Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skierg motstånd 10 och frekvens


boffi

Recommended Posts

Erik Wickström har flera gånger sagt i Lagom kondition att man ska tänka på 10:an som en uppförsbacke och hugga korta drag.

Jag använder nästan bara 10:an och har på senare tid börjat att gå ner i frekvens och dra längre drag. För mig är det både lättare och snabbare att göra så.

Vilket är bästa sättet om man bara tänker på träning för vintern?

Link to comment
Share on other sites

Hittade en gammal uppgift att Wickström väger 72kg. Han är imponerade bra på SkiErg, men jag förstår att han inte mäktar med långa långsamma drag på motstånd 10 och utifrån hans förmåga så låter beskrivningen rimlig - korta drag på 10, högre frekvens, typ uppför.

Väger man 40kg till och är stark som en björn, så kan man förmodligen behandla en SkiErg hursomhelst. Frågan blir väl då att optimera teknik så att man åker så billigt så möjligt över tid på skidor(om skidor är syftet med träningen).

Om motstånd 10 känns för mesigt, så kan man plocka av fläktkåpan. Drag factor ökar med ca 33% och det borde kännas!

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Trampe said:

Hittade en gammal uppgift att Wickström väger 72kg. Han är imponerade bra på SkiErg, men jag förstår att han inte mäktar med långa långsamma drag på motstånd 10 och utifrån hans förmåga så låter beskrivningen rimlig - korta drag på 10, högre frekvens, typ uppför.

Väger man 40kg till och är stark som en björn, så kan man förmodligen behandla en SkiErg hursomhelst. Frågan blir väl då att optimera teknik så att man åker så billigt så möjligt över tid på skidor(om skidor är syftet med träningen).

Om motstånd 10 känns för mesigt, så kan man plocka av fläktkåpan. Drag factor ökar med ca 33% och det borde kännas!

Jag väger då ca 40 kg mer än Wickström och ja syftet med Skiergen är ju egentligen bara att bli snabbare på vintern. Och för mig är långa drag på 10.an billigast både på distans och kort intervaller men jag vet ju inte om det är bästa träning för vintern. Man kanske ska variera mer med motstånd och frekvens.

Tack för tipset med fläktkåpan, det måste jag testa.

Link to comment
Share on other sites

För den som är sugen på att testa utan kåpa och inte har skruvat av den tidigare(är väldigt lätt, men det går att krångla till....) så länkar jag en instruktionsvideo.

I början av filmen demonstreras demontering av kåpan och slutet monteringen. Kolla gärna först. Det blir lättare då!

Kan vara värt att påpeka att eventuella rekord eller tider med avmonterad kåpa anses som ogiltiga. Maskinen mäter fortfarande rätt, men för en tungviktare så kan den extratunga växeln vara fördelaktig på kortare distanser. Den eventuella fördelen skall man inte ha eftersom rekorden/tider bygger på omoddad maskin. Handtag får dock bytas.

Men för hemmabruk och egen träning så kan man ju göra som man vill. Det går skittungt utan kåpa och inget jag behöver, men någon annan kanske har nytta av det.
 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Trampe said:

För den som är sugen på att testa utan kåpa och inte har skruvat av den tidigare(är väldigt lätt, men det går att krångla till....) så länkar jag en instruktionsvideo.

I början av filmen demonstreras demontering av kåpan och slutet monteringen. Kolla gärna först. Det blir lättare då!

Kan vara värt att påpeka att eventuella rekord eller tider med avmonterad kåpa anses som ogiltiga. Maskinen mäter fortfarande rätt, men för en tungviktare så kan den extratunga växeln vara fördelaktig på kortare distanser. Den eventuella fördelen skall man inte ha eftersom rekorden/tider bygger på omoddad maskin. Handtag får dock bytas.

Men för hemmabruk och egen träning så kan man ju göra som man vill. Det går skittungt utan kåpa och inget jag behöver, men någon annan kanske har nytta av det.
 

 

Självklart ska jag inte ta av kåpan för att eventuellt försöka dra snabbare eller försöka slå rekord, enbart för att träna mer styrka. Har ibland saknat riktigt tungt motstånd för att träna för startbacken i vasaloppet. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, boffi said:

Självklart ska jag inte ta av kåpan för att eventuellt försöka dra snabbare eller försöka slå rekord, enbart för att träna mer styrka. Har ibland saknat riktigt tungt motstånd för att träna för startbacken i vasaloppet. 

Jo, jag förstod att det handlade om träning i ditt fall. Kände mig ändå lite tvungen att påpeka problematiken med resultat om man moddat maskinen. Bara för att ha ryggen fri och inte någon skulle kunna tycka att jag inspirerade till fusk.

När jag tänker närmare på saken så kanske jag själv skall prova träning utan kåpa? Försöker bli stark nog för startbacken och har börjat dra tungt i dragmaskin med vikter. En kåplös SkiErg kanske inte är helt fel....

Återkom gärna med testrapport!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nyfiken nu - är det någon som testat utan kåpa? Blir det tillräckligt tungt?

För egen del så har jag försökt hitta träningsövningar med vikter istället som komplement till SkiErg. En draghiss med vikter kan plåga både armar och mage rejält och med rätt nivå på vikt så kan man simulera olika backpass.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker motstånd 10 är tillräckligt tungt. Jag har skierg som bas i min träning och kompletterar med rullskidor med tröga hjul.

Försöker att alltid ha mantrat "hög höft, snabba händer" när jag tränar. 

Åker såklart skidor också men ganska lite kanske 20 pass under en vinter. 

Har aldrig kört någon styrketräning men klarar av att staka Vasaloppet utan problem. 

Skulle tro att kondition och teknik är viktigare än styrka. 

Link to comment
Share on other sites

När det kommer till styrka så är jag förmodligen starkare än de flesta redan, men i watt/kg är jag svag. Om jag skall klara uppförsbackar så måste jag få till watt/kg och självklart även optimera tekniken. Kondition har jag också men inte heller den kan kompensera ekvationen - släpa upp en tung kropp med svaga muskler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...