Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning från öppet spår 2017


MickeL

Recommended Posts

Någon som vet när seedningstabellerna från öppet spår brukar komma.

Åkte öppet spår igår och funderar på att köra Vasaloppet på söndag om jag får en hyfsad seedning. Ser ju ut att kunna bli fantastiskt väder på Söndag.

Vet inte men gissar att de gör seedningen från egna loppen efter att Halvvasan körts idag, så imorgon borde det finnas..

Link to comment
Share on other sites

Det står 6.20 på led 4 betyder det max tid før ledet? så mina 6.25 ösm är led 5? 

Ja, det stämmer bra. Du är då i led 5.

 

 

Då var det en gubbe mellan oss i mål! Hade nog din rygg ett tag under loppet. Var stressigt att fixa 6 tim på slutet men det lönade sig ju!

Vad åkte du i för kläder? Jag åkte i blåa kläder för Högbo GIF.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer såklart. Men antaled led 1 åkare bestäms ju av vart dom sätter gränsen för led 1. Om jag omformulerar frågan så är det jag menar. Hur kan det komma sig att en 3:e plats på Söndagen motsvarar led 2 och på måndagen led 1?

Det beror väl i så fall på att de tre snabbaste på måndagen var bättre åkare än på söndagen.

Link to comment
Share on other sites

När de sätter seedningstiderna så kollar de på vilka åkare som har åkt loppet. Är det många led1 åkare så kommer fler att hamna i led1 så förmodligen var det fler led1-åkare under måndagens lopp. Gränserna för leden sätts alltså med hänsyn till vilka åkare som har åkt loppet. 

 

Sedan har de ingen matematisk formel för detta utan gränserna sätts mer med erfarenhet av de i "seedningskommitten". Ibland blir det givetvis fel när de seedar.

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl i så fall på att de tre snabbaste på måndagen var bättre åkare än på söndagen.

Hur bestämmer dom det? Har dom åkt lopp mot varandra så att man kan jämföra?

 

Jag tror att det är som Altberg är inne på att Oskar Svärd körde på måndagen och eftersom man vill ha in honom i elitledet och sen kör med 15 min intervall på led 1 så blir det så här. Känns väldigt märkligt för mig.

Link to comment
Share on other sites

Hur bestämmer dom det? Har dom åkt lopp mot varandra så att man kan jämföra?

 

Jag tror att det är som Altberg är inne på att Oskar Svärd körde på måndagen och eftersom man vill ha in honom i elitledet och sen kör med 15 min intervall på led 1 så blir det så här. Känns väldigt märkligt för mig.

Den eviga frågan. Men det går ju till som på alla andra seedningslopp helt enkelt. Man kollar hur bra åkarna där fram åkt i tidigare lopp (främst Vasaloppet?) och sätter gränser utefter det. ÖS blir nog ofta lite svårare att seeda då det är väldigt få tävlingsåkare som deltar, och om de deltar kanske de bara fisåker?

Link to comment
Share on other sites

Tycker känslan säger att de börjar bli för många seedade i de främre leden och då blir de tuffare seedning helt klart.

Åkte halvan på 3:03 och med den klarar jag led 6 med nöd och näppe, spelar mindre roll nu när jag ändå står i 5an men att ja inte skulle vara bättre än så köper jag inte även om ja inte gjorde mitt bästa lopp i Tisdags främst pga svårigheterna att åka om på de ja anser vara min styrka dvs dör de är platt

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...