Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad innehåller en skin cleaner?


Green-biker

Recommended Posts

Hej!

Jag bestämde mig till slut och har beställt ett skidset, ett par Rossignol skinskidor för motionär.

Väl i butiken vill försäljaren pracka på mig ett Swix set med 3 små burkar med vätskor och lite papper, dvs ett Skin skis kit

Man behöver inte vara särskilt luttrad för att inse att detta är hur butiken och branschen tjänar pengar.

Två av flaskorna är till för att rengöra resp smörja stighuden / skinnet. Det är ett hiskeligt literpris på vätskorna och pappret är ju bara papper.

Så, man undrar ju, är det vanligt diskmedel med lite alkohol i, i flaskan med "Skin cleaner", eller vad är det?

Om det fastnar lite smuts i "skinnet" så känns det otroligt långsökt att behöva köpa en särskild rengöringsvätska för detta. Vad kan man använda istället? Det känns ju som att det som kan fastna är grus och smuts, och inte en massa fett, eller? Behövs något som avfettar? Vad använder ni?

Noterade också att det fanns en liten röd rotborste i butiken med ett swix märke på, för det facila priset av 249 kronor. Tror jag kollar på biltema först...

Link to comment
Share on other sites

I tråden "Vilken valla skall man använda" kan du läsa om Vauhti Clean & Glide, vilket används för att rengöra glidytorna (ej skinnet) och efter att ha läst den fina texten på innehållet och fått fram att det inte är så nyttigt för hälsan att andas in återlämnade jag flaskan till butiken. Sedan många år tillbaka använder jag Kemetyl T-vit och har aldrig fått några skador på belaget. Jag har dock liten erfarenhet av att rengöra skinnet, tror dock jag tvättat skinnet en gång med T-Vit utan att limningen lossnade, men jag törs dock inte rekommendera det.

Link to comment
Share on other sites

Det som fastnar i skinnet är framförallt fästvalla från andras skidor. Det försvinner inte så lätt. Jag har använt samma vallaväck som till vanliga skidor. Oron att det ska få skinnet att släppa tror jag inte är så mycket att bry sig om så länge man inte dränker in skinnet. Jag tar lite på en trasa och torkar av där det syns smuts, har funkat bra för mig. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, LFN said:

Det som fastnar i skinnet är framförallt fästvalla från andras skidor. Det försvinner inte så lätt. Jag har använt samma vallaväck som till vanliga skidor. Oron att det ska få skinnet att släppa tror jag inte är så mycket att bry sig om så länge man inte dränker in skinnet. Jag tar lite på en trasa och torkar av där det syns smuts, har funkat bra för mig. 

Ahh, ja, men det är ju en förklaring. Frågan blir ju då vad det är i klistervalla och vad som behövs för att lösa upp det. (Vallaväck såklart, som inte skall användas till skinnen enligt tillverkarna). Frågan blir ju då vad klistervallan innehåller som är så svårt att lösa upp med vanliga rengöringsmedel...

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, LFN said:

Det som fastnar i skinnet är framförallt fästvalla från andras skidor. Det försvinner inte så lätt. Jag har använt samma vallaväck som till vanliga skidor. Oron att det ska få skinnet att släppa tror jag inte är så mycket att bry sig om så länge man inte dränker in skinnet. Jag tar lite på en trasa och torkar av där det syns smuts, har funkat bra för mig. 

Samma här. Jag har testat alkoholbaserad skinnrengöring, men jag tyckte inte att den fungerade så bra. Så nu blir det vanlig vallaväck.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Green-biker said:

Ahh, ja, men det är ju en förklaring. Frågan blir ju då vad det är i klistervalla och vad som behövs för att lösa upp det. (Vallaväck såklart, som inte skall användas till skinnen enligt tillverkarna). Frågan blir ju då vad klistervallan innehåller som är så svårt att lösa upp med vanliga rengöringsmedel...

Klister är inga problem att tvätta bort med vallaväck på vallningsbara skiddor, det är värre med burkvalla. Det var ju bra att veta att risken att skinnet skulle lossna med min vanliga vallaväck inte är så stor.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Green-biker said:

Ahh, ja, men det är ju en förklaring. Frågan blir ju då vad det är i klistervalla och vad som behövs för att lösa upp det. (Vallaväck såklart, som inte skall användas till skinnen enligt tillverkarna). Frågan blir ju då vad klistervallan innehåller som är så svårt att lösa upp med vanliga rengöringsmedel...

Klister inneholder det man vanligvis kaller lim. Samt andre ting som f.eks tjære i enkelte klistertyper. Dvs komponenter som krever et løsemiddel og ikke et vanlig rengjøringsmiddel. Ihvertfall hvis man vil bli kvitt det rimelig kjapt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...