KarhuDP Posted March 8 Report Share Posted March 8 Hej. I går kom seedningstabellen för Vasaloppet 2024.Enligt den tabellen kan man seeda sig till Vasaloppet 2024 genom att ha åkt Öppet Spår på söndagen 2023 exempelvis.Nu till min fråga.Gäller denna seedning även till NÄST KOMMANDE VASALOPP, fast jag åkt skit i loppet som gick helgen efter, dvs det riktiga Vasaloppet?Med andra ord GÄLLER ÖPPET SPÅR SOM SEEDNINGSGRUNDANDE FÖR TVÅ VASALOPP? MVHEn som undrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted March 8 Report Share Posted March 8 Ja det gör det. Årets öppet spår funkar bra till 2024. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted March 9 Report Share Posted March 9 Bästa seedningen innan nästa VL är den som räknas… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håll höger! Posted March 9 Report Share Posted March 9 Tror du menar till 2025?Tror det fungerar men att seedningen försämras ett led för varje år. Tex om man klarar led5 på öppet spår söndag 2023. Då kan man starta i led5 på vasaloppet 2024.Startar man inte i vasaloppet 2024, blir man seedad till led 6 år 2025.Inte helt 100 men tror det har fungerat så här tidigare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted March 9 Report Share Posted March 9 Nja jag menade att seedning till 2024 utgår ifrån bästa seedning i alla lopp som godkänns som seedning. Dvs om jag kör 2 lopp väljs bästa seedning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håll höger! Posted March 9 Report Share Posted March 9 Nja jag menade att seedning till 2024 utgår ifrån bästa seedning i alla lopp som godkänns som seedning. Dvs om jag kör 2 lopp väljs bästa seedning.Jo jag tänkte på trådskaparen.Tror det var till vasaloppet 2025 denne menade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted March 10 Report Share Posted March 10 Aha jag tolkade det som att han åkt (antingen på riktigt eller hypotetiskt) öppet spår 2023 och VL 2023.Men annars nej, seedning gäller bara ett år, vet inte om man kan åberopa seedning från tidigare år om man inte fullföljt ett lopp med den seedningen…Dvs om öppet spår 2023 ger led 3 och man startar 2024 och kör in på led 5 seedning så får man led 4 2025, men om man inte anmält sig till 2024 eller kört så tror jag det är svårt att hänvisa till 2023 öppet spår för anmälan till 2025. Testa eller fråga VL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KarhuDP Posted March 10 Author Report Share Posted March 10 Hej.Det här gäller.Har du åkt ÖPPET SPÅR EN SÖNDAG OCH SEEDAT IN DIG I ELIT LEDET GÄLLER DENNA SEEDNING- Nästkommande VASALOPP SAMT- Vasaloppet som körs nästa år. Exempel.Du körde ÖPPET SPÅR SÖNDAG 26 februari 2023 och seedade in dig i elit ledet får du.1. Starta i elit ledet under vasaloppet den 5 mars 2023 samt2. Starta i elit ledet under vasaloppet 2024. Detta dödade ALLA andra seedningslopp PUNKT! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus1969 Posted March 11 Report Share Posted March 11 Hej.Det här gäller.Har du åkt ÖPPET SPÅR EN SÖNDAG OCH SEEDAT IN DIG I ELIT LEDET GÄLLER DENNA SEEDNING- Nästkommande VASALOPP SAMT- Vasaloppet som körs nästa år. Exempel.Du körde ÖPPET SPÅR SÖNDAG 26 februari 2023 och seedade in dig i elit ledet får du.1. Starta i elit ledet under vasaloppet den 5 mars 2023 samt2. Starta i elit ledet under vasaloppet 2024. Detta dödade ALLA andra seedningslopp PUNKT!Det var ju en dramatisk slutkläm. Om man bevisat sin elitkapacitet genom resultat så är det väl inte mer än rätt att man får starta i eltled också? Vilken ordning hade du vela ha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KarhuDP Posted March 11 Author Report Share Posted March 11 Det var ju en dramatisk slutkläm. Om man bevisat sin elitkapacitet genom resultat så är det väl inte mer än rätt att man får starta i eltled också? Vilken ordning hade du vela ha? Dramatiskt och dramatiskt... Visste inte att seedning gäller två ordinarie Vasalopp. Där av är Öppet Spår Söndag ett SUPER seedningslopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted March 12 Report Share Posted March 12 man skulle ju önska att det fanns fler anledningar åka ett skidlopp än att seeda sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus1969 Posted March 12 Report Share Posted March 12 man skulle ju önska att det fanns fler anledningar åka ett skidlopp än att seeda sigDet är nog lugnt med eventuella elit-åkare som känner sig mätta på seedning efter ett Öppet Spår Söndag "SUPER seedningslopp". Det finns ju de som startar i led längre bak och önskar seeda upp sig. Det är nog fler där. Tyvärr är det lite si och så med deltagare på seedningslopp. Åkte ett par lopp och det var förvånansvärt få deltagare trots fina förutsättningar. Synd för det ger bra träning att få testa kropp och grejer i "skarpt läge". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaJo Posted March 13 Report Share Posted March 13 man skulle ju önska att det fanns fler anledningar åka ett skidlopp än att seeda sig Håller med, men det är ganska roande att läsa alla trådar om seedning. Det är alltid orättvis seedning alla är bättre än vad seedningstabellen visar??? Själv tycker jag att vasaloppet har en rättvis seedning. Har varit led 3 åkare i många år och brukar åka 4-5 tävlingar före VL för att det är roligt att tävla samt att det är bra träning. Seedningstiderna från dessa lopp följs åt hela tiden, har jag en bra dag är man högt upp i led 3 och längre ner om man inte har dagen. Resultatet på VL stämmer sedan med vad seedningsloppen visat så då funkar ju seedningen. Vill man ha en bättre seedning så är det bara mer träning som hjälper, inte göra om seedningstabellerna så dom passar resutatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts