Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spåravgifter


UrSpår77

Spåravgifter  

32 members have voted

  1. 1. Vad tycker du om spåravgifter för längdskidåkning?

    • Bra, då avgifter leder till bättre spår.
      14
    • Ok, så länge avgifterna inte är för höga
      17
    • Dåligt, längdskidåkning ska vara gratis!
      1


Recommended Posts

Hej alla skidentusiaster!

 

Vad tycker ni alla om spåravgifter?

Det känns som det bara blir allt dyrare att åka längdskidor och det blir allt svårare att finna gratisanläggningar. Är intresserad av att höra den allmänna opinionen kring just spåravgifter. Är de för höga, eller tycker ni det är värt att t.ex. betala 100 kr i spåravgift för att få åka i ett skidspår under en dag. Eller tycker ni skidspår alltid borde vara gratis?

 

Hade varit spännande att höra era åsikter!

Vad tycker ni?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Betalar gärna spåravgift

 

Allt kostar ju pengar, även att dra skidspår och underhålla ett elljusspår. En pistmaskin kostar i drift och underhåll. Produceras det sedan konstsnö också så är ju kostnaderna väldigt stora. 

 

Att klubbar och föreningar som ser till att det finns skidspår ska få in pengar för sina kostnader samt tjäna lite också för att kunna utveckla verksamheten ser jag som självklart.

 

Jag är säker på att det mesta av arbetet sker ideellt så det är ingen enskild person som blir rik på spåravgifter utan för dom det är bara hårt arbete för att vi andra ska få möjlighet att åka skidor 

Link to comment
Share on other sites

Fullt rimligt med avgift för konstsnöspår och väl underhållna anläggningar. Att kunna förvänta sig nypreppade spår är värt några slantar. 

 

Dagsavgifter kan ibland kännas lite väl saftiga på en del ställen. På sin lokala anläggning har man så klart ett säsongskort, men dagskort för 200 spänn tycker jag är att ta i. (T ex på Orsa Grönklitt) 

Link to comment
Share on other sites

Det är väl viktigt att det finns några spår som är gratis. Stockholms stad t ex som sköter Stadion och Gärdet, och nu även Ågesta. Föredömligt att det är gratis för alla! Det är en insats för folkhälsan. 

 

Jag skulle föredra lite billigare årskort på det lokala spåret och i stället lite dyrare dagskort. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att frågan är enkel. Det är väldigt olika förutsättningar för att bedriva längdåkning i landet, dvs olika behov av att skapa konstsnö. Det är olika "ägare" till skidspåren som kommuner, föreningar (ofta med bidrag från kommunen) och företag.

 

Gäller det tex kommunala spår så tycker jag att det är svårt att motivera varför något som tidigare varit gratis ska kosta pengar nu. Samtidigt gäller det väl att alla sporter behandlas någorlunda lika så att inte ishallar/sporthallar/fotbollsplaner är gratis medan skidåkningen kostar pengar eller tvärtom.

 

Sen gör en avgift att tröskeln höjs för sällanåkarna och de som kanske inte har så bra ekonomi medan andra får det betalt via sitt jobbs friskvårdsbidrag.

 

Men en avgift gör också att jag som konsument kan ställa betydligt högre krav på att spåren hålls i bra skick.

Link to comment
Share on other sites

En eloge till nya medlemmen UrSpår77 som direkt upptäckte funktionen att starta omröstning!

 

Förresten, hur kommer det sig att du undrar, UrSpår? Är du engagerad i frågan?

 

hehe det var inte så svårt att skapa en omröstning tycker jag inte. 

 

Jag skriver faktiskt på ett litet arbete som bland annat berör frågan om spåravgifter. Läste lite gamla trådar från när man började avgiftsbelägga skidspår och då var det ganska delade meningar kring avgifterna så jag  ville mest se om det med tiden blivit lite mer allmänt accepterat med avgifter. 

Link to comment
Share on other sites

Grannlandet Norge har fantastiska skidspår utan avgifter men kostnaderna för boende och mat äter upp den besparingen.

 

Jag känner att spåravgifter är en helt rimlig företeelse i Sverige. I en del fall får en mycket för pengarna (Funäsfjällen), i andra (Vallåsen) känns priset per meter snö väl mycket styrt av tillgång och efterfrågan (som isglass i Sahara). Grönklitt som nämnts ovan är så populärt att de kan göra hur de vill. Vi gnäller men betalar ändå, både för parkering och en plats i spåret.

 

Vad hade vi haft utan spåravgifter?

Några ideellt skoterdragna spår. Inga hårda skejtbäddar. Sporadiska spår söder om Hjälmaren...

Link to comment
Share on other sites

Någon måste betala för konstsnötillverkning, pistmaskiner, skotrar, spårutrustning och drivmedel. Minst 100 000 per år får man räkna med att det kostar att hålla ett spårsystem i Mellansverige.

Inte mer? 100 000 är ju ingenting i ett samhällsperspektiv. Tänk om kommunerna kunde klämma in det i sin idrotts- och fritidsbudget.

Link to comment
Share on other sites

En mediankommun har c:a 15000 invånare, 100 000 i en budgetpost för en fritidsnämnd är inte småpotatis. Pratar vi om att främja folkhälsan finns mkt annat att lägga våra gemensamma pengar på än en sport som utövas i huvudsak av en mycket välbeställd samhällsklass
Link to comment
Share on other sites

Klart vi ska betala för att kunna åka på välpreparerade spår. Betalar vi kan vi också ställa krav på att det ska vara bra. Tror att de flesta anläggningar har gratis åkning för ungdomar vilket jag tycker är självklart.

Tycker också att en kommun kan vara med och hjälpa till med kostnaderna precis som man gör med olika typer av hallar och badhus.

Lite sniket tycker jag däremot är att ha både spår- och parkeringsavgift.

Link to comment
Share on other sites

En mediankommun har c:a 15000 invånare, 100 000 i en budgetpost för en fritidsnämnd är inte småpotatis. Pratar vi om att främja folkhälsan finns mkt annat att lägga våra gemensamma pengar på än en sport som utövas i huvudsak av en mycket välbeställd samhällsklass

Nej det är klart, inte riktigt småpotatis.

 

Det där med mycket välbeställd samhällsklass håller jag inte med om. Åka skidor är väl nåt av det billigaste man kan göra, om man tänker på skidåkning som en friluftsaktivitet. Skidor kan man lätt köpa begagnat, eller åka på gammal utrustning.  

 

I "mina" konstsnöspår är det väldigt blandat. Många topputrustade, men också många spontanindrottare med gammal/billig utrustning. 

 

Jag ser konstsnöspåren som en insats för folkhälsan. Utomhus, spontant, man måste inte vara med i en klubb, man måste inte passa träningstider, alla är välkomna. Ju billigare desto bättre. Gärna med stora bidrag från samhället.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa med spåret i Lund, de åren det kan läggas, är att du ser allt från led1-åkare via tyska utbytesstudenter på lånade grejer till konstant leende 70+ tanter på gamla Edsbyn som åker 15 minuter.

 

Vem av dessa hade betalat 50+ för att åka?

 

För mig tycker jag fråga är om vi vill att längd utanför Norrland ska vara exklusivt för övre medelklassen. Kan man sen hitta en fungerande kompromiss där vi som har råd betalar är det såklart också ett sätt att lösa det.

 

Jag har inget emot att turistorterna tar betalt.

Link to comment
Share on other sites

En komplicerad fråga om vad som ska skattefinansieras och vad som ska betalas av beskattade pengar.

All idrott är inte accepterad för skattefinansiering, lite konstigt att en idrott som längdskidor i Sverige inte betraktas som mer OK att skattefinansieras men många kommuner hjälper genom föreningsbidrag ändå.

 

Men som sagt, utförs eller längdförs är jag relativt beredd att betala för.

Ser inte riktigt skillnaden mellan konstsnöspår?

Link to comment
Share on other sites

Problemet är inte för oss som är hängivna, vi kan gott betala. Jag kan betala 200 för en fin skiddag, men min fru kanske inte är sugen att betala 200:- för att åka en km med vår son. För den nybörjare som bara vill prova lite är betalspår ett hinder. Eller den som bara vill ha en naturupplevelse, där en promenad är ett rätt likvärdigt alternativ som inte kostar pengar från första metern.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är inte för oss som är hängivna, vi kan gott betala. Jag kan betala 200 för en fin skiddag, men min fru kanske inte är sugen att betala 200:- för att åka en km med vår son. För den nybörjare som bara vill prova lite är betalspår ett hinder. Eller den som bara vill ha en naturupplevelse, där en promenad är ett rätt likvärdigt alternativ som inte kostar pengar från första metern.

Jag har också tänkt i samma banor men samtidigt måste vi inse att det kostar en hel del att hålla igång ett konstsnöspår. Ett alternativ skulle kanske kunna vara att erbjuda ett kort som gäller en timme eller två till ett lägre pris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...