

Link to comment
Share on other sites

Kör med 3:or istället. Jag har testat att köra utför Rödtjärnsberget med såna och visserligen är asfalten ganska sliten där. Men det gick bra att luftbromsa några gånger trots 80+ höjdmeters skillnad på ca 1,2 km. Bitvis över 20% lutning. 

 

Ska mycket till innan det blir en obehaglig situation med 3:or på, och det går alltid att planera rundorna. Mest irriterande är lösa hundar och småbarn som cyklar eller bara går runt slumpmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Kör med 3:or istället. Jag har testat att köra utför Rödtjärnsberget med såna och visserligen är asfalten ganska sliten där. Men det gick bra att luftbromsa några gånger trots 80+ höjdmeters skillnad på ca 1,2 km. Bitvis över 20% lutning. 

 

Ska mycket till innan det blir en obehaglig situation med 3:or på, och det går alltid att planera rundorna. Mest irriterande är lösa hundar och småbarn som cyklar eller bara går runt slumpmässigt.

 

Kör med 3:or istället. Jag har testat att köra utför Rödtjärnsberget med såna och visserligen är asfalten ganska sliten där. Men det gick bra att luftbromsa några gånger trots 80+ höjdmeters skillnad på ca 1,2 km. Bitvis över 20% lutning. 

 

Ska mycket till innan det blir en obehaglig situation med 3:or på, och det går alltid att planera rundorna. Mest irriterande är lösa hundar och småbarn som cyklar eller bara går runt slumpmässigt.

 

Cykeltunnlar, Cykelbroar är väl exempel där det inte känns tillräckligt bra med 3:or. Kanske sliter det också mycket mer att plogbromsa med 3:or än till exempel att vadbromsa med PU ?

 

Jag slog till och köpte vadbroms till mina Evo X PU iallafall så får vi se så skriver jag på forum hur det gick :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...