Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grundbehandling av skidbelag


Volevodin

Recommended Posts

21 hours ago, Torgeirs said:

Flouren har så store molekyler at den blir liggende som en coating utenpå sålen

De sier at det holder å slipe skia. Og det gjør de jo hele tiden

Tror inte de fluorerade paraffinerna har särskilt annorlunda molekylstorlek? Vore intressant att se tekniska källor på det!

Link to comment
Share on other sites

On 6/4/2023 at 11:10 PM, Torgeirs said:

Flouren har så store molekyler at den blir liggende som en coating utenpå sålen

De sier at det holder å slipe skia. Og det gjør de jo hele tiden

Kan det vara orsaken till att Vauhti rekommenderar  att grunda med "blå flourfri glidbit" och då är frågan hur molekylerna ser ut på de nya flourfria vallorna ?

Link to comment
Share on other sites

On 6/4/2023 at 11:17 PM, Torgeirs said:

OBS snakker om pulver. Ikke fluoren i voks som brukes til å binde pulver til sålen

Fluor som kan blandes med parafin trenger selvfølgelig inn i sålen. Det er jo hele poenget. Men pulver er rent fluorocarbone der all hydro er borte.

Og da er det lange skadelige kjeder som også glir veldig bra. De korte kjedene er lovlige. De lange er ulovlige i EU. 
C8 vs C6

Link to comment
Share on other sites

Pulver patenten

https://patents.google.com/patent/EP0132879A2/en#similarDocuments

0030]

It has also been ascertained that the solid lubricant according to the present invention exhibits the highest degree of sliding characteristics or slipperiness on surfaces of any polymeric material, o similar materials, provided these surfaces, on which the lubricant itself is applied, be porous, or be mechanically rendered porous, being preferably reticulated and/or sintered surfaces; the lubricant can indeed be thus mechanically adsorbed within the pores of the surface and remain firmly fixed thereto, the polymeric surface remain ing unaltered in that the perfluorocarbons are insoluble in the polymeric and similar materials.
 
adsorbed er ikke det samme som absorbed, 
Link to comment
Share on other sites

On 6/5/2023 at 8:25 PM, Anl said:

Tror inte de fluorerade paraffinerna har särskilt annorlunda molekylstorlek? Vore intressant att se tekniska källor på det!

Nei, jeg tror jeg egentlig er enig. FC molekylene lages vel ved å erstatte C med F i CH molekyler.

Men jeg tror ikke de splitter seg ved oppvarming og filtrerer seg sammen igjen ved nedkjøling slik som CH voks

Var det recrystalisization han kalte det etter noen forsøk han i toko podcasten

Link to comment
Share on other sites

Recrystalization

Måtte lese og se meg opp. Denne kjemileksjonen gir en god innblikk i hvorfor en må vente etter å ha glidet ski med varmvoks. Det tar tid før krystallene bygges opp igjen. 2 timer i følge toko, men de sier også at en kan la skia stå en uke

videoen viser hvordan noe av rekrystalliseringen går fort men det tar lang tid før alt er ferdig rekrystallisert

Tror nok jeg har blandet og ikke skilt på molekyler og krystaller i forklaringene, sorry

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mitt inlägg om tryckpunkter hamnade felaktigt i stålsicklingstråden. Min fundering är om man själv eller med proffesionell hjälp kan förbättra tryckpunkterna. Jag var inne på att man med en stålsickling skulle åstadkomma "dalar" i belaget, men risken är att man förstör skidan helt och hållet. Sen är det risk att det fastnar smuts i "dalen", vilket jag lade märke till när jag gjorde mitt test. En bit bakom hälen sicklade jag bort lite för mycket material och det var i den "dal" som det fastnade smuts, vill dock tillägga att det krävs transparent belag för att med ögat upptäcka var och hur mycket smuts som fastnat på belaget.

Ser man på kurvan i skiselector var tryckpunkterna sitter eller är manuell testning att föredra ? Skidsäljaren på Intersport i Falun 2011 använde ett bladmått, som han drog under glidytorna när jag stod på i vertikalläget och jag blev förvånad att belaget inte låg "dikt an" mot plattan utan hade partier där bladmåttet inte låg an och andra partier där det gick trögt att dra igenom. Säljaren förklarade att det hade med tryckpunkterna att göra. Anledningen mitt intresse för tryckpunkter är som jag tidigare redogjort för är att jag valde de skidorna med dåliga punkter och de gled dåligt. De gled lite bättre efter stenslipning, men om tryckpunkterna blev bättre efter slipningen går inte att avgöra, då jag inte har något facit på hur de var innan.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Volevodin said:

Mitt inlägg om tryckpunkter hamnade felaktigt i stålsicklingstråden. Min fundering är om man själv eller med proffesionell hjälp kan förbättra tryckpunkterna. Jag var inne på att man med en stålsickling skulle åstadkomma "dalar" i belaget, men risken är att man förstör skidan helt och hållet. Sen är det risk att det fastnar smuts i "dalen", vilket jag lade märke till när jag gjorde mitt test. En bit bakom hälen sicklade jag bort lite för mycket material och det var i den "dal" som det fastnade smuts, vill dock tillägga att det krävs transparent belag för att med ögat upptäcka var och hur mycket smuts som fastnat på belaget.

Ser man på kurvan i skiselector var tryckpunkterna sitter eller är manuell testning att föredra ? Skidsäljaren på Intersport i Falun 2011 använde ett bladmått, som han drog under glidytorna när jag stod på i vertikalläget och jag blev förvånad att belaget inte låg "dikt an" mot plattan utan hade partier där bladmåttet inte låg an och andra partier där det gick trögt att dra igenom. Säljaren förklarade att det hade med tryckpunkterna att göra. Anledningen mitt intresse för tryckpunkter är som jag tidigare redogjort för är att jag valde de skidorna med dåliga punkter och de gled dåligt. De gled lite bättre efter stenslipning, men om tryckpunkterna blev bättre efter slipningen går inte att avgöra, då jag inte har något facit på hur de var innan.

Om det är skidor med dåliga tryckpunkter så får man dem knappast aldrig att gå utmärkt, men vad jag förstått och själv upplevt är att det går att jämna ut tryckpunkterna lite genom att stålsickla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...