positivt Posted December 14, 2023 Report Share Posted December 14, 2023 Hej! I våras tog jag efter ca 10 års uppehåll äntligen tag i rullskidåkandet. Jag började rätt omgående få bekymmer med smärta i vänstra sidan av nacken. Ett bekymmer jag aldrig haft tidigare. Har gjort allt möjligt för att försöka bli av med smärtan med Sjukgymnast/Styrketräning mm. Jag har varit väldigt försiktig med träningsmängden men ändå blir jag inte av med bekymret. Ofta känns det bra under passen men där smärtan kommer efteråt och tyvärr påverkar vardagen med. Någon här som haft liknande och i så fall hur lyckades ni bli av med det? Tack!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted December 14, 2023 Report Share Posted December 14, 2023 Om det är stakning som ger dej problem.. testa att köra skejt men vänta då med växel 3 eftersom den är mest likt stakning. Är du nybörjare på skejt är det 2,4,5 som är lättast att komma igång med och det är mycket skonsam motionsform både på rull och snö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted December 14, 2023 Report Share Posted December 14, 2023 Låt någon ta en titt på din teknik. Jag brukade ofta spänna mig i axlarna när jag stakade, vilket ledde till nacksmärtor. När jag identifierade det lyckades jag vänja mig av med det och problemet försvann. Med lite tur är det så enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted December 14, 2023 Report Share Posted December 14, 2023 Åven jag rekommenderar dig att låta någon kunnig titta på dig när du åker. Troligtvis gör då någon rörelse som orsakar detta problem. Kolla med någon skidtränare eller skidintresserad/kunnig sjukgymnast. (Jag skulle kunna hjälpa dig om du bor nära Västerås. Både cert skidcoach och sjukgymnast 😉 ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
positivt Posted December 18, 2023 Author Report Share Posted December 18, 2023 Hej! Tack för alla svar. Upplever själv att min teknik är relativt bra men ändå värt ett försök. Har väl kanske tappat en del teknik på 10 års uppehåll! Det är absolut stakningen som utlöser problemet. Jag bor i Halmstad men man bör ju kunna hitta någon som kan göra en videoanalys. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorrez Posted December 19, 2023 Report Share Posted December 19, 2023 Hur ser livet ut i övrigt? När jag sitter mycket på kontoret så har jag inga problem, men efter perioder med mycket hemjobb eller sittande på sämre stolar i "labbet" på jobbet får jag ont. Trots i princip samma träning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts