Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad tyckte ni om ÖSS?


Påven

Recommended Posts

Mitt första ÖSS, kom till Sälen 06 10 och gick över startlinjen 07 07. Åkte till vänster om spåren och passerade ganska många innan backen. Tyckte det rörde sig riktigt bra i backen jämfört med säg led 5 på Vasan. Men sen var det väldigt många långsamma åkare att passera första två milen. 

 

Fick rapporter från lördagen om hårda spår, så jag la lite fel fästvallning. Visserligen bergfäste alla 90 km, men riktigt dåligt glid fram till Evertsberg  - och bra glid sista 4 milen. Fina spår hela vägen, men många som plogade nedför redan bland 7-timmarsåkarna så det var nog inte kul längre bak i fältet. Riktigt fint väder! Mindre hetsig stämning generellt än VL, men saknade musiken och alla picknickande åskådare på myrarna och i skogarna.

 

Ruggig kö till duschen efteråt för dem som kom lite senare! 

Link to comment
Share on other sites

Spåren var fina - lite segt före på myrarna med nysnön men annars en bra. Håller med om morgonsolen - man blir alltid lika lycklig när den tittar fram.

 

Mindre bra var verkligen starten, var där ca 1h innan och då var det fullständigt kaos och folk bara stod i en stor klunga, medan några väldigt morgontidiga hade lagt ut skidorna längst fram. Samtidigt basunerar de ut i högtalarna att fållan öppnar 06.00.... Ivrig att komma fram ledde det såklart till stavbrott i första backen.. Någonting måste göras för att få det att flyta bättre. 

Link to comment
Share on other sites

Helt fantastiskt hela loppet. Åkte som hjälpryttare med min syster som åkte för första gången och vi gick i mål på precis under 10 timmar.

 

Spåren höll jättefint t o m när vi kom efter 7000ish åkare, även om alla branta ställen var söndersaxade fanns det väldigt ofta fortfarande ett spår längst till vänster i många backar.

 

Jag hade gått på lite mjuka burkar med multigrade och vr45 och särskilt första halvan kändes det hur det sög glid. Men vi hade bergfäste så det var definitivt att föredra för en förstagångsåkare.

 

Enda problemet jag såg var att folk inte vågar åka utför utan ställer sig och köar på toppen av backarna och väntar på fritt spår...

Link to comment
Share on other sites

Spåren höll över förväntan. Glidet har varit bättre, men nysnö är nysnö och jag hade dyngbett i motluten hela vägen till Zornmuseet utan omvallning. Fint med soluppgången på myrarna. 

Jag håller med om att folk är för fega utför, de som är dåliga förstör för de som är ännu sämre när spåren plogas bort. 

Link to comment
Share on other sites

Åkte öppet spår för första gången efter två vasalopp. 

 

Bodde i skolan och åkte buss vilket jag tyckte funkade väldigt bra. Lämnade Mora vid 03:55. Framme kanske 05:40 direkt till fållan. Då kom jag precis när systemet med att lägga ut skidor havererade och folk stod i en kompakt samling med skidorna i handen. Detta var i nivå med insläppet till fålla 4/5. Ställde skidorna åt sidan tills dess att jag kom tillbaka innan start. Passerade sedan startlinjen 07.04. Körde om många genom att söka mig längst till höger efter startlinjen. Rörelse mest hela tiden i backen. Som en dröm sedan att få åka i lätt solsken med minusgrader och spår med skarp profil hela vägen till Mora. 

 

Slitsamt bitvis så klart men stakade till slut i mål under 6h vilket var betydligt snabbare än min tidigare vasalopp. 

Link to comment
Share on other sites

Det där med ploga utför ...

Tyvärr är det väl så att många mindre vana åkare tränar diagonalteknik, dubbelstakning, stakmaskin, åker en massa pass på en platt golfbana, köper löjligt dyra prylar, köper proffsvallning för bortåt en tusenlapp inför loppet, allt för att vinna sekunder på en tid på säg 8-10 timmar. Men de tränar inte utförsåkning ett dugg, och förlorar minuter genom att bromsa sig ner. Konstigt, eftersom Vasaloppet har fler nedförsbackar än uppför ...

Link to comment
Share on other sites

Ja, detta med att ploga nerför backarna är ett jävla skit, speciellt med tanke på att varenda backe går rakt ner. Det är ju lättare att bara sätta sig ner och åka i spåren än att ploga ner! Kommer ihåg ÖSS 2015. Då bestod varje backe av isbanor i mitten med enorma vallar på sidorna, livsfarligt. ÖSM 2016 däremot låg körde alla i spåren och inte en enda backe var bortplogad.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte spåren va fina, lagom snabba. Men det blir lite tröttsamt med alla 8h åkare som ska starta bland de första 200.någon form av grovseedning hade inte skadat.

Bästa på resan mot mora va helt klart morgonsolen på myrarna efter första backen :)

Även tröttsamt med alla 10-timmarsåkare som startar bland de 5000 första för oss 8-timmarsåkare som inte var där i tid o la ut skidorna ;-)

Allvarligt, något suger med startprocessen.

Skulle det gå att få till någon typ av frivillig seedning tro (som inte bygger på att man ska vara där x timmar före start o lägga ut skidorna...)?! Eller hur skulle man göra? 

Link to comment
Share on other sites

Vi fattade inte riktigt hur starten funkade. Startfållan skulle öppna 06:00 och vi stod i kön en stund innan för att få lägga ut våra skidor. När det fortfarande inte hade rört på sig vid 06:30 började vi ana oråd, speciellt eftersom vi stod i lågskor och kavaj och alla andra runtomkring var ombytta med pjäxor och allt. Det visade sig då att vi redan stod i startfållan, så nu blev det stressigt. Stå i bajamajekö, byta om, lämna ombytesväska och ta sig tillbaka. Då hade starten gått för ett antal minuter sedan och mina utlagda skidor och stavar låg utspridda över en god sträcka, turligt nog hela efter att jag lokaliserat dem och krånglat mig in i mitten av förbirusande åkare. Bra start på dagen, tusentals blåbär före och det var i princip tvärstopp fram till Mångsbodarna innan man ens kunde börja kryssa sig fram skapligt. Sedan rullade det på bättre och bättre och jag måste säga att spåren var riktigt fina, även om det var lite kärv snö bitvis.

Edit: En lustig detalj jag lade märke till var att spåret längst till höger verkar vara en skam att hålla till i, det var nog i detta jag passerade flest åkare :)

Link to comment
Share on other sites

Kom fram till Berga By runt 05:45 och hamnade mitt i kaoset. Kom ungefär fram till startled 5. Speakern sa att man ska lägga skidorna i de preparerade spåren. Problemet var att de inte dragit några spår från cirka startled tre och bakåt. Folk stod med skidorna i händerna i stora klungor. Vi fick många frågor och undrande blickar när vi började lägga ned skidorna, "vadå, vi är väl inte i startfållan än? Vi ska väl gå fram och lägga ut skidorna i spåren?".

Upp för backen flöt det helt okej, inte lika bra som förra året då jag lyckades hamna längre fram i fållan, men bättre än mina tidigare erfarenheter från startled 10 på Vasan.

På myrarna fick man gåshud. Fantastiskt fint. Och mycket folk som låg till vänster och blev omåkta på högersidan. Lite kärv snö fram till Mångsbodarna men kände mig pigg och hade en trevlig tur till Tennäng.

Där brukar jag få panik, "inte de här satans backarna nu igen" och förberedde mig på det värsta. Men jag lyckades hitta en rygg som höll ett skönt tempo och vips så var man i Risberg. Backen innan kontrollen var inte sönderplogad för en gångs skull.

Risberg-Evertsberg brukar alltid vara jobbigare och gå långsammare än man tänker sig. Men i söndags gick det ganska bra, spåren höll ihop fint och inga större missöden.

Efter Evertsberg stod jag på utför för att försöka få lite positiva tankar typ "det går att åka fort!". Såg några fall fram till Vasslan, hoppas det gick bra för alla, och det mest upplogade partiet var precis innan vägundergången. Fick för mig att jag skulle gå fullt upp för Lundbäcksbackarna. Det fick man sota för. Ordentligt trött in mot Oxberg.

Såg sambon åka Tjejvasan på lördagen i fantastiska förhållanden och väl i Oxberg så var det bara att tänka på hur hennes dag måste sett ut för att hitta krafter. Det började tunna ut med folk i vänsterspåret och jag började åka om folk.

"Nu är det bara 19 km platt och utför kvar" ropade sambon i Hökberg. Mm, tack. Har bara åkt 71 km innan. Stod på ut från Hökberg och gick skapligt på platten. Spår som höll ihop och solen var framme. Fick bra vibbar.

Eldris gled jag igenom och vinkade till snögubbarna vid stugorna. Spanade på klockan och om jag tog i skulle 7,5 h gå att lösa. In mot Mora brukar jag vara stark och åka förbi folk, så även i år. Varje åkare man glider förbi ger lite extra energi. Men oj vad långa kilometerna är på slutet...

Väl på upploppet tackade jag arrangörerna för att de inte använt samma snö längs hela sträckningen och gled i mål på under 7, 5 h, cirka 20 min snabbare än förra året.

 

Överlag, en mycket trevlig söndag.

Link to comment
Share on other sites

Det var riktigt bra förhållanden. Sol, vindstilla och spår hela vägen. Det som tyvärr inte är helt ok är respekten för "långsam till höger, snabb till vänster", speciellt i nedförsbackarna.

 

Jag startade 8.20 och i Mångsbodarna började eländet. Sex backar sammanlagt (Mångsbodarna, före Tennäng, före Risberg, efter Evertsberg, före vägundergången och före Lundbäcksbacken) med kö !!! för att åka utför, vilket till 100 % förorsakades av folk som inte kan åka utför, men som envisas med att använda de vänstra spåren. Lite trist är det också att skotern envisas med att köra längst till vänster, vilket förstår det vänstraste spåret.

 

Sammantaget en av de bästa tillfällena jag haft på sedan år 2000.

Link to comment
Share on other sites

Det var riktigt bra förhållanden. Sol, vindstilla och spår hela vägen. Det som tyvärr inte är helt ok är respekten för "långsam till höger, snabb till vänster", speciellt i nedförsbackarna.

 

Jag startade 8.20 och i Mångsbodarna började eländet. Sex backar sammanlagt (Mångsbodarna, före Tennäng, före Risberg, efter Evertsberg, före vägundergången och före Lundbäcksbacken) med kö !!! för att åka utför, vilket till 100 % förorsakades av folk som inte kan åka utför, men som envisas med att använda de vänstra spåren. Lite trist är det också att skotern envisas med att köra längst till vänster, vilket förstår det vänstraste spåret.

 

Sammantaget en av de bästa tillfällena jag haft på sedan år 2000.

Vissa av de där backarna är ju inte ens särskilt branta, det är obegripligt hur den kan bli ett sånt kaos. Så länge man bara står i spåret så sköter ju skidorna jobbet själva. Jag tror att folk är lite rädda att vurpa och rädda att åka in i andra. Då väntar de på fritt spår vilket så klart bromsar upp hela systemet. Har sett på vissa filmklipp hur folk bara sätter sig ned i backarna, utan rimlig anledning. Effekten av att aldrig träna i kuperad terräng gissar jag. 

Link to comment
Share on other sites

Vissa av de där backarna är ju inte ens särskilt branta, det är obegripligt hur den kan bli ett sånt kaos. Så länge man bara står i spåret så sköter ju skidorna jobbet själva. Jag tror att folk är lite rädda att vurpa och rädda att åka in i andra. Då väntar de på fritt spår vilket så klart bromsar upp hela systemet. Har sett på vissa filmklipp hur folk bara sätter sig ned i backarna, utan rimlig anledning. Effekten av att aldrig träna i kuperad terräng gissar jag. 

Det är nog tur att inte fler Vasaloppsåkare åker Birken...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...