Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsklocka


mikjoh

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply
Jag har haft många Polar klockor, problemet jag haft med Polar:s klockor är störningar så pulsen visat fel, tex under ledningar etc. Nu har jag köpt en Suunto T6 med GPS pood, inte en enda störning, sedan ser jag hastighet sträcka etc.. Mycket nöjd men den var ju inte billig!

Nya Polar med W.I.N.D sändarbälte har inte det problem som du beskriver. Men Suunto T6 är ju ett mycket bra val det med!

Link to comment
Share on other sites

Så att någon ( JO? ) hade kunnat lägga in tracken på en inscannad OL-karta' date=' hur gör man det ?[/quote']

Jag använder TrackMaker (gratis) för att läsa datat från klockan. Markera sedan den track eller waipoints som du vill visa. Tryck sedan på "Google Earth knappen" då konverteras ditt data och visas direkt i Google Earth. Givetvis måste du ha GE installerat (gratis). Sedan finns det en funktion för att lägga in egna "image overlays". Välj din inscannade karta. Sedan kan du stretcha och rotera kartan tills den passar till tracken. Lycka till!

Det går även att få in sin karta i SportTracks, klicka på ÄNDRA vid ruttbilden så passar man in kartan på samma sätt som i Google Earth

Link to comment
Share on other sites

Så att någon ( JO? ) hade kunnat lägga in tracken på en inscannad OL-karta' date=' hur gör man det ?[/quote']

Jag använder TrackMaker (gratis) för att läsa datat från klockan. Markera sedan den track eller waipoints som du vill visa. Tryck sedan på "Google Earth knappen" då konverteras ditt data och visas direkt i Google Earth. Givetvis måste du ha GE installerat (gratis). Sedan finns det en funktion för att lägga in egna "image overlays". Välj din inscannade karta. Sedan kan du stretcha och rotera kartan tills den passar till tracken. Lycka till!

Det går även att få in sin karta i SportTracks, klicka på ÄNDRA vid ruttbilden så passar man in kartan på samma sätt som i Google Earth

Funkade bra! Den möjligheten hade jag inte upptäckt förut. Testade att exportera till GE från ST men tyvärr så följde inte kartan med. Kanske gjorde jag något fel? Men det gick bra att exportera ut rutt och karta som jpg om man vill dela med sig.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst lite trådar och inlägg så verkar det som dom flesta tycker att Garmin forerunner 305, Polar rs800 eller Suunto T6 är dom klockor som är jämnförbara med varandra.

 

Om man vill utöka det roliga med en pulsklocka och lägga till detta med GPS också.

Hur funkar detta till dom olika ovannämnda klockor?

Funkar det att få ut hastighet, sträcka samt att få ut waypoints så att man kan se vart man varit på en karta till samtliga klockor?

Waypoints att lägga ut på en karta efter orientering måste ju vara ett roligt moment.

Vet att RS800 GPS inte har kommit ännu men hur kommer den att fungera, någon som vet? (hittar ingen riktigt bra info om RS800 GPS)

 

Nu börjar jag bli riktigt sugen på att få skaffa en ny klocka.

 

Var kan man hitta info om hur man kan lära sig mer om pulsträning?

Link to comment
Share on other sites

Fick idag min GF 305 från Blokestuff inkl allt 2250 kr, UPS kom med den hem till dörren. Fick även med en europeisk adapter och om jag ngn gång tränar skidor i England så kan jag ju ladda min klocka utan problem;-)

Hittills är jag ruggigt imponerad av 305:an ihop med sporttracks. Den enda jag retar mig på är att jag inte köpte den tidigare tex innan Alliansloppet. Måste givetvis testa trackMaker också, även om Sporttracks "inbyggda" karta oftast räcker rätt långt så länge man håller sig på vägar. Men för Orientering och även MTB så kan det givetvis vara intressant med en mer detaljrik karta. Även skidor går ju ibland utanför vägarna;-)

Link to comment
Share on other sites

Trackmaker har jag inte testat. Intressant för jag är oftast utanför vägarna och springer.

Har det här programmet några andra fördelar mot de andra?

Använder hittils Sporttracks och Motionbased.

Det jag använder Trackmaker till är att konvertera tracks till GoogleEarth (kmz) tycker detta är det bästa formatet för att dela med sig av sina tracks på kartor. Använder också TM till att editera tracks, klippa ihop eller isär. Ett exemel är alla spåren skidspåren i Forshaga som jag snyggat till i TM. http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=http://olmen.net/public_files/google_earth_filer/Skidsparen_SISU-Garden.kmz

 

Änvänder också Fugawi med grönakartan för att skapa rutter som jag föröver till klockan som jag använder för att hitta i okända marker utan karta. Fugawi och grönakartan är dock inte lagligt att ladda ner gratis :)

Link to comment
Share on other sites

Var kan man hitta info om hur man kan lära sig mer om pulsträning?

I stort sätt all litteratur och diskussioner bla här på forumet pratar om olika intensiteter på träningspass. För mig är pulsträning all träning. Det grundläggande är väl att planera träningen varierande med intervaller, långpass, tävlingar mm. Sedan använder man pulsklockan för att styra dom olika passen om man har planerat en viss intensitet. Om man inte använder klockan till att styra själva passet så kan man i efter hand analysera träningen (intresseklubben noterar). Själv tycker jag att pulsklockan är nyttigast för en person som inte har så stor koll på hur den ligget till i puls på olika pass. Personen kanske börjar tänka till lite. Men har man stor erfarenhet av sin egen träning så behöver man knappast någon pulsklocka, då har man störst nytta av den vid olika tester. Men en pulsklocka kan vara en bra motivationshöjare under en period och kan göra träningen roligare om man har det intresset.

Link to comment
Share on other sites

Som Jo skriver finns det mycket litteratur att tillgå och mycket även här på forumet.

 

Dock ska man, tycker jag, ta reda på en del fakta innan man ger sig i kast med pulsbaserad träning. Det kanske viktigaste är att ta reda på maxpulsen i den idrott du ska utföra. Det kan man göra själv men jag kan tycka att det är lättare att pressa sig om man har fler som gör testet samtidigt eller en "tokskalle" som står bredvid och gapar. En annan intressant puls att ta reda på är mjölksyratröskeln. Nu kommer förhoppningvis din mjölksyra tröskel att förflyttas uppåt i puls när du blir bättre tränad. Men om du tar reda på den kommer du lära dig att känna när du går över gränsen och kan också då känna när en eventuell förändring skett.

 

Jag kan reckomender att utföra test hos Lactlab i Täby. Dom hittar du här: Lactlab

 

Vet att det finns liknande "inrättningar" i Göteborg och säkert på fler ställen i Sverige. Lactlab tog 1000:- för en test som förutom maxpuls och tröskelpuls gav förslag på olika pulszoner för träning och hur mycket av träningen du ska lägga i varje zon. Väl investerade pengar kan jag tycka!

 

Sen vet vi ju alla innerst inne att Polar RS800 är bäst................. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag ser att det är många som rekommenderar SportTracks. Vad är dom stora skillnaderna mot programmet som följde med min Garmin 305:a?

Det är mycket mer funktionalitet i ST. Du kan skapa egna rapporter + att det finns fler olika rapporter från början. Det är också möjligt att exportera rapporter till JPEG och det öppna GPS formatet GPX. Vidare finns stöd för GoogleEarth och GoogleMaps. En rolig funktion är att du kan speca olika utrustning som skor, rullskidor mm som du sedan väljer för att du använt under ett pass. Sedan kan du se hur mycket du använt olika utrustningar. Det finns fler finesser som jag inte testat och kanske heller inte upptäckt. Det har också släppts en ny version 2.0 (beta) men den verkar inte vara riktigt stabil + att den inte har alla gamla funtioner implementerat ännu. Men den skarpa 2.0 verkar vara fullpackad med ytterligare ny funktionalitet.

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar www.blokesstuff.com (England). Köpte en GF 205 där härom veckan. 1680 kr inkl frakt' date=' leveranstid 5 dagar. (Bästa svenska pris 2595 kr enl Pricerunner.)[/quote']

Har också beställt från Blokestuff i lördags en GF 305 ca 2 200 inkl frakt. När jag läste en massa tester och resenscioner fick jag ett våldsamt ha-begär. Efter vad jag förstår finns inget liknande på marknaden ännu. Den har dock inte skickats iväg ännu så jag börjar bli orolig. Har du fått din Boljohan?

Jepp, fick den 5 dagar efter beställning. Levererades av DHL.

På era inlägg verkar det fungera bra med beställning från "Blokestuff". "Everest" fick du din GF 305 och är du nöjd med den? Funderar själv på att beställa en. Blir det inga andra avgifter som tullpåslag, svensk mom etc? :/

Link to comment
Share on other sites

Inga problem med blokestuff. Beställde ytterligare en klocka därifrån tidigare under veckan Denna gång en GF 205 som 70-års present. Totalkostnad 1716 SEK inkl allt. Lägsta pris i Sverige inkl frakt nära 2500 kr. Beställde på måndag, den kom hem till dörren på fredag samma vecka.

 

Har svårt att förstå den stora prisskillnaden på exakt samma produkt inom EU. Visserligen har UK bara 17,5% moms mot Sveriges 25% men det förklarar bara 91 kr av prisskillnaden. På Garmins övriga GPS:er, tex 60 CSx, är blokestuff knappt billigare än i Sverige. Då är det bättre att beställa direkt från USA.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är en engelsk stickpropp. Det gör dock inget eftersom man kan ladda i USB-porten. (Alternativ köpa en adapter om man vill).

Vi fick med en adapter per 305:a när vi beställde från Blokesstuff. :-)

Nu fattas snart bara en Suunto och en Garmin Edge 705 för att samlingen ska vara komplett (nåja)... ;)

 

I dagsläget har jag:

- Polar S625X (cykel och tät skog)

- FRWD T300 (skidor, inlines, rullskidor)

- Garmin Forerunner 305 (det mesta som inte är i tät skog)

 

Edit: Det bästa med Garmin tycker jag är att de erbjuder programvara till något annat än M$ Windows och att de erbjuder produkter som funkar ihop med andra tillverkares sensorer - se t.ex. nya Edge 705 som stöder Ant+Sport (http://www.thisisant.com/)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...