Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Montera SNS-bindningar på nya skidor?


RobinLj

Recommended Posts

12 hours ago, Trampe said:

Mja, är det en ny skida med förmonterad monteringsplatta så får du problem att skruva dit SNS.

Bit i det sura äpplet och köp nya pjäxor istället.

Vad skulle vara problem med att skruva en sns-bindning genom en monterad platta? Jag har själv gjort det på en madshus och en fischer. Klart att det blir lite svårare, men inte alls omöjligt.

Det kan ju vara så att han är i lite samma sits som jag själv, har många par skidor med sns-bindning och pjäxor som är hela och fräscha. Då rinner det iväg om du ska köpa nya bindningar till alla äldre skidor...

 

Ser nu att han inte vill köpa nya bindningar till rullskidorna, då är mitt svar: köp nya pjäxor till snöskidorna och använd de gamla till rullisarna.

Link to comment
Share on other sites

Samma rekommendation från mig.

Pjäxor slits, speciellt på rullskidor eftersom man kör så mycket mer än på snö ( om man tränar året runt).

Så nya pjäxor och bindning på nya skidor och egentligen tips på att byta bindning på rullskidor också så att du har sns på de gamla snöskidorna. Det behövs inte speciella rullskidspjäxor men slitna pjäxor får dålig isolering så bra att ha olika pjäxor till sommar/vinter.

Beror alltså på hur mycket du kör skidor men nya pjäxor och nya bindningar kommer du behöva till slut och ju längre du väntar desto större risk att du behöver byta bindning på rullskidor och gamla skidor.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skitester said:

Flere nye ski i dag tåler ikke skruer. Det står til og med skrevet på skiene. Forsterkningen som var der før har blitt fjernet siden bindingene nå monteres ved bruk av monteringsplaten. Fischer og Madshus ville jeg ihvertfall ungått.  

OK, bra att veta. Mina som är monterade på är ca 3-4 år gamla och har fungerat bra hittills. Kanske bästa spartipset att inte köpa nytt då 😉 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Carl A said:

SNS är nog utdaterade, köp nya pjäxor.

  - jag har 11 par skidor med SNS, önskar jag bytt tidigare ...

Håller med dig, dock sorgligt på ett bra bindningssystem som inte har strulat någonting för mig.

Men som sagt, jag kanske inte behöver nya skidor utan snarare mer träning 😉 

Link to comment
Share on other sites

En tråkig utveckling i stakningens spår är att flera pjäxmodeller har satt på tjockare sula, vilket försämrar känslan vid diagonal och stakning med frånskjut, jag klarar helt enkelt inte att diagonala med mina nya Alpina. Testade med att tejpa fast en rottefella nnn1-bindning på mina Ross Delta skin och det blev en helt annan känsla i åkningen. Jag hade tänkt skruva fast bindningarna nu till vintern och åka med mina gamla pjäxor, det har fungerat att skruva fast på rottefella monteringsplatta, är det  någon skillnad med Turnamicplatta ?

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Volevodin said:

En tråkig utveckling i stakningens spår är att flera pjäxmodeller har satt på tjockare sula, vilket försämrar känslan vid diagonal och stakning med frånskjut, jag klarar helt enkelt inte att diagonala med mina nya Alpina. Testade med att tejpa fast en rottefella nnn1-bindning på mina Ross Delta skin och det blev en helt annan känsla i åkningen. Jag hade tänkt skruva fast bindningarna nu till vintern och åka med mina gamla pjäxor, det har fungerat att skruva fast på rottefella monteringsplatta, är det  någon skillnad med Turnamicplatta ?

Det är nog inte stakningens fel att det att det är tjock sula på vissa pjäxmodeller för DP-pjäxorna har inte tjock sula.

Känn på en DP-pjäxa så är sulan mjuk med stöd runt vristen till skillnad mot en skatepjäxa som har en styv sula med samma stöd runt vristen vilket gör att skatepjäxan inte är optimal att staka i då det är svårt at hålla tyngden på främre delen av foten när inte sulan böjer sig.

Link to comment
Share on other sites

Även jag ligger och "skvalpar" mellan SNS och NNN men börjar glida över till NNN på klassiska skidor, gärna med Move Switch.

Salomon/Atomic har fortfarande skruvbara skidor med anvisade hål och för NIS och Turnamic säljer de plattor som slätar ut monteringsytan för skruvbara bindningar. Vill man inte ha funktionen att kunna flytta bindingen inför eller under åkning så är det väl bara att sätta ett par säkerhetsskruvar så som man gjort på rullskidsbindningar. Just rullskidsbindningar är ett alternativ att använda om man vill skruva fast bindningarna i snöskidorna.

Link to comment
Share on other sites

On 11/28/2023 at 9:16 AM, Carl A said:

SNS är nog utdaterade, köp nya pjäxor.

  - jag har 11 par skidor med SNS, önskar jag bytt tidigare ...

Tack och lov är det ju relativt enkelt att ta steget när man väl har pjäxorna. Konverteringsplattor går att köpa från bulklådor och kan hittas för nedåt 50 spänn, inkl Move-stöd. Dvs man kan lätt köpa 10 såna. Sen kan man köpa ett par bindningar utan att det gör så mycket att det är för få. Går ju rimligt lätt att flytta runt bland skidorna trots allt. 

Sen kompletterar man sakta med full uppsättning bindningar när läge ges, typ bastant rea, ett packe beggade bindningar etc. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...