Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Staka Vasaloppet


Volevodin

Recommended Posts

Lagom kondition brukar ju kalla sträckan mellan Risberg och Evertsberg för "falskplatån" och det tycker jag stämmer ganska bra. Ser platt ut på banprofilen men är ganska gnetigt. Jag var rejält sliten i Evertsberg så drog i mig två gels där och kunde den återhämta mig ner mot vasslan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

7 minutes ago, Per Gu said:

Lagom kondition brukar ju kalla sträckan mellan Risberg och Evertsberg för "falskplatån" och det tycker jag stämmer ganska bra. Ser platt ut på banprofilen men är ganska gnetigt. Jag var rejält sliten i Evertsberg så drog i mig två gels där och kunde den återhämta mig ner mot vasslan.

Två gels innan "rökpausen" alltså!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Professorn said:

De backar du beskriver beskrivs ju alltid som de jobbiga partierna. Jag blev dock förvånad över alla backar som kommer mellan Risberg och Evertsberg. Varför skriver ingen om dem? Upplevde dem som jobbiga 🙂

Det du tänker på är väl vad Erik Wickström i Lagom Kondition podden brukar kalla för "falskplatån". Inget jag brukar besväras av nämnvärt. De är så pass korta. Är det något man kan tycka är jobbigt är det ju dessa längre ihållande stigningar när man verkligen får jobba med tekniken under en längre tid för att ta sig fram ekonomiskt.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Per Gu said:

Ja det visade sig vara ett bra drag för kunde öka farten och åka om ganska många från lundbäckeriet in till mål

Lagom Kondition har döpt utförskörningarna efter Evertsberg till "Rökpausen". Bara att stå i spåret 10minuter och fullt möjligt att blossa hela vägen utför....

Link to comment
Share on other sites

Lagom kondition brukar ju kalla sträckan mellan Risberg och Evertsberg för "falskplatån" och det tycker jag stämmer ganska bra. Ser platt ut på banprofilen men är ganska gnetigt. Jag var rejält sliten i Evertsberg så drog i mig två gels där och kunde den återhämta mig ner mot vasslan.

 

Ja en blev allt lite sugen på att dra i sig en cigg eller två 🙂

Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2024 at 4:16 PM, Per Gu said:

Lagom kondition brukar ju kalla sträckan mellan Risberg och Evertsberg för "falskplatån" och det tycker jag stämmer ganska bra. Ser platt ut på banprofilen men är ganska gnetigt. Jag var rejält sliten i Evertsberg så drog i mig två gels där och kunde den återhämta mig ner mot vasslan.

 

Ja en blev allt lite sugen på att dra i sig en cigg eller två 🙂

Eller varför inte en öl efter allt socker i sportdrycken. Tjejerna som serverade Mariestad i målet borde ha stått där också med lite öl.

Link to comment
Share on other sites

Det ”tråkiga” med staktrenden är ju att det fuskas nåt så oerhört. Höll mig i år längre ner i fältet än vanligt(runt placering 2000-3000) och jag fick ihop åtminstone 50 pers som skulle diskats utan tveksamheter. De flesta är dessutom medvetna om vad dom gör för så fort det kommer backar med ”teknikkontroll” saxas det korrekt. Annars skejtas det fan friskt. Både att man glider i saxningen och att man faktiskt kör ren växel 2. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, NLundmark said:

Det ”tråkiga” med staktrenden är ju att det fuskas nåt så oerhört. Höll mig i år längre ner i fältet än vanligt(runt placering 2000-3000) och jag fick ihop åtminstone 50 pers som skulle diskats utan tveksamheter. De flesta är dessutom medvetna om vad dom gör för så fort det kommer backar med ”teknikkontroll” saxas det korrekt. Annars skejtas det fan friskt. Både att man glider i saxningen och att man faktiskt kör ren växel 2. 

Ja det är väldigt tråkigt. Jag låg runt 700 hela loppet och såg väldigt många som gled ordentligt på steget dock ingen som gick på växel 2. Har sagt det förr och säger det igen att om en inte klarar staka vasalo utan att saxa så är det bättre att ha fäste.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Per Gu said:

Ja det är väldigt tråkigt. Jag låg runt 700 hela loppet och såg väldigt många som gled ordentligt på steget dock ingen som gick på växel 2. Har sagt det förr och säger det igen att om en inte klarar staka vasalo utan att saxa så är det bättre att ha fäste.

Så du menar att Runar Skaug Mathisen ska gå med fäste för att han saxade i första backen? Eller att Northug ska ha fäste för att han saxade i Lundbäcksbackarna?

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Mattias_S said:

Så du menar att Runar Skaug Mathisen ska gå med fäste för att han saxade i första backen? Eller att Northug ska ha fäste för att han saxade i Lundbäcksbackarna?

Runar och Petter är proffs de klara att hålla sig till reglerna, tyvärr så är det många motionärer som inte gör det.

Link to comment
Share on other sites

Saxning(korrekt utförd) som komplement till stakningen är antagligen en naturlig utveckling av stakandet. Det blir väl eliten som får visa vägen i sporten och vad som är det snabbaste och energieffektivaste sättet att ta sig från A till B på en given bana.

Fusket med att glida på skären, eller rent av skejta, på klassiska lopp är en helt annan fråga. Kan bara hanteras med ökad kontroll och strängare straff så folk lär sig.

Tänk om det satt en gäng fasta kameror i startbacken på VL. Det skulle kanske vara avskräckande nog för de flesta att veta om att risken för diskning efter videogranskning fanns.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Trampe said:

Saxning(korrekt utförd) som komplement till stakningen är antagligen en naturlig utveckling av stakandet. Det blir väl eliten som får visa vägen i sporten och vad som är det snabbaste och energieffektivaste sättet att ta sig från A till B på en given bana.

Fusket med att glida på skären, eller rent av skejta, på klassiska lopp är en helt annan fråga. Kan bara hanteras med ökad kontroll och strängare straff så folk lär sig.

Tänk om det satt en gäng fasta kameror i startbacken på VL. Det skulle kanske vara avskräckande nog för de flesta att veta om att risken för diskning efter videogranskning fanns.

Instämmer!

Jag testade att köra utan fäste i helgen och saxa upp för några branter. När jag kikade ner på skidorna var det ofta dessa gled ett par cm. Fick verkligen koncentrera mig för att inte glida.

Kanske saxteknik är något att träna mer på?

Det är väl i princip nolltolerans mot att glida (även bara en centimeter).

Link to comment
Share on other sites

lite kameror här o där och lägg ut filmerna för envar att granska och sedan anmäla till VL (med angivande av tidssekvens och startNr) som fattar sitt beslut. - Lär vara många som kikar igenom och upptäcker det mesta, så VL inte behöver lägga tid på att kika igenom hela filmerna.,

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Frederiksen said:

Saxförbud hade varit bättre för stakningens framtid😀

Kanske det ja. Annars så har frågan stora likheter med att försöka förbjuda stakning på klassiska WC-lopp till förmån av diagonalåkningens bevarande. Rätt sätt att hantera sportens utveckling?

Eller V-stilen i backhoppning som Jan Boklöv var först med. Blev bespottad en säsong, sen blev det standard för alla.

Förbjuda saxning, nja….

Motionärerna behöver förstås ha denna krypväxel ibland för att orka. Eliten behöver den troligen inte för att orka med en backe. Men vissa har kanske kommit på att de vinner på att spara armarna och saxa istället?

Smart utveckling och inget fel i det.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Carl A said:

lite kameror här o där och lägg ut filmerna för envar att granska och sedan anmäla till VL (med angivande av tidssekvens och startNr) som fattar sitt beslut. - Lär vara många som kikar igenom och upptäcker det mesta, så VL inte behöver lägga tid på att kika igenom hela filmerna.,

Nån får väl träna upp en AI-granskare som grovsållar och föreslår diskningar annars. 

Eller diska o diska. En timmes tillägg kanske räcker ändå. Per förseelse. 

Link to comment
Share on other sites

Tidstillägg är väl bäst? Som för nedskräpning, mycket muttrande från mig och andra rörande  elitens gelpåsar i spåret… såg i efterhand hur Alvar hanterade det och då stoppade han den tomma gelpåsen innanför byxorna. Snyggt!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Knappen said:

Tidstillägg är väl bäst? Som för nedskräpning, mycket muttrande från mig och andra rörande  elitens gelpåsar i spåret… såg i efterhand hur Alvar hanterade det och då stoppade han den tomma gelpåsen innanför byxorna. Snyggt!

Ja tidstillägg eller att den som fuskar blir placerad sist i resultatlistan. Gällande gels så tror jag att eliten skötte sig bra. Där jag var såg jag inte mycket förpackningar. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Knappen said:

Tidstillägg är väl bäst? Som för nedskräpning, mycket muttrande från mig och andra rörande  elitens gelpåsar i spåret… såg i efterhand hur Alvar hanterade det och då stoppade han den tomma gelpåsen innanför byxorna. Snyggt!

Givetvis är det inte så att eliten (troligtvis ingen) kastar gelpåsarna på marken med flit. De har dock en tendens att släppa när man har dem fastsatt med kardborre utanpå dräkten. Kan hända att kardborrens lim släpper från gelpåsen. En kompis till mig tappade förra året alla hans fyra gels på detta sätt innan smågan. Troligen dålig dubbelhäftande tejp på den kardborren han använde.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Stakis said:

Givetvis är det inte så att eliten (troligtvis ingen) kastar gelpåsarna på marken med flit. De har dock en tendens att släppa när man har dem fastsatt med kardborre utanpå dräkten. Kan hända att kardborrens lim släpper från gelpåsen. En kompis till mig tappade förra året alla hans fyra gels på detta sätt innan smågan. Troligen dålig dubbelhäftande tejp på den kardborren han använde.

Givetvis svårt att svara på hur avsiktligt det är men när man i en liten utförsbacke ser flera likadana paket/påsar bredvid varandra så ser det mer ut som langning och kasta när man är klar. Även om man tappar finns det såklart något slags ansvar, mängden påsar på vissa ställen verkar mer än otur tycker jag (vita påsar såg jag på många ställen?).

Link to comment
Share on other sites

Vill fortfarande hävda att Andreas Nygaard borde blivit straffad med tidstillägg 2022, eftersom han när han bröt sin stav och fick en ny av en lagkamrat, släppte den delen av staven han hade i handen och körde vidare. Allt fångat av SVTs kamera i sändningen. 

Lite ironisk, men ändå

Link to comment
Share on other sites

Körde öppet spår Söndag (6,30) i år med samma skidor, instegsmodell skin som förra året. Tränat 25mil stakning på dessa skidor (hårda konstsnöspår) Intervaller på stakmaskinen, 8mil.
Har bra kondition och känner mig stark. 
Skinfästet fick jag aldrig att fungera i diagonalen. Men jag kunde springa upp för backarna, (sprang upp för många). Skönt att byta ställning. Att staka sig upp för dom backarna var helt omöjligt. Men jag vet inte om det är på grund av skidorna. Jag har aldrig testat ett på DP skidor. 
Antar att skinskidan sviktar i lite när man stakar intensivt uppåt. 
 

Men kan det vara så enkelt att om jag bara byter till DP så kommer det kroppen lösa resten ?

Tänkte om man hittar ett par DP på rean nu. ( Råkade ju anmäla mig till nästa års lopp. )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...