Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2018


Knappen

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Första inlägget!

Åker mitt första VL i år och startar i led 6. Har stor kläd- och utrustningsnojja nu då jag aldrig åkt i så kallt väder som det tycks bli. Min astma mår verkligen inte bra av kylan. Vad tror ni om värmeväxlare/andningsmask? Kommer någon här åka med det?

 

Hur tänker ni kring handskar? Har varit en trygghet för mig att ”nöta in” mina legend slim gold med skavsår och allt vad det tillhör i händerna, men det känns som att dessa kan bli i kallaste laget?

Link to comment
Share on other sites

Första inlägget!

Åker mitt första VL i år och startar i led 6. Har stor kläd- och utrustningsnojja nu då jag aldrig åkt i så kallt väder som det tycks bli. Min astma mår verkligen inte bra av kylan. Vad tror ni om värmeväxlare/andningsmask? Kommer någon här åka med det?

Hur tänker ni kring handskar? Har varit en trygghet för mig att ”nöta in” mina legend slim gold med skavsår och allt vad det tillhör i händerna, men det känns som att dessa kan bli i kallaste laget?

Kolla upp Airtrim, jag har också problem med astma när det är kallt och den har funkat lysande för mig. Jag hade den på Nattvasan förra året och även om jag ibland petade ner den för att få andas lite fritt så var det väldigt skönt att kunna andas varm och fuktig luft när man kände för det. Den bromsar ju lite men jag tycker det kompenseras av att det är lättare att andas den varmare luften.

Link to comment
Share on other sites

Första inlägget!

Åker mitt första VL i år och startar i led 6. Har stor kläd- och utrustningsnojja nu då jag aldrig åkt i så kallt väder som det tycks bli. Min astma mår verkligen inte bra av kylan. Vad tror ni om värmeväxlare/andningsmask? Kommer någon här åka med det?

 

Hur tänker ni kring handskar? Har varit en trygghet för mig att ”nöta in” mina legend slim gold med skavsår och allt vad det tillhör i händerna, men det känns som att dessa kan bli i kallaste laget?

Idag var det -10 på morgonen och -6-7 under DM-tävlingen i Nybro. Jag har varit förkyld i två veckor och förkylningen gick ner och bet sig fast i bröstet. De sista dagarna har jag motionerat och var väldigt osäker på om jag skulle våga åka idag. Precis innan jag åkte iväg kom jag på att ta med min Air-Trim, vilket var ett lyckokast. Jag kunde genomföra tävlingen utan problem och slapp den eländiga hostan efteråt. Det är lite speciell teknik att åka med Air-Trim tex måste man avstå från glasögon, då de immar igen, bacaclava går däremot bra. Under åkningen får man dra ner masken och spotta ut slem och torka näsan, men för att inte tappa fart gör man det i nedförsbackar, efter ett tag kommer man på tekniken och det fungerar automatiskt. Så jag rekommenderar att du kör med Air-Trim i vasaloppet, om du är rädd om dina luftrör

Link to comment
Share on other sites

Att polera är nog onödigt i något lager. Borsten ger ju inget löst paraffin utan enbart snyggare och blankare yta... jag gör det också förstås men kan inte förstå att det ska göra skillnad.
För övrigt vet jag inte om det skadar... om det finns en anledning att valla olika paraffiner i lager så ska det väl finnas lite kvar?
Jag vallar enbart med marathon på mina tävlingsskidor, så inga lager eller pulver utan enbart HF, vill inte ha annat eftersiom jag lyckats var gång jag kört på detta.

Link to comment
Share on other sites

Att polera är nog onödigt i något lager. Borsten ger ju inget löst paraffin utan enbart snyggare och blankare yta... jag gör det också förstås men kan inte förstå att det ska göra skillnad.

För övrigt vet jag inte om det skadar... om det finns en anledning att valla olika paraffiner i lager så ska det väl finnas lite kvar?

Jag vallar enbart med marathon på mina tävlingsskidor, så inga lager eller pulver utan enbart HF, vill inte ha annat eftersinnat lyckats var gång jag kört på detta.

Nej ingen aning och ju fler jag frågar ju mer förbrylad blir jag, men man lär sig av erfarenheter kanske, det jag lär mig ikväll är att man skall ha byxor på sig när man smälter parafin.

Link to comment
Share on other sites

Att polera är nog onödigt i något lager. Borsten ger ju inget löst paraffin utan enbart snyggare och blankare yta... jag gör det också förstås men kan inte förstå att det ska göra skillnad.

För övrigt vet jag inte om det skadar... om det finns en anledning att valla olika paraffiner i lager så ska det väl finnas lite kvar?

Jag vallar enbart med marathon på mina tävlingsskidor, så inga lager eller pulver utan enbart HF, vill inte ha annat eftersiom jag lyckats var gång jag kört på detta.

Visst ger borstningen löst paraffin i form av ett pulver, som jag sen slutborstar med finborsten. Sen funderar jag på att om man lägger på ett hårt paraffin typ Maraton, så kanske det inte är fel att borsta innan skidan kallnar, det gör jag iaf. Enl rek skall man ställa ut den för att kallna, men då är det svårt att få bort paraffinet i "dalgångarna" i strukturen. Nu i söndags la jag på sparad Maraton, värmde in och varmsicklade och borstade, sen gnuggade jag på ett lager HF -2-8, polerade med korken och

borstade med tagel + finborste. Då var det inte så kallt -10 på morgonen och -6-7 under loppet med lite ny köldsnö i spåren inte att jämföra med "sandpappersföret" i ÖS. Men i vasaloppet på söndag har nog den värsta kylan ebbat ut och då funkar nog Maraton utmärkt på gliddelen.

Link to comment
Share on other sites

Om prognosen står sig på söndag -12 till -8 vad tror ni om följande fäste?

 

Invärmd grund + 1 blå Multigrade(Rode), 2 lager blåx(Swix) som täcks med 2 lager blå super(Rode). Multigrade är ny för mig men antar att den hamnar nånstans kring V30/V20 på Swixskalan. 

Link to comment
Share on other sites

Om prognosen står sig på söndag -12 till -8 vad tror ni om följande fäste?

 

Invärmd grund + 1 blå Multigrade(Rode), 2 lager blåx(Swix) som täcks med 2 lager blå super(Rode). Multigrade är ny för mig men antar att den hamnar nånstans kring V30/V20 på Swixskalan. 

 

Min erfarenhet av söndagens ÖS som i och för sig var ännu kallare är att det lätt blir för tjockt med fäste så att det tar glid. Jag hade ingen invärmd grund men det höll hela vägen ändå. Hur du än gör så lägg tunt och kanske lite kortare med fäste och ta med dig valla i fickan. Nu vet jag inte om det snöat något under veckan men har det inte det ska väl glidet vara betydligt bättre nu när snön legat ett tag. På ÖSS hade det ju snöat på natten och var rena sandpappret att åka på i -20 grader.

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid problem med att förstå Rode tipsen när de anger P30 osv, sådant står inte på mina burkar...

Med nuvarande prognos om drygt 10 minus i starten och 5-6 minus som varmast och lite nysnö innan eller efter så kanske grundburk och Blå Super (ljusblå text med enbart Super -1 till -3?). Viola Multigrade som varmare burk med på färden.

 

Vad tror ni om detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltid problem med att förstå Rode tipsen när de anger P30 osv, sådant står inte på mina burkar...

Med nuvarande prognos om drygt 10 minus i starten och 5-6 minus som varmast och lite nysnö innan eller efter så kanske grundburk och Blå Super (ljusblå text med enbart Super -1 till -3?). Viola Multigrade som varmare burk med på färden.

 

Vad tror ni om detta?

 

Jag kommer köra samma. Verkar bli nysnö först på eftermiddagen enligt senaste prognos.

Link to comment
Share on other sites

Står och väljer mellan Vauhti HF Grön, Start HF10/80, Skigo HF Grön eller ev Rex HF21 (med eller utan grafit) för söndagen. Är det någon kan ange någon skillnad mellan dessa och hur man bör tänka? Pulver blir en mix av Skigo C110, C105, Rex TK-820 och Start SFR75 (1 krm vardera).

Link to comment
Share on other sites

Kommer det gå bra att köra med racetrugor (från led 5) tror ni? Det låter som att underlaget blivit hårdare under veckan som gått, eller missuppfattar jag det hela?

 

Gå kommer det göra men det är tveksamt om det är det bästa bakom led 1-2. Det är ju nästan sönderstakat varje år tycker jag. Har nog aldrig använt en racingtruga på varken VL eller lopp i Götaland så länge jag har åkt skidor.
Link to comment
Share on other sites

Står och väljer mellan Vauhti HF Grön, Start HF10/80, Skigo HF Grön eller ev Rex HF21 (med eller utan grafit) för söndagen. Är det någon kan ange någon skillnad mellan dessa och hur man bör tänka? Pulver blir en mix av Skigo C110, C105, Rex TK-820 och Start SFR75 (1 krm vardera).

Snygg helgardering

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...