Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja VL2023


snabben

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ett ställningstagande som många står inför och det är valla själv eller lämna in skidorna. Vallar man själv kan man anpassa lite efter sin åkstil men har ingen att skylla på om vallningen misslyckas. Jag har hört både nöjda och missnöjda skidåkare, som lämnat in sina skidor för vallning. Vad har ni för erfarenhet av att lämna in skidorna ?

Link to comment
Share on other sites

Ett ställningstagande som många står inför och det är valla själv eller lämna in skidorna. Vallar man själv kan man anpassa lite efter sin åkstil men har ingen att skylla på om vallningen misslyckas. Jag har hört både nöjda och missnöjda skidåkare, som lämnat in sina skidor för vallning. Vad har ni för erfarenhet av att lämna in skidorna ?

De år jag lämnat in har alltid vallningen känts bra gjord. Sen har det varit år just det skidparet inte passat bra i spåret, men det är ju en annan sak. Som när jag testade i stenhårda spår i mora på lördagen, och det sedan var nykörda lösa spår på söndagen, där hårda glidzoner gick hopplöst dåligt oavsett vallning. 

Link to comment
Share on other sites

Ett ställningstagande som många står inför och det är valla själv eller lämna in skidorna. Vallar man själv kan man anpassa lite efter sin åkstil men har ingen att skylla på om vallningen misslyckas. Jag har hört både nöjda och missnöjda skidåkare, som lämnat in sina skidor för vallning. Vad har ni för erfarenhet av att lämna in skidorna ?

Har lämnat hos vallassvhan 6 eller sju gånger. Alltid haft väldigt bra skidor. Viktigt att verkligen ha koll på fästzonen (om en vill ha det) hade jag fortfarande använt valla så skulle jag lämnat till Svahn igen.

Link to comment
Share on other sites

Ett ställningstagande som många står inför och det är valla själv eller lämna in skidorna. Vallar man själv kan man anpassa lite efter sin åkstil men har ingen att skylla på om vallningen misslyckas. Jag har hört både nöjda och missnöjda skidåkare, som lämnat in sina skidor för vallning. Vad har ni för erfarenhet av att lämna in skidorna ?

 

Att ha nån att skylla på spelar väl ingen roll när man väl är ute i spåret.

 

Jag lämnade in de första tre åren tror jag, sen konstaterade jag att med 3-4 par skidor i resesällskapet kan man lägga rätt mycket pengar på vallautrustning och ändå gå plus redan år ett. Jag har de 16 åren därefter oftast följt tillverkarnas råd, med nån personligt twist (brukar toppa med nåt lite hårdare för kall morgon i första backen) och har bara misslyckats en gång (nysnö och nollföre så jag var inte ensam och absolut inte värst på det).

 

Oftast har jag glidit avsevärt bättre än de runt omkring, men sånt beror på teknik och mod utöver vallan så det är inte en absolut sanning. Fästet är väderberoende, med jämn temperatur och håda spår har jag kunnat diagonala uppför brinken vid Zornmuseet, andra år har jag vallat om kring Oxberg när det både snöstruktur och temperatur har ändrat sig för mycket. 

 

Min erfarenhet är att de hellre är för generösa än för snåla med fästet när man lämnar in. 

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar väl prognoserna få lite sannolikhet men ser ut som lite kallare vid start VL vecka och sedan plus på dagen och få minus på natten. Standard så undrar om det är förra årets prognos eller från nuvarande väder?

Hoppas fortfarande på kallare väder med lätt snöfall. Blåextra burk och mer kämpa än rodelbanor för stakfantomer.

 

Inget pulver för min del men lite gammal Marathon blir det.

Link to comment
Share on other sites

Att ha nån att skylla på spelar väl ingen roll när man väl är ute i spåret.

 

Jag lämnade in de första tre åren tror jag, sen konstaterade jag att med 3-4 par skidor i resesällskapet kan man lägga rätt mycket pengar på vallautrustning och ändå gå plus redan år ett. Jag har de 16 åren därefter oftast följt tillverkarnas råd, med nån personligt twist (brukar toppa med nåt lite hårdare för kall morgon i första backen) och har bara misslyckats en gång (nysnö och nollföre så jag var inte ensam och absolut inte värst på det).

 

Oftast har jag glidit avsevärt bättre än de runt omkring, men sånt beror på teknik och mod utöver vallan så det är inte en absolut sanning. Fästet är väderberoende, med jämn temperatur och håda spår har jag kunnat diagonala uppför brinken vid Zornmuseet, andra år har jag vallat om kring Oxberg när det både snöstruktur och temperatur har ändrat sig för mycket. 

 

Min erfarenhet är att de hellre är för generösa än för snåla med fästet när man lämnar 

Annars brukar vi ju vara överens om att skidans struktur och spann är mycket viktigare för glidet än vallan ... ?  :-)

Link to comment
Share on other sites

Varje år har Swix något nytt, tur är väder eftersom det brukar vara just det som krävs då…

 

Känner mig rätt nöjd min uppsättning fluorfria fästvallor, gamla traditionella och med erfarenhet så brukar det gå bra.

Lämna in är inte rätt för en kontrollfreak möjligtvis för glid men har ännu inte gjort det eftersom man får skidan lite sent för att kunna lägga fäste själv.

 

Just nu har Klart.se minus hela dagen och lätt medvind, plus på dagarna innan och minus på natten. Låter ännu en gång som snabbt för eliten?

Link to comment
Share on other sites

Varje år har Swix något nytt, tur är väder eftersom det brukar vara just det som krävs då…

 

Känner mig rätt nöjd min uppsättning fluorfria fästvallor, gamla traditionella och med erfarenhet så brukar det gå bra.

Lämna in är inte rätt för en kontrollfreak möjligtvis för glid men har ännu inte gjort det eftersom man får skidan lite sent för att kunna lägga fäste själv.

 

Just nu har Klart.se minus hela dagen och lätt medvind, plus på dagarna innan och minus på natten. Låter ännu en gång som snabbt för eliten?

Vädret kan såklart fortfarande ändra sig en massa gånger men just nu känns det som att stålsicklat kommer att fungera utmärkt.
Link to comment
Share on other sites

Själv står jag inför valet att staka vs., gå med fäste. Just nu är min inställning att jag låter föret avgöra. Vid hårda / snabba spår gå blankt och vid trögt / kärvt gå med fäste (eventuellt skins t.o.m). 

Min uppfattning är att föresperspektivet sällan lyfts fram i diskussioner ang., fäste / blankt... Det talas mer om var man har någon slags komparativ fördel baserat på träning och fysik. Missar jag något? 

Link to comment
Share on other sites

Själv står jag inför valet att staka vs., gå med fäste. Just nu är min inställning att jag låter föret avgöra. Vid hårda / snabba spår gå blankt och vid trögt / kärvt gå med fäste (eventuellt skins t.o.m). 

 

Min uppfattning är att föresperspektivet sällan lyfts fram i diskussioner ang., fäste / blankt... Det talas mer om var man har någon slags komparativ fördel baserat på träning och fysik. Missar jag något? 

Jag går i samma tankar, men lutar nog åt blankt och staka - just för att slippa tänka på fästvallan :) Mentalt behagligt.

Link to comment
Share on other sites

Vågar nog inte gå blankt, så det blir nog "standard setup" Skimateria's universal race struktur, kanske "röd" om det verkar bli varmt. Korta skins behandlade för varmföre. Resten får pannbenet stå för [emoji6][emoji23]

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer staka för tredje gången (andra på plats) i vad som förhoppningsvis blir min tionde målgång, så lite mindre ångest gällande vallan numera. Men man kan ju tänka tillräckligt mkt på val av skidor, struktur och glid. Sen får man se om man tar sig imål... Påväg upp ur en rejäl covidinfektion.

Link to comment
Share on other sites

Nästan dubbelt så många genomförda lopp så nojar jag mindre om vallan faktiskt men hittar alltid något som oroar… som vilken skida eller vindskyddet under tävlingsdräkt (frusen) eller är det en förkylning på gång (hasselpollen finns nu).

 

Massor av saker att oroa sig för, snö ger ju längre åktid osv.

 

Stakning tar bort en orosfaktor men lämnar tillräckligt

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att jag fryser om fötterna som satan när jag stakar vs att gå med fäste. Adresserar ni det för ett så långt lopp som Vasan? Jag har bara stakat kvallopp, och kan tycka att det blev kallt om tårna även vid lopp i +8C...
Känns som det väldigt snart bli överdrag, och rent lurigt (batterivärmeläge) om ett gäng minus. För mig iaf. 

Link to comment
Share on other sites

Mångsbodarna -5 som kallast på natten och -1 på dagen, lätt medvind.

Knapp plusgrad på lördagen och några minus på natten lär ge spår som faller samman efter ett tag men snabbt för eliten. Tufft med medalj i denna prognosen men lättvallat när det inte finns någon nysnö alls i veckan innan.

 

Vad tror ni, håller prognosen?

Jag gissar 2 grader varmare…

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att jag fryser om fötterna som satan när jag stakar vs att gå med fäste. Adresserar ni det för ett så långt lopp som Vasan? Jag har bara stakat kvallopp, och kan tycka att det blev kallt om tårna även vid lopp i +8C...

Känns som det väldigt snart bli överdrag, och rent lurigt (batterivärmeläge) om ett gäng minus. För mig iaf.

 

Jag tycker några plus nästan är värst då det blir ett halvsmält lager snö runt pjäxorna som kyler rejält. Vid diagonal sparkar man ju bort det med jämna mellanrum. De senaste åren med stenhårda spår frös jag inte alls.

 

Tror överdrag är lösningen, men har inte testat och det gäller väl att man inte blir svettig också.

Link to comment
Share on other sites

Själv står jag inför valet att staka vs., gå med fäste. Just nu är min inställning att jag låter föret avgöra. Vid hårda / snabba spår gå blankt och vid trögt / kärvt gå med fäste (eventuellt skins t.o.m). 

 

Min uppfattning är att föresperspektivet sällan lyfts fram i diskussioner ang., fäste / blankt... Det talas mer om var man har någon slags komparativ fördel baserat på träning och fysik. Missar jag något?

 

Du har helt rätt, jag skulle säga att det skiljer två led på om det lönar sig att staka beroende på tröghet. Det är stor skillnad på att tappa all fart redan i botten på backen och att nästan flyga upp halvvägs innan man ens tänker på det.

Link to comment
Share on other sites

Läste idag att Vasloppsgeneralen var positiv till snötillgång och åkförhållanden de närmaste dagarna så långt de någorlunda säkra väderprognoserna sträckte sig. Det nämndes att det är natursnö de första 7 milen och konstsnö de sista 2 milen. Hårt snölager undertill skulle det finnas.

 

Om man gissar på +2gr de sista två milen. Hur skiljer sig konstsnö mot natursnö när det kommer till optimalt val av skidor och struktur?

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju hoppas att det inte kommer någon snö de närmsta dagarna före loppen. Det värsta scenariot skulle vara om förhållandena var som idag i södra Småland. Tung, sugande blötsnö sög fast skidorna och gjorde det väldigt jobbigt att ta sig fram. Jag fick staka nerför långbacken trots att åkte på skejtskidor utan fäste. Förra gången passerade jag milen på 45 min, nu tog det nästan en timme, så jag nöjde mig med 12 km, kändes som jag åkt minst det dubbla. Även om jag själv inte skall åka,så önskar jag er någorlunda drägliga förhållanden i de lopp ni skall åka, plågofaktorn får ju inte överstiga nöjesfaktorn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...