Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted

Vill inte jinxa på något sätt, men just nu så ser det ganska lovande ut för mig som gillar snabbt och lätt före. Plusgrader på dagarna i veckan och minus på natten så det fryser till. Risk för socker vid fräsning dock.

 

Jag ska åka en sträcka på stafetten på fredagen, hoppas få lite koll på snöförhållandena då, det är alltid lika svårt (men underhållande) att sitta här på distans och spekulera.

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Ett ställningstagande som många står inför och det är valla själv eller lämna in skidorna. Vallar man själv kan man anpassa lite efter sin åkstil men har ingen att skylla på om vallningen misslyckas. Jag har hört både nöjda och missnöjda skidåkare, som lämnat in sina skidor för vallning. Vad har ni för erfarenhet av att lämna in skidorna ?

Jag lämnar nästan alltid in skidorna för glidvallning och det har varit blandat alewalds i Stockholm eller uppe i Mora men jag har helt klart haft bäst glid när jag lämnat på Alewalds. Så nu blir det bara där i fortsättningen. Gick ju bra på tjejvasan i år :)

Posted

Jag körde på Violett(SkiGo) på Blå klistergrund(Swix) på Skinnarloppet i Malung. Liknande förhållanden med högre andel finkornig snö än vad jag hade förutsett. Blev lite för bra fäste så det kostade glid. Om prognos till Vasan står sig så kommer jag troligen att lägga Swix grön burk i botten och V30 Blå ovanpå. Är nöjd om det duger hyggligt till Evertsberg. Är jag tillräckligt pigg där så stakar jag resten. Är jag trött där så har jag tid att stanna och lägga på några lager Violett. Vill inte supa bort något glid i onödan går nog på en ganska kall burkvalla från början.

 

Är ganska övertygad om att spårmaskinen lyckas fräsa upp en massa finkornig snö natten innan. Oavsett hur mycket plus det varit dagarna innan...

Posted

Magnus1969, du är nog stark nog att klara det.

 

Men dessa spåren är omfrästa så många gånger att korn är rätt beskrivning på snön, omvandlad sedan länge.

Jag kan absolut tänka mig kallare än violett, tex Blå super extra (Rode) eller Viola Multigrade om jag känner mig osäker men Chola i botten med tunn Violet Special (Rode) tror jag fortfarande på för mig. Höga klisterspann gör att jag vågar fortfarande, Cold skidor hade jag kanske vallat annorlunda.

 

Men prognos ändrar sig nog snart igen…

Posted

Intressant med skidval. Har ett par vardera Cold och Warm av Madshus Redline 3.0. Åkte på varmparet ifjol och i år tänker jag testa kallaparet om inte glidtester dagen innan ger ett annat råd. Har glidpreppat båda paren likadant så bästa paret åker jag på. Kommer att åka kall burk oavsett par även om det förstås finns lite mer marginal på varmparet.

Posted

Blir stakning för min del. 
 

Med andra ord bara glidvallning som gäller. Har möjlighet att lämna in hos en privat "nörd" i Sälen för glidvallning. Han tillhör inte något stall eller större organisation men är enligt rykten på byn flitig och engagerad. 

 

Min fråga: Hur mycket skiljer det sig egentligen att lämna för (glid)vallning hos de etablerade organisationerna vs., mycket intresserade privatpersoner? Känns som att tex 157 bör ha mer resurser (tex teståkare), å andra sidan känns det som risk för massvallning och därför inte engagemanget som kanske gör det där lilla extra. Tänker lite turistfälla... Personligen är jag helt tappad när det kommer till vallning. VL3.

Om det är en skillnad - Hur signifikant är den? Är det värt det tredubbla priset? 

 

Ni som vallar i Sälen, var? Har ni hört om några gubbar som ska vara duktiga? 

Posted

Intressant med skidval. Har ett par vardera Cold och Warm av Madshus Redline 3.0. Åkte på varmparet ifjol och i år tänker jag testa kallaparet om inte glidtester dagen innan ger ett annat råd. Har glidpreppat båda paren likadant så bästa paret åker jag på. Kommer att åka kall burk oavsett par även om det förstås finns lite mer marginal på varmparet.

Vilken struktur har du på dem?

Original eller omslipade?

Posted

Vilken struktur har du på dem?

Original eller omslipade?

Båda paren slipade till denna säsongen. LJ01 på kallparet och LJ02(typ mediumslip) på varmparet. Sedan har jag experimenterat lite med toppstruktur på båda paren men tror att de är hyggligt återställda efter det.

 

LJ01 anses vara en kallslip men efter tester i nysnö och några minusgrader så lutar jag åt att den är lite grov för de förhållandena. Vet att det finns ännu finare struktur så blir det en slip till på dem så blir det ännu finare än LJ01. Dvs, jag tror att kallparet kan ha en ganska bra struktur för lite korning snö. Plus att bärigheten med kallparet är bättre för en tungviktare. Men det ger sig, blir intressant att välja.

Posted

Båda paren slipade till denna säsongen. LJ01 på kallparet och LJ02(typ mediumslip) på varmparet. Sedan har jag experimenterat lite med toppstruktur på båda paren men tror att de är hyggligt återställda efter det.

 

LJ01 anses vara en kallslip men efter tester i nysnö och några minusgrader så lutar jag åt att den är lite grov för de förhållandena. Vet att det finns ännu finare struktur så blir det en slip till på dem så blir det ännu finare än LJ01. Dvs, jag tror att kallparet kan ha en ganska bra struktur för lite korning snö. Plus att bärigheten är bättre för en tungviktare. Men det ger sig, blir intressant att välja.

Tror du LJ01 är för grov?? Nästa steg är väl ingen struktur alls.

 

Misstänker att 157 kommer att rekommendera blå slip eller blå/gul om man är ute lite längre. Översätter man det till LJ-slip blir det ju ca. LJ2 eller LJ2/LJ3. Det kommer ju at va kallt i snön men det är bara några minusgrader vid 11 och frågan är hur mycket värmer solen? 

 

Lutar åt att gå på blå slip om inte prognoser blir varmare för då blir et blå/gul för att ha snabba skidor andra halvan. (led 3)

Posted

Det blir nog blå slip för mig om prognos håller. Har även ett par med blå/gul, men dom är nya och har inte testat dom jättemycket - inte haft någon superkänsla de gånger jag testat, men visst borde dom gå fint... Testat mot dom blåa en gång inför tävling då stack blå iväg (kornig snö), och alltid haft bra fart på dom blåa även kring nollan. Ett säkert kort, och att ha sugande på första halvan är otrevligt. 

Posted

Tror du LJ01 är för grov?? Nästa steg är väl ingen struktur alls.

 

 

Nä, LJ01 är absolut inte för grov för Vasaloppet nu på söndag. Men det finns nysnöförhållanden där jag fått för mig att den skär lite för mycket. Det finns finare slipstrukturer.

 

Frågan är hur mycket snön har omvandlats i Vasaspåret?

 

Förra året trodde jag på mycket omvandling men det var ändå ganska fin snö över myrarna. Spårmaskinen gräver nog djupt sista natten....

Posted

Oavsett om de gräver djupt så tror jag på omvandlad snö, finkornig såklart och där brukar det annars också bli grövre korn men inte i VL spåret. Om det blir minus på heldag sedan fredag kväll som det ser ut nu så tror jag dessutom på relativt torra förhållanden.

 

Så fin struktur lär fungera i denna prognosen, jag har svårt att gissa om 01 eller 02 fungerar bäst.

Mina 3.0 Cold har original fin struktur och förra året något sämre än LJ02 men det var i början, ingen aning om sista delen men gissar att konstsnön gav ännu mer fördel på slutet till LJ02.

 

Berätta gärna här hur testat i mångsbodarna gick, jag kan bara testa i Lindvallen på lördag tyvärr.

Posted

Ser ut att bli klockrent före för blå slip till på söndag!
Jag ska även köra första sträckan på Vasastafetten på fredag. Stakar Vasan men vill gå lugnt med fäste på fre och komma billigt undan. Räcker det med violett burk för att ta sig upp för backen om det är några minusgrader i starten eller behöver man även någon klistergrund tror ni?

Posted

Ser ut att bli klockrent före för blå slip till på söndag!

Jag ska även köra första sträckan på Vasastafetten på fredag. Stakar Vasan men vill gå lugnt med fäste på fre och komma billigt undan. Räcker det med violett burk för att ta sig upp för backen om det är några minusgrader i starten eller behöver man även någon klistergrund tror ni?

Jag siktar på precis samma upplägg. Har dock ingen säker plats på VL än, utan inväntar eventuella återbud från en researrangör. Det brukar bli avhopp på slutet, så det finns nog goda chanser att jag står på start på söndag med blanka skidor.

 

Jag funderar mest på skidval, både på stafetten och på VL. Långa eller korta glidzoner? 

Posted

Jag siktar på precis samma upplägg. Har dock ingen säker plats på VL än, utan inväntar eventuella återbud från en researrangör. Det brukar bli avhopp på slutet, så det finns nog goda chanser att jag står på start på söndag med blanka skidor.

 

Jag funderar mest på skidval, både på stafetten och på VL. Långa eller korta glidzoner? 

Det är en del i min fundering också. Stakskidor på VL - Utöver det har jag en varmföresskida med gul slip och en kallföresskida med grön slip som jag kan lägga fäste på. Siktar nog på den senare. Den har längre glidzoner samt en race-movebindning. Så tänker att jag kan ställa om den vid högsta punkten och staka därifrån. Tror ändå att det är bättre med fin slip och längre glidzoner på myrarna...

Posted

Jag funderar mest på om jag ska rilla universal racestruktur eller gå på

röd racestruktur? om det blir lite varmare på slutet [emoji848]

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Posted

Jag funderar mest på om jag ska rilla universal racestruktur eller gå på

röd racestruktur? om det blir lite varmare på slutet [emoji848]

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

 

Vet inte vilken röd struktur det är, men universal + rill låter som ett säkrare kort just nu. 

Posted

Vet inte vilken röd struktur det är, men universal + rill låter som ett säkrare kort just nu.

Jag skulle varit tydligare, jag menade Skimateria's rillade struktur, skillnaden mellan deras universal och röd (varm) är tryckande 1,9mm rill bakifrån till häl.

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Posted

Har två par skidor:

 

Redline 3.0 Cold med XCC Blå slip (långa glidzoner)

Redline 3.0 Warm med LJ03 slip (korta glidzoner)

 

Är LJ03 helt utesluten på Söndag tro? Körde med Cold-skidan förra året och den gick superbra fram till strax efter Evertsberg, sen var det lite trögt i fuktiga snön.

 

Ska köra första sträckan i Stafetten på Fredag, funderar på att testa hur LJ03 funkar där - eller kommer det vara väldigt jobbigt?

Posted

Har två par skidor:

 

Redline 3.0 Cold med XCC Blå slip (långa glidzoner)

Redline 3.0 Warm med LJ03 slip (korta glidzoner)

 

Är LJ03 helt utesluten på Söndag tro? Körde med Cold-skidan förra året och den gick superbra fram till strax efter Evertsberg, sen var det lite trögt i fuktiga snön.

 

Ska köra första sträckan i Stafetten på Fredag, funderar på att testa hur LJ03 funkar där - eller kommer det vara väldigt jobbigt?

De säger ju att första 7 milen är natursnö i år + att det ser ut att bli lite kallare i Mora än i fjol så blå slip borde gå bra längre än till Evertsberg.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...