Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Struktur på fästzonen?


orvarino

Recommended Posts

Jag tycker Redcreeks rillar är mkt bra. RS – rillen är jag inte speciellt imponerad av, till att börja med så rullar inte rullen som den ska vilket medför att strukturen snarare skärs in istället för att pressas in som är tanken, tycker också att RS-rillen känns instabil dvs svår att hålla ett jämt tryck på.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Leaf]Går lika bra med en gängad stång när det gäller fästdelen.

Måste säga att det är mycket snack om RS-riller och jag kan läsa mellan raderna att det finns de med intressen i denna som smyger in reklam för den.

Ingen nämnd , ingen glömd.[/quote]
Smart ide med fästzonen! men är ytterst tveksam på rillningens funktion i fästzonen överhuvudtaget.

RS riller är en bra produkt! har en själv faktist!
men håller med om att de blir lite väl mycket reklam, det fram ställs ju som att man ska rilla heltiden i alla fören. det så överdrivet är de inte att man måste rilla helatiden, rillning på kallsidan är så mycket överkurs för de flesta motionärer! nä köp hellre Magnar vallor än nått annat som är hypat men man skulle kunna klara sig utan! ;) närå så illa är de inte men.

Det skulle eg. räcka om man har en rak 2a eller 1.5 när det är blött. i kallföre har jag kanaler i skidorna ist! ev en traktor.
Link to comment
Share on other sites

Då var Canyon "avslöjad" då. Angående RS-riller så är jag av samma uppfattning som Finn2, vid kallföre gör det ingen skillnad om man som jag har flera skidpar att välja mellan med lite olika slipning. När man kommer upp mot 0 temperaturer så kan det däremot vara mycket användbart men fortfarande så beror det på vad man har för skidor. Tycker inte att ni ska rilla sådär jättemycket som dom från RS sagt tidigare men det har väl Canyon redan påpekat nu i höst på detta forum. Framförallt så är det bra kvalitet på RS produkterna men dom kunde bli lite billigare!

Tycker ändå att Tokorillen är ok.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Då var Canyon "avslöjad" då. Angående RS-riller så är jag av samma uppfattning som Finn2, vid kallföre gör det ingen skillnad om man som jag har flera skidpar att välja mellan med lite olika slipning. När man kommer upp mot 0 temperaturer så kan det däremot vara mycket användbart men fortfarande så beror det på vad man har för skidor. Tycker inte att ni ska rilla sådär jättemycket som dom från RS sagt tidigare men det har väl Canyon redan påpekat nu i höst på detta forum. Framförallt så är det bra kvalitet på RS produkterna men dom kunde bli lite billigare!

Tycker ändå att Tokorillen är ok.[/quote]
har kännt det på mig en längre tid redan ifjol vår om mr RS rill, men respekerar han som person så har inte velat "outa" han.

Men kvalitet i små kvantiteter/ utveckling kostar pengar! tycker ändå priset är befogat.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Det skulle eg. räcka om man har en rak 2a eller 1.5 när det är blött. i kallföre har jag kanaler i skidorna ist! ev en traktor.[/quote]
Vad är det för skillnad mellan kanaler och en rak struktur som man får vid rillning? Om man kör på sicklat belag, ovallat eller vallat, så borde man ha större användning av en riller för att lägga en finare struktur. Denna finare struktur har man ju redan efter en stenslipning.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=jo][quote=finn2]Det skulle eg. räcka om man har en rak 2a eller 1.5 när det är blött. i kallföre har jag kanaler i skidorna ist! ev en traktor.[/quote]
Vad är det för skillnad mellan kanaler och en rak struktur som man får vid rillning? Om man kör på sicklat belag, ovallat eller vallat, så borde man ha större användning av en riller för att lägga en finare struktur. Denna finare struktur har man ju redan efter en stenslipning.[/quote]
skillnaden är att med en kanalstruktur då du fräser in då får du en exakt plan åkyta där inte själv "rillen" är. mot när du rillar en skida får du alltid toppar och dalar pgav att du pressar belaget det passar för blött före.. då kanaler på kallföre är för att få luft under skidan.

det blir oftast samma effekt med rillat men ska man få ut den sista %en av skidan så tycker jag att kanaler går lite bättre. de e de som pölder snackar om.

MEN! det är inte alltid att ett par kanalskidor går bättre än en valing typ LZ2 (väldigt vanlig finkryssstukur) bara i vissa fören när det är väldigt tätsträv snö.


Går inte att förklara riktigt men....

RILLAT belag ((blir slätare men går inte att illustrera)¨--V--V--V--

KANLER ¨¨¨¨U¨¨¨¨U¨¨¨
Link to comment
Share on other sites

[quote name=joco]Är det någon som vet vilka strukturer som kommer med till Toko rillern?

[url]http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=1&c=0&Aid=2965#[/url]

Verkar vara två "julgrans"-strukturer och två raka (dimension?)

Kommer det med någon instruktion för rillern vid olika fören?[/quote]
Upphittat:
[url]http://www.tokous.com/PDF/Articles/Ian%20Hand%20Structure%20Guidelines%20w%20pics.pdf[/url]
det är iaf nån slags information om TOKO-rillern, men här snackas det även om SWIX-verktyget.

"In very cold powder snow (snow temperatures of 9F and below) very little structure is desired. Ideally, the ski base would be almost glass smooth with just a little linear structure. In these conditions, no structure should be added to the ski."
Link to comment
Share on other sites

[quote name=myrstakaren][quote=joco]Är det någon som vet vilka strukturer som kommer med till Toko rillern?

[url]http://www.skidsport.nu/default.asp?SeId=0&s2=1&c=0&Aid=2965#[/url]

Verkar vara två "julgrans"-strukturer och två raka (dimension?)

Kommer det med någon instruktion för rillern vid olika fören?[/quote]
Upphittat:
[url]http://www.tokous.com/PDF/Articles/Ian%20Hand%20Structure%20Guidelines%20w%20pics.pdf[/url]
det är iaf nån slags information om TOKO-rillern, men här snackas det även om SWIX-verktyget.

"In very cold powder snow (snow temperatures of 9F and below) very little structure is desired. Ideally, the ski base would be almost glass smooth with just a little linear structure. In these conditions, no structure should be added to the ski."[/quote]
jo men powdersno suger inte då hade jag inte heller rillat .
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...