Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kronanloppet 40km Vallatips skidtips


Recommended Posts

Hej! Är ganska ny på klassisk skidåkning och ska köra några längre lopp 2024. Tänker inleda med Kronanloppet 40km i luleå i januari. Det är 5 varv på 8km med 1 lång brant stigning på varje varv samt 1 kort brant å 1 lätt backe där man behöver diagonala. Glid kan jag nog få till men är rädd för fästet. Vad kan man göra för att få bra fäste som håller så pass mycket brant stigning? Kommer staka resten av banan. Kan man rent av överväga tejp om man vill ha en vettig tid? Räknar med kallgrader -5 eller kallare och naturlig snö mestadels. Kolla bifogad banprofil. Finna något annat som är bra att tänka på? Mycket tacksam för råd.

 

Screenshot_20231008_091505_Drive.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hade personligen inte valt tape. (Har aldrig gillat det då jag tycker det suger för mycket glid och ofta blir väldigt hårda övergångar).

Jag hade valt fästvalla efter de aktuella förutsättningarna och lagt extra mycket tid på grundarbetet. Lätt att ha med sig en burk i fickan och snabbvalla någon minut i spåret i fall det skulle slitas för mycket.

Nu är det antagligen inte aktuellt, men annars känns pälsskidor som ett utmärkt val vid dessa premisser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...