Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2018


ErikLJR

Recommended Posts

Noterade att Tim Tscharnke som i rysk dräkt låg 3:a i Smågan och med i täten till Mångsbodarna där han verkade stanna till slut kom i mål på en placering över 4000. Någon som vet hur det blev så?

Tscharnkes plan var hela tiden att genomföra loppet tillsammans med sin gamla polare-sponsor-kompanjon, så Tscharnkes placering blev därefter. Men samtidigt ville han få effekt med sin dräktprotest och gasade alltså på i början. Han förklarar allt på sin facebook:

 

https://www.facebook.com/Tim-Tscharnke-199653083438890/?hc_ref=ARQNYJIoCCCal_641uar-MzizEbXV710GCsu4hoOdXBoq7vnLC_NKINl8a1eeRxTXh8

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Ja, men trodde jag hade fått ordning på dem efter att det gått så fint i varmt/konstsnö några år.

 

Om jag ger de en duktigt grundsickling med plussen nu, finns det chans att de funkar i Jokkmokk om det blir liknande kyla och snöfall?

 

Eller för att omformulera frågan, handlar det bara om att sickla på till de blir bra och efter det kommer det att funkar. Eller kommer de aldrig att bli ok med så korta tryckzoner i sådana förhållanden (jag är med på att de aldrig kommer bli super, men är det helt kört att bli ok)?

Dessvärre hjälper det inte med valfri behandling av skidan för att de ska gå bra i kyla och nysnö. De kan gå lite bättre, men inte som en kallföresskida.
Link to comment
Share on other sites

Tscharnkes plan var hela tiden att genomföra loppet tillsammans med sin gamla polare-sponsor-kompanjon, så Tscharnkes placering blev därefter. Men samtidigt ville han få effekt med sin dräktprotest och gasade alltså på i början. Han förklarar allt på sin facebook:

 

https://www.facebook.com/Tim-Tscharnke-199653083438890/?hc_ref=ARQNYJIoCCCal_641uar-MzizEbXV710GCsu4hoOdXBoq7vnLC_NKINl8a1eeRxTXh8

Då har han mitt fulla stöd, då jag har samma uppfattning som honom att ryska skidåkare friade av CAS ändå inte fick ställa upp i OS.

Link to comment
Share on other sites

Dagens citat. Från mannen på väg NER tillbaka halvvägs upp i första backen: "Chipet är i bilen". Stackare...

Hade varit värre om han upptäckt det senare, inte säkert att han förlorade så mycket tid, då han slapp att stå och stampa i backen lika länge. Tänk om han åkte hela vasaloppet och inte fått något resultat registrerat och därmed inget lopp heller, det hade varit mycket värre.

Så det är ingen chip-kontroll i insläppet till fållorna, eller är det bara i 10:an det inte förekommer?

Link to comment
Share on other sites

Hade varit värre om han upptäckt det senare, inte säkert att han förlorade så mycket tid, då han slapp att stå och stampa i backen lika länge. Tänk om han åkte hela vasaloppet och inte fått något resultat registrerat och därmed inget lopp heller, det hade varit mycket värre.

Så det är ingen chip-kontroll i insläppet till fållorna, eller är det bara i 10:an det inte förekommer?

Det räckte att visa nummerlappen, det var nytt för i år för att få bättre flöde in i fållorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag startade nästsan längst bak i led 4 (hann precis med sista bussen från Mora). Även jag noterade en del åkare från främre leden som hade det tufft från ~Oxberg och framåt. För egen del är jag nöjd då jag lyckades uppnå mitt mål med att ta medalj med några minuters marginal. 

 

Vad gäller seedningen till nästa års lopp - blir den tillgänglig först när man kan anmäla sig igen och då se vilket led man hamnar i? 

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert många lågledsåkare som hade fixat att staka vasan i ett snabbare före men som nu fick det betydligt tyngre i spåren än vad de räknat med, och fick se sej omåkta av massa åkare från sämre startposition oftast med kick.

 

Tror ni att vi nu får ett trendbrott när det gäller stakning på nivåerna strax bakom eliten ?

 

Hursomhelst tycker jag att det var skönt med en "benvänlig" vasa detta år, även om jag i.o.f.s. nog plockade fler placeringar på de delar av banan som ändå var nästan bara stakning.

Link to comment
Share on other sites

Som förstagångsåkare med målet att ta sig i mål är jag jättenöjd trots en åktid på tolv timmar (varav en timma bestod av totalt stopp innan första backen). :) Jag åkte på Atomic C9 skin och upplevde att de funkade bra för min nivå av åkning. Skönt med bra fäste även om glidet förstås inte var optimalt.

 

Jag är otroligt imponerad över hela maskineriet och vill ge en stor eloge till arrangörer och alla involverade som gjorde det här till en otroligt fin upplevelse, trots att det stundtals i spåren kändes som det jävligaste jag varit med om!

 

Nu vet jag vad ett vasalopp innebär och kan troligtvis till nästa lopp planera träningen bättre och disponera krafterna under loppet på ett bättre sätt.

 

Tack till alla på forumet här som gett en massa bra tips på vägen. Tack också till alla medåkare som hejade och tjötade gjorde detta till en mycket fin upplevelse och ett minne för livet!

 

/A

Link to comment
Share on other sites

Var det någon av er som tittade på TV-sändningen (eller som råkade vara i närheten) som begrep vad som hände när en ur damtäten rätt var det var stod och krånglade loss en stav ur fronten på en snöskoter, ganska tidigt i loppet? Jag uppfattade det som att det var TV-skotern. Hade de kört så nära så hon fastnade med staven, eller har SVT börjat med reservstavsservice med skoter?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, verkar som om de gör VL7-VL8 större

 

VL7 gränsen flyttad från 6800 till 7200

VL8 till 8400 till 8800

VL9 fortfarande 10 000

 

Nån som vet hur de tänker här ?

 

För mig känns det synd. Hade i år ett mycket behagligt morgonkoncept med med frukost och toabesök i lugn och ro i stugan i Lindvallen, Avfärd 06:45, parkering Norra Brändan 07:10, promenad till spåren, 1 km skidåkning, inlämning av väska och på plats i startfållan 07:45. Visserligen sist i VL7, men bara 5 min långsammare till Smågan än de gånger jag köat för att komma först. Men konceptet blir tuffare om de gör grupperna större.

Känns som om jag måste seeda mig till VL6 för att kunna återupprepa detta och det har jag tyvärr inte varait i närheten av i år.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, verkar som om de gör VL7-VL8 större

 

VL7 gränsen flyttad från 6800 till 7200

VL8 till 8400 till 8800

VL9 fortfarande 10 000

 

Nån som vet hur de tänker här ?

 

För mig känns det synd. Hade i år ett mycket behagligt morgonkoncept med med frukost och toabesök i lugn och ro i stugan i Lindvallen, Avfärd 06:45, parkering Norra Brändan 07:10, promenad till spåren, 1 km skidåkning, inlämning av väska och på plats i startfållan 07:45. Visserligen sist i VL7, men bara 5 min långsammare till Smågan än de gånger jag köat för att komma först. Men konceptet blir tuffare om de gör grupperna större.

Känns som om jag måste seeda mig till VL6 för att kunna återupprepa detta och det har jag tyvärr inte varait i närheten av i år.

Av de som åker på den nivån är det många som inte kommer tillbaka nästföljande år. Detta bortfall fylls på av åkare som seedar sej till de leden via seedningslopp. Många seedningslopp har haft tuffa gränser för mittenleden typ 5:an och däromkring men sedan har de ofta höjt intervallen från 10 min till 15 min någonstans efter led 5-6. Möjligen tänker de ha lite tuffare gränser för led 7-8 i kommande seedningslopp för att premiera återkommande VL-åkare relativt de som åker kortare seedningslopp. Det är min gissning.
Link to comment
Share on other sites

Om de nu ska envisas med gemensam start så är ju bästa förslaget att dubblera antalet led så att det blir färre i vart och ett.

Förutom elitled för tjejer och killar så klarar Birken att seeda 20 led + 3 led till efter det (totalt 25 led!) - http://birken.no/Global/Seeding/Ski/Endelig%20seeding%20tabell%202018.xlsx

Fast då är det på sekunden ;) Undrar hur de räknar?

Link to comment
Share on other sites

Vi som stod längst fram i led 3 var åtminstone tvungna att registrera chipet.

Om någon har kontakt med några CCC1000-åkare kan ni hälsa att det är roligt att dom satsar på skejt. Tyvärr verkar det som att dom valde fel lopp bara, lätt hänt.

Hört flera ögonvittnesskildringar om ccc1000 åkare som skejtat i motbackarna. De måste blandat ihop nattvasan och vasaloppet. Riktigt tråkigt med motionärer som tror de tjänar på att staka. Lär er åka skidor!

Link to comment
Share on other sites

Vi som stod längst fram i led 3 var åtminstone tvungna att registrera chipet.

 

Om någon har kontakt med några CCC1000-åkare kan ni hälsa att det är roligt att dom satsar på skejt. Tyvärr verkar det som att dom valde fel lopp bara, lätt hänt.

Jag åkte inte själv, så jag vet ju inte exakt hur det såg ut.

Men det blir tråkigt för de i den gruppen som betedde sig korrekt regelmässigt. Lite väl generaliserande kommentarer för min smak.

Men absolut så är det fortfarande ett problem med tjuvskejt.

(Körde själv ett stakpass på knalleborg igår och la till lite enbensskejt).

Jag drog av 5 min på träningstiden. [emoji18]

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Om de nu ska envisas med gemensam start så är ju bästa förslaget att dubblera antalet led så att det blir färre i vart och ett.

Förutom elitled för tjejer och killar så klarar Birken att seeda 20 led + 3 led till efter det (totalt 25 led!) - http://birken.no/Global/Seeding/Ski/Endelig%20seeding%20tabell%202018.xlsx

Fast då är det på sekunden ;) Undrar hur de räknar?

Varje lopp har en fast kvot med löpare till BB är min högintelligenta gissning.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tro att årets lopp blev en väckarklocka för en del som slarvat med diagonal och stakning med frånskjut. Jag tycker det är viktigt att lägga in träningspass med fäste för att vara förberedd ifall föret blir sådant att blanka skidor inte är det snabbaste sättet att ta sig till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte inte själv, så jag vet ju inte exakt hur det såg ut.

Men det blir tråkigt för de i den gruppen som betedde sig korrekt regelmässigt. Lite väl generaliserande kommentarer för min smak.

Men absolut så är det fortfarande ett problem med tjuvskejt.

(Körde själv ett stakpass på knalleborg igår och la till lite enbensskejt).

Jag drog av 5 min på träningstiden. [emoji18]

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Well, 4 åkare på ett led där åtminstone 3 skejtar räcker "tyvärr" för att jag ska generalisera.

Link to comment
Share on other sites

Är det en beef Skidforum-CCC1000 i danande månne?

Dom verkar ha lagt ner skidåkningen nu. Jag var ute och åkte i enebybergsspåret nu på morgonen och mötte då en tjej i deras dräkt. Men hon joggade utan skidor.

 

Jävla före förresten. Kollade prognosen sent på fredagskvällen och då sa både SMHI och yr att det skulle komma någon cm snö under natten/morgonen och 3 minusgrader, men det föll som underkylt regn istället. Stenhårt ispansar på rutorna. Hur tusan kunde prognosmakarna missa det? Om det hade varit en vardagsmorgon så hade det nog blivit helkaos i trafiken.

 

Eller tänk om det hade varit en vasaloppsmorgon. Med underkylt regn om alla hade vallat för nysnö och -3 grader.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...