Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förslag till VM/OS-klassad längdarena och bana i Åre (Tagning 2)


ÅreSkier

Recommended Posts

Jag kom att tänka på tråden jag startade för två år sedan och glömde helt av den.
Tack för bra svar. Gör ett nytt försök här (moderatorn får klistra ihop om det blir bättre, men jag ville gärna inte att gamla förslaget skulle få en massa svar.).

Jag såg just en annons för en lägenhet nedanför Alpina Nationalarenan vid VM-8an och det slog mig att "Draklanda"; fältet på andra sidan vägen hade varit en bra plats för en längdarena.
Det är ett stort öppet fält med tillgång till området jag tänkte att man kunde åka i. Nu används det för landning av drakflyg från Åreskutan, men det borde gå att hitta ett annat alternativ för.

Exakt var och hur banan skulle gå beror väl lite på, men jag tänker mig att en del kan gå bort längs med vattnet mot skogsområdet man ser på flygfotot och en del kan gå under järnvägen i en tunnel kring området där Ullån flyter ner från Ullådalen förbi Åre Hembygdsgård. Där är det ganska mycket blandat skog och fält, inte så fasligt brant och bör kunna ge yta för intressant åkning.
Sen kan man såklart följa ån upp till själva Ullådalen men det är såklart lite brantare och hade väl krävt en del serpentiner.

Men vad tror ni om området för själva arenan? Hade det inte sett häftigt ut att ha mittemot den alpina arenan?

Allt gott!

85a5e1c8-17c9-4560-95a1-2b661c53402e.jpg

flygfoto.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • ÅreSkier changed the title to Förslag till VM/OS-klassad längdarena och bana i Åre (Tagning 2)

Jag har alltid saknat tillgänglig åkning i Åre (eftersom jag alltid kommer dit med tåg kan jag inte "bara ta bilen").

Men finns det verkligen tider under vintern då Åre (läs dess ägare SkiStar) vill ha ditt massa folk som "blockerar" boenden för fullbetalande alpinåkare? Möjligtvis om det är samma pris att åka längd som alpint.

Jag tror det är det största hindret.

Link to comment
Share on other sites

Thorrez är inne på pudelns kärna här,Skistar har NOLL intresse av längdåkning eller längdåkare,tidigare har det ju varit lite debatt om hur det är möjligt att Borås har tidigare spårpremiär än Skistars längdområden Björnen o Duved.

Som tur är finns ju även Södra Årefjällen med Vålådalen Ottsjö Trillevallen Edsåsdalen,där flera av dom gått ihop och man kan köpa Spårkort som gäller för flera orter. Dessutom snabbt och bra preparerade spår.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 10/26/2023 at 10:44 AM, Thorrez said:

Jag har alltid saknat tillgänglig åkning i Åre (eftersom jag alltid kommer dit med tåg kan jag inte "bara ta bilen").

Men finns det verkligen tider under vintern då Åre (läs dess ägare SkiStar) vill ha ditt massa folk som "blockerar" boenden för fullbetalande alpinåkare? Möjligtvis om det är samma pris att åka längd som alpint.

Jag tror det är det största hindret.

Om vi föreställer oss att en bättre operatör köper Åre/Duved från Skistar med syfte att göra det till en toppdestination för alla typer av vintersporter, inkl längdskidor. Hade det passat då? 🙂

Åre ska ju vara en av huvudorterna i det väldigt utspridda vinter-OS-ansökan; det hade ju inte varit dumt om man hade kunnat ha längdskidor och utförsåkning i samma ort ett stenkast ifrån varandra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...