Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ännu en "stavlängds"-tråd.. Tacksam för tips


Mats.O.Ves

Recommended Posts

Hej

Nybliven klassisk åkare som precis köpt klassiska längd och rullskidor (åkt skate större delen av livet), och har tänkt åka vasaloppet nästa år.

Till topic så skulle jag vilja ha hjälp med att bena ut hur långa stavar jag bör ha. Fick hem ett par 150cm stavar igår som dock bara mätte 144,5cm till reminfästningen från spets, vilket för mina 180cm med pjäxor ger ca 80% av kroppslängden.
Har läst mig till att 83% rekommenderas, helst för jag som är lite mer "satt" än generella skidåkaren och med långa armar. När jag ställer mig på rullskidorna med pjäxor så är reminfästningen precis i armhålan.

Bör jag byta till ett par 155cm (vilka borde vara 149,5cm upp till reminfästningen) för att komma till de magiska 83 procenten eller ska jag använda dessa? Det kommer ju att bli mestadels stakning både under träning och på vasaloppet, men kommer åka med fäste.

Tacksam för alla synpunkter. Helst vill jag ju bara köra med dessa och slippa hålla på med retur och postnord men jag är en sån person som får hjärnspöken om allt inte är "by the book"..

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Du har hunnit köra fem mil hemifrån på väg till fjällsemestern när spisen dyker upp i ditt huvud. Slog jag av plattan? Du är 83% säker på att du gjorde det. Fortsätter du eller vänder du? Hur tror du semestern blir om du fortsätter :D

Man kan ligga lite under maxlängd beroende på stil, men jag skulle säga att sannolikheten att 5cm under passar dig bäst är låg. Man kan alltid kapa.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet.


Har du väl börjat fundera i de banorna tror jag du kommer få svårt att släppa tankarna kring stavbytet. Funderingarna kring hur det faktiskt skulle kännas med andra stavar kommer sannolikt finnas där tills du prövar.

 

Skillnaderna stavarna emellan kommer inte vara markant, men visst känns det oftast både lite bättre och går lite snabbare med längre stavar. I synnerhet just för stakning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...