Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning från öppet spår 2017


MickeL

Recommended Posts

Om vi gör en liten undersökning. Jag körde på söndagen och seedade mig till led 4 vilket känns rimligt med tanke på hur jag har kört tidigare på seedningslopp. Vad tycker ni andra som körde på söndag respektive månda med handen på hjärtat. Är det så att de flesta som körde på måndag har seedad upp sig jämfört med tidigare resultat?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror helt enkelt att det är så att Vasaloppet dragit en lärdom från förra året när startleden var överfulla och vill helt enkelt ha lite mer spridning och har lite mer kontroll på hur många som blir uppseedade.

Förra året var det 6172 åkare tom led5 i år 5264, i mål är det endast 4400 som är direktkvalificerade till led 5 eller bättre.

Var en lite märklig tillställning förra året när många inte var i närheten att hålla sitt led trots ok lopp eller dålig start.

I år ser man ut ha 900 placeringar bättre placering från start om man står sist i led 5, det är nästan ett helt led.

 

Körde ÖS Måndag och seedningen var klart rimlig, möjligen lite lite aningens hård, men det är svårt att bedöma när det blir så konstiga förhållanden och platsen på startgärdet blir viktig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de verkar ha snävat åt gränserna något i år vilket är bra. Det blir ju fel om Vasaloppet ska vara det svåraste loppet att seeda upp sig på. Jag kan tycka att de borde sträva efter att ha max 4400 åkare i led 5 eller bättre.

 

Tyvärr kommer nog leden svälla lite nu när folk börjar att hämta ut startbevis och seeda upp sig på plats.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de verkar ha snävat åt gränserna något i år vilket är bra. Det blir ju fel om Vasaloppet ska vara det svåraste loppet att seeda upp sig på. Jag kan tycka att de borde sträva efter att ha max 4400 åkare i led 5 eller bättre.

 

Tyvärr kommer nog leden svälla lite nu när folk börjar att hämta ut startbevis och seeda upp sig på plats.

Ingen seedning då alltså? 4400 är ju direktseedade från Vasaloppet.

 

Det bästa vore givetvis att avskaffa masstarten och införa vågstart som i alla andra stora lopp.

Link to comment
Share on other sites

Ingen seedning då alltså? 4400 är ju direktseedade från Vasaloppet.

 

Det bästa vore givetvis att avskaffa masstarten och införa vågstart som i alla andra stora lopp.

Så blir det om alla som kör VL ska köra det året efter också. Då finns det inga lediga platser för övriga att anmäla sig till loppet. Nu ser det inte ut så i verkligheten då det tillkommer nya åkare och en del åkare åker inte nästa år. Alltså finns det platser att fylla i startleden.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde i måndags och tycker nog att min seedning var i generösaste laget, fick led 5. Förra året var jag visserligen nära led 5 och denna säsongens träning har förvisso fungerat bra fram till jul då jag hastigt lustigt fick blindtarmen bortmonterad. Operationen (titthål) gav mig i det närmaste ett totalt träningsavbräck på sex veckor. Därefter var jag sjuk en vecka, så totalt har det blivit 6 snöpass (18-19 mil snöskidor) innan mitt lopp i måndags.

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte detta var intressant och tittade lite snabbt på hur många det var i de olika loppen som seedade sig till ett led. Siffrorna är från de som tog sig till mål. På söndag var det 4038 av 8093 (49.89%) och på måndag 2819 av 4210 (66.96%). 

Söndag                  Måndag
VL0:    0  0.00%        VL0:    1  0.02%
VL1:    2  0.02%        VL1:    8  0.19%
VL2:   13  0.16%        VL2:   23  0.55%
VL3:   29  0.36%        VL3:   62  1.47%
VL4:   87  1.08%        VL4:  126  2.99%
VL5:  243  3.00%        VL5:  331  7.86%
VL6:  481  5.94%        VL6:  394  9.36%
VL7:  668  8.25%        VL7:  426 10.12%
VL8: 1246 15.40%        VL8:  828 19.67%
VL9: 1269 15.68%        VL9:  620 14.73%

Det kan vara en tillfällighet, men det ser ut som att fler får ställa sig längre fram pga att en fd. elitåkare deltog i loppet på måndagen?

Link to comment
Share on other sites

Jag hamnar i led 4 med 5.33 söndag. Jag ser mig själv som uthållig men inte så snabb, jag tror inte jag har en chANS att seeda upp mig till led 3 eller ens kvalificera mig till 4an på något kortare lopp. Någon som känner igen sig?Vilket led ska man stå i för att få en trevlig resa till smågan? Slippa stopp i första backen mm. Hur många startar per led?
Link to comment
Share on other sites

Jag seedade in mig i led 3 på grönklitt ski maraton med ca 45 sekunders marginal.

 

På ÖSM seedade jag in mig i led 3 med ca 1.45 min marginal (på drygt dubbla distansen). Ungefär samma form och insats, så från mitt perspektiv var gränsen för led 3 helt konsekvent. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte detta var intressant och tittade lite snabbt på hur många det var i de olika loppen som seedade sig till ett led. Siffrorna är från de som tog sig till mål. På söndag var det 4038 av 8093 (49.89%) och på måndag 2819 av 4210 (66.96%). 

Söndag                  Måndag
VL0:    0  0.00%        VL0:    1  0.02%
VL1:    2  0.02%        VL1:    8  0.19%
VL2:   13  0.16%        VL2:   23  0.55%
VL3:   29  0.36%        VL3:   62  1.47%
VL4:   87  1.08%        VL4:  126  2.99%
VL5:  243  3.00%        VL5:  331  7.86%
VL6:  481  5.94%        VL6:  394  9.36%
VL7:  668  8.25%        VL7:  426 10.12%
VL8: 1246 15.40%        VL8:  828 19.67%
VL9: 1269 15.68%        VL9:  620 14.73%

Det kan vara en tillfällighet, men det ser ut som att fler får ställa sig längre fram pga att en fd. elitåkare deltog i loppet på måndagen?

Snygg sammanställning. Man kan alltså konstatera att enligt seedningskommitteen så fanns det det nästan dubbelt så många led 0-4 åkare i måndagens lopp än det som var på söndagen. Jag har väldigt svårt att tro att detta är fallet. Jag skulle tro att seedningskommitteen har bestämt sig för att den fd vasaloppsvinnaren Oskar Svärd ska vara i elitleded och eftersom man sen har fasta tidsintervaller för övriga led så blir det såhär. Att han sen låg och plogade ensam i snöfall och kanske inte körde max det kan dom inte ta hänsyn till. 

Link to comment
Share on other sites

Snygg sammanställning. Man kan alltså konstatera att enligt seedningskommitteen så fanns det det nästan dubbelt så många led 0-4 åkare i måndagens lopp än det som var på söndagen. Jag har väldigt svårt att tro att detta är fallet. Jag skulle tro att seedningskommitteen har bestämt sig för att den fd vasaloppsvinnaren Oskar Svärd ska vara i elitleded och eftersom man sen har fasta tidsintervaller för övriga led så blir det såhär. Att han sen låg och plogade ensam i snöfall och kanske inte körde max det kan dom inte ta hänsyn till. 

Nu ingår ju försvarsmaktsvasan med över 400 startande i ÖSM  så att det är några fler 0-4-led åkare på måndagen kanske inte är så konstigt?

Link to comment
Share on other sites

Snygg sammanställning. Man kan alltså konstatera att enligt seedningskommitteen så fanns det det nästan dubbelt så många led 0-4 åkare i måndagens lopp än det som var på söndagen. Jag har väldigt svårt att tro att detta är fallet. Jag skulle tro att seedningskommitteen har bestämt sig för att den fd vasaloppsvinnaren Oskar Svärd ska vara i elitleded och eftersom man sen har fasta tidsintervaller för övriga led så blir det såhär. Att han sen låg och plogade ensam i snöfall och kanske inte körde max det kan dom inte ta hänsyn till.

 

ÖSS har sämre genomsnittstid än ÖSM trots betydligt sämre före på måndag, kan ju indikera att standarden på åkarna är något högre på måndag.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...