Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2018


Knappen

Recommended Posts

Har du, MC Hammer, en V05?

Inte jag V20 endast använd en gång i mitt liv... hade blått vid minus 25 en gång och det gick bra. Som tur är tror jag V05 inte ska behövas ❄️. Verkar bli sidvind eller svag motvind också... huga inget rekordår map tid i år.

Nej,

Om det behövs kall burk så har jag rodes och tokos gröna.

Den sistnämda är väl främst basewax. Jag noterade att många hade den i "ultimata burkvallasamlingen". Eller är det en åkburk också?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Tycker det är ett klokt drag att anpassa träningen efter förväntade förhållande, tror man kommer att ha nytta av lite kräm i benen.

 

Borde det inte främja stakning att det är rejält kallt nu hela veckan inför och framförallt under själva loppet? Eller blir spåren trögare av det?

 

Räcker det med mindre trugor eller bör man gå upp en storlek?

Link to comment
Share on other sites

De intervjuade en spårmakare till vasaspåren och han sa att det var för mycket snö för att få till en hård botten. Visserligen hade de plogat bort snö på en del ställen, men det säger sig själv att det inte är möjligt på 9 mil. Men ni som skall åka VL kommer att få viktig information om hur spår och stavfäste kommer att hålla i TV, ÖS och HV och med ledning av det kan ni välja trugstorlek och vallning.

Link to comment
Share on other sites

Borde det inte främja stakning att det är rejält kallt nu hela veckan inför och framförallt under själva loppet? Eller blir spåren trögare av det?

 

Räcker det med mindre trugor eller bör man gå upp en storlek?

Större trugor krävs då snön är kall och torr. Det kommer bli "rännor" ganska tidigt i fältet....
Link to comment
Share on other sites

De intervjuade en spårmakare till vasaspåren och han sa att det var för mycket snö för att få till en hård botten. Visserligen hade de plogat bort snö på en del ställen, men det säger sig själv att det inte är möjligt på 9 mil. Men ni som skall åka VL kommer att få viktig information om hur spår och stavfäste kommer att hålla i TV, ÖS och HV och med ledning av det kan ni välja trugstorlek och vallning.

 

Ja okej, tack! Det låter logiskt förstås!

Link to comment
Share on other sites

Borde det inte främja stakning att det är rejält kallt nu hela veckan inför och framförallt under själva loppet? Eller blir spåren trögare av det?

 

Räcker det med mindre trugor eller bör man gå upp en storlek?

Nej, det blir kärvare i kallt särskilt om det är mycket natursnö. Dessutom stjäl flourburkar minimalt med glid men ger väldigt bra bett, så tror väldigt få åkare utanför topp 500 tjänar på blankt.

 

Kan du undvika att få dem avtrampande i backen är nog större tuggor att föredra.

Link to comment
Share on other sites

Det blir sällan perfekt. Låter lite väl kallt men aldrig har jag frusit mer om fötterna än 2016. Snö och burkvallning är ändå närmare mitt perfekta lopp.

Håller med, om man inte jagar fasta tider utan placering eller medalj tar jag mycket hellre en riktig vinterdag. Men visst, ska jag plocka farsans bästa tid behöver jag lite hjälp.

 

Skidman: Dagen innan är nästan viktigaste, sol och/eller plusgrader då så att det smälter och sen fryser på natten ger bäst glid (förutom att vasaloppet envisas med att fräsa om och plocka upp äldre långsammare snö, så det är lite mer komplext).

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Kortvasan idag och det var riktigt trögt i spåren. Stavfästet var bedrövligt. På vissa ställen försvann stavarna nästan en decimeter ned i snön. Då hade jag ändå mellanstora trugor.

Låter bedrövligt! vad håller de på med spår prepparna? Här i Oslo marka upp mot 1.7m snö i terrenget, att det är trögt nu när det är kallt er en sak men bra komprimerat för stavfäste fixar dom iaf.

Link to comment
Share on other sites

Just nu 13 minus i start och minus hela dagen, svårt att tro på detta önskeväder!

Trögt? Diagonalföre för min del, sådant som man vill minnas på hemmet om några år... det lär ändra sig.

Stavfästet och spåren lär falla samman snabbt men i fint väder, inget blask den här gången

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man med ölen i duschväskan? Jag brukar rulla in den i handduken när det är bara enstaka minusgrader och då har man den perfekt tempererad sedan.

Mycket relevant fråga, 2015 var den ju nästan för varm utan inrullning, kanske får slå upp den i en termos innan loppet! Nu bliev jag nojig.

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om pulver till Vasan.

Jag har Swix FC6X och FC4X och enligt Yr pendlar temperaruren väldigt mycket just nu. Kan man blanda dom jag har eller ska man köpa FC5X istället om temperaturen ligger där.

Har aldrig bladat pulver förut, kan man göra det?

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker pulver känns mer överskattat än på länge när det är så kallt? Runt 0an har väl fluoren en teoretisk funktion men effekten avtar väl ju kallare det blir. Jag tvekade om jag ens skulle lägga HF men nu är glidet klart iaf med Svart Marathon på Kuzmin U. Behöver man 2mm rill bak på skidan eller ska man skippa riller helt?

Link to comment
Share on other sites

Hur gör man med ölen i duschväskan? Jag brukar rulla in den i handduken när det är bara enstaka minusgrader och då har man den perfekt tempererad sedan.

Risken för frostsprängning är uppenbar och ta på sig ölluktande kläder är ju inte så trevlig. Bert Karlsson eller Ingvar Kamprad hade om de varit i tonåren köpt upp ICA,s lager av 3,5 or och ställt sig och sålt öl vid infarten till omklädningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...