MC Hammer Posted July 5, 2021 Report Share Posted July 5, 2021 Senast jag gjorde en större batch eget sportdryckspulver så körde jag denna blandning:600g maltodextrin300g fruktos400g sackaros (vanligt strösocker)32,6g NaCl (motsv 12,8 g Na)3400mg koffein2300mg kalium300mg magnesium700mg kalciumMaltodextrin och fruktos från Bulkpowders. Kan ofta köpas på 40-50% rea. Bara att anmäla sej deras nyhetsbrev om man vill ha sådana erbjudanden.Kalium var pulver från uppklippta kapslar. Koffein + Mg/Ca mortlade tabletter. Från apotea.Jag har ingen smaksättning i pulvret. När jag blandar den färdiga sportdrycken brukar jag tillsätta citronjuice. Händer att jag glömmer det och det smakar drägligt ändå men det blir godare med citronjuice. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted July 5, 2021 Author Report Share Posted July 5, 2021 Så länge man inte tillverkar "Skogsstjärnan" är det väl ok, fast drack man av den blev det nog lite vinkligt i spåret. :wacko:Du verkar vara sugen på grogg Volevodin. Du kanske kan prova att blanda en ”Winter olympics”. 5 delar normalstark sportdryck enligt grundreceptet för sportdryck i tråden1 del skogsstjärna, gärna lagrad i vedbon i dunk så kort tid som möjligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted July 6, 2021 Report Share Posted July 6, 2021 Du verkar vara sugen på grogg Volevodin. Du kanske kan prova att blanda en ”Winter olympics”. 5 delar normalstark sportdryck enligt grundreceptet för sportdryck i tråden1 del skogsstjärna, gärna lagrad i vedbon i dunk så kort tid som möjligt Som värmlänning bara älskar man ju att hemkört kallas för skogsstjärna, vår landskapsblomma ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted July 7, 2021 Report Share Posted July 7, 2021 Hemkört som landskapsblomma… kan kanske vara passande i Värmland? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted July 7, 2021 Report Share Posted July 7, 2021 I Värmland passar allt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted July 7, 2021 Report Share Posted July 7, 2021 Hemkört som landskapsblomma… kan kanske vara passande i Värmland? I Värmland passar allt :) Det är en underbar symbios där det som oftast står en sibborator (hembrännare) och puttrar ute i skogen som med tiden skapar en liten skarp stjärna av välsmakande och intern värme. Likheten med blomman är slående. Den håller låg profil. När man väl får syn på den så är den tydlig och klar. Ingen sån där dussinblomma som vitsippor och den står sig längre än vitsippor också. Uthållig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted July 9, 2021 Report Share Posted July 9, 2021 Det är en underbar symbios där det som oftast står en sibborator (hembrännare) och puttrar ute i skogen som med tiden skapar en liten skarp stjärna av välsmakande och intern värme. Likheten med blomman är slående. Den håller låg profil. När man väl får syn på den så är den tydlig och klar. Ingen sån där dussinblomma som vitsippor och den står sig längre än vitsippor också. Uthållig.Verkar nästan som du läppjat lite på flytande Skogsstjärna så poetisk som de blev........... :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted July 10, 2021 Report Share Posted July 10, 2021 Värmland - sagornas och dikternas land (samt en å annan tjurskalle…) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlsson Posted February 17, 2022 Report Share Posted February 17, 2022 Var köper man fruktsocker(fruktos)? Hittar ej större förpackningar på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted February 17, 2022 Report Share Posted February 17, 2022 Var köper man fruktsocker(fruktos)? Hittar ej större förpackningar på nätet.jag har köpt på bulk powders. Denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2800179 kanske inte finns kvar eftersom det inte är klickbar länk på prisjakt (?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 17, 2022 Report Share Posted February 17, 2022 Hemkokt blåbärssoppa kokt på egenplockade blåbär är flera klasser högre än Ekströms vasaloppsblask. Jag silar bort de urvattnade blåbären innan jag sötar och reder av med lite potatismjöl utrört i kallt vatten. Vid förra helgens långpass inmundigade jag denna förträffliga sportdryck, som lade sig som bomull i magen. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlsson Posted February 18, 2022 Report Share Posted February 18, 2022 kanske inte finns kvar eftersom det inte är klickbar länk på prisjakt (?) Nej. Den verkar inte saluföras längre. Får bege mig till matbutiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted February 18, 2022 Report Share Posted February 18, 2022 Nej. Den verkar inte saluföras längre. Får bege mig till matbutiken.tror inte du har nån framgång där. Jag letade för några år sedan men hittade inget i mataffärer typ brick&mortar eller mataffärer på nätet. Det var därför jag då köpte på bulk powders. Alla har väl hört att "high fructose corn syrup" är djävulens påfund som ger amerikanska 8-åringar typ 2 diabetes.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted February 18, 2022 Author Report Share Posted February 18, 2022 Fruktsocker finns ju i varenda mataffär https://handla.ica.se/handla/produkt/fruktsocker-370g-dansukker-id_p_6414000521740 "Syltsocker" innehåller dessutom pectin https://www.dansukker.se/se/produkter/alla-produkter/syltsocker perfekt om du ska göra egen Mårten sportdryck! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlsson Posted February 18, 2022 Report Share Posted February 18, 2022 MAXI hade. Varken ICA Nära, Willys eller Lidl hade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ola på Österlen Posted July 17, 2022 Report Share Posted July 17, 2022 Jag har nu sprungit ett lopp med hemkokt, oxbergs första recept (visserligen glukos istf fruktos):-utan smaksättning smakar det sur uppstötning.-med mer spädning blev det lite lindrigare Önskemål:Fler smaktips i pulverform än citronsyra då jag behöver lösa upp nya laddningar på språng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groucho Posted July 17, 2022 Report Share Posted July 17, 2022 Jag blandar vatten med Maltodextrin och lite lagom med outspädd svartvinbärssaft. Smakar bra och ger bra energi. Funderar om man ska ta med fruktsocker också för optimalt upptag. Men vanligt socker som finns i saften bryts väl ned till fruktos också, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted July 19, 2022 Report Share Posted July 19, 2022 Jag blandar vatten med Maltodextrin och lite lagom med outspädd svartvinbärssaft. Smakar bra och ger bra energi. Funderar om man ska ta med fruktsocker också för optimalt upptag. Men vanligt socker som finns i saften bryts väl ned till fruktos också, eller?Förmodar att du tänker på ratio mellan glukos/glukoskälla och fruktos/fruktoskälla. Vanligt strösocker = sackaros = lika delar glukoskälla och fruktoskälla (eftersom en sackarosmolekyl består av en glukos och en fruktos som sitter ihop) Maltodextrin är enbart glukoskälla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted July 19, 2022 Report Share Posted July 19, 2022 ..... Vanligt strösocker = sackaros = lika delar glukoskälla och fruktoskälla (eftersom en sackarosmolekyl består av en glukos och en fruktos som sitter ihop)....Det hade jag ingen aning om! Bra att veta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted July 19, 2022 Report Share Posted July 19, 2022 Förmodar att du tänker på ratio mellan glukos/glukoskälla och fruktos/fruktoskälla. Vanligt strösocker = sackaros = lika delar glukoskälla och fruktoskälla (eftersom en sackarosmolekyl består av en glukos och en fruktos som sitter ihop) Maltodextrin är enbart glukoskälla Men visst tar det längre tid för kroppen att först bryta ner sackarosen jämfört om man skulle tagit glukos och fruktos direkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted July 21, 2022 Author Report Share Posted July 21, 2022 Men visst tar det längre tid för kroppen att först bryta ner sackarosen jämfört om man skulle tagit glukos och fruktos direkt?Ja det blir ett nedbrytningssteg till. Men det är inget problem vid kontinuerligt intag eftersom intag-nedbrytning-upptag sker parallellt. Kanske därför sockerblandarfirmorna puffar för 0,8:1 ratio. Jag har inget problem med att dricka mycket sockerblask. Pruttar rätt illa efter ett långpass men det stör inte mig själv. Luktar illa och gott på samma gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted July 21, 2022 Author Report Share Posted July 21, 2022 Jag har nu sprungit ett lopp med hemkokt, oxbergs första recept (visserligen glukos istf fruktos):-utan smaksättning smakar det sur uppstötning.-med mer spädning blev det lite lindrigare Önskemål:Fler smaktips i pulverform än citronsyra då jag behöver lösa upp nya laddningar på språng.Håller med till viss del. Kanske du använder citronsyra för städning? Den är billigare. Fast samtidigt tycker jag man vaknar till lite av spysmaken. Jag tror det är hormonellt. Typ en adrenalinkick. Syns tydligt på pulsklockan när man dricker. Röd zon direkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts