Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2017


Mr.T

Recommended Posts

Gissar på att det (tyvärr) blir likvärdig seedning som i fjol, som i mitt tycke var väldigt hård i förhållande till vinnartiden.

 

http://www.vasaloppet.se/wp-content/uploads/sites/1/2016/08/seedning_vl_varlopp_2016_2016-08-31.pdf

Missar led 6 med knappa 2minuter, om seedningen är likvärdig med förra året :(

 

När brukar seedningstabellen komma ut?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Över 160 par låneskidor! Varför kan de inte bara lägga ner det där tramset med låneskidor nu när de flesta har hittat sina favorittvåor som man vill använda på tävling? Förra året kom jag ifatt flera riktigt duktiga åkare på slutet som slet på supertröga låneskidor. De var chanslösa i utförskörningen på sista varvet och stakade när jag rullade förbi. I år är även jag tilldelad sirapsskidor - stannar hemma!

Är inte låneskidorna av samma typ som de flesta andra rullskidor? Det är väl inte några gamla, slitna skidor av dålig kvalité? 

Link to comment
Share on other sites

Hur var det med stavkontroll, var det bara för Led 1 åkare och tävlingsklassen eller även motionklassen?

Jag var väldigt sen till start (48 km motion) ca 2 minuter innan så bara rullade rakt igenom alla led men hur var det innan, ngn som blev stoppad och kontrollmätt som var vanlig motionär?

Link to comment
Share on other sites

Var det nån som såg någon kontroll av hjulen i år? Tycker det är där man ska lägga krutet mer. Jag har själv sett åkare med misstänkt bra rull. Gissar att en fåtal kör både utan backspärr och med tävlingshjul.

Ja, efter målgång blev jag kontrollerad av två herrar som bad mig visa upp skidorna. Och ja, det gick bra :-)

Link to comment
Share on other sites

Såg en individ som körde utan backspärr, dock av oklar anledningen då han inte orkade staka upp för alla backar...

 

Blev lite förvånad över vilket dåligt rull många verkade ha, då jag i förhållande till mina träningskompisar har dåligt rull.

Men under Alliansloppet tog jag många placeringar nedför, trots min ringa vikt (69kg)

Link to comment
Share on other sites

Är inte låneskidorna av samma typ som de flesta andra rullskidor? Det är väl inte några gamla, slitna skidor av dålig kvalité?

 

Mina låneskidor gick ungefär som mina Elpex 3or. Katastrof kvalité på skiten... bojkotta hela låneskidsdelen eller ta in ett märke som håller jämnare kvalité än Skigo!
Link to comment
Share on other sites

Såg en individ som körde utan backspärr, dock av oklar anledningen då han inte orkade staka upp för alla backar...

 

Blev lite förvånad över vilket dåligt rull många verkade ha, då jag i förhållande till mina träningskompisar har dåligt rull.

Men under Alliansloppet tog jag många placeringar nedför, trots min ringa vikt (69kg)

Vikten bör inte ha någon inverkan på hur fort det går nedför, däremot luftmotståndet ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt inte det, alla objekt faller med samma hastighet oberoende av massa om man bortser från luftmotstånd.

 

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/galileo-hade-ratt-6397036#conversion-122831618

Ja, fritt fall i vakuum :-) Massan spelar ingen roll då. Men pratar vi rullskidor kanske det är en nackdel med stor vikt på hjulen som då ev. får ett högre tryck mot asfalten. Bara en teori. Vad gäller backspärren så finns det ev. de som slipar på den eller tar bort (?) den för att minska friktionen och därmed uppnå en högre hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fritt fall i vakuum :-) Massan spelar ingen roll då. Men pratar vi rullskidor kanske det är en nackdel med stor vikt på hjulen som då ev. får ett högre tryck mot asfalten. Bara en teori. Vad gäller backspärren så finns det ev. de som slipar på den eller tar bort (?) den för att minska friktionen och därmed uppnå en högre hastighet.

Ja exakt, så om två kroppar har i princip samma form - dvs. påverkas lika mycket av luftmotståndet - fast den ena väger 50 kg och den andra 100 kg så faller de lika fort, och borde alltså åka lika fort nedför. Men det är klart, högre tryck mot hjulen och friktion borde påverka också som du skriver. Hjulen bör i och för sig bli varmare av högre tryck, vilket ju kan ge bättre rull.

 

Intressant diskussion! (Hoppas det inte anses för mycket OT I tråden bara).

Link to comment
Share on other sites

det är väl bara att ni testar, ställ en 50 kg åkare bredvid en på 100 kg och rulla. Det blir enorm stor skillnad i hastighet. En tung åkare har en stor fördel nerför.

 

Men en tyngre åkare har generellt högre rullmotstånd pga ökad friktion och större deformation av gummit

i hjulen både uppför, på platten och nerför kan man tycka.

Link to comment
Share on other sites

Men en tyngre åkare har generellt högre rullmotstånd pga ökad friktion och större deformation av gummit

i hjulen både uppför, på platten och nerför kan man tycka.

Jag tror att värmeutvecklingen i hjulen pga. den högre friktionen gör så att det går snabbare.

 

På snö borde det gå långsammare för en stor åkare jämfört med en liten åkare nedför, om de skulle ha likadana skidor (om det inte är så att den högre friktionen smälter snön snabbare, så att det blir en vattenfilm mellan skida och snö?).

 

Fyskiken kring detta verkar hursomhelst vara knepig ;)

 

http://fragelada.fysik.org/index.asp?id=20012

Link to comment
Share on other sites

Nog rullar mina 96 kg fortare utför mot de lättare runt mig på tex Alliansloppet.

 

Håller med. Väger 113 kg och mig var det ingen som rullade om utför, fick åka slalom mellan åkare nerför och även på platten efter backen när övriga åkare började att staka rullade jag förbi i fartställning.

 

Upplever även samma på vasaloppet, fast inte lika tydligt.

Link to comment
Share on other sites

I vakuum faller allt lika, men vi åker inte skidor/rullskidor i vakuum. Enligt gymnaisefysiken, en vattenfylld kub på en dm väger typ ett kg och har en dm2 i luftmotstånd. Jämför med en 2dms sida kub, väger 2*2*2 =8kg men luftmotsåndet blir bara 2*2=4dm2. Kraften är F = m*g, dvs 8ggr större för 2dm sida kuben, men luftmotståndet bara 4ggr större, därför faller den större kuben snabbare när luftmotståndet börjar spela roll. Det är därför det är svårt att vara bäst i störtlopp om man är tunn och tempocyklister också är lite större än de bästa bergsgetterna.

Link to comment
Share on other sites

I vakuum faller allt lika, men vi åker inte skidor/rullskidor i vakuum. Enligt gymnaisefysiken, en vattenfylld kub på en dm väger typ ett kg och har en dm2 i luftmotstånd. Jämför med en 2dms sida kub, väger 2*2*2 =8kg men luftmotsåndet blir bara 2*2=4dm2. Kraften är F = m*g, dvs 8ggr större för 2dm sida kuben, men luftmotståndet bara 4ggr större, därför faller den större kuben snabbare när luftmotståndet börjar spela roll. Det är därför det är svårt att vara bäst i störtlopp om man är tunn och tempocyklister också är lite större än de bästa bergsgetterna.

Men enligt vad jag har fått lära mig faller alla objekt med samma hastighet oavsett massa; dvs. enligt tyngdaccelerationen. Så om två objekt har samma form, men det ena väger dubbelt så mycket, så faller de med samma hastighet och träffar marken samtidigt (vilket kan testas med en basketboll och ett bowlingklot). Varför skulle då ett objekt med mer massa i förhållande till ett med lägre falla snabbare när luftmotståndet ökar? Kan det vara så att det är skillnad på fritt fall och "fall" i backe?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...