Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Staka Vasaloppet


Volevodin

Recommended Posts

6 hours ago, BartTaylor said:

Körde öppet spår Söndag (6,30) i år med samma skidor, instegsmodell skin som förra året. Tränat 25mil stakning på dessa skidor (hårda konstsnöspår) Intervaller på stakmaskinen, 8mil.
Har bra kondition och känner mig stark. 
Skinfästet fick jag aldrig att fungera i diagonalen. Men jag kunde springa upp för backarna, (sprang upp för många). Skönt att byta ställning. Att staka sig upp för dom backarna var helt omöjligt. Men jag vet inte om det är på grund av skidorna. Jag har aldrig testat ett på DP skidor. 
Antar att skinskidan sviktar i lite när man stakar intensivt uppåt. 
 

Men kan det vara så enkelt att om jag bara byter till DP så kommer det kroppen lösa resten ?

Tänkte om man hittar ett par DP på rean nu. ( Råkade ju anmäla mig till nästa års lopp. )

Att åka på ett par DP skidor gör ju inte att du per automatik tar dig upp stakandes uppför backar men de kan upplevas som lite snällare när de möter en backe medan klassiska skidor (både med och utan fäste på) kan ha en tendens att "bottna ur" och nypa lite grann när man har mycket tyngd framåt ver skidorna. Den känslan kan säkert bli än mer påtagligt med skin-skidor då det "bygger" ut mer från belaget än fästvalla.

Men DP skidorna går ju heller inte av sig självt uppför... 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

On 3/23/2024 at 4:52 AM, BartTaylor said:

Körde öppet spår Söndag (6,30) i år med samma skidor, instegsmodell skin som förra året. Tränat 25mil stakning på dessa skidor (hårda konstsnöspår) Intervaller på stakmaskinen, 8mil.
Har bra kondition och känner mig stark. 
Skinfästet fick jag aldrig att fungera i diagonalen. Men jag kunde springa upp för backarna, (sprang upp för många). Skönt att byta ställning. Att staka sig upp för dom backarna var helt omöjligt. Men jag vet inte om det är på grund av skidorna. Jag har aldrig testat ett på DP skidor. 
Antar att skinskidan sviktar i lite när man stakar intensivt uppåt. 
 

Men kan det vara så enkelt att om jag bara byter till DP så kommer det kroppen lösa resten ?

Tänkte om man hittar ett par DP på rean nu. ( Råkade ju anmäla mig till nästa års lopp. )

Att köpa en stakskida löser tyvärr inte problemet, det finns ingen quickfix här heller. Men det är absolut inte omöjligt att träna upp sig tills VL -25.

Starta träningsåret 1/5 som många gör och kör mycket rullskidor på tröga hjul. Försök att få ihop ca 200 mil fram tills snön kommer och sedan yttligare 100 mil på snö. Komplettera med styrketräning och intervaller på Skierg och ta gärna någon tekniklektion redan i vår för att nöta in rätt teknik.

Krydda sedan allt med ett par DP-skidor och staka något seedningslopp för att känna på hur det är på riktigt så kommer det att bli PB på vasan.

Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2024 at 7:39 AM, DaJo said:

Att köpa en stakskida löser tyvärr inte problemet, det finns ingen quickfix här heller. Men det är absolut inte omöjligt att träna upp sig tills VL -25.

Starta träningsåret 1/5 som många gör och kör mycket rullskidor på tröga hjul. Försök att få ihop ca 200 mil fram tills snön kommer och sedan yttligare 100 mil på snö. Komplettera med styrketräning och intervaller på Skierg och ta gärna någon tekniklektion redan i vår för att nöta in rätt teknik.

Krydda sedan allt med ett par DP-skidor och staka något seedningslopp för att känna på hur det är på riktigt så kommer det att bli PB på vasan.


Jag antar att det är så enkelt. Tack för ögonöppnaren. Finns inga genvägar. Lägger en order på tröga hjul i påsk 😄

Link to comment
Share on other sites

On 3/28/2024 at 3:59 PM, BartTaylor said:


Jag antar att det är så enkelt. Tack för ögonöppnaren. Finns inga genvägar. Lägger en order på tröga hjul i påsk 😄

Du känner när du är över staktröskeln. Det är mest en teknikfråga ändå om vi snackar att köra typ led5-fort.  Det behövs inga 300 mil enligt mig. Kan nog räcka med 100, men då får fokus läggas på att få in kvalitet uppför. Jag kan ju tycka att det är relativt lätt att staka kvallopp/vasan så länge man inte sätter massa krav att det också ska gå fort. Åka fort är lite lurigt, men att göra det per se - njae. 

Det du måste känna är att du inte behöver ta i speciellt mycket för att ta dig upp för "normala backar", och att din saxtröskel ligger ungefär där den ligger även med fäste. För mig kändes tröskeln passerad när jag började saxa på samma ställen som jag gör med diagonal (och att man på träning kan staka upp även där, men på tävling bättre att spara musklerna). 

Om det finns backar på Vasan som känns "helt omöjligt" är det en bit kvar ska säga. Inte mycket brant där... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...