Jump to content

Grundbehandling av skidbelag


Volevodin

Recommended Posts

Detta är inte en tråd, där vi skall diskutera stålsickling vs glidvallning (finns ju redan L-E,s tråd) utan hur de som glidvallar sina skidor skall grundpreparera belagen för att vallan skall sitta kvar så länge som möjligt. Det innebär att man innehar en stålsickel i sin vallalåda och använder den som komplement tex vid träning eller uppfräschning av "fulskidor", men i "skarpt läge" (dvs tävling) så glidvallar man sina skidor för att få bästa möjliga glid.

Nu till trådens huvudtema;

Finns det några tester som visar om det är skillnader i att behålla vallan kvar i belaget mellan en stenslipad och en stålsicklad skida ? Det förutsätter att båda behandlas lika vad gäller grundvallning, ytvallning, sickling, borstning samt rillning.

Jag ställer denna fråga ur allmänt intresse för att få reda på om man "förstör" stenslipningsstrukturen med stålsickeln och därmed försämrar möjligheterna få till en optimal glidvallning.

Link to comment
Share on other sites

Det finns många noggranna instruktioner om man googlar på ämnet. T.ex följande https://skidvalla.se/pages/vallatips-langdskidor-glidvalla

Och skistart, som är inblandade i detta forum, har flera instruktionsfilmer hur du "grundbehandlar dina skidbelag" (även stegen före du lägger på  glidvalla med parafin och eventuellt toppar med fluor)

Link to comment
Share on other sites

Lager157 skiteam är helt öppna med hur de vallar och preppar. Laggar som är vallachef verkar försöka hålla det enkelt. 

Gällande skillnaden mellan stenslip och stålsicklat när det gäller hur väl vallan sitter kvar så är det kanske en intressant fråga. Av de jag pratat med som använder båda metoderna så verkar det inte vara något skillnad. 

Link to comment
Share on other sites

On 5/7/2023 at 8:39 AM, Per Gu said:

Lager157 skiteam är helt öppna med hur de vallar och preppar. Laggar som är vallachef verkar försöka hålla det enkelt. 

Gällande skillnaden mellan stenslip och stålsicklat när det gäller hur väl vallan sitter kvar så är det kanske en intressant fråga. Av de jag pratat med som använder båda metoderna så verkar det inte vara något skillnad. 

Det som erbjuds i sportaffärer styrs inte bara av efterfrågan och vad som ger bäst resultat utan till stor del av om det går att få ekonomisk lönsamhet i det man erbjuder. Det är en stor investering i en Tazzari stenslip, som kräver ganska många stenslipningar/år för att vara lönsam. Kan man i stället köpa in ett kit med stålsicklar och erbjuda stålsickling i stället tar man en mycket liten affärsmässig risk. I framtiden tror jag fler lokala sportaffärer kommer att erbjuda skidmotionärer denna service, då man slipper skicka iväg sina skidor till en skidbutik många mil bort. Sen givet har väl stenslipen fler grundstrukturer att erbjuda än stålsicklar, men troligt är att kostnaden för att få sina skidor stålsicklade borde bli lägre, men på högre nivå kommer nog stenslipning vara prio ett. Sen är det inte alltid nödvändigt att varken stenslipa eller stålsickla sina skidor, mina gamla Kästle klister med transparant belag har jag åkt på fabriksstrukturen i alla år (nästan 30) med utmärkt resultat.

Jag tror att glidvallor fortsatt kommer att vara det som de flesta väljer för att få optimalt glid i olika fören, medan underlaget för vallningen kan variera mellan olika åkare.

Sen tror jag man skall vara försiktig med att uttala sig om vilka metoder som kommer att vara gångbara för att få bort flouret ur belaget - det vet vi först efter att testapparaterna varit i drift och gränsvärdena bestämts.

ps. För egen del har jag inget behov att skaffa stålsickel, då jag är nöjd med mina stenslipade skidor vare sig det är fabriksslip eller omslipade. Dessutom har jag fått veta av en expert att det inte är någon bra ide att stålsickla gamla "naturrillade" fulskidor, då det "inte blir något bra resultat"

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Volevodin said:

Det som erbjuds i sportaffärer styrs inte bara av efterfrågan och vad som ger bäst resultat utan till stor del av om det går att få ekonomisk lönsamhet i det man erbjuder. Det är en stor investering i en Tazzari stenslip, som kräver ganska många stenslipningar/år för att vara lönsam. Kan man i stället köpa in ett kit med stålsicklar och erbjuda stålsickling i stället tar man en mycket liten affärsmässig risk. I framtiden tror jag fler lokala sportaffärer kommer att erbjuda skidmotionärer denna service, då man slipper skicka iväg sina skidor till en skidbutik många mil bort. Sen givet har väl stenslipen fler grundstrukturer att erbjuda än stålsicklar, men troligt är att kostnaden för att få sina skidor stålsicklade borde bli lägre, men på högre nivå kommer nog stenslipning vara prio ett. Sen är det inte alltid nödvändigt att varken stenslipa eller stålsickla sina skidor, mina gamla Kästle klister med transparant belag har jag åkt på fabriksstrukturen i alla år (nästan 30) med utmärkt resultat.

Jag tror att glidvallor fortsatt kommer att vara det som de flesta väljer för att få optimalt glid i olika fören, medan underlaget för vallningen kan variera mellan olika åkare.

Sen tror jag man skall vara försiktig med att uttala sig om vilka metoder som kommer att vara gångbara för att få bort flouret ur belaget - det vet vi först efter att testapparaterna varit i drift och gränsvärdena bestämts.

ps. För egen del har jag inget behov att skaffa stålsickel, då jag är nöjd med mina stenslipade skidor vare sig det är fabriksslip eller omslipade. Dessutom har jag fått veta av en expert att det inte är någon bra ide att stålsickla gamla "naturrillade" fulskidor, då det "inte blir något bra resultat"

Det där sista stämmer inte. Går få fina resultat med stålsickel även på rejält repiga skidor. 

 

Jag tror att den stora massan köper ett par skins och sen åker de på dem utan att bry sig om att varken stålsickla, stenslipa eller valla. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Per Gu said:

Det där sista stämmer inte. Går få fina resultat med stålsickel även på rejält repiga skidor. 

 

Jag tror att den stora massan köper ett par skins och sen åker de på dem utan att bry sig om att varken stålsickla, stenslipa eller valla. 

OK, "experten" erbjuder stålsickling mot betalning och vill väl inte åta sig jobbet att fräscha upp gamla repiga skidor om resultatet inte förbättrar glidet i större omfattning. Jag hade ett par "naturrillade" skidor som gled väldigt bra speciellt i blöta förhållande, troligt att de hade blivit sämre av stålsickling.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Volevodin said:

OK, "experten" erbjuder stålsickling mot betalning och vill väl inte åta sig jobbet att fräscha upp gamla repiga skidor om resultatet inte förbättrar glidet i större omfattning. Jag hade ett par "naturrillade" skidor som gled väldigt bra speciellt i blöta förhållande, troligt att de hade blivit sämre av stålsickling.

Ska det bli riktigt bra måste man ju få det plant, och har belagen t.e.x för mycket bulor i ändarna på fästzonen där ägaren ofta vänt med vallajärnet eller om belagen allmänt är väldigt konvexa/konkava så kan det vara omöjlligt. Det är en sak att ge sig på sina egna skidor tills de duger men en annan att åta sig andras.

Stenslipare gör ju också en bedömning om det går att ta sig an ett par.

Sedan är stålsickling alltid bättre med rilling. Man får väl se det ungefär som en stenslipad skida med kallstruktur som man tweakar efter förhållandena.

Link to comment
Share on other sites

En intressant fråga i detta sammanhang är hur mycket paraffin som sugs upp av belaget och om det skiljer sig mellan de två metoderna sten o stål. Först sicklas paraffinet bort på ytan och kvar finns det som är nere i vågdalarna. Sen skall vågdalarna borstar rena från paraffin så att det bara är en tunn film kvar, men finns det något paraffin kvar i "bergstopparna" eller är det "bergsplatåer" på stålsicklad yta ? (det handlar om mikronivå) Kanske forumvännerna från Norge har någon information om detta ? 

Link to comment
Share on other sites

Har någon egentligen testat hur stor roll det spelar om belaget inte är helt plant? Så länge man kan behandla/valla det, undrar jag om det verkligen spelar nån märkbar roll på en klassisk skida om den avviker nån millimeter en bit ut i glidzonerna

Link to comment
Share on other sites

Av videon från Skistart i "grannkanalen" framgår att fabriksslipen på nya skidor är mycket bra och preparerar man dem med hårt paraffin har man en mycket bra grund för fortsatt behandling av skidan. Rillning är en hel vetenskap och många nöjer sig med att komplettera med en flourkloss + borstning och då är det inte aktuellt med olika sicklar, rillar av olika slag. Då Skistart slutat erbjuda stenslipning gör man givetvis reklam för det sortiment man erbjuder till försäljning, inget konstigt med det.

Ett belag borde kunna suga åt sig paraffin, varför stoppar man annars in skidorna i en Hot Box och med ett hårt paraffin borde slitstyrkan bli större ?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt fråga en massa olika om Belag kan suga åt sig paraffin men aldrig fått något bra svar. För mig är det dock ointressant.  Att få helt perfekta skidor är kanske viktigt för eliten. För mig räcker det med att ha tillräckligt bra skidor. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det diskuterats på forumet, men jag funderar på om värmebandlingens påverkar på skidans struktur också kan ha betydelse.

Särskilt om man lägger en hård vallan som kräver mer värme att smälta. Om mer värme, men såklart inte så man skadar belaget, i sig är bra så får ju vallan en extra funktion som skyddare av belaget. Och man har ett extra moment mot att bara grundpreppa, borsta och rilla, så det kanske inte bara är vallans förtjänst att det blir bättre med den. (OBS säger inte att valla inte ger något)

Kan det här vara något? Jag har, av en slump då jag inte hade grejerna hemma, fått enormt bra fart på ett par nyslipade (sten av en av Sverige bättre slipare) med bara grafit, det var på Hestra skidultra och höll dessutom bra alla 12 timmarna. Om nu flor ska bort funderar jag på om bara ett hårt grafit är bästa vägen att gå framöver.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Thorrez said:

Jag vet inte om det diskuterats på forumet, men jag funderar på om värmebandlingens påverkar på skidans struktur också kan ha betydelse.

Särskilt om man lägger en hård vallan som kräver mer värme att smälta. Om mer värme, men såklart inte så man skadar belaget, i sig är bra så får ju vallan en extra funktion som skyddare av belaget. Och man har ett extra moment mot att bara grundpreppa, borsta och rilla, så det kanske inte bara är vallans förtjänst att det blir bättre med den. (OBS säger inte att valla inte ger något)

Kan det här vara något? Jag har, av en slump då jag inte hade grejerna hemma, fått enormt bra fart på ett par nyslipade (sten av en av Sverige bättre slipare) med bara grafit, det var på Hestra skidultra och höll dessutom bra alla 12 timmarna. Om nu flor ska bort funderar jag på om bara ett hårt grafit är bästa vägen att gå framöver.

Det stärker min teori om att det är onödigt att värma in ett mjukt paraffin på nyslipade/nya skidor utan kan gå på hårt direkt. På mina senaste skejtskidor värmde jag in hårt paraffin direkt på fabriksslipen + aktuell valla för dagen och glidet höll bra hela halvvasan hemma.                             Om det går att göra på stålsicklade skidor eller att det krävs ett mjukt paraffin pga en sämre uppsugningsförmåga har jag ingen uppfattning om.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Volevodin said:

Det stärker min teori om att det är onödigt att värma in ett mjukt paraffin på nyslipade/nya skidor utan kan gå på hårt direkt. På mina senaste skejtskidor värmde jag in hårt paraffin direkt på fabriksslipen + aktuell valla för dagen och glidet höll bra hela halvvasan hemma.                             Om det går att göra på stålsicklade skidor eller att det krävs ett mjukt paraffin pga en sämre uppsugningsförmåga har jag ingen uppfattning om.

Förre vallachefen på skidförbundet Urban Nilsson tog upp det där i ett avsnitt av Lagom Kondition att landslaget slutat joxboxa allteftersom sliparna blivit bättre. På med 2-3 lager hård valla direkt.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Thorrez said:

Jag vet inte om det diskuterats på forumet, men jag funderar på om värmebandlingens påverkar på skidans struktur också kan ha betydelse.

Särskilt om man lägger en hård vallan som kräver mer värme att smälta. Om mer värme, men såklart inte så man skadar belaget, i sig är bra så får ju vallan en extra funktion som skyddare av belaget. Och man har ett extra moment mot att bara grundpreppa, borsta och rilla, så det kanske inte bara är vallans förtjänst att det blir bättre med den. (OBS säger inte att valla inte ger något)

Kan det här vara något? Jag har, av en slump då jag inte hade grejerna hemma, fått enormt bra fart på ett par nyslipade (sten av en av Sverige bättre slipare) med bara grafit, det var på Hestra skidultra och höll dessutom bra alla 12 timmarna. Om nu flor ska bort funderar jag på om bara ett hårt grafit är bästa vägen att gå framöver.

Hur mycket grafit är det egentligen i en grafitvalla? Kanske bara så lite att vallan blir svart, men i övrigt har precis samma egenskap som utan ... ? 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Anl said:

Hur mycket grafit är det egentligen i en grafitvalla? Kanske bara så lite att vallan blir svart, men i övrigt har precis samma egenskap som utan ... ? 

Tror inte det hade med grafiten att göra utan att vallan var hård, på transparanta belag används ju inte grafitvallor. (jag använder aldrig min grafitvalla numera, kanske 10-15 år sedan den var populär,)

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Volevodin said:

Tror inte det hade med grafiten att göra utan att vallan var hård, på transparanta belag används ju inte grafitvallor. (jag använder aldrig min grafitvalla numera, kanske 10-15 år sedan den var populär,)

Var ju så jag också tänkte. Detta med tillsatser som grafit och molybden har jag aldrig hittat sannolika tekniska grunder till. Mer som att de låter bra i marknadsföringen än att de ska göra vallan mer hydrofob.

Link to comment
Share on other sites

Som kommentar till videon från Skistart vill jag tillägga att givetvis måste man var lyhörd för nyheter som kommer ut på marknaden för att om möjligt optimera vallningen oavsett vilken grundpreparering man har på sina skidor. Ges produkten lovord av proffsvallare är det läge att komplettera sin utrustning med produkten.

Håller en produkt inte måttet, så försvinner den ganska snart från marknaden, det har vi många exempel på. Hade det varit så att glidvalla inte tillfört något hade med största sannolikhet butikshyllorna blivit överfulla med osålda vallor - skidåkare och vallare är inte en samling lättlurade "fårskallar"⛷️

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Parafin blander seg med plasten. Myk parafin trenger lengre ned i de amorfe delene av sålen. Den harde sitter deretter bedre i sålen. Større molekyler i hard glider.

Det kan sammenliknes med å grunne før maling. Synes det dessuten er mye lettere å få smeltet den harde glideren når jeg har malt den opp og det er grunnet med myk glider.

All parafin skal fjernes fra overflaten hvis det er trå snø. Det skal bare være blandingen av såle og parafin igjen.

Toko podkasten forteller at en kan tilpasse temperaturen med en sprayglider. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Torgeirs said:

Parafin blander seg med plasten. Myk parafin trenger lengre ned i de amorfe delene av sålen. Den harde sitter deretter bedre i sålen. Større molekyler i hard glider.

Det kan sammenliknes med å grunne før maling. Synes det dessuten er mye lettere å få smeltet den harde glideren når jeg har malt den opp og det er grunnet med myk glider.

All parafin skal fjernes fra overflaten hvis det er trå snø. Det skal bare være blandingen av såle og parafin igjen.

Toko podkasten forteller at en kan tilpasse temperaturen med en sprayglider. 

Frågan är då om flouret trenger in i plasten och om det går att få bort flouret från belaget, så att skidan blir godkänd i testmaskinen ?

Link to comment
Share on other sites

Har vel et inntrykk av at slip tar vekk mer såle enn sikling. De må i allefall bruke vann for ikke å overopphete sålen når de plansliper.

Så spørs det vel om hvor mye såle som må fjernes for å få skia plan.

Litt usikker på hvor mye såle som må fjernes for å komme inn til fersk såle. Virker som om siklerene kommer inn til den ganske fort.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Volevodin said:

Frågan är då om flouret trenger in i plasten och om det går att få bort flouret från belaget, så att skidan blir godkänd i testmaskinen ?

Flouren har så store molekyler at den blir liggende som en coating utenpå sålen

De sier at det holder å slipe skia. Og det gjør de jo hele tiden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...