Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

broms på rullskidor, varför är inte det standard?


vasajohan

Recommended Posts

Köpte Elpex broms och monterade. Var lite bökigt. Första testet igår gick inte bra. Jag hade alldeles för lång sträcka att flytta benet innan bromsen börjar ta. Det var alldeles för svårt att bromsa! Försökte justera bromsklossen så att bromsarna tar så tidigt som möjligt men den åkte tillbaka till default läge hela tiden efter typ en bromsning. 

 

Default läget är att du måste skjuta fram främre skidan så att dess bakre hjul är i linje med bakre skidans främre hjul. Detta är väldigt svårt med lite högre fart.

 

Idag har jag skruvat fast klossen i max läge igen så hårt att färgen börjar släppa. Har använd super glue för att limma fast stänkskärmen (som sitter på bromsklossen) i bromshalsen så att inte klossen ska vridas tillbaka till default igen.

 

Dessutom ska jag ta mina 1 nummer större skate pjäxor och staka klassiskt för de är lite längre bak med hälen (ja bindningarna är monterade maximalt långt bakåt på skidan redan) så jag kommer lite närmare vadbromsen i normal läge när jag åker.

 

Jag förstår inte default läget på klossen. Det måste ju vara gjort för de som har body builder vader om det ska kunna gå och bromsa utan att böja kroppen som en ostkrok.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade igår efter modifieringar. Det gick inte bra. Jag har trots allt 250 mil på rullskidor så är på medelnivå.

 

- Jag åkte 20 km på Säröleden dvs flack cykelväg men istället bromsade jag en hel del extra för träning

- Efter rundan hade PU hjulen tagit nästan ingen stryk alls medan bromsklossen hade minskat flera millimeter i tjocklek. Det betyder att det var mycket svårare att bromsa i slutet på rundan än i början 

- Om syftet med bromsen är att kunna köra på ställen där man inte riskfritt kan ta sig fram utan broms så är konstruktionen för dålig för att man verkligen ska kunna använda bromsen frekvent. Kanske behöver man annat material i bromsklossen för att den ska passa bra till PU?

- Jag har inte hittat bromsklossar att köpa löst ännu för Elpex Vadbroms men ett annat märke hade 125 kronor per styck! Det innebär ju att kostnaden blir väldigt stor att åka på lite kuperade ställen

- Jag hann aldrig bli bra på att bromsa i nerförsbacke eftersom bromsklossen slets så snabbt att det tillslut blev onaturlig kroppsposition och omöjligt att ens försöka

 

Slutsats:

Ger inte upp ännu!

- Jag ska fortsätta mikla på med bromsarna. Det går att justera halsen på vadbromsen tydligen så att den kommer närmare vaden. Då är jag tillbaka i ett bra läge igen som kompensation för att bromsklossen blivit tunnare.

- Jag ska undvika att träningsbromsa så att inte bromsklossen blir överhettad. Det slits tydligen inte linjärt =)

Link to comment
Share on other sites

Ska man ha broms tycker jag Rollersafe verkar ha en vettigare grundidé. Det här med vadbroms känns mer som en nödlösning man börjat montera för att kunna sälja rullskidor till de som varit livrädda tidigare.

 

http://www.rollersafe.no/

http://www.langrenn.com/lager-rulleski-med-skivebremser.5225272-59025.html

http://www.skidforum.se/index.php/topic/10300-rollersafe/

 

Det finns åtminstone en stor nackdel med Rollesafe och det är priset.

Link to comment
Share on other sites

Rollesafe låter asbra och när de finns separat så jag kan få det på mina Elpex Evolution med PU så kommer jag slå till, iallafall om priset ligger runt 5000.

 

Jag köpte elpex vadbroms just för att jag har så goda erfarenheter av deras produkter :(

Link to comment
Share on other sites

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/10300-rollersafe/

 

Det finns åtminstone en stor nackdel med Rollesafe och det är priset.

Läs gärna tråden på skidforum och snabbers inlägg 20 maj 2014. Frågan är om det hänt något sen dess förutom att priset har gått ner ett par tusen dvs att säkerheten i systemet har förbättrats, så att man lita på det fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Köpte Elpex broms och monterade. Var lite bökigt. Första testet igår gick inte bra. Jag hade alldeles för lång sträcka att flytta benet innan bromsen börjar ta. Det var alldeles för svårt att bromsa! Försökte justera bromsklossen så att bromsarna tar så tidigt som möjligt men den åkte tillbaka till default läge hela tiden efter typ en bromsning. 

 

Default läget är att du måste skjuta fram främre skidan så att dess bakre hjul är i linje med bakre skidans främre hjul. Detta är väldigt svårt med lite högre fart.

 

Idag har jag skruvat fast klossen i max läge igen så hårt att färgen börjar släppa. Har använd super glue för att limma fast stänkskärmen (som sitter på bromsklossen) i bromshalsen så att inte klossen ska vridas tillbaka till default igen.

 

Dessutom ska jag ta mina 1 nummer större skate pjäxor och staka klassiskt för de är lite längre bak med hälen (ja bindningarna är monterade maximalt långt bakåt på skidan redan) så jag kommer lite närmare vadbromsen i normal läge när jag åker.

 

Jag förstår inte default läget på klossen. Det måste ju vara gjort för de som har body builder vader om det ska kunna gå och bromsa utan att böja kroppen som en ostkrok.

Jag testade igår, min broms tar ungefär när jag har skjutit fram skidan så att bakhjulet är i höjd med tån på den andra pjäxan. Jag har Elpex Wasa Evolution med broms monterad av Huselius. När jag står och stakar kan jag känna bromsens platta mot vaden mest hela tiden.

 

Det jag tycker är lite konstigt med Elpex broms är att den från början är justerad "i ändläget" för att ta så tidigt som möjligt. Man kan inte få den att ta tidigare, men däremot finns det gott om justeringar för att få den att ta senare.

Link to comment
Share on other sites

för dem som vill ha broms:

https://skike.com/en/shop/new-products/skike-wahia-rollerski-brake-for-any-ski-and-skike-rollers-all-brands-all-sizes-all-wheels-black-white_25.1121.1121.7044.html

 

Finska skidtidningen testade Wahia och Elpex och tyckte att Wahia var lättare att bromsa med och att den störde mindre pga att den är fäst i skon inte skidan. Fungerar tom på skate.

 

Ingen egen erfarenhet dock 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...