Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var ska man bränna krutet


c^2

Recommended Posts

Har i år bestämt mig för att knipa en medalj på vasan, (men även prestera bra på andra lopp) och har ju såklart börjat fundera på ny utrustning nu när snön är på ingång.. Men frågan är hur man köper flest sekunder per krona??

 

Idag åker jag på ett par hypersonic som skistart fixade åt mig när jag angav att jag satsade på <8h på vasan. Fick då spannet {HBW 1,15 - FBW 0,41 - Flex 57% - Vikt 72kg}, vilket kanske är mer av en nybörjarskida?? Har även fixat en nya stavar - CT1:or.

 

Saknar idag ganska mycket glidvallautrustning och har förstått att det snabbt kan bli ganska dyrt om man vill ha HF och pulver.. 

 

Om ni hade ca 10tkr att spendera, vad hade ni köpt eller uppgraderat? Behöver man en kall- och varmskida? Är det värt att satsa på toppmodell typ redline eller speedmax? Ruggskidor? (Skinskidor..?) Eller fortsätta åka på hypersonic och fixa en gedigen vallabod...?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

+1 på skidlektion, ger mer än motsvarande pengar på utrustning.

 

Jag hade satsat på nya skidor och se till att lära dig spannet så du vet exakt hur lite fäste du klarar dig på. Sen lämnat in glidprepareringen, även om du lägger mycket pengar på vallor/pulver/vallajärn/rillar/sicklar tar det tid att lära sig och ingen given roi på kort sikt. Tycker du det är kul och kommer fortsätta försöka kan man såklart köpa och göra själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle investera i den som står på skidorna ;-) Träning, lite extra lediga dagar, kolla över kost/näring mm. Dessa saker har du ju dessutom nytta av inte bara i skidåkningen!

Som led 8-åkare så är det nog delar av timme du kan räkna in som tidsvinst efter skidlektion.

Nu är väl jag inte helt objektiv då jag själv ger lektioner :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade köpt två par skidor, ett par kallföre och ett par klisterskidor, begagnade från klubb av ngn tävlingsåkare. 500-1 000 kr för en skidlektion och de övriga 5tkr skulle jag lägga på skidresor

Tänker nog ungefär samma, fast mer än en lektion. Finns massor av beg skidor som är dokumenterat dugligt snabba, och massor av nya dyra skidor du inte vet mer om än priset.  

Link to comment
Share on other sites

Teknik i all är men träning behövs också, så se till att det finns tid till detta.

En tanke från mig är nog att Skierg tillgång vore bra, jag har inte det utan att pröjsa en fjärdedel av din budget (årsprenumeraiton på gym). Personligen blir det alltså ingen Skierg och just nu är vädret ett hinder och kommer att vara det en hel del i vinter... för lite snö för skidor och för halt för rullskidor... ingen medalj om man enbart springer och kör stavgång (inte för mig).

 

Så enstaka Skierg besök vid fel väder... bokad tid för minst 5 varierade pass i veckan uppdelat så att det inte sliter för hårt, boka tid för de seedningslopp som gäller i vinter där får du påverkan på träningen för formtoppning är bra om man ska maximera resultat.

Tidigare startled ökar medaljchansen avsevärt.

 

Nu är det ju inte så många dagar kvar innan 90 km så optimering är nödvändigt, begagnade skidor är det allra bästa men har aldrig fungerat för mig... mitt behov har inte matchats av utbudet... lite tålamod är nödvändigt för att hitta dessa beprövade skidor som det pratas om. Affären har dyrare och oprövade skidor men antagligen en hel del otur för att de inte ska leverera tillräckligt för medaljambition. Mina skidor är inte top of the line men helt OK jfrt med andras (som tar medalj).

Vallatipset om att köpa för att få optimering med begränsad budget är nog bra, min vallautrustning har kostat en del över tid, dessutom en del träning på att valla. Fästvallningen och enkel glidvallning (för rengöringens skull) är utmanande nog.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Satt o sökte runt lite. Är inte detta ett schysst pris (förutsatt att man får rätt spann..)?

 

https://www.milslukern.no/product.html/madshus-classic-cold-redline-carbon-15/16

 

Är det någon som har handlat där innan?

Milslukern är såvitt jag vet en av skidbutikerna i Oslo med bäst renommé. Men Norge är inte med i EU så kolla upp om du riskerar att få betala både tull och moms om du får skidorna skickade till Sverige i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Rätt startled är otroligt viktigt om man ser till statistik, https://racefox.se/ski-blog/medalj_vasaloppet#!sv-ski

"För att vara säker på att klara medalj måste man starta i led fyra eller lägre. Bland de som startar i led fem förra året var det endast 9 % som klarade medalj!

Motsvarande siffra för led fyra var 56% och för led tre var det 93%. Är du inte placerad i "rätt" startled måste du troligen genomföra ett seedningslopp. 

År 2016 var det 3209 personer som klarade medalj i Vasaloppet. I led sju och led nio var det en person i varje som klarade det. Han eller hon som startade i led nio måste ha bett ganska många personer att flytta på sig..."

Link to comment
Share on other sites

Rätt startled är otroligt viktigt om man ser till statistik, https://racefox.se/ski-blog/medalj_vasaloppet#!sv-ski

"För att vara säker på att klara medalj måste man starta i led fyra eller lägre. Bland de som startar i led fem förra året var det endast 9 % som klarade medalj!

Motsvarande siffra för led fyra var 56% och för led tre var det 93%. Är du inte placerad i "rätt" startled måste du troligen genomföra ett seedningslopp. 

År 2016 var det 3209 personer som klarade medalj i Vasaloppet. I led sju och led nio var det en person i varje som klarade det. Han eller hon som startade i led nio måste ha bett ganska många personer att flytta på sig..."

 

Kul statistik! Gäller att kriga om en plats i led 3 mao :) Har ni några favoritlopp?

Link to comment
Share on other sites

Finns många kanonfina lopp men man måste avvakta vädret. Många blir inställda eller går på modifierade varvbanor. Var bor du?

Bor i Göteborg. Västgötaloppet är en favorit. Har också kört stråken o lövhultsloppet. Skinnarloppet har många rekommenderat, det blir nog att lägga till, ligger ju tätt inpå vasan också  :) Hade såklart varit bra med något lopp i Januari men då måste man väl troligtvis bege sig en bra bit norrut..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...