Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Toppning


Volevodin

Recommended Posts

Jag har inte fått kläm på hur man skall valla med de nya flourfria produkterna, men om man grundar med ett hårt paraffin alt flytande base, så borde det krävas en toppning ytterst. I det gamla systemet använde jag en flourkloss som toppning eller att bättra på glidet inför en träning. Jag har tidigare valt bort flytande vallor, men såg en video med "Blixten" på Start och fick då reda på att de har alkohol som förtunning i de flytande vallorna, vilket borde vara lättare att tåla som astmatiker. Start har tre nivåer på sina flytande vallor; Start SG, Start Race och Start RG Ultra med blue, purple och red som alternativ. Min idé är att satsa på Race red -2-+10 som ju borde passa bäst i södra Sverige. Man kan dock fråga sig hur många vallningar som 80 ml räcker till, kanske är det mer ekonomiskt att köpa fast valla ? .

Någon som har erfarenhet av Start flytande/fast valla ?

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ till Start är Vauhti, men enl instruktionsvideo måste man vänta en halvtimme, innan man borstar och skidan är klar. Så länge vill jag inte vänta utan jag vill kunna avsluta nästa direkt efter att ha duttat på vallan, som det verkar på Starts instruktionsvideo. Jag tänker att om man har ett hårt paraffin i botten, så kan man lägga på det flytande direkt på skidan utan att grunda med Base wax.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...