Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bättre glid på skinskidor


Volevodin

Recommended Posts

Nu har jag testat flytta bindningarna på mina Fischer Twin skin race.

 

Bindningen längst fram: sämst glid + mest tjuvsläpp

Bindningen i nollan: bästa glidet + några tjuvsläpp

Bindningen längst bak: betydligt sämre glid än i position 0 + minst tjuvsläpp

 

Min teori är att det är lika lätt att trycka ihop spannet längst bak som längst fram, men eftersom att fästzonen framför tån blir längre med bindningen längst bak, blir fästet bättre. Men glidet blir lidande i båda yttre positionerna, 0:an verkar vara mest optimalt för glidet.

 

Det verkar som dina skidor ”säckar ihop” på nåt underligt sätt.? 

På Fichers hemsida finns en bild på hur det är tänkt att skinskidan ska fungera när man flyttar bindningen. 

Såg också att det finns 6st olika skinskidor, dom satsar rejält på dom. 

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som dina skidor ”säckar ihop” på nåt underligt sätt.? 

På Fichers hemsida finns en bild på hur det är tänkt att skinskidan ska fungera när man flyttar bindningen. 

Såg också att det finns 6st olika skinskidor, dom satsar rejält på dom.

 

Nu har jag testat flytta bindningarna på mina Fischer Twin skin race.

 

Bindningen längst fram: sämst glid + mest tjuvsläpp

Bindningen i nollan: bästa glidet + några tjuvsläpp

Bindningen längst bak: betydligt sämre glid än i position 0 + minst tjuvsläpp

Skidorna har varit fantastiska så inget fel på dem. Har en ny teori. Skidorna har gått 150 mil så skinnen har säkert sett sina bästa dagar fast de inte ser slitna ut utåt. Teorin är att när jag flyttar bindningen framåt så hämtar jag fästet med den mest slitna delen av skinnet som är längst fram och därav blir fästet sämst. När jag däremot flyttar bindningen bakåt så får jag fästet med den del av skinnet som är minst slitet, alltså det som är längst bak. Så hur Fischer tänkt att de ska fungera stämmer säkert, men bara när skinnet är relativt nytt.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag tagit bort Turnamicbindningarna på mina skinskidor och tejpat fast min gamla NNN1-bindningar, Avsikten är att testa om det berodde på de tjocka, stela sulorna på mina nya Alpinapjäxor att det inte stämde alls i diagonal och stakning med frånskjut. Jag har monterat dem på samma ställe som mina borrade Rosskidor 203 cm, vilket blev lite framför balanspunkten, glömde dock att märka ut fästpunkten i -1 som T-bindningarna satt i, men det kan kolla upp i efterhand. Är just nu lite snuvig, men är jag inte sämre i morgon skall jag göra ett test mot mina Ross kallföresskidor.

Idag har jag testat skinskidorna med fasttejpad NNN1-bindning. Det var en helt andra skidor jag åkte på både diagonal och stakning med frånskjut fungerade och fästet var bra. Snön var nyspårad nysnö ca 0 i luften men minus i snön. Jag hade med mina Ross kallföresskidor med samma glidvalla och 7 lager fästvalla (grund, -3-7 invärmt, Rode Super och Multigrade omväxlande ytterst Vauhti blå -4-10) Gjorde glidtest och skinskidorna gled aningen bättre i en mindre backe i två tester, dvs likvärdigt pga aningen för mycket fäste.

En fundering: är sulorna på andra märken tunnare och mindre stela, så att de ger bättre känsla ?

Link to comment
Share on other sites

Skidorna har varit fantastiska så inget fel på dem. Har en ny teori. Skidorna har gått 150 mil så skinnen har säkert sett sina bästa dagar fast de inte ser slitna ut utåt. Teorin är att när jag flyttar bindningen framåt så hämtar jag fästet med den mest slitna delen av skinnet som är längst fram och därav blir fästet sämst. När jag däremot flyttar bindningen bakåt så får jag fästet med den del av skinnet som är minst slitet, alltså det som är längst bak. Så hur Fischer tänkt att de ska fungera stämmer säkert, men bara när skinnet är relativt nytt.

Det låter som en mkt rimlig förklaring.

100 mil på samma skin var rådet jag fick när jag köpte mina, kanske det blir ännu kortare om man kör mkt på fräst vass snö? 

Tricket är väl att hitta det optimala slitet på skinet för bästa glid och fäste. (Om man ska tävla med dom)

jag rakade bort 2cm både fram och bak och upplevde att jag fick lika bra fäste och lite bättre glid.

Link to comment
Share on other sites

tihi, saatani, när jag hade ett par (eller möjligen 2) var jag sååå nära byta... (långt före move kom)

 

jo, skillnaden mellan trampdyna och mitt på foten är ju mer än ngra få cm. - vore intressant kolla på skidor hur mkt skillnaden som en move-bindning erbjuder gör på spannhöjd.

 

I sammanhanget är det ju ändå ganska lätt att byta. Jag köpte en hel låda niskonverteringsplattor för väldigt lite pengar. Sen bara att skruva i dem och köpa några första bindningar. Inte jättestörigt att ha lite för få i början, för de är ju lätta att flytta. Sen dyker det upp nån blocket-annons nånstans med bindningar efter ett tag och man kan komplettera med ett gäng till och täpper till luckorna. 

Link to comment
Share on other sites

det är fascinerande att se hur spannet trycks ned markant lägre om man flyttar samma vikt/tryck ngra få cm framåt. Säg en skida med 1,8mm på halvvikt och 0,5 mm på helvikt vid trycket när man står på hela foten, om trycket (samma tryck, helvikt) sätts vid trampdynan istället så går spannhöjden ned till 0,2 mm. - Detta kan man ju oxå märka om man springer på tå isf hela foten att man får fast skidorna.

 

Jag tror / trodde verkligen på flyttbara bindningar, men verkar väl (??!) inte blivit ngn succe? - eller hur många fipplar med att flytta bindningen, främst under färd?

 

jag är sugen på byta till move, men har 11 par skidor med SNS...

Tror det är otur med tajming. Folk som gillar att lägga mycket pengar på och snacka om saker är, enligt min fördom, också folk som absolut inte vill lägga 1600 på bindningar och riskera kommentaren "Jaså, du traddar".

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
3 minutes ago, Carl A said:

lyfter denna...
är det ngn som vill höja/dissa move switch, har ngn input?

tänker främst inte enbart skin, utan snarare främst vanliga fästvallade skidor

Om du menar konverteringskittet till NIS utan Move så är lite lurigt för att hela bindningen sitter med den dubbelhäftande tejpen. Jag tycker jag har varit extremt noga att göra rent etc, men har ändå tappat en bindning. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/8/2023 at 8:58 PM, Fredrik H said:

Nu har jag testat flytta bindningarna på mina Fischer Twin skin race.

 

Bindningen längst fram: sämst glid + mest tjuvsläpp

Bindningen i nollan: bästa glidet + några tjuvsläpp

Bindningen längst bak: betydligt sämre glid än i position 0 + minst tjuvsläpp

 

Min teori är att det är lika lätt att trycka ihop spannet längst bak som längst fram, men eftersom att fästzonen framför tån blir längre med bindningen längst bak, blir fästet bättre. Men glidet blir lidande i båda yttre positionerna, 0:an verkar vara mest optimalt för glidet.

Annars har man ju hört att flytta fram ger bättre fäste och sämre glid och flytta bak ger bättre glid och sämre fäste - gäller inte den rekommendationen längre ?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Carl A said:

min undran var om det är sådan stor poäng att kunna flytta bindningen, om ngn nyttjar det i farten under lopp, om det öht är en större poäng att kunna göra det isf att valla om om det bara felar lite grann.

Det är ju väldigt lätt att flytta positionen på en vanlig bindning. 

Killgissar lite men gränsen för Movebindningen går väl någonstans i led 5 på vasaloppet, ingen i dom främre leden har den. Har sett den en gång under tävling och det var i Ski Classic för några år sedan när Astrid Ö Slind gick med fäste i en backtävling och skulle flytta bindningen för att kunna diagonala sista biten, hon flyttade bindningen men då var Ida Dahl redan i mål på helt blanka skidor. Hon fick nog bra betalt av Rottefella för att testa.

Link to comment
Share on other sites

Har Move Switch på mina skins och det gör lite skillnad att skruva fram inför en längre motluta och skruva bak när det är stakning och glid som dominerar.

Har Move Race som just nu sitter på mina tävlingsskidor men har inte testat på tävling för jag skejtar mest nu för tiden.

Har även ett par Move Tune som jag ska testa på ett par skateskidor och sakta börja övergången till NNN även på skate.

Inga problem med tappade bindningar än, ta i trä, men har heller inte stresstestat på tävling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 1/11/2024 at 9:00 PM, Volevodin said:

Annars har man ju hört att flytta fram ger bättre fäste och sämre glid och flytta bak ger bättre glid och sämre fäste - gäller inte den rekommendationen längre ?

Det stämmer nog överlag, men enligt experter är det inte alltid så enkelt och dels var ju inte mitt test vetenskapligt genomfört och dels var skinnen slitna. Man kan således förmoda att de var mest slitna längst fram där det släppte som mest. Till denna vinter har jag bytt skinnen och nu blev det att skaffa Mix versionen (70% Mohair 30% Polyester) för att de var nästan hälften billigare. Några observationer jämfört med original skins som var 100% Mohair:

  • Sämre glid i alla lägen (det känns som de skulle ligga mot snön hela tiden)
  • Fästet är bättre i alla lägen (kan ha bindningen längst bak och ha bra fäste)
  • Det nyper inte till vid stakning i alla lägen (med gamla skins gjorde jag flera kullerbyttor)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2/5/2023 at 6:24 AM, Fredrik H said:

Silikon från Biltema är fel produkt enligt min åsikt. Vill man köra på ”Biltema” linjen ska det vara någon produkt som gör skinnet hydrofobiskt, så eventuellt skulle det funka med impregneringsmedel för skor och textiler.

https://www.biltema.se/hem/skovard/skovard/impregneringsspray-300-ml-2000028518

Tar lite tillbaka det jag skrev tidigare. Läste på Vauhti Skin Care Red förpackningen att det innehåller denaturerad sprit och polydimetylsiloxan. Dvs. någon typ av silikon.

 

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...