Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

skinskidor bra eller dåligt?


Mimi

Recommended Posts

Jag har kört skinn 2 säsonger nu. Mina 2 första skid säsonger i mitt liv

 

2022 körde jag Atomic C8 med rött race skinn. Alltid med bindningen längst bak.

Körde ca 100 mil med dom. Hamnade på plats ca 4000 på Vasaloppet förra året.

Upplevde att skidorna blev snabbare och snabbare ju mer skinnet slet ner sig.

Gick att diagonala bra med dom om man tryckte ner skidorna hårt.

Fungerade alltid bäst när det var hårda fina spår.

Tyvärr upplevde jag att skinnet tog i för mycket.

 

2023 skaffade jag mig ett par Salomon S LAB och monterade race skinn (rosa).

Jag kör alltid med bindingen längst bak och jag upplevde skidorna som hel hopplösa med det blåa standard skinnet. Det var alldeles för mycket fäste. Hopplöst att åka utanför spåret.

Med race skinnet blev det fart på skidorna.

Jag rakade dessutom skinnet en del i framkant och bakkant.

Jag har sedan intresserat mig för glidvalla och upptäckte en markant skillnad när jag glidvallade skidorna.

Jag har ju gått på myten om "vallningsfria" skidor.. klart man måste glidvalla!

Jag summerar: raceskinn, raka skinn, glidvalla = Bra fart!

MEN: Med nysnö går det inte så fort.

Bäst fart får jag på skidorna om det inte snöat på ett par dagar. Temperatur 0 till 10 -.

Skidorna är en ren plåga att åka på när det vräker ner blöt snö!

Har åkt ca 100 mil på skidorna denn säsong och hoppas på noll nysnö på Vasaloppet. Då tror jag att jag ska kunna ta mig i mål på strax under 6 timmar.

Kommer det nysnö så får jag räkna med 6.5-7 timmar.

Salomon skidorna känns att ha ett större spann än mina Atomic C8. Vilket gjort att skinnet ligger i mindre och farten har ökat något.

Är det kallt och ingen nysnö så klarar jag av att köra tuff 17 km runda på ca 1 timme.

Kommer det snö så får jag räkna med 75 minuter.

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske du redan varit och handlat.......

Jag väljer nästan alltid mina vallningsbara framför mina skins när jag åker klassiskt. En helt annat glid och fäste förutsatt att du får till fästvallan. Jag har flera par och har alltid minst ett par förberedda med klister och minst ett par med burkvalla.

..och det är väl här fördelen med skins kommer. Förutsatt att de är rätt uttagna ger de i princip alltid ok glid och ok fäste och du slipper fundera på om det är burk eller klister som gäller.

Har inte handlat än ( ska göra i nästa vecka) men förstått att det kan vara bra att ha flera par skidor. Kommer ju behålla mina nuvarande även efter inköp av nya. Gillar inte klister- har bara negativ erfarenhet av det tyvärr….

Link to comment
Share on other sites

Wickström kom väl 7-8a i ett norsk långlopp på skins där det var varierande förhållanden.

 

Brasklapp att han är sponsrad av Madshaus, så det måste ha varit de bästa skidorna de hade tillverkat. Särskilt som de slog upp det stort efteråt. Men ett Vasalopp som går från några minus och lätt snöfall till plus och sol senare på dagen skulle skins mycket väl kunna vara optimalt. Men som vanligt beror mycket på just det skidparet.

Link to comment
Share on other sites

Det behöver inte va krångligt att valla fäste man klarar sig med några få produkter och så fokuserar man på att lära sig dom tillsammans med sina skidor i olika fören. Vilka produkter som behövs avgörs av var i landet man åker mest.

 

Ställer du frågan här på forumet så går det åt minst 18st olika varianter som sedan blandas ihop i en salig röra och sedan ska man gärna tillverka någon själv och blanda i så kanske det funkar?

 

Jag förstår att många som är nyfikna på skidsporten skräms av hur komplicerat det verkar och fortsätter med padel i stället.

 

Själv är jag mycket road av att läsa om hur man kan krångla till saker. 

Link to comment
Share on other sites

Älskar du att valla? Köp vanliga skidor.

Älskar du inte att valla? Överväg skins, och lägg tiden i konstsnöspåret stället.

Butikssäljaren rekommenderar ALLTID nya vallor för året, och/eller vallor o produkter du inte har. De är ute efter att sälja.

 

I verkligheten går det lika bra med en lagom blandning av ett drygt halvdussin basprodukter, typ fyra burkar och tre klister för fäste och EN glidvalla. Det som ger dig glid är själva jobbet med struktur på belaget, att du sicklar bort vallan ordentligt, och sen borstar till perfektion. Inte vilken av alla moderna glidvallor du väljer - så länge den är hård nog att hålla ett långt lopp

Link to comment
Share on other sites

Fast när det kommer till glidvallning så är det ju ingen skillnad med skins. Tycker man att glidvalla inte behövs på skidorna för skins så behöver man ju inte heller glidvalla skidorna som man fästvallar.

 

Så om man skall jämföra alternativen med minimal insats så är det 3 burkar med fästvalla och ett universalklister man skall lära sig att hantera.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag köpt och provåkt mina skinskidor. Måste nog åka lite mer för att kunna ge ett ordentligt utlåtande. Åkte första gången för några veckor sen ett antal varv på Stadion- mestadels för att känna på skidorna och lära mig de nya bindningarna.

Men jag ville ju testa i mera backar så en solig eftermiddag blev det 13,5 km i Ågesta konstsnöspår och jösses vad lätt det gick i uppförsbackarna ;) så det är ett stort plus men jag tyckte det gick lite långsamt både på rakan och nerför. Men jag kanske ska lämna in dem på Alewalds så får jag bästa glidet, får testa igen - vintern är ju tillbaka här i Stockholm nu.

Behåller dock mina gamla skidor också.

Link to comment
Share on other sites

i nysnö går det mesta trögt (om det var det föret du åkte i) och väl särskilt skins tror jag.

 

Om Alewalds endast skall behandla glidzonerna medelst valla olikn, så har du ngra sekunder per km att EVENTUELLT vinna på det. (flera hos Alewalds är mkt kompetenta)

 

Däremot om skinsen ligger i, att de är för långa framåt bakåt eller för långa "utstick" (???), så kan det kanske gå att ta ned dem lite och det kan nog ge mkt på glidet; men detta kan andra bra mkt mer än jag om.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en tenker spenn/splay og den klassike tankegangen at spenn kommer i varmt, middel og kalt. Typisk Rossignol c3, c2 og c1.

Det er vel kaldski som er mest ulike en skinski og dermed gir størst forskjell mellom skin og smøring?

(Skinski har vel alltid ganske høy kammerhøyde og dermed alltid litt splay?)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lyfter upp min gamla tråd igen för nu har jag kommit till en slutsats som funkar just för mig. Helt ovetenskapligt såklart och inte testat så himla många gånger- borde kanske testas fler gånger. Har ju haft mina skinskidor nu i mer än ett år men det var i år som jag använde dem i skidlopp för första gången - Vasaloppet 45 (funkade bra), Vasaloppet 90 (nej det absolut mest tröga men det beror väl på årets väderförhållanden) Dundret runt motion 3 mil (funkade sådär faktiskt).

MIn personliga slutsats: Skinskidor funkar utmärkt på konstsnöspår, bra i uppförsbackar, funkar mycket sämre i varmväder, blötföre och tyvärr där det är riktig snö och framförallt nysnö men visst kan funka bra ibland på vanlig snö också men definitivt sämre glid än vallaskidor. Så jag tycker nog vallaskidor funkar bättre åtminstone i de flesta fören och om de är bra vallade. Har nog alltid haft bättre glid med vallaskidor. Så jag kommer nog ha skinskidorna som träningsskidor och kanske på kortare lopp upp till 5 mil.

Och på de längre loppen blir det vallaskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...