Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norrbärke Skimarathon - fick nån fäste?


Cufus

Recommended Posts

Hej,

körde Norrbärke i helgen som gick (kanonbra anordnat och stort tack till arrangören!) 

Jag försökte valla fäste men gick bet som många andra i det trixiga förhållandena.

Själv hade jag Skigo lila XC klister i botten, täckte med Röd Skigo HF burk på det, provade även att dra på lite Skigo Orange XC (-2 - +3), men nix..stakning blev det.

 

Nyfiken för framtida vallning att höra om någon lyckades med fästet, och i så fall vad användes?!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

körde Norrbärke i helgen som gick (kanonbra anordnat och stort tack till arrangören!) 

Jag försökte valla fäste men gick bet som många andra i det trixiga förhållandena.

Själv hade jag Skigo lila XC klister i botten, täckte med Röd Skigo HF burk på det, provade även att dra på lite Skigo Orange XC (-2 - +3), men nix..stakning blev det.

 

Nyfiken för framtida vallning att höra om någon lyckades med fästet, och i så fall vad användes?!

161 stycken har läst, men ingen har svarat...det konfirmerar hur svårt det var!  :P

Link to comment
Share on other sites

Haha, nä. Stakning blev det! Hade fäste på övre delarna av banan på uppvärmningen med VR55N, men sedan var det tämligen noll när lite fler hade åkt. Så det enda fästvallan dög till var att suga glid.

Lite hård seeding?

Seedningen var ok tyckte jag. Det var banan som var hård :)

Jag körde roslagsloppet för 2v sen och hamnade på övre halvan i 2:an. I Norrbärke kom jag precis in in 2:an och det tycker jag stämmer väldigt bra med min insats då Norrbärke passade mig sämre.

 

Kan du inte berätta vad det var för snöförhållanden?

Tror det var ungefär såhär: Minusgrader i två nätter innan loppet. +1 och 3-5cm nysnö på lopp-morgonen med dis/duggregn. Rätt blanka spår med ”klistrig” lössnö (perfekt snöbollssnö!) bredvid.

Link to comment
Share on other sites

Det hade nog gått med ruggat om man åkte bredvid spåret uppför. I spåret som var väldigt blankt så borde Start Universial med lite rött klister i ha funkat. Efter några varv kom ju grovsnön underifrån fram också.

 

Var väl lite synd om motionärerna som halkade lika mycket bak som fram ibland uppför. Dom med pälsskidor vekar ha haft en bra tävling dock.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...